Gå til innhold

Var på apoteket, og fikk lest opp søstre mine sine resepter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på apoteket for å hente ut resept.

Gir damen fødselsnummeret mitt(jeg har en tvillingsøster), og damen sier "du har ikke resept på Voltaren"

Joda, det har jeg. "Neeei, du har kun Cerazette, ***** og ****"

Ehmm nei, hvem er det sine resepter du leser fra? Er det søstra mi?" Spør jeg

Damen fomler litt og sier "ehm oida, vent litt... ja, se her! Jeg fant voltaren"

Dette er jo brudd på taushetsplikt?

Anonymkode: 31feb...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var på apoteket for å hente ut resept.

Gir damen fødselsnummeret mitt(jeg har en tvillingsøster), og damen sier "du har ikke resept på Voltaren"

Joda, det har jeg. "Neeei, du har kun Cerazette, ***** og ****"

Ehmm nei, hvem er det sine resepter du leser fra? Er det søstra mi?" Spør jeg

Damen fomler litt og sier "ehm oida, vent litt... ja, se her! Jeg fant voltaren"

Dette er jo brudd på taushetsplikt?

Ja, det er forsåvidt det - men det var da virkelig ikke med vilje. Hva tenker du at du skal gjøre med dette da?

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kunna spurt om navn i tillegg ja. Men jeg trur hun har lært altså. 

Anonymkode: 09cbb...6c3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

Ja, det er forsåvidt det - men det var da virkelig ikke med vilje. Hva tenker du at du skal gjøre med dette da?

Hun kan klage! Selvfølgelig ikke gjort med vilje, men det er likevel greit å informere om det, det var tross alt et brudd på taushetsplikt!

Anonymkode: fd63f...8ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun kan klage! Selvfølgelig ikke gjort med vilje, men det er likevel greit å informere om det, det var tross alt et brudd på taushetsplikt!

Anonymkode: fd63f...8ff

La nå folk være menneskelige og gjøre feil. Har du aldri gjort en ærlig feil? Stakkars menneske, hun er nok fullstendig klar over hva hun har gjort. Alle innen helsefag vet hvor sterkt personvernet står. Slapp av!

Anonymkode: 89968...a42

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå antar jeg at du har vist legitimasjon og hun tastet fødsel- og personnummer. Men jeg finner det usannsynlig at hun har tastet feil fødselsnummer, og så fått et et treff i det hele tatt. Fødsel og personnummer er sikret mot nettopp tastefeil. Enda mer usannsynlig at hun da klarte å få treff på deg, til tross for at dere deler fødselsdato. Har hun kun tastet fødselsdato er det jo noe annet, men det igjen er også usannsynlig.

Anonymkode: 4ace7...efe

• Liker 30
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du og søsteren din veldig likt personnsummer? Isåfall er det vel neppe første gang dett har skjedd? Hvorfor viser du ikke ID ?

Anonymkode: 7ac4d...f51

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fødselsnummer og navn skal sjekkes fra id kunden viser frem. 
Dette som beskrives i tråden skal ikke være mulig.

Anonymkode: 595b1...6f0

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det her tror jeg ikke på

Anonymkode: b87aa...237

Enig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fødselsnummer og navn skal sjekkes fra id kunden viser frem. 
Dette som beskrives i tråden skal ikke være mulig.

Enig.

Det her tror jeg ikke på

Anonymkode: b87aa...237

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du og søsteren din veldig likt personnsummer? Isåfall er det vel neppe første gang dett har skjedd? Hvorfor viser du ikke ID ?

Anonymkode: 7ac4d...f51

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå antar jeg at du har vist legitimasjon og hun tastet fødsel- og personnummer. Men jeg finner det usannsynlig at hun har tastet feil fødselsnummer, og så fått et et treff i det hele tatt. Fødsel og personnummer er sikret mot nettopp tastefeil. Enda mer usannsynlig at hun da klarte å få treff på deg, til tross for at dere deler fødselsdato. Har hun kun tastet fødselsdato er det jo noe annet, men det igjen er også usannsynlig.

Anonymkode: 4ace7...efe

Jeg hadde IKKE skrevet denne tråden, om det ikke nettopp var dette som skjedde i dag. 

Jeg viste førerkortet mitt, og hun leste opp søsteren mine sine resepter. Vi har samme fødselsdato da vi er tvillinger da.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La nå folk være menneskelige og gjøre feil. Har du aldri gjort en ærlig feil? Stakkars menneske, hun er nok fullstendig klar over hva hun har gjort. Alle innen helsefag vet hvor sterkt personvernet står. Slapp av!

Anonymkode: 89968...a42

Enig.  Et familiemedlem av meg slutter i jobben som farmasøyt nå etter få år i yrket. Ikke bare det selvsagt. Det er ressursmangel, rot , lobbyvirksomhet, tull med resepter og mye uro bak kulissene som vi som ikke er i bransjen aldri ser, men kunder som henger seg opp i menneskelige feil når man jobber seg halvt i hjel,  hjelper ikke akkurat på motivasjonen. 

Anonymkode: 6ab2f...204

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde IKKE skrevet denne tråden, om det ikke nettopp var dette som skjedde i dag. 

Jeg viste førerkortet mitt, og hun leste opp søsteren mine sine resepter. Vi har samme fødselsdato da vi er tvillinger da.

men du oppgir vel personnummer? 

Anonymkode: 404f0...63d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett, så kan det skje en glipp. Heldigvis var det bare til tvillingssøter. Jeg ville ikke sagt noe og gått videre. Det er menneskelig å gjøre feil. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

men da må hun i tillegg har skrevet søsterå de sitt navn og/eller personnummer? hvor mange tror du ikke har samme fødselsdato som dere.

Bruker du søsterå din sitt førerkort?

Anonymkode: 14f99...357

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ofte blitt spurt om fødselsdato og navn, når jeg er innom apoteket og de kjenner neg igjen på trynet

Anonymkode: 0f3aa...aff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres veldig merkelig ut at de skal ha klart å få til dette. De får jo legitimasjon, fødsels og personnummer i tillegg til navn. Skal litt til for å klare å gjøre såpass feil at både nummeret og navnet blir til din tvillingsøster.

Men du får klage til sjefen der da om det plager deg så mye.

Anonymkode: 8638d...010

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsøsteren din har jo ikke noe mer tilfelles med deg i akkurat dette systemet enn fødselsdato og evt etternavn. De går jo ikke på utseendet eller dna. Hvordan vet du at det var søsteren sin sine resepter?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De skal jo se på legitimasjon du fremviser, og der står også navnet på personen så de bør jo sjekke det opp mot hva de får opp 

Anonymkode: 096f9...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på rett og slett

Anonymkode: 9b0ae...589

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...