AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Barnet mitt blir lagt, men ofte leker hun i sengen eller på rommet istedenfor å sove. Jeg tenker i utgangspunktet at dette er greit, men det tar jo ofte veldig lang tid til hun sovner. Nå har det gått 45 minutter og hun er fremdeles våken. Hun er tre år. I dag stod hun ikke opp før kl. 09.00, så det er kanskje ikke så rart at det blir sånn i dag. Til vanlig blir hun imidlertid vekket 07.15 og er veldig trøtt og uvillig til å stå opp. Likevel er hun vanskelig å få til å sove når kvelden kommer. Anonymkode: a5f33...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Jeg gjorde ingenting om det var stille-leking, men om det er sirkus og herjelek gikk jeg inn og hjalp til å avslutte leken. Noenganger måtte kanin sove et annet sted når han ikke kunne ligge stille I sengen. Noen ganger var det lydbok eller mammakos som hjalp, men ofte måtte jeg sjekke soverutinen dag/natt/justere lur/justere klokkeslett på nattatid/rullere på rutinen +++ Om det skjer en gang er det bare sånn det er å være liten. Ikke alltid vi heller sovner med en gang vi legger oss. Skjer det hver natt hadde jeg kikket nøyere etter rutinene våre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Vi sitter med barna til de sovner og leking er ikke noe de får lov til å drive med etter leggetid. Anonymkode: 45153...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden Så lenge det er stillelek så kan de bare leke for min del. Her regulerer barna selv etter legging, legger seg til å sove når de er trette. Får ikke tilgang til tv eller pad etter legging, kun bøker og mulighet for stillelek, dette gjelder også hvis de våkner veldig tidlig om morgenen også. Sønnen legger seg som regel til å sove med en gang, dattera trenger mindre søvn og leker som regel noe. Anonymkode: 044ae...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Del Skrevet 22 timer siden Det er ingen leker på soveommet, foruten kosebamsen. Leser først eventyr, så hører vi på avslappende instrumental musikk til hun sovner. Jeg sitter der med henne. Hun sovner innen 10-15 minutter. (Hun har et annet rom for leking. Soverommet, er kun det. Et soverom.) Anonymkode: 83ecc...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Del Skrevet 22 timer siden Min er nesten 3 og jeg sitter med henne til hun sovner. Lar henne ikke stå opp for å leke. Anonymkode: ac04b...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #7 Del Skrevet 22 timer siden Hvis hun er trøtt på morningen og egentlig vil sove lenger så sovner hun nok for sent. Da ville jeg sittet hos henne eller gått inn hver gang og minnet på at det er leggetid og at hun må legge seg i sengen igjen. Ganske sikker på at min hadde lekt til hun stupte rundt midnatt om ingen voksen regulerte det.. Anonymkode: ac04b...180 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden Før lå jeg sammen med henne i sengen, men det har jeg sluttet med nå. Det tok veldig lang tid for henne å sovne når jeg lå der og jeg ble jo skikkelig trøtt av å ligge der i en time. Og ikke minst ble jeg etterhvert veldig lei. Hun sovner til vanlig i sengen vår og sover der resten av natten. Imidlertid har hun egen seng på eget rom, og når hun finner ut at hun vil sove der, synes jeg det blir feil å nekte henne det. På sitt eget rom har hun mange leker. Da jeg sluttet å ligge med henne i sengen til hun sovnet, hadde jeg en kort periode der vi hørte på lydbok. Nå ber hun om det av og til, men som oftest vil hun ikke det. Hun tar ofte med seg noen få leker inn i sengen. Ja, jeg tror også at hun trenger mer søvn, men dess mer uthvilt hun er om morningen, dess vanskeligere blir det å få henne til å sove om kvelden. Anonymkode: a5f33...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før lå jeg sammen med henne i sengen, men det har jeg sluttet med nå. Det tok veldig lang tid for henne å sovne når jeg lå der og jeg ble jo skikkelig trøtt av å ligge der i en time. Og ikke minst ble jeg etterhvert veldig lei. Hun sovner til vanlig i sengen vår og sover der resten av natten. Imidlertid har hun egen seng på eget rom, og når hun finner ut at hun vil sove der, synes jeg det blir feil å nekte henne det. På sitt eget rom har hun mange leker. Da jeg sluttet å ligge med henne i sengen til hun sovnet, hadde jeg en kort periode der vi hørte på lydbok. Nå ber hun om det av og til, men som oftest vil hun ikke det. Hun tar ofte med seg noen få leker inn i sengen. Ja, jeg tror også at hun trenger mer søvn, men dess mer uthvilt hun er om morningen, dess vanskeligere blir det å få henne til å sove om kvelden. Anonymkode: a5f33...d8e Dette var HI. Anonymkode: a5f33...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun tar ofte med seg noen få leker inn i sengen. Har du forsøkt å ta de ut av sengen, og si at det er for sent å leke nå, og at hun heller kan leke med dem i morgen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Da hadde jeg tatt lekene ut fra rommet:) Anonymkode: 96699...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden Hvorfor lar du hun få med seg leker i sengen? Du sier da på en måte at det er greit. Anonymkode: fc3d6...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Vår sovnet ikke om vi var til stede, og var såpass lett å distrahere at vi ikke hadde leker på soverommet de første årene. Om det er et vedvarende problem at hun holder seg våken med leking, ville jeg vurdert å ha lekene hennes på annet rom/i stua en stund. Om det bare skjer en gang i blant, ville jeg latt det være. Ville ikke lagt opp til å ha leker i senga, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Vi lar vår femåring bare leke litt. Relativt lytt fra rommet hennes, og jeg hører at hun har en slags dialog med kosedyrene etter at vi har sagt god natt. Som regel går det rolig for seg, og jeg ser ingen grunn til å forstyrre henne i det. Tvert imot så opplever jeg at hun blir mer våken dersom vi går inn og forstyrrer. Tror det er fint at hun har litt alenetid på kvelden for å bearbeide og oppsummere dagen. Men akkurat her er jo alle barn forskjellige, og alder spiller så klart også inn. Hvis barnet mitt drev på med voldsom lek og tydelig giret seg opp ville jeg nok prøvd å gripe inn, enten direkte eller forebygge ved å fjerne fristende leker eller ting og tang til neste kveld. Anonymkode: 1a167...47a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Barnet mitt blir lagt, men ofte leker hun i sengen eller på rommet istedenfor å sove. Jeg tenker i utgangspunktet at dette er greit, men det tar jo ofte veldig lang tid til hun sovner. Nå har det gått 45 minutter og hun er fremdeles våken. Hun er tre år. I dag stod hun ikke opp før kl. 09.00, så det er kanskje ikke så rart at det blir sånn i dag. Til vanlig blir hun imidlertid vekket 07.15 og er veldig trøtt og uvillig til å stå opp. Likevel er hun vanskelig å få til å sove når kvelden kommer. Anonymkode: a5f33...d8e Det er en overgangsfase i 3-årsalderen, nå som de skjønner at de har egen autonomi. Vi lar barnet leke litt, så går vi inn og setter grenser. Anonymkode: 65b11...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå