AnonymBruker Skrevet 3. desember #21 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det så viktig å ikke gifte seg? Det er en gratis, gjennomtenkt samboerkontrakt. Anonymkode: bf124...fbf Har ikke sagt at det er viktig å ikke gifte seg, kan godt gifte meg hvis partner absolutt vil, det er bare ikke noe som er viktig for meg fordi jeg ikke ser poenget. Plager meg på ingen måte at andre gifter seg, bare spør hvorfor det er så viktig for dem. Anonymkode: a4432...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #22 Del Skrevet 3. desember Jeg ville i grunnen ikke gifte meg, men mannen har en jobb der det var en økonomisk fordel å være gift ettersom vi ikke har felles barn. han har en del forsikringer som gir meg gunstige utbetalinger dersom han blir ufør, invalid eller dør. I tillegg dekker alle hans forsikringer som reiseforsikring, mine verdigjenstander, husforsikring, advokatforsikring osv også meg når vi er gift. dette er uvanlige betingelser for forsikringer, men han er ansatt et sted der de tilbyr dette. Dette går altså ikke på husstandsmedlemmer, men på ektefeller eller samboer med felles barn. i tillegg ønsker jeg å kunne donere hans organer om han dør, og jeg vil bestemme over livsforlengende eller avsluttende behandling om det skulle stå om det. Jeg ønsker at han skal ha samme bestemmelse over meg. Det er en slags trygghet. ingenting annet er vesentlig for inngåelse av ekteskap for min del. Det er et papir (og for noen en ring), det avgjør ikke lykke eller kjærlighet til en annen. for all del, bryllupet var fint det, men totalt bortkastet for kjærlighetens skyld. Jeg elsket ham like høyt som samboende. Den eneste praktiske forskjellen for meg er at jeg i utlandet er mrs istedenfor miss. En annen forskjell er at jeg har en giftering, men det er hipp som happ om jeg bruker den eller ikke. et ekteskap er og forblir et papir. Stort sett et meningsløst papir. Anonymkode: 9a66a...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #23 Del Skrevet 3. desember Jeg liker symbolikken i det. Det gir også større juridisk sikkerhet for oss som begge har særkullsbarn, selv om dette er underordnet. Anonymkode: 495ad...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 4. desember #24 Del Skrevet 4. desember Vi kom frem til at det er riktig for oss av flere grunner. Vi ønsket å feire oss med de nærmeste, ønsket en formalisering av forholdet og vi opplever det som en trygghet å være dedikert til hverandre. Hva andre gjør, er vi ikke så opptatt av. Tenker ikke at det er noe dårligere å være samboere, men vi vil være gift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #25 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er det så viktig å ikke gifte seg? Det er en gratis, gjennomtenkt samboerkontrakt. Anonymkode: bf124...fbf Hvorfor vil folk ha en kontrakt hvor de ikke bestemmer innholdet selv, men hvor det er diverse politikere opp igjennom som har satt opp det som er viktig for dem? Anonymkode: 59acf...8e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #26 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg liker symbolikken i det. Det gir også større juridisk sikkerhet for oss som begge har særkullsbarn, selv om dette er underordnet. Anonymkode: 495ad...aae Hvilken juridisk sikkerhet da? Anonymkode: 59acf...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #27 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alt for å ikke forplikte seg, altså. Anonymkode: e1e5c...d45 På hvilken måte mener du et ekteskap er forpliktende? Anonymkode: 59acf...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #28 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Antagelig fordi det er mer styr å komme seg ut av det når det skjærer seg, enn et ekteskap. Eller bare at man ikke ønsker å være bundet til den andre parten på den måten. Jeg ville blitt meget betenkt hvis jeg hadde en partner som blånektet å gifte seg med meg. Anonymkode: 1332c...e5d Å komme seg ut av et ekteskap er da ikke noe styr. Gjøres kjapt på nett: https://www.statsforvalteren.no/portal/folk-og-samfunn/separasjon-og-skilsmisse/ Anonymkode: 59acf...8e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #29 Del Skrevet 4. desember For å juridisk være hverandres nærmeste familie. På et tidspunkt i livet føles det riktigere å etablere en ny familie, i stedet for å ha foreldre som sine nærmeste familie. Juridiske fordeler. Man har flere som gift. Selv som samboere gjennom mange år så kan foreldre overprøve ved sykdom og død, for eksempel. Det er enkelte forsikringer som kun utbetales til ektefelle. Avtalen er mye mer vanntett enn samboerkontrakt, med mer, så ble også mye mindre styr med fornying av avtaler. Dersom noe skjer med den ene av oss er det ikke tvil om hvem som har alle rettigheter, det var egentlig det viktigste for oss. Anonymkode: 4ee02...aa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 4. desember #30 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å komme seg ut av et ekteskap er da ikke noe styr. Gjøres kjapt på nett: https://www.statsforvalteren.no/portal/folk-og-samfunn/separasjon-og-skilsmisse/ Anonymkode: 59acf...8e2 Hurra for det 🥳🥳🥳. Skilsmissen var en av de beste avgjørelsene i mitt liv ❤️. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #31 Del Skrevet 4. desember Uanonym bruker skrev (9 timer siden): Det er mange juridiske forskjeller mellom å være gift og å være samboer, som det er lurt å være klar over. https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/dOz7LO/samboerskap-eller-ekteskap-fem-store-oekonomiske-forskjeller-du-boer-vite-om Disse forskjellene har kun betydning for par med svært ulik økonomi. I et økonomisk likestilt forhold er det absolutt ingen fordeler med å være gift. Tvert i mot kompliserer det ting. Anonymkode: 59acf...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 4. desember #32 Del Skrevet 4. desember (endret) Fordi jeg har vært gift en gang før, vil jeg ikke gifte meg igjen Endret 4. desember av exictence 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 4. desember #33 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For å juridisk være hverandres nærmeste familie. På et tidspunkt i livet føles det riktigere å etablere en ny familie, i stedet for å ha foreldre som sine nærmeste familie. Juridiske fordeler. Man har flere som gift. Selv som samboere gjennom mange år så kan foreldre overprøve ved sykdom og død, for eksempel. Det er enkelte forsikringer som kun utbetales til ektefelle. Avtalen er mye mer vanntett enn samboerkontrakt, med mer, så ble også mye mindre styr med fornying av avtaler. Dersom noe skjer med den ene av oss er det ikke tvil om hvem som har alle rettigheter, det var egentlig det viktigste for oss. Anonymkode: 4ee02...aa6 Da må man prøve å sørge for en vanntett samboerkontrakt. Spesielt i forhold til særkullsbarn. På hvilken måte er en ekteskapskontrakt mer vanntett? Kan du opplyse meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #34 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For å juridisk være hverandres nærmeste familie. På et tidspunkt i livet føles det riktigere å etablere en ny familie, i stedet for å ha foreldre som sine nærmeste familie. Juridiske fordeler. Man har flere som gift. Selv som samboere gjennom mange år så kan foreldre overprøve ved sykdom og død, for eksempel. Det er enkelte forsikringer som kun utbetales til ektefelle. Avtalen er mye mer vanntett enn samboerkontrakt, med mer, så ble også mye mindre styr med fornying av avtaler. Dersom noe skjer med den ene av oss er det ikke tvil om hvem som har alle rettigheter, det var egentlig det viktigste for oss. Anonymkode: 4ee02...aa6 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/avklare-hvem-som-er-parorende-deres-rolle-og-fore-journal/voksne-parorende/avklar-hvem-som-er-naermeste-parorende-til-voksne-pasienterbrukere#d53f7a28-74c3-423c-a6f2-60f7c290ab82-begrunnelse Anonymkode: 59acf...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #35 Del Skrevet 4. desember Kun for det juridiske. Det gjør det mye enklere i forhold til dødsfall også. Så når vi fikk barn sammen så gikk til til tinghuset og giftet oss. Koster ingen verdens ting. Men gjør alt så mye lettere. Anonymkode: dc987...bd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #36 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kun for det juridiske. Det gjør det mye enklere i forhold til dødsfall også. Så når vi fikk barn sammen så gikk til til tinghuset og giftet oss. Koster ingen verdens ting. Men gjør alt så mye lettere. Anonymkode: dc987...bd4 Hva er dette "alt" som blir lettere? Anonymkode: 59acf...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #37 Del Skrevet 4. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): Disse forskjellene har kun betydning for par med svært ulik økonomi. I et økonomisk likestilt forhold er det absolutt ingen fordeler med å være gift. Tvert i mot kompliserer det ting. Anonymkode: 59acf...8e2 Du er likestilt I DAG, men det betyr ikke at du blir likestilt i morgen. Livet skjer. Du kan miste jobben, bli syk, ufør osv. Anonymkode: e1e5c...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #38 Del Skrevet 4. desember Menn som nekter å gifte seg med "sitt livs kjærlighet", bør kanskje bli motivert av dette: https://www.forskning.no/demografi/ugifte-dor-langt-tidligere-enn-gifte/1644170 Gifte menn lever lenger, er friskere og mer fornøyde, enn ugifte menn. Anonymkode: e1e5c...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #39 Del Skrevet 4. desember Fordi vi ønsket å være hverandres nærmeste pårørende. Så enkelt. Enkel vielse, ingen fest. Anonymkode: fd2d3...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #40 Del Skrevet 4. desember Irak skrev (5 timer siden): Da må man prøve å sørge for en vanntett samboerkontrakt. Spesielt i forhold til særkullsbarn. På hvilken måte er en ekteskapskontrakt mer vanntett? Kan du opplyse meg? Foreldre står over partner som juridisk familie etter lovverket. Det har skapt mange vonde situasjoner. Ja, det er lagt inn klausuler om "ekteksapslignende forhold" og alt det der, men det er ikke vanntett. Det har vært mange saker, også her inne, om at samboer gjennom flere tiår er overstyrt når det står mellom liv eller død, begravelse, til og med utforming gravstein. Og juridisk har man mulig rett, men når du når gjennom med det så er alle valg allerede tatt, kroppen i jorda, da sykehus og gravferdsbyrå der og da må forholde seg til lovverket. Det er enkelte livsforsikringer, og noen forsikringsordninger og goder, som kun gjelder ektefelle. Disse kan man ikke avtale seg rundt. Og så gjør det jo alt enklere, når man juridisk ønsker rettigheter etter ekteskapsloven. I stedet for alltid sikre at alt av dokumenter er oppdatert og vanntett. Var faktisk under oppdatering av dokumentpakka familieadvokaten sa at det i vårt tilfelle egentlig ville gjøre alt sikrere å gifte oss. Forsørgerplikten var også viktig for oss, og en del andre forhold uten at dette sitter så godt 15 år etter at vi gjorde vurderingen. Anonymkode: 4ee02...aa6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå