Gå til innhold

Mannen vil "flytte ut" av soverommet pga nyfødt. Urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva har skjedd med norske kvinner? Trist utvikling. Persilleblader.

Noen år siden jeg hadde nyfødte barn(rundt 15 år), men det har definitivt skjedd mye på den tid. Folk tåler ingenting, ALT skal være likt… uansett. Ikke bærekraftig i lengden! 

Anonymkode: 0af7a...a08

Har lurt på det samme selv. Skal ingenting før man er totalt utslitt, helt på randen og nå suicidal på grunn av lite søvn med nyfødt baby i hus. Og det enda mødre og fedre er mer likestilte enn noen gang. Det har forandret seg mye bare på 15-20 år ja, og hadde vi levd som på 50-tallet slik som tålegrensen er nå, så hadde det ikke vært mange mødre igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tutte skrev (Akkurat nå):

Har lurt på det samme selv. Skal ingenting før man er totalt utslitt, helt på randen og nå suicidal på grunn av lite søvn med nyfødt baby i hus. Og det enda mødre og fedre er mer likestilte enn noen gang. Det har forandret seg mye bare på 15-20 år ja, og hadde vi levd som på 50-tallet slik som tålegrensen er nå, så hadde det ikke vært mange mødre igjen.

Helt enig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du blåser langt i om nevrokirurgen eller tannlegen din er uthvilt og stø på hånden når han kommer på jobb og skal behandle deg, det viktigste for deg er at han har sovet like dårlig om nettene de siste ukene som sin partner?

Anonymkode: 06a8e...34a

Spot on!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Totalt uenig. Man er hjemme i permisjon for å ta seg av barnet. Man kan ikke forvente at far stiller opp på natten når man har permisjon og kan slappe av på dagtid. 
Kunne ikke falt meg inn å be mannen min ta nattevåk på natten. Dette er det mange grunner til, blant annet er det svært viktig at han er opplagt og «våken» på jobb ellers kan det få fatale konsekvenser 

Haha, ok, så kvinner er hårsåre som kan trenge hjelp, mens menn, de MÅ ha sin søvn hele tiden, for ellers kan det fått fatale konsekvenser? Har gått bra med småbarnsforeldre jeg kjenner og ja, det har mannen trådd til også under kvinnens permisjon hvis det har vært nødvendig. Altså har både mannen og dama vært slitne i ny og ne. Som dere sier gjennom tråden. Det tåler damer. Det tåler menn og. De er slitsomt å bli foreldre. Alle klarer fint å være litt slitne på jobb nå og da.

Anonymkode: 17334...b03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, ok, så kvinner er hårsåre som kan trenge hjelp, mens menn, de MÅ ha sin søvn hele tiden, for ellers kan det fått fatale konsekvenser? Har gått bra med småbarnsforeldre jeg kjenner og ja, det har mannen trådd til også under kvinnens permisjon hvis det har vært nødvendig. Altså har både mannen og dama vært slitne i ny og ne. Som dere sier gjennom tråden. Det tåler damer. Det tåler menn og. De er slitsomt å bli foreldre. Alle klarer fint å være litt slitne på jobb nå og da.

Gjør som du vil så gjør jeg som jeg vil. Av hensyn til mannen min og hans pasienter vil jeg gjerne ta nattevåk selv så du f eks slipper å fa varige men etter en operasjon som ikke gikk etter planen… ha en god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Totalt uenig. Man er hjemme i permisjon for å ta seg av barnet. Man kan ikke forvente at far stiller opp på natten når man har permisjon og kan slappe av på dagtid. 
Kunne ikke falt meg inn å be mannen min ta nattevåk på natten. Dette er det mange grunner til, blant annet er det svært viktig at han er opplagt og «våken» på jobb ellers kan det få fatale konsekvenser 

Permisjon og kan slappe av på dagtid? Har du hull i hodet? Kjenner vel bare en dame som har hatt tid til å slappe av på dagtid. Herregud. Man har ulike barn. Det er ikke en teori å få barn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gjør som du vil så gjør jeg som jeg vil. Av hensyn til mannen min og hans pasienter vil jeg gjerne ta nattevåk selv så du f eks slipper å fa varige men etter en operasjon som ikke gikk etter planen… ha en god kveld!

Jaja. Så flott og dramatisk alt sammen. Fint at far kan hjelpe til så morsomt ikke får fødselsdepresjon og ungen får alvorlige tilknytningsproblemer. Høres like bra ut. Fint du skjønner at folk er ulike og velger ulikt og at din regel ikke gjelder for alle. God kveld selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym1555 skrev (4 timer siden):

Nei, det stemmer ikke at den som har mest permisjon skal ha mest ansvar for babyen. 8 timer av døgnet er en på jobb, mens den andres jobb er å ta vare på baby. De resterende 16 timene er begge foreldre med like mye ansvar. 

Og her skriver du jo selv at den som har permisjon tar mest ansvar for babyen? 

Anonymkode: b12ef...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blåser i utslitte suicidale nynakte mødre som blir en fare for seg selv og babyen sin når de ikke har sovet ordentlig på månedsvis? Og du er klar over at mange barn sover dårlig i ÅREVIS? Når både mor og far er tilbake i jobb. Likevel går verden rundt gitt.

Det er uansett ikke snakk om at far skal miste all søvn, men at han skal bidra på nettene.

Du vet at mor også kan være kirurg eller tannlege? Og at mor gjerne ammer på nettene etter at hun har begynt i jobb og dermed ikke får sovet uforstyrret (og ut i fra trådene her på kg virker det som om mange menn forventer at partneren alltid skal ta nettene, også når de er tilbake i jobb.) 

Det hele handler jo om å løse det best mulig for alle. Om mor synes det er greit å ta alle netter og klarer seg på noen timers spredt søvn, mens far får 7-8 timer hver natt, supert! Om mor ikke synes det er greit må de finne en løsning som passer for begge. 

Anonymkode: 51f5f...46d

Det er jo snakk om situasjonen nå, ikke hva hvis barnet sover dårlig i åresvis når begge foreldrene skal på jobb? Ja, mor kan være kirurg eller tannlege, nå er hun i permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 17.18):

Så du synes ikke det er noe viktig at den som skal kjøre bussen du eller ungene dine skal ta om morgenen eller at den som skal operere deg, er opplagt når vedkommende går på jobb?

Mye viktigere at begge foreldre er uopplagte og trøtte, selv om det bare er  den ene som må gjøre konsentrasjonskrevende arbeid dagen etter?

Hvordan skal de gjøre det når de begge er i jobb? Klarer ikke denne mannen å kjøre bussen etter 6-7 timer søvn så har han større vansker. Har selv et yrke som krever at jeg er opplagt, men livet med barn er som det er. Så vil jeg si at det er like viktig å ta vare på det lille livet hjemme, ikke sovne, miste barnet, glemme å gi mat eller gå i psykose er utrolig viktig for det barnet. 

Anonymkode: d2983...d3f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skal de gjøre det når de begge er i jobb? Klarer ikke denne mannen å kjøre bussen etter 6-7 timer søvn så har han større vansker. Har selv et yrke som krever at jeg er opplagt, men livet med barn er som det er. Så vil jeg si at det er like viktig å ta vare på det lille livet hjemme, ikke sovne, miste barnet, glemme å gi mat eller gå i psykose er utrolig viktig for det barnet. 

Enig. Folk går på jobb med insomni også. Har to bekjente som lider av det og som likevel er helt rå på jobb. Men neida, det er dama som skal klare seg uten søvn, mens mannen, han er plutselig helt ubrukelig og en fare for samfunnet hvis han hjelper til og får bare 6 timer. Ærlig talt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tutte skrev (26 minutter siden):

Det var da svært så dramatisk, og for ikke å snakke om og misbruke problemene til de med alvorlig grad av fødselsdepresjon. Blir man suicidal på grunn av for lite søvn i babytiden, så er det som tidligere nevnt på tide å skaffe seg hjelp snarest. Da handler det om mer enn lite søvn. Lurer forresten på hva mødrene gjorde før i tiden, da dagens fedre faktisk generelt stiller opp med barna mer enn noen gang.

Hvis mor velger å nattamme etter hun har begynt å jobbe, så er det også løsninger i forhold til det. Har hørt om mange som velger å samsove. Da slipper man å reise seg opp, og våkne mer enn nødvendig.

Hvis barnet sover dårlig om nettene i årevis, så har det gjerne søvnproblemer, og da er det også mange råd og hjelp man bør benytte seg av både for egen og barnet sin del.

Mulig jeg overdramatisterte litt, men det gjorde jommen meg den jeg kommenterte også. At det at far skal bidra på natt er direkte farlig fordi det kan være en kirurg eller tannlege. Det finnes selvsagt unntak hvor far/mor bør få en god natts søvn, men om tannlegen min ikke tåler et par timer med nattevåk uten å bli så ustø på hånden at han skader meg bør han sykemeldes han også. Å hjelpe konen sin et par timer på natt kan fremdeles gi deg oppimot 6-7 timer med søvn avhengig av når man legger seg. De fleste i denne tråden som mener TS sin mann bør stille opp er ikke enige i at han skal sove med dem og holdes våken, de mener at han må hjelpe litt til for at hun skal få litt mer søvn. Om det er opp en gang eller to på natten for å skifte en bæsjebleie eller litt byssing så er ikke det mye å forlange. Og til syvende og sist så har de aller fleste jobber hvor det ikke er farlig å gå med lite søvn. Butikkmedarbeider er norges vanligste yrke, da er det ikke krise om far er litt trøtt på jobb..

Husk at 1 av 5 barn har kolikk. Vår sønn hadde det og vi ble pepret med informasjon om hvor viktig det var å stå sammen og å dele på ansvaret. Søvnmangel kombinert med barnegråt kan i verste fall føre til at man skader spedbarnet. Selv barn som ikke har kolikk kan gråte ganske mye de første månedene. Og greit nok at ikke TS er i den situasjonen, men mange her ser ut til å ha en generell holdning om at "mor skal ta all nattevåk i sin permisjon" uten å ta noe som helst hensyn til at dette stort sett alltid er den tyngste perioden i småenbarnstiden. DET er uforsvarlig spør du meg. 

Det er ikke alle som får til å amme liggende, det er ikke alle som er komfortabel med samsoving, det er ikke alle som klarer å sove seg gjennom nattamming og det er ikke alle som har barn som sover natten gjennom. Da blir det mye oppvåkning også når mor er tilbake i jobb og samtidig skal amme. Sønnen vår er over 2 år og sover fortsatt ganske dårlig. Kan telle på én hånd hvor mange netter han har sovet gjennom. Dette har vi tatt opp både på helsestasjon, hos leger og i vennekresten. "Helt normalt" får vi høre. Så SÅ unormalt er det ikke. Jeg går på nå jobb med 4-6 timer spredt søvn og det går greit selv om det er slitsomt, TS sin mann bør også takle det i en periode for å avlaste konen. 

Hva legger du i "før i tiden"? På 1800-tallet? Tidlig 1900-tall? 50-tallet? 70-tallet? 80-tallet?

Spørs helt når du snakker om og jeg er ingen ekspert på feltet, men før var ofte storfamilien mer involvert, før var skrikekur for å få barn til å sove helt vanlig (og anbefalt), før var det mye mer akseptert å sende barna ut for å leke alene og å sende med småsøsken ut med storesøsken, før fikk man oftere medisiner til både mor og barn som fort kunne dempe ubehag ved sykdom eller korte ned sykdomsforløp (nå får man knapt nok gi paracet), før røykte man inne foran barna, satte dem i bilen uten barnesete, mens nå får du stygge blikk om du ikke har tatt på ungen riktig mengde klær, før skulle ikke mor tilbake i jobb etter 6-7 måneder, før fikk man være på sykehuset i mer enn 2-3 dager. Men jeg sier ikke at ting nødvendigvis var lettere før, men hva vet vi om deres psykiske og fysiske helse? Jeg merker i hvert fall at det er mange traumer i besteforeldregenerasjonen som aldri har fått den helsehjelpen de trengte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du tenker at siden du er sliten så bør han også være sliten? Hvem vinner på den logikken?

Her har vi kolikkbarn og derfor sover vi på hvert vårt rom. Det gjør at vi overlever. Han får sammenhengende søvn som gjør at han fungerer på jobb og han tar også alt husarbeid, oppvask, matlaging etc. i tillegg avlaster han meg så mye han kan på dagtid slik at jeg får sove litt. 

At han sover om natten får hverdagen vår til å gå rundt. Det gjør at vi ikke biter hodet av hverandre og at det alltid er en av oss som evner å tenke klart. 

Du kjenner jo på kroppen hvor grusomt det er med søvnunderskudd. Jeg vil ikke mannen min så vondt. Jeg har pupp. Det har ikke han. Urettferdig? Absolutt. Men man må gjøre det beste ut av situasjonen man er i. 

Anonymkode: c2503...b2e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får han så mye søvn? Ja, da er det ikke synd på dem om de får 6-7 timer søvn om natten.  
når begge er i jobb så må de selvsagt fordele likt, men de fleste barn sover mer om natten når de blir større. Om det er snakk om 6-7 timer søvn om natten har de ingen grunn til og klage. Ofte er jo det hva man drømmer om i døgnet, inkludert oss « heldige» som fikk noen timer om dagen i permisjon med « enkle barn «. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du kunne slappe av på dagitd hadde du EN ENKEL BABY! Herregud hvor blind mange som hadde enkle babyer er for alle som ikke fikk nybegynnerbabyer..

Ring meg når du har fått en kolikkbaby som hyler døgnet rundt i 6-7 måneder og bare sover i bevegelse. Permisjonen min var et lite helvette fra start til slutt, jeg fikk ikke slappet av et eneste sekund når jeg var alene med babyen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på jobben. Sitter man på et kontor og taster litt på en pc, går det sikkert fint. I andre yrker kan det ha store konsekvenser dersom man ikke er uthvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Permisjon og kan slappe av på dagtid? Har du hull i hodet? Kjenner vel bare en dame som har hatt tid til å slappe av på dagtid. Herregud. Man har ulike barn. Det er ikke en teori å få barn.

Jeg har tre barn, alle har hatt forskjellige behov. Jeg har alltid klart å slappe av gjennom dagen, om det så er å ligge rolig mens baby sover så er det fortsatt å slappe av. Du har fri for å ta vare på baby og er ikke avhengig av et skarpt hode slik det er i enkelte jobber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det var fint at mannen sov på annet rom når vi hadde nyfødt. Det er jeg som har matfatet og må gjøre alt på natten uansett. Er ikke noe poeng at vi er to zombier. Da kan han være mer opplagt og trå til litt ekstra på dagen, etter jobb

Anonymkode: 5f705...01f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer an på jobben. Sitter man på et kontor og taster litt på en pc, går det sikkert fint. I andre yrker kan det ha store konsekvenser dersom man ikke er uthvilt.

På et kontor og taster litt. Nedlatende overfor andres yrker i tillegg. Sjarmør du.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig. Folk går på jobb med insomni også. Har to bekjente som lider av det og som likevel er helt rå på jobb. Men neida, det er dama som skal klare seg uten søvn, mens mannen, han er plutselig helt ubrukelig og en fare for samfunnet hvis han hjelper til og får bare 6 timer. Ærlig talt.

Det spiller da ingen rolle hvilket kjønn yrkesutøveren har, om det er mor eller far, noen yrker er det mer kritisk med søvnmangel over tid enn i andre. Dersom en person fint kan gå på jobb og gjemme seg på kontoret sitt alene med langvarig søvnunderskudd, betyr det ikke at det er forsvarlig at en annen person i et helt annet yrke gjør det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...