Gå til innhold

Mannen vil "flytte ut" av soverommet pga nyfødt. Urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La far sove, og ta seg mer av eldstemann pluss husarbeid når han kommer hjem fra jobb. Så lenge baby er av standardtypen som stort sett sover eller spiser, så er det ikke akkurat slitsomt å være hjemme i permisjon. Jeg følte at det var en laaaang ferie. TS sier ingenting om at hun har en baby med kolikk eller andre problemer.

Er det ikke litt mye syting fra småbarnsforeldre for tiden 🫣? Min mor måtte ut i jobb tre mnd etter fødsler på 60-tallet. Hun syns hun var kjempeheldig som jobbet nært hjemmet og fikk mulighet til å amme. Kvinner i jobb hadde nok søvnløse netter på den tiden også.

La ham sove på natten, så tar du deg en skikkelig ettermiddagshvil når han kommer hjem. Om baby sover på dagen, så sov da. Og legg bort mobilen, den stjeler timesvis hver dag av livet ditt. Utrolig hvor mye bedre tid man får om den er avslått.

Anonymkode: 4823f...680

Haha, du hadde en enkel baby og anså permisjon som ferie og kritiserer de som åpenbart har hatt mer krevende barn enn deg selv?? Sjarmerende..

Så fordi kvinner hadde hardere kår før i tiden skal dagens kvinner skjerpe seg og godta at de ikke har det bra?

Anonymkode: 51f5f...46d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. Vi har en nyfødt som våkner veldig ofte på natt. Vi har også et barnehagebarn. Jeg er dønn sliten av mangel på søvn og syns ikke mannen skal slippe noe billigere unna. Han prøver å argumentere med at han ikke kan mate, siden jeg fullammer, men det er slitsomt for meg å skifte bleie og eventuelt hente andre ting når jeg i tillegg må amme. Jeg vil helst bare ligge der og bevege meg så lite som mulig. Han argumenter også med at han må være opplagt til jobb, kjøring og til å ta det meste med det andre barnet, men hvis jeg skal klare meg på omtrent ingen søvn, så kan vel han det også? Han er tross alt ikke lenket til baby 24/7 som meg. Jeg vil også være mer opplagt for det andre barnet hvis jeg slipper å opp for å skifte bleie osv på natta.

Anonymkode: 5a44f...1d9

Men har ikke du permisjon og han jobber da? Er dessuten greit at en av dere er opplagt mtp eldste barnet og og så kan dere heller bytte på eller han kan la deg sove mer i helga evt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov på eget soverom. Moren har jo fri et halvt år, jeg skal tidlig på jobb hver dag. Anser det som selvfølgelig. Synes synd på fyren din som er i et forhold med deg.

Anonymkode: 2f30b...6f7

Eh fri?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenkte helt motsatt av deg 🙈syntes det var mye bedre for familien at en voksen var mer opplagt og våken, og ikke at begge to var slitne. Da er det lettere å holde humøret oppe syntes jeg. For å gjøre det letter så skiftet jeg på babyen i sengen.

Anonymkode: b6d85...40d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov du med barnet når du hadde permisjon så mor var helt uthvilt til jobb dagen etter?

Anonymkode: 158a7...ed9

Ja jeg tenker jo at far står opp med baby når han har perm. Det er rett og rimelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe som ligner på å ha fri engang når man er hjemme med baby. Jeg hadde heller jobbet 24/7. 

Anonymkode: 356af...49a

Så fint for deg. Regner med at du heller ikke valgte å få barn

Anonymkode: 0af7a...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Full lønn? Hun får lønn for hva en vanlig arbeidsdag er, som er 8 timer. Hvem skal ta resterende timer tenker du? 

Anonymkode: 70a97...d00

I hvert fall ikke faren, han får jo ikke lønn for noe som helst, hvis man skal følge din logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt noe sexliv her om mannen våknet opp frisk og uthvilt, mens jeg  engang vet hvem jeg var og var falle ferdig av trøtthet og i tillegg skulle vi hatt separate soverom. 
Hvilken kvinne orker sex da? Sexlivet vårt overlevde for mannen tok en stor del av nattevåk, delte seng og mente ikke at det er kvinnen sin jobb. 
Støtter ts 100%. 

Anonymkode: d2983...d3f

Hvem faen tenker på sexlivet med en helt nyfødt? Var det siste jeg tenkte på iallefall 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det hadde vært drømmen min, om samboeren kunne sovet på et annet rom innimellom! Jeg voktner så lett av både baby og mann, kunne jeg fått en av delene ut av rommet en periode ville det vært helt magisk!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hersketeknikk? Du det er faktisk kvinner/ familier som velger den løsningen , det er fullt mulig! Det er også mulig og VELGE og amme, men man kan ikke velge at mannen ammer. Ja, på et tidspunkt skal de bytte, og jeg kan ikke banne på at far ikke orker og ta en natt med babyen når det er hans tur. Vel, vanskelig gjør vanskelig så det er jo mulig det skjer her. 

min erfaring er at det er mer krevende og gå hjemme med baby enn og gå på jobb, men nå må du sammenligne med og gå på jobb uten søvn. Ja, det er flott at du klarer og være prosjektleder i stort internasjonalt firma med 2-3 timers søvn. Jeg hadde ikke klart det, og ikke mannen min heller. Nå må jo hver familie finne sin løsning, men virker ikke som at mannen til ts er fornøyd uten søvn. For noen kan det faktisk være farlig og kjøre bil med 2-3 timers søvn . 

Anonymkode: b12ef...2cc

Hun sier jo at hun fullammer. Det er ikke sikkert babyen tar flaske en gang. All den tid man får printet inn at morsmelk er det beste er det jommen ikke lett å skulle velge bort amming når man faktisk kan fullamme. Og permisjonen er jo satt, vil tro det er få jobber man bare kan kommer tilbake i jobb etter en måned og heller tar resten av permisjonen sin på et senere tidspunkt. Ofte har bedriften fått inn vikar for den ansatte i permisjon. Derfor kaller jeg det en hersketeknikk fordi du sier det på en spydig måte og helt åpenbart ikke tar hensyn til det praktiske rundt. Hadde du skrevet "er det en mulighet å bytte permisjon?" hadde du fremstått på en helt annen måte.

Du må lese deg jeg skriver for nå argumenterer du på feil grunnlag. Jeg skrev at hvis ikke vi hadde delt på nettene hadde jeg fått 2-3 timer spredt søvn i døgnet fordi jeg ikke fikk sovet på dagtid. Jeg har heldigvis en oppegående mann som (med glede) tar sin del av ansvaret. Men om jeg måtte velge å gå på jobb på maks 3 timer søvn eller gå rundt og bysse på en hylende baby hele dagen hadde jeg valgt jobb any day. Hadde vært en større fare for babyens liv om jeg ble tvunget til det for å være ærlig..

Enig i at det ikke er optimalt å kjøre på 3 timers søvn, men det gjelder jo ts også? Hun skal komme seg rundt med babyen så ikke utenkelig at hun kjører hun også. Og om far sover på et annet rom, men samtidig hjelper litt til på natt kan han uansett få mye mer enn 3 timers spredt søvn. 3 timer er et antall jeg har nevnt, ikke ts bare så det er sagt. 

Man få finne det som fungerer som sin familie og dette fungerer åpenbart ikke for ts, her er du og jeg enige. Jeg er fremdeles ikke enig med ts om at mannen bør "tvinges" til å sove på samme rom, men jeg mener det er åpenbart at han må ta mer ansvar på natten forsi ts har behov for det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså måten du skriver på virker som at du ikke unner mannen din en god natt søvn. Hjelper svært lite om begge er utmattet til slutt d? Regner med mannen er i jobb eller?

Annenhver dag for eks med eget rom. Her ammet jeg uansett om natten, så ikke poenget med å tvinge far til å være våken bare så vi skulle «lide» sammen. Vi hadde en to åring også som hadde mer nytte av en opplagt foreldre enn to trøtte. Han sov alene fra lillesøster var noen uker. Var enklere for oss å samsove da også. Etterhvert så sov barnet på eget rom og vi sammen igjen. Forventet heller da at han bidro mer til mat handel, og det praktiske i huset. Siden jeg var våken natt. 

Anonymkode: e9d2b...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tenkte helt motsatt av deg 🙈syntes det var mye bedre for familien at en voksen var mer opplagt og våken, og ikke at begge to var slitne. Da er det lettere å holde humøret oppe syntes jeg. For å gjøre det letter så skiftet jeg på babyen i sengen.

Anonymkode: b6d85...40d

Så enig! Da går det mer rundt. Spesielt hvis det er flere barn i huset. Samt far kan bidra med andre ting. Skjønner ikke greien. Det blir ikke likt mellom en mor og far uansett. Slik er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
maddee skrev (3 timer siden):

Fy faen for en mann🤮 og at det går ann å få barn med sånne menn er for meg en gåte.

Hva fanken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vurdert å snakke med psykolog, TS? Det virker som at du ikke tenker helt klart nå. Småbarnsfasen og søvnmangel kan ta knekken på mange forhold, og det er lurt å heller søke hjelp før enn etter. 

Anonymkode: bbaa7...d1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er greia med all denne bleieskiftingen på natta? En liten baby klarer ikke å produsere så store mengder urin at en moderne hyperabsorberende bleie ikke klarer å holde den tørr 6-8 timer?
Med all denne skiftingen nattestid rekker baby også å våkne skikkelig. Legg til puppen i et halvmørkt rom og vent til det blir morgen før man styrer med å holde baby gullende ren.

Om baby bæsjer nattestid er det selvfølgelig noe helt annet. 

Anonymkode: dca85...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er greia med all denne bleieskiftingen på natta? En liten baby klarer ikke å produsere så store mengder urin at en moderne hyperabsorberende bleie ikke klarer å holde den tørr 6-8 timer?
Med all denne skiftingen nattestid rekker baby også å våkne skikkelig. Legg til puppen i et halvmørkt rom og vent til det blir morgen før man styrer med å holde baby gullende ren.

Om baby bæsjer nattestid er det selvfølgelig noe helt annet. 

Anonymkode: dca85...45c

Det forundrer meg altså at folk ikke skjønner at alle babyer er ulike. Vår hadde 10 bæsjebleier om dagen i mange måneder (🤯). Noen av disse kom på natten. I tillegg til at han også måtte skiftes tissebleie på med jevne mellomrom også på natt for å unngå lekkasje. De færreste skifter vel en bleie med litt urin i seg.

Jeg tok dette opp med helsestasjonen fordi jeg synes det var voldsomt mye, men de sa at det var helt normalt, så da er ikke vi de eneste som har barn med mye avføring. Sønnen vår var generelt plaget med magen skal sies, men det er det mange babyer som er.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der forundrer meg at noen fortsatt er overrasket over at det blir lite søvn på natta med liten baby og amming. Hva trodde du selv før du fikk barn, ts?

Og ja, mannen din er i jobb og du har permisjon og ammer, så støtter mannen din fullt ut. Det å sove på samme rom er ikke det som vanligvis prioriteres først i babytiden.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I hvert fall ikke faren, han får jo ikke lønn for noe som helst, hvis man skal følge din logikk.

Den skjønte jeg ikke. Jeg mente at man må fordele litt, ikke forvente at mor tar ALT alene 24 timer i døgnet fordi ho har permisjon. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å samarbeide. Begge må ha søvn, det sier seg selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det gjelder « gravid er ingen sykdom» er det feil, det er mange som blir sykmeldte før de føder og det er individuelt hvor tøft det er. Jo, man har gjerne søvnmangel under graviditet. Nå er jeg kvinne som svarer, og er enig i at kvinner skal vartes litt opp under graviditet . Kan til og med få legge seg på gjesterommet om mannen snorker eller man ikke får sove og vil se på tv 😅 

Rett etter fødsel så må man bestemme amme eller ikke amme. Det er fullt mulig at kvinnen pumper/ bruker erstatning og går på jobb og mannen blir hjemme. De fleste kvinner jeg kjenner liker den tåka litt, og ville ikke byttet. Det er allikevel fullt mulig. Om man vil amme så faller det jo på dama og der helt idioti at man da skal dele likt og at faren skal være våken om natta fordi mor mater. 
så burde man bli voksen selv først før man får barn. Altså « kjennes litt sårt ut « med separate rom 😅 vel, og si at du ønsker og dele seng for og finne en ordning for begge ved og tvinge han til og dele seng henger jo ikke på greip. 

Anonymkode: b12ef...2cc

Hvorfor latterliggjøre at det kan kjennes sårt ut? Det er mange som kan føle på at man er bare en pupp og ha behov for partner. Hva er så galt med det behovet? 

Ellers enig i at det ikke er bra for noen at ingen får søvn, jeg skrev også forslag til løsninger. Men mange føler seg veldig sårbare etter fødsel. Det er da ikke noe å gjøre narr av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...