Gå til innhold

Er dyre tema flasker ok og drikke fra ? Vis man vasker den før man drikker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei så jeg kjøpte denne vannflasken  https://share.temu.com/592DAgS1fbA. Så jeg vet at noen kommer til og klage om hvorfor du ikke bare kjøpte fra butikken for samme pris. Og jeg synes at den flasken var veldig fin selvom den var litt dyr. Men nå har folk fortalt meg at temu flasker gir deg sånn farlige helsesykdommer vis du drikker fra dem. Men jeg tenker at vis jeg skrubber flasken med zalo eller noe, så kan jeg drikke fra den?  plus den er jo ganske dyr. Er det ikke bare farlig for sånne billige flasker for 20 kr liksom? Takk.

Anonymkode: d7493...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri i verden om jeg hadde benyttet noe fra Temu til kontakt med mat og drikke. Uansett pris.

Det er ikke renholdet som er problemet, det er om produktet avgir stoffer til mat og drikke den er i kontakt med. For eksempel skal ikke en handlepose være i direkte kontakt med mat.

Anonymkode: dc006...66c

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært farlig ville forbrukerrådet frarådet det. 

Anonymkode: 4b55c...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har Forbrukerrådet eller andre uavhengige analysert akkurat denne flasken i et laboratorium?.

Siden det er over 100.000 selgere som bruker Temu som plattform og når det finnes over 10 millioner forskjellige produkter så sier det seg selv at det ikke er mulig å kontrollere alt.

Anonymkode: 78dea...214

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen flaske i linken din.

Sannsynligvis er det helt trygt, men du burde nok vaske den ja. Er det metall er det generelt tryggere enn plast. Forbrukerrådet er uansett veldig føre var i sånne saker, og fraråder av samme grunn at du bruker gamle isbokser og yoghurtbegre til lagring av mat. Mamma har brukt sånt i femti år og er fortsatt kjernesunn, så full krise er det neppe.

Husk også at her på forumet har vi en del hysteriske helsenøtter som skifter bukser etter å ha tatt bussen, for det er jo så uhygienisk. Ta rådene deres med en klype salt.

Anonymkode: ada5b...d44

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har Forbrukerrådet eller andre uavhengige analysert akkurat denne flasken i et laboratorium?.

Siden det er over 100.000 selgere som bruker Temu som plattform og når det finnes over 10 millioner forskjellige produkter så sier det seg selv at det ikke er mulig å kontrollere alt.

Anonymkode: 78dea...214

Samme gjelder flaskene du kjøper på Europris, Nille eller Obs. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er flere som har dødd bare I kontakt av temu varer, så nei. At det er lov å kjøpe der I fra er hull I hodet. Vesten skyter I alle fall av seg hodet, da temu er designer til å konke ut vestlige selskap og fabrikker. De selger med underskudd

Anonymkode: a9120...cb5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen flaske i linken din. Men hadde vært skeptisk til det fra Temu. En kan aldri vite hvor mye tungmetaller det er i det.

Anonymkode: cfc83...26a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler aldri noe som skal være i direkte kontakt med mat/drikke eller huden min, og ei heller elektronikk fra temu. Det er en enkel og grei regel å forholde seg til.

Det nytter ikke å skrubbe den for kjemikaliene avgis over tid, ikke kun en gang.

Anonymkode: bf004...e39

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du tenker forbrukerrådet i Kina? 

Det norske konsentrerer deg om det som selges fra Norge og til en viss fradrag EU.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flasker og annen matemballasje som selges i Norge er underlagt strenge krav, hvor produsent skal dokumentere at produktet er trygt. Ved import skal man dokumentere at produktene overholde eu-kravene for matkontaktmaterialer. Importøren er pliktig til å innhente samsvarserklæringer.

Og ja, det blir tatt stikkprøver, både av produkter og av dokumentasjon. Og dokumentasjon skal foreligge på norsk eller engelsk.

Kina derimot har ikke de samme kravene. Det er ikke den samme kontrollen der for hvem som benytter stempel for næringsmiddelgodkjent materialer.

Anonymkode: 99307...e51

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er flere som har dødd bare I kontakt av temu varer

Såpass ville påstander krever dokumentasjon. 

Anonymkode: f3d71...940

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er "helsesykdommer"?

Ville forøvrig aldri brukt en drikkeflaske fra Temu.

Anonymkode: 94b4c...4d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skulle det vise seg at det er noe galt med produktene disse butikkene har solgt vil de tilbakekalles. De tusenvis av leverandørene som selger på Temu har ingen grunn til å gjøre dette.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det norske Forbrukerådet har frarådet å kjøpe sånt fra Temu. Ting til mat/drikke, elektronikk, sminke, øredobber, kremer osv. Det spiller ingen rolle hvor mye du vasker den . Det handler om hva flasken er lagd av. Varene derfra er ikke godkjent etter europeiske krav.

Anonymkode: a902a...cce

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva flasken er laget av (siden linken din ikke fungerer), men det er mange materialer som avgir stoffer over tid, så det hjelper ikke å vaske dem - de kan lekke helsefarlige stoffer til de faller fra hverandre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det norske Forbrukerådet har frarådet å kjøpe sånt fra Temu. Ting til mat/drikke, elektronikk, sminke, øredobber, kremer osv. Det spiller ingen rolle hvor mye du vasker den . Det handler om hva flasken er lagd av. Varene derfra er ikke godkjent etter europeiske krav.

Anonymkode: a902a...cce

Men den er jo ganske dyr fra temu altså 250 er ganske dyrt for en sånn nettside som temu, tror du ikke at de hadde ihvertfall prøvd og ikke gjøre flasken helsefarlig? Eller tror du de bare bryr seg om pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri i verden om jeg hadde benyttet noe fra Temu til kontakt med mat og drikke. Uansett pris.

Det er ikke renholdet som er problemet, det er om produktet avgir stoffer til mat og drikke den er i kontakt med. For eksempel skal ikke en handlepose være i direkte kontakt med mat.

Men flasken er jo nesten det samme som en Hydro flaske. Den kostet jo 250 , vet ikke hvorfor lenken ikke funker, men jeg tenker at jeg bare skal drikke vann med den ikke noe annet. Funker ikke bare en skrubb med Zalo også ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...