Gå til innhold

Hvordan mentalt takle å få en kronisk diagnose med smerter og utmattelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått en kronisk sykdom som begrenser meg mye.

Jeg ser at jeg trenger og takle dette mentalt. Smertene er ikke farlige så de trenger jeg ikke å ta hensyn til om jeg kan klare det. Andre symptomer kan komme ved aktivitet og da snakker vi ikke om å gå en mil i marka. 

Noen ganger gråter jeg av smerter og utmattelsen gjør det ikke bedre. Om jeg takler dette bedre så vil det gjøre livet lettere. 

Noen tips og erfaringer?

Anonymkode: 34dcc...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det er så mye hjelp, men tiden hjelper. Nå har jeg levd med kroniske smerter i over ti år. Mitt aktivitetsnivå er vesentlig lavere. Smertene følger aktivitetsnivået, utmattelsen likeså. Må leve med det, kommer ikke til å dø av det.

Det er frustrerende å ha slike begrensninger. Et rolig liv for å si det sånn. Det kan være greit å ha seg en hobby som er innendørs. Jeg syr. Ting tar tid, sånn er det bare. Det jeg tok på en dag før, tar minst en uke nå.

Anonymkode: 733c8...ba3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta én dag av gangen er nok mitt beste råd. Man blir så overveldet og motløs av å tenke for langt frem :gruppeklem:

Kanskje kan en ergoterapeut hjelpe med tilpasninger i hjemmet ditt. Anbefaler å reflektere litt over hva du trenger for å mestre hverdagen. 

❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kronisk betyr at du har hatt dette over tid, altså er det ikke noe nytt selv om diagnosen er ny - spørsmålet mitt blir da, hvordan har du klart det frem til nå og hvorfor er det endret ved at du har fått en diagnose? 
Som kronisk syk smertepasient selv vet jeg at det handler 90% om hvordan man tar det.

Anonymkode: 614a4...df1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt kognitiv atferdsterapi. Vet Diakonhjemmet sykehus har behandling mange er fornøyd med. 

Anonymkode: 61727...f71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sykdommen din pasientforening? Kanskje finnes det likemenn der du kan snakke med? 

Anonymkode: d1270...6d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser at jeg trenger og takle dette mentalt. Smertene er ikke farlige så de trenger jeg ikke å ta hensyn til om jeg kan klare det. Andre symptomer kan komme ved aktivitet og da snakker vi ikke om å gå en mil i marka. 

Noen ganger gråter jeg av smerter og utmattelsen gjør det ikke bedre. Om jeg takler dette bedre så vil det gjøre livet lettere. 

Noen tips og erfaringer?

Det der går seg til, om ett år pluss minus så har du vent deg til det. 

Betydelig verre å vende seg til at en har en livstruende sykdom, med ukjente leveutsikter.

Anonymkode: 39c71...820

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Musikk. Det har hjulpet meg. 

Anonymkode: 94126...380

For å utdype litt: jeg har en lang spilleliste med bare rolig musikk, type meditasjonsmusikk Og når det er tøffe tak setter jeg på den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen tips og erfaringer?

Har levd over 40år uten noe særlig søvn, fiske og psykiske smerter , du tar det dsg for dag. Du blir ofte vant til det. Det er verst i begynnelsen. Eller om det er noe nytt. Snakket med legen om div medisiner eller trening som kan hjelpe? Om du kun har deg selv å tenke pp så kan du jo hvile når det trengs.

Anonymkode: f3315...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Musikk. Det har hjulpet meg. 

Meg og.

Anonymkode: f3315...ff0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen tips og erfaringer?

Det tar litt tid når man får snudd livet sitt på hode, men etterhvert så justerer man seg inn både mentalt og fysisk. Så må man tenke at ingenting er konstant. Selvom man har fått en kronisk tilstand kan det bety både bedre og dårligere perioder. Sjeldent den er konstant lik. Utmattelse vil gjerne endre seg over tid også ettersom man lærer seg mestringsstrategier. Hva som er hver enkelt mesteingstrategi er jo høyst individuelt. En start er å ta kontakt med ergoterapeut i kommunen -de vet gjerne om ting og hjelpemidler som kan lette hverdagen din hjemme. 

Anonymkode: 593a4...50c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, føler med deg, det er skikkelig røft mentalt, sliter med blant annet utmattelse selv. For meg er det fortsatt en daglig kamp, men det som hjelper mest for meg er raushet. Lytte til kroppen og hodet, og legge opp dagene deretter. "Tilgi" at man ikke klarer de samme ting, mengder eller tempo som tidligere.

Det andre er å følge andre i lignende situasjoner på sosiale medier. Det blir mye repetering, men det hjelper meg likevel å vite at vi er flere, vi er mange som sliter med de samme tingene  tross ulike diagnoser, osv. 

Anonymkode: 3e2bb...c36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen er det som en sorg, så man går gjennom sorgfasene og når det har gått en stund så aksepterer man det og tilpasser livet sitt. Man venner seg rett og slett til at sånn er det bare, og setter mer pris på de gode dagene❤️ jeg lærte meg håbdarbeid, tegning og maling som jeg kan drive med de dagene jeg føler meg dårlig. Bare gi det tid❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...