AnonymBruker Skrevet i går, 16:21 #1 Del Skrevet i går, 16:21 Jeg må ha service på komfyren min, og jeg er ganske sikker på at reparasjonen dekkes av garanti da det som har skjedd med den ikke er noe jeg selv har gjort med vilje, men døren går plutselig ikke ordentlig igjen. Jeg tør heller ikke å prøve å fikse det selv da jeg er helt grønn på sånt. Men er det sånn at de ofte sier at man har ødelagt det med vilje så man må betale likevel? Er litt redd for det for det blir dyrt hvis jeg må betale. Anonymkode: 55bc9...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:31 #2 Del Skrevet i går, 16:31 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg må ha service på komfyren min, og jeg er ganske sikker på at reparasjonen dekkes av garanti da det som har skjedd med den ikke er noe jeg selv har gjort med vilje, men døren går plutselig ikke ordentlig igjen. Jeg tør heller ikke å prøve å fikse det selv da jeg er helt grønn på sånt. Men er det sånn at de ofte sier at man har ødelagt det med vilje så man må betale likevel? Er litt redd for det for det blir dyrt hvis jeg må betale. Anonymkode: 55bc9...95a Ringer du og ber om service, så får du hver eneste gang beskjed om at dersom reparasjonen ikke dekkes av garantien så må du betale selv. Hva som er galt, og hvorfor det har skjedd er en vurdering reparatørene gjør på stedet. Er det en fabrikasjonsfeil, så er du dekket, er det noe annet så er det ikke dekket. Finn frem bruksanvisningen og les der før du gjør noe mer. Anonymkode: dddd7...406 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:36 #3 Del Skrevet i går, 16:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ringer du og ber om service, så får du hver eneste gang beskjed om at dersom reparasjonen ikke dekkes av garantien så må du betale selv. Hva som er galt, og hvorfor det har skjedd er en vurdering reparatørene gjør på stedet. Er det en fabrikasjonsfeil, så er du dekket, er det noe annet så er det ikke dekket. Finn frem bruksanvisningen og les der før du gjør noe mer. Anonymkode: dddd7...406 Skjønner. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer. De som kan det får fikse det. Anonymkode: 55bc9...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:38 #4 Del Skrevet i går, 16:38 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ringer du og ber om service, så får du hver eneste gang beskjed om at dersom reparasjonen ikke dekkes av garantien så må du betale selv. Hva som er galt, og hvorfor det har skjedd er en vurdering reparatørene gjør på stedet. Er det en fabrikasjonsfeil, så er du dekket, er det noe annet så er det ikke dekket. Finn frem bruksanvisningen og les der før du gjør noe mer. Anonymkode: dddd7...406 Men da sier de vel om man må betale eller ikke før de begynner å reparere? Så man kan velge å ikke gjøre noe i første omgang hvis man må betale? For komfyren funket ellers, bortsett fra at døren ikke går helt igjen. Anonymkode: 55bc9...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:42 #5 Del Skrevet i går, 16:42 Om det ikke dekkes på garanti må du nok uansett betale noen kroner for å få det sjekket, for de har jo brukt tid på dette, og det er veldig få som jobber gratis. Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått en venn som er litt handy til å tatt en kikk, og hørt hva denne mener om saken. Anonymkode: e633f...18a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:43 #6 Del Skrevet i går, 16:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det ikke dekkes på garanti må du nok uansett betale noen kroner for å få det sjekket, for de har jo brukt tid på dette, og det er veldig få som jobber gratis. Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått en venn som er litt handy til å tatt en kikk, og hørt hva denne mener om saken. Anonymkode: e633f...18a Jeg er jo usikker på om det dekkes eller ikke. Anonymkode: 55bc9...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #7 Del Skrevet i går, 16:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men da sier de vel om man må betale eller ikke før de begynner å reparere? Så man kan velge å ikke gjøre noe i første omgang hvis man må betale? For komfyren funket ellers, bortsett fra at døren ikke går helt igjen. Anonymkode: 55bc9...95a Kjører de ut, så koster det penger å reparere koster mer penger. Prislisten kan ikke jeg. Anonymkode: dddd7...406 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet i går, 16:54 #8 Del Skrevet i går, 16:54 Du har 5 års garanti på komfyren, som dekker skader og feil som oppstår i garantiperioden. Du trenger sannsynligvis ikke å bekymre deg for at selger skal kreve betaling, så lenge produktet er brukt slik det er ment. For eksempel, hvis døren knekker når du lukker den normalt, er dette en garantisak. Men hvis du snubler på døren og den knekker, er du ansvarlig for skaden. Den nye kjøpsloven, som trådte i kraft 1. januar 2024, sier følgende: "Selger har kun rett til å reparere eller erstatte produktet én gang per kjøp. Dette gjelder også for feil av ulik art. Selger kan imidlertid ha rett til flere forsøk på utbedring dersom det anses rimelig." Hvis produktet ble kjøpt før januar 2024, har selger rett på to utbedringsforsøk før du kan kreve å heve kjøpet. Ta en telefon til selger, dine rettigheter er sterkere enn du tror Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 16:55 #9 Del Skrevet i går, 16:55 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er jo usikker på om det dekkes eller ikke. Anonymkode: 55bc9...95a Hvis det er produksjonsfeil er reparasjon gratis. Om det ikke er det kan det være brukerfeil. ved brukerfeil må du betale for oppmøte og eventuell reparasjon. Forbrukerkjøpsloven har en grense på seks måneder, hvor det er selgers oppgave å bevise at du har gjort en feil. Er produktet eldre er det litt vanskeligere for forbruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:30 #10 Del Skrevet i går, 17:30 jane78 skrev (27 minutter siden): Du har 5 års garanti på komfyren, som dekker skader og feil som oppstår i garantiperioden. Du trenger sannsynligvis ikke å bekymre deg for at selger skal kreve betaling, så lenge produktet er brukt slik det er ment. For eksempel, hvis døren knekker når du lukker den normalt, er dette en garantisak. Men hvis du snubler på døren og den knekker, er du ansvarlig for skaden. Den nye kjøpsloven, som trådte i kraft 1. januar 2024, sier følgende: "Selger har kun rett til å reparere eller erstatte produktet én gang per kjøp. Dette gjelder også for feil av ulik art. Selger kan imidlertid ha rett til flere forsøk på utbedring dersom det anses rimelig." Hvis produktet ble kjøpt før januar 2024, har selger rett på to utbedringsforsøk før du kan kreve å heve kjøpet. Ta en telefon til selger, dine rettigheter er sterkere enn du tror Du må skille mellom Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven, du må også skille mellom garanti og reklamasjon. Når man kjøper et produkt av en forhandler så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, det er produsenten av produktet som står for garantien og garantien på en stekeovn er som oftest 2 år. Men en stekeovn er et produkt som er ment for å vare i mer enn 2 år og da kommer reklamasjon inn i bildet, reklamasjon er det forhandleren som er ansvarlig for og reklamasjonstiden på et slikt produkt er som oftest 5 år. Anonymkode: e916e...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må skille mellom Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven, du må også skille mellom garanti og reklamasjon. Når man kjøper et produkt av en forhandler så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, det er produsenten av produktet som står for garantien og garantien på en stekeovn er som oftest 2 år. Men en stekeovn er et produkt som er ment for å vare i mer enn 2 år og da kommer reklamasjon inn i bildet, reklamasjon er det forhandleren som er ansvarlig for og reklamasjonstiden på et slikt produkt er som oftest 5 år. Anonymkode: e916e...3f3 Og det mest vesentlige her, det utelot du, reklamasjon må skyldes fabrikkfeil. Bruksfeil dekkes ikke av reklamasjonsretten. Anonymkode: dddd7...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 17.21): Jeg må ha service på komfyren min, og jeg er ganske sikker på at reparasjonen dekkes av garanti da det som har skjedd med den ikke er noe jeg selv har gjort med vilje, men døren går plutselig ikke ordentlig igjen. Jeg tør heller ikke å prøve å fikse det selv da jeg er helt grønn på sånt. Men er det sånn at de ofte sier at man har ødelagt det med vilje så man må betale likevel? Er litt redd for det for det blir dyrt hvis jeg må betale. Anonymkode: 55bc9...95a Tipper årsaken til at døren ikke går igjen er at den er løftet litt eller trekt litt i når den har vært åpen, slik at hengslene ikke sitter helt på plass. De fleste stekeovner har dør som enkelt kan tas av, ofte en lås oppå hver hengsel som må vippes opp. Deretter kan døren løftes av, enten ved å trekke den litt ut og løfte litt opp. Står beskrevet i brukermanualen. Hvis det er dette som har skjedd i ditt tilfelle, vil du sannsynligvis måtte dekke turen for servicepersonell og evt jobben. Har du sett i brukermanualen? Hvis du ikke finner noe galt med hengslene, ville jeg ha sett om det sto noe under sidene for feilsøking. Er ofte sist i manualen. Anonymkode: 5f5fd...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tipper årsaken til at døren ikke går igjen er at den er løftet litt eller trekt litt i når den har vært åpen, slik at hengslene ikke sitter helt på plass. De fleste stekeovner har dør som enkelt kan tas av, ofte en lås oppå hver hengsel som må vippes opp. Deretter kan døren løftes av, enten ved å trekke den litt ut og løfte litt opp. Står beskrevet i brukermanualen. Hvis det er dette som har skjedd i ditt tilfelle, vil du sannsynligvis måtte dekke turen for servicepersonell og evt jobben. Har du sett i brukermanualen? Hvis du ikke finner noe galt med hengslene, ville jeg ha sett om det sto noe under sidene for feilsøking. Er ofte sist i manualen. Anonymkode: 5f5fd...695 Det kunne vært. Men den har stått på samme sted siden jeg fikk den levert hit for litt over et år siden. Så jeg har ikke bært på den, men de som satte den på plass har gjort det. Døren gikk helt igjen til nå, da plutselig ville den ikke gå ordentlig igjen. Har sett på hengslene men ikke prøvd å fikse dette. Aner ikke hva det er. Anonymkode: 55bc9...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå