Gå til innhold

Få kattene til å slutte med kattedo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Katten til mine foreldre bor på en gård og kan selv velge når han vil være inne i varmen eller ute i kulden, og han velger faktisk å være ute i ÷10-15.

Da ligger han ofte inni en mur sammen med nabokatten og jakter på mus.

Vi har flere ganger prøvd å lokke han inn i varmen, men han vil ut igjen.

Min egen katt er utekatt og han er ute i timesvis når det er rundt 0 og kaldere, men er ikke glad i regn og stiv kuling.

Han har fått veldig tykk pels nå, og har blitt en skikkelig rugg av en bykatt.

Mange skriver at katter overhodet ikke tåler kulde, men det tar jeg med en klype salt.

Hvis katten er frisk og velfødd tåler han selvfølgelig mer kulde enn en syk/avmagret katt.

Anonymkode: ed25b...d25

Katter har jo instinkter og de instinktene kan overkjøre det som er smart eller sunt noen ganger. De vet ikke akkurat sitt eget beste. Men ja, de fleste vil komme inn før det blir skadelig når de har det valget. Og katter som helst vil gå på do inne bør ha en do inne.

Anonymkode: 63b85...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper ikke vi er på vei til amerikanske tendenser der man er dyremishandler om man lar katten være ute. Men ser jo dessverre starten av tendensene, med de i denne tråden som mener at katten MÅ ha do inne. Selvsagt må ikke katten ha do inne! 🤦

Mine katter har hatt do inne i starten, og etterhvert når de blir større, har jeg kuttet doen, og lært de å gå ute. Er det kaldt om vinteren så er de inne på natta, og kun ute korte strekk på dagtid, og da finner jeg selvsagt frem doen igjen. Men de trives mye bedre med å gå ute på do uansett vær, så de bruker ikke doen inne. 

For å lære katten å gå ute, har jeg i grunn bare tatt bort doen, og sendt katten ut på korte turer forholdsvis ofte så de får gått på do. Aldri vært noe problem, det har de skjønt med en gang. 

Anonymkode: f8a19...af8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til anbefalingene fra Mattilsynet, det anser jeg som et minimum hvis man skal ha dyr.

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/veiledning-om-hold-av-katt

Det man går glipp av når man ikke har do inne er muligheten til å oppdage sykdomstegn og skader tidlig, få startet behandling tidlig og minimere tiden katten lider. Noen synes det er viktigere at man slipper unna å gjøre 20 minutter med arbeid i uken enn å forsikre seg om at katten har god helse. Da mener jeg at man ikke tar ansvaret med dyrehold på alvor og det er vel Mattilsynet enig i.

Ingen har sagt at det er dyremishandling å la katten være ute, det er bare latterlig å påstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg forholder meg til anbefalingene fra Mattilsynet, det anser jeg som et minimum hvis man skal ha dyr.

Det man går glipp av når man ikke har do inne er muligheten til å oppdage sykdomstegn og skader tidlig, få startet behandling tidlig og minimere tiden katten lider. Noen synes det er viktigere at man slipper unna å gjøre 20 minutter med arbeid i uken enn å forsikre seg om at katten har god helse. Da mener jeg at man ikke tar ansvaret med dyrehold på alvor og det er vel Mattilsynet enig i.

Ingen har sagt at det er dyremishandling å la katten være ute, det er bare latterlig å påstå.

Nei, jeg sier at i USA sier de det er dyremishandling å la kattene være ute. Les hva jeg skriver da! 

Jeg tar dyrehold på alvor jeg også, selv om katten ikke har do inne. Hadde ikke hjulpet meg å ha do inne uansett, siden katten kun vil gå ute. 

Anonymkode: f8a19...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 12.46):

Ikke for å pirke, men det er ikke noe krav om å ha kattedo inne, kun at; "Katten vil gjerne grave ned avføringen i sand eller jord og også utekatter setter pris på en kattedo inne." (kilde: mattilsynet)

En fornuftig katteeier vil kunne se sykdom hos dyret sitt, selv uten å måtte studere avføringen dens hver dag. Jeg har gård med mange arter, og jeg går ikke rundt og studerer avføringen til alle dyrene hver dag. Da ville jeg ikke ha hatt tid til noe annet. Jeg ser fort når et dyr ikke er i god form, og tar heller en titt på avføringen da, hvis jeg tror det har noe med magen å gjøre.

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 12.46):

Det man går glipp av når man ikke har do inne er muligheten til å oppdage sykdomstegn og skader tidlig, få startet behandling tidlig og minimere tiden katten lider.

Vil tro at de færreste "plager" en katt vil få i løpet av livet har noe med diaré, mark og slikt som en da vil kunne se med det blotte øyet på avføringen, og det er ikke mye informasjon en får ut av urinen heller. Skader vil en lettere se på dyret når det beveger seg enn når det driter. Det er et krav fra Mattilsynet at dyr skal ha tilsyn hver dag, men en trenger ikke å ha do inne av den grunn. 

Anonymkode: 3b475...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke for å pirke, men det er ikke noe krav om å ha kattedo inne, kun at; "Katten vil gjerne grave ned avføringen i sand eller jord og også utekatter setter pris på en kattedo inne." (kilde: mattilsynet)

En fornuftig katteeier vil kunne se sykdom hos dyret sitt, selv uten å måtte studere avføringen dens hver dag. Jeg har gård med mange arter, og jeg går ikke rundt og studerer avføringen til alle dyrene hver dag. Da ville jeg ikke ha hatt tid til noe annet. Jeg ser fort når et dyr ikke er i god form, og tar heller en titt på avføringen da, hvis jeg tror det har noe med magen å gjøre.

Vil tro at de færreste "plager" en katt vil få i løpet av livet har noe med diaré, mark og slikt som en da vil kunne se med det blotte øyet på avføringen, og det er ikke mye informasjon en får ut av urinen heller. Skader vil en lettere se på dyret når det beveger seg enn når det driter. Det er et krav fra Mattilsynet at dyr skal ha tilsyn hver dag, men en trenger ikke å ha do inne av den grunn. 

Anonymkode: 3b475...de7

Det er da ikke bare avføring som avslører sykdom, og som gjør at det eneste fornuftige er å ha kattedo. Da min hadde forstoppelse var det naturligvis ikke noe avføring å sjekke, men jeg fanget det opp gjennom do-vanene til katten. Samme med uvi.

Anonymkode: 4ac48...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...