Gå til innhold

Få kattene til å slutte med kattedo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk oss to Katter for x1 år siden og det er Jo pinadø et enkeltmannsforetak med den kattedassen. 

Har satt en ute og bært begge I den for å vise dem men de holder seg til de kommer inn. Kommer da løpende inn for å drifte. Er f@en meg noe av det mest uhygieniske jeg har vært med på. Katte sand over halve gangen etter få timer, sikkert med spolorm egg og alt mulig dritt som jeg puster i meg når jeg tømmer spineriet. 

Jeg er ikke så glad I disse kattene men men. Samboer og barna er det. Vi hadde en katt for x antall år siden fordi han ikke var mulig å gjøre husren. Bæsjet I sko osv etter at kattedassen ble fjernet. H a er god fremgangsmåte her?

Anonymkode: 86aec...31d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha lukket kattetoalett eller åpne store kattetoalett med ekstra høye kanter, slik at katten ikke kan sparke sanden ut over gulvet.

Bruk en "kattedomatte" foran doen til å samle opp sand. De får du kjøpt i dyrebutikken.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best å ha do inne. De kommer inn fordi de føler seg trygge der og det er kaldt ute nå. Katter er ikke laget for å være ute i kulda. Helst skal de ha hver sin do, men hvis de fremdeles er renslige på en do så kan det gå.

Det du kan gjøre er å sette kattedoen inn i et lite billig skap, f.eks Ikea, og skjære hull til en helt enkel, billig kattedør i den ene enden. Da blir det meste av sanden liggende igjen inne i skapet. Det vil også lukte mindre.

Jeg likte heller ikke å puste inn det støvet, så jeg byttet til Peewee system. Det er trepellets som er sunnere for både deg og kattene, det lukter mindre (mest bare treverk) og hvis det skulle komme noen få pellets ut på gulvet så er det veldig lett å feie opp.

Kjøp deg en boks med engangshansker og avfallsposer og sett det lett tilgjengelig ved skapet. Det tar 2 minutter hver dag med rengjøring å grave gjennom pelletsene og plukke ut avføringen (bare kast det rett i toalettet). En gang i uka tømmer du doen helt og skyller ut av den og legger i nye pellets, det tar det maks 10 minutter.

Littegranne jobb må du regne med når du har dyr, men noe enkeltmannsforetak er det virkelig ikke. Hvis du ikke plukker ut og spar gjennom doen hver dag så må du regne med at de vil begynne å bæsje i sko osv. Katter vil ikke gjøre fra seg på en do som ikke er ren. Det er da din egen skyld. 

Hvis du tror kattene dine har spolorm så må du behandle det. Du kan få påflekkingsvæske til dette hvis du synes det er enklere å gi enn tabletter.

Anonymkode: 63b85...5f0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese seg opp før man skaffer seg dyr. Katter skal ha do inne. 

Anonymkode: 7a3ab...26f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hop-in do, da slipper du sand utover (plasser sånn at hullet er inn mot et hjørne, og katten må hoppe opp på brettet for å komme seg ut). Samboer og barna kan ta jobben med å tømme, siden det er deres katt også. 

Jeg har to katter som bare går på do inne, men det er da virkelig ikke en omfattende jobb. Tar meg 5 minutter daglig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er best å ha do inne. De kommer inn fordi de føler seg trygge der og det er kaldt ute nå. Katter er ikke laget for å være ute i kulda. Helst skal de ha hver sin do, men hvis de fremdeles er renslige på en do så kan det gå.

Det du kan gjøre er å sette kattedoen inn i et lite billig skap, f.eks Ikea, og skjære hull til en helt enkel, billig kattedør i den ene enden. Da blir det meste av sanden liggende igjen inne i skapet. Det vil også lukte mindre.

Jeg likte heller ikke å puste inn det støvet, så jeg byttet til Peewee system. Det er trepellets som er sunnere for både deg og kattene, det lukter mindre (mest bare treverk) og hvis det skulle komme noen få pellets ut på gulvet så er det veldig lett å feie opp.

Kjøp deg en boks med engangshansker og avfallsposer og sett det lett tilgjengelig ved skapet. Det tar 2 minutter hver dag med rengjøring å grave gjennom pelletsene og plukke ut avføringen (bare kast det rett i toalettet). En gang i uka tømmer du doen helt og skyller ut av den og legger i nye pellets, det tar det maks 10 minutter.

Littegranne jobb må du regne med når du har dyr, men noe enkeltmannsforetak er det virkelig ikke. Hvis du ikke plukker ut og spar gjennom doen hver dag så må du regne med at de vil begynne å bæsje i sko osv. Katter vil ikke gjøre fra seg på en do som ikke er ren. Det er da din egen skyld. 

Hvis du tror kattene dine har spolorm så må du behandle det. Du kan få påflekkingsvæske til dette hvis du synes det er enklere å gi enn tabletter.

Nei orker ikke sitte å plukke av dassen. Tømmer d nedi en skråning (vi bor i skogen). Glemmer jeg vindretningen kommer d t I retur midt I fleisen.

Ja de har få x2 ganger. Men de tar mus daglig så rekner med de er konstant infisert uansett kur eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å lese seg opp før man skaffer seg dyr. Katter skal ha do inne. 

Anonymkode: 7a3ab...26f

Tjah, er uenig. Vokste opp med skogskatt midt I d kalde nord. Han ene bodde ute halve vinteren og ble 23 år, så jeg tror den tåler litt. Hadde ingen kattedass heller

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke få kattene til å slutte med do inne, det er do inne kattene skal ha. Slik er det å ha katt... Hva skal du gjøre hvis du skal bort og katten er inne? Ærlig talt, slik skal man vite før man får katten.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tjah, er uenig. Vokste opp med skogskatt midt I d kalde nord. Han ene bodde ute halve vinteren og ble 23 år, så jeg tror den tåler litt. Hadde ingen kattedass heller

Dette er ikke forsvarlig kattehold.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste har klart å oppdatere seg på forsvarlig kattehold heldigvis. 

Anonymkode: 62074...061

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvrensende toalett til katter er kommethttps://vetzoo.no/whisker-litter-robot-4-selvrengjorende-kattetoalett-svart

Der er mange varianter.

Ellers er et lukket toalett en god ide for deres katter: mange å velge mellom https://vetzoo.no/katt/kattedo/kattetoalett

Samboeren din og ungene får ta sin del av ansvaret

Anonymkode: 7ae89...83e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete katter hehe, men de er nok litt som oss, liker rene fine toaletter.

små barn elsker jo rene fine bleier å bæsje i og.

Anonymkode: 55f88...ec8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få deg kattedo med tak eller kjøpe matte som fanger opp sand.

Min katt tisser mye ute nesten.hele året da han liker å være ute, men nå i kulda tisser han mye inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk oss to Katter for x1 år siden og det er Jo pinadø et enkeltmannsforetak med den kattedassen. 

Har satt en ute og bært begge I den for å vise dem men de holder seg til de kommer inn. Kommer da løpende inn for å drifte. Er f@en meg noe av det mest uhygieniske jeg har vært med på. Katte sand over halve gangen etter få timer, sikkert med spolorm egg og alt mulig dritt som jeg puster i meg når jeg tømmer spineriet. 

Jeg er ikke så glad I disse kattene men men. Samboer og barna er det. Vi hadde en katt for x antall år siden fordi han ikke var mulig å gjøre husren. Bæsjet I sko osv etter at kattedassen ble fjernet. H a er god fremgangsmåte her?

Omplasser kattene til et hjem hvor de faktisk blir elsket er løsningen

Anonymkode: ab9f0...682

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du tenker det er greit så lenge man overlever? Dyr du har ansvar for skal ha det godt. Ikke bare overleve.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kunne sikkert også overlevd ute halve vinteren i 23 år, men det ville jo vært et helvete.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde flytte ut og la kattene, barna og mannen din leve lykkelig sammen uten deg som driter på stemningen.

Anonymkode: f2735...cbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mye sympati fra meg heller, TS. Du høres helt ærlig ut som du er uegnet som dyreeier.

Det er MYE lettere å fange opp at en katt er syk hvis de har kattedo. Men du tenker kanskje ikke at det er ditt ansvar å følge med på helsa til de?

Anonymkode: 4ac48...592

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du kunne sikkert også overlevd ute halve vinteren i 23 år, men det ville jo vært et helvete.

Katten til mine foreldre bor på en gård og kan selv velge når han vil være inne i varmen eller ute i kulden, og han velger faktisk å være ute i ÷10-15.

Da ligger han ofte inni en mur sammen med nabokatten og jakter på mus.

Vi har flere ganger prøvd å lokke han inn i varmen, men han vil ut igjen.

Min egen katt er utekatt og han er ute i timesvis når det er rundt 0 og kaldere, men er ikke glad i regn og stiv kuling.

Han har fått veldig tykk pels nå, og har blitt en skikkelig rugg av en bykatt.

Mange skriver at katter overhodet ikke tåler kulde, men det tar jeg med en klype salt.

Hvis katten er frisk og velfødd tåler han selvfølgelig mer kulde enn en syk/avmagret katt.

Anonymkode: ed25b...d25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Katten til mine foreldre bor på en gård og kan selv velge når han vil være inne i varmen eller ute i kulden, og han velger faktisk å være ute i ÷10-15.

Da ligger han ofte inni en mur sammen med nabokatten og jakter på mus.

Vi har flere ganger prøvd å lokke han inn i varmen, men han vil ut igjen.

Min egen katt er utekatt og han er ute i timesvis når det er rundt 0 og kaldere, men er ikke glad i regn og stiv kuling.

Han har fått veldig tykk pels nå, og har blitt en skikkelig rugg av en bykatt.

Mange skriver at katter overhodet ikke tåler kulde, men det tar jeg med en klype salt.

Hvis katten er frisk og velfødd tåler han selvfølgelig mer kulde enn en syk/avmagret katt.

Anonymkode: ed25b...d25

Det er da heller ingen som sier at katter ikke kan være ute - det er bare det at de må få komme inn når de vil (fordi det da kan være at de faktis MÅ det fordi de er i ferd med å bli for kalde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...