Gå til innhold

Lønnstrekk i desember fordi jeg ikke har jobbet nok timer overtid (gratis) uten lønn.

Lucilus

Anbefalte innlegg

Lucilus skrev (Akkurat nå):

Ifølge arbeidsmiljøloven er maksimal arbeidsuke 40 timer, men jeg har jo annehver uke 42,5 timer, da vil det kanskje si at jeg egentlig allerede har jobbet inn alle timene for avspassering i jula. Hvis jeg regner på annenhver uke 2,5 timer gjennom hele året har jeg altså ca 55 timer som egentlig er avspassering?!

Du må se på din kontrakt. Har du ikke jobbet nok timer har du ikke det. Hva gjorde at du ikke rakk å jobbe inn timene du trengte? 

Anonymkode: a59e7...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir forvirret av at du bruker begrepet overtid her, og blir usikker på om du vet hva begrepet overtid betyr i arbeidsmiljøloven?

Slik jeg tolker det du skriver, så er det følgende:

Dere har en fast turnus/vaktplan, som gjør at dere annenhver uke jobber 5 timer mer enn normalarbeidsuke. Disse samles opp til en timessaldo, og på slutten av året, så bes dere bruke 42,5 av disse timene for å få lønn mens bedriften har julestengt.
Alternativet til å bruke timer, er fri uten lønn.

Så langt er det vel ikke så veldig uvanlig. Og jeg forstår godt at du ikke kan få fri med lønn dersom du ikke har nok timer til å ta fri. Da kan du bare få lønn for de timene du har jobbet.

I og med at dere har planlagt arbeidstid som er 42,5 timer annenhver uke, kan de 5 ekstra timene ikke være overtid. Det er ikke lov å planlegge med overtid.
Overtid er uplanlagte behov som dukker opp, der medarbeidere må jobbe ut over sin avtalte arbeidstid. (Og da kan det komme krav om ubekvemstillegg.)

Det jeg synes er mest rart, er at dere ikke får lov til å bruke ferie i jula.
Jeg mener å huske at du kun kan nektes å ta ut ferie dersom det er til betydelig ulempe for arbeidsgiver, eller for andre arbeidstagere.
Men om bedriften uansett har stengt i jula, så virker det rart å nekte deg å ta ferie når du uansett ikke får muligheten til å jobbe.

Men i og med at du ikke forstår hva overtid er, men blander det med innarbeiding av timer på timekonto, så er jeg usikker på om det er noe annet du også har missforstått, og at du kunne tatt ut ferie likevel.
Hos oss er det f.eks. en regel at ferien må tas ut i sin helhet før man kan begynne å ta ut hele fridager av innarbeidet tid på timekonto.
Dermed bruker de fleste opp ferien sin på sommeren, og bruker av timekontoen sin i jula.

Anonymkode: c7d35...b89

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir forvirret av at du bruker begrepet overtid her, og blir usikker på om du vet hva begrepet overtid betyr i arbeidsmiljøloven?

Slik jeg tolker det du skriver, så er det følgende:

Dere har en fast turnus/vaktplan, som gjør at dere annenhver uke jobber 5 timer mer enn normalarbeidsuke. Disse samles opp til en timessaldo, og på slutten av året, så bes dere bruke 42,5 av disse timene for å få lønn mens bedriften har julestengt.
Alternativet til å bruke timer, er fri uten lønn.

Så langt er det vel ikke så veldig uvanlig. Og jeg forstår godt at du ikke kan få fri med lønn dersom du ikke har nok timer til å ta fri. Da kan du bare få lønn for de timene du har jobbet.

I og med at dere har planlagt arbeidstid som er 42,5 timer annenhver uke, kan de 5 ekstra timene ikke være overtid. Det er ikke lov å planlegge med overtid.
Overtid er uplanlagte behov som dukker opp, der medarbeidere må jobbe ut over sin avtalte arbeidstid. (Og da kan det komme krav om ubekvemstillegg.)

Det jeg synes er mest rart, er at dere ikke får lov til å bruke ferie i jula.
Jeg mener å huske at du kun kan nektes å ta ut ferie dersom det er til betydelig ulempe for arbeidsgiver, eller for andre arbeidstagere.
Men om bedriften uansett har stengt i jula, så virker det rart å nekte deg å ta ferie når du uansett ikke får muligheten til å jobbe.

Men i og med at du ikke forstår hva overtid er, men blander det med innarbeiding av timer på timekonto, så er jeg usikker på om det er noe annet du også har missforstått, og at du kunne tatt ut ferie likevel.
Hos oss er det f.eks. en regel at ferien må tas ut i sin helhet før man kan begynne å ta ut hele fridager av innarbeidet tid på timekonto.
Dermed bruker de fleste opp ferien sin på sommeren, og bruker av timekontoen sin i jula.

Anonymkode: c7d35...b89

Nei, de 5 timene vi jobber mer annenhver uke blir ikke samlet opp til en timessaldo, det er bare normal arbeidstid. Vi må jobbe opp timene utenom dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucilus skrev (13 minutter siden):

Ifølge arbeidsmiljøloven er maksimal arbeidsuke 40 timer, men jeg har jo annehver uke 42,5 timer, da vil det kanskje si at jeg egentlig allerede har jobbet inn alle timene for avspassering i jula. Hvis jeg regner på annenhver uke 2,5 timer gjennom hele året har jeg altså ca 55 timer som egentlig er avspassering?!

Full arbeidsuke er 40 timer. Over to uker er det gjennomsnittlig det du jobber.

Anonymkode: 74b72...eb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucilus skrev (20 minutter siden):

Nei, du har et snitt på 40 timer pr.uke og det er helt lovlig. Det er veldig vanlig for alle som jobber turnus. Jobber man f eks annenhver helg, blir timeantallet ulikt pr. uke, men gjennomsnittlig timeantall blir riktig. Bedriften gjør ikke noe feil her.

Anonymkode: 6265b...8e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...