Gå til innhold

Hvordan holder du humøret oppe om du er syk i en lenger periode?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mye smerter om dagen, har hatt migrene i snart 14 dager, tillegg verker hele kroppen min. Kroppen verker tror jeg fordi jeg er lite aktiv. Jeg trenger å bevege meg, trenger dagslys. 
Jeg er mer eller mindre sengeliggende, får ikke i meg særlig mat, eller drikke. 
Kjenner det virkelig tærer på humøret nå, jeg er aggressiv, sur, egentlig bare lyst til å ligge å gråte under dyna i mørke.  
Jeg vet at migrene gir også symptomer på depresjon under anfall, men hvordan klare å styre unna? Holde humøret oppe? 
Klarer du det? Hvordan eventuelt? 

Anonymkode: 8496a...10b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når sykdommen fører til ensonhet i senga i et mørkt rom så klarer jeg det ikke. Jeg er en sånn person som blir syk av å ikke få møte mennesker. 

Der eneste jeg kommer på er at du faktisk forsøker å bevege deg litt i dagslys og innstallere deg på sofaen med tv på i bakgrunnen. Det går jo an å gå med migrene. På med joggebukse, ta med evt spypose og rusle litt utenfor huset. Her jeg bor er det sol nå, så hvis det er det samme hos deg er det sikkert ekstra fint med luft, men kan være ekstra krevende. Forsøk med solbriller og caps. 

Anonymkode: 6e07b...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har mye smerter om dagen, har hatt migrene i snart 14 dager, tillegg verker hele kroppen min. Kroppen verker tror jeg fordi jeg er lite aktiv. Jeg trenger å bevege meg, trenger dagslys. 
Kjenner det virkelig tærer på humøret nå, jeg er aggressiv, sur, egentlig bare lyst til å ligge å gråte under dyna i mørke.  
Jeg vet at migrene gir også symptomer på depresjon under anfall, men hvordan klare å styre unna? Holde humøret oppe? 

Sånn som i dag -her skinner sola men er kaldt. Tar på meg yttertøy og setter meg på en stol ute i 15-20 min eller mindre alt etter forman. Får frisk luft og sol i fjeset. Det er psykisk medisin resten av dagen.

Anonymkode: 18e91...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk luft og menneskelig kontakt. Bare det å sette seg litt utpå trappa har hjulpet - skjønner at det blir voldsomt å skulle klare å gjøre spesielt mye med migrene. Dersom du har mulighet, ville jeg spurt en god venn eller eventuell partner om å komme på besøk, bare for å ha et annet menneske rundt. Spør om de kan ligge på sofaen med deg, uten å gjøre eller snakke så spesielt mye. Ville også byttet på mellom å ligge i sofa og seng, litt miljøskifte er bedre enn ingenting. Trekk for gardiner, eventuelt bruk solbriller dersom lyset gjør migrenen verre.

Masse god bedring❤️ Var syk store deler av tenårene, og vet hvor mye det kan tære på psyken.

Anonymkode: 9f701...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke hjelp fra nevrolog til å kupere anfallet? Jeg har vært innlagt med migreneanfall når imigran ikke hadde effekt og fikk da forskjellige tabletter der og anfallet ble kupert. Skal sies at mine migreneanfall er så ille at jeg har ikke akkurat mulighet til å sitte på kvinneguiden eller reflektere over følelsene mine 😅 

Men for å svare deg på det du spør om har jeg nå vært basically sengeliggende de siste 2 mnd pga svangerskapskomplikasjoner. Humøret går opp og ned, men jeg har det helt greit stort sett. Viktig å kjenne på følelsen av å være lei seg også innimellom. Det har blitt mye serietitting og strikking frem til siste uka; nå er jeg ikke i form til å holde konsentrasjonen på de tingene lengre så da ser jeg bare på tlf en liten stund før jeg må lukke øynene og bare slappe av.

Anonymkode: 7dacf...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Får du ikke hjelp fra nevrolog til å kupere anfallet? Jeg har vært innlagt med migreneanfall når imigran ikke hadde effekt og fikk da forskjellige tabletter der og anfallet ble kupert. Skal sies at mine migreneanfall er så ille at jeg har ikke akkurat mulighet til å sitte på kvinneguiden eller reflektere over følelsene mine 😅 

Men for å svare deg på det du spør om har jeg nå vært basically sengeliggende de siste 2 mnd pga svangerskapskomplikasjoner. Humøret går opp og ned, men jeg har det helt greit stort sett. Viktig å kjenne på følelsen av å være lei seg også innimellom. Det har blitt mye serietitting og strikking frem til siste uka; nå er jeg ikke i form til å holde konsentrasjonen på de tingene lengre så da ser jeg bare på tlf en liten stund før jeg må lukke øynene og bare slappe av.

Anonymkode: 7dacf...760

Har fått kortison kur ja, og det har gjort det litt mildere. Ikke nok.. Har kronisk migrene, jeg er dessverre "vant" med sterke smerter. Har og cluster i tillegg til migrene. Har hatt mange fine måneder nå, og som regel tar triptaner toppen av anfallene mine. Det gjør det ikke nå. Jeg var i slutten av perioden min av ajovy når dette status anfallet begynte. Så nå virker ikke noe. Predninsolon hjelper på anfallet men sover max 3 timer pr døgn, som igjen forverrer anfallet. 
Jeg sitter ikke på kg for å analysere mine følelser, jeg spør om råd for nå er jeg frustrert etter lang tid i mørkt rom med smerter. 

Takk for svar til dere alle, det er jo sånn at psyken trenger nok litt lys og menneskelig kontakt. Jeg har verken klart å se skjerm, eller være sosial, minst av alt få luft. 
Så i dag skal jeg ta med meg posen å prøve å sosialisere meg bitte litt, og få litt luft på trappa❤️ Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer det ikke. 

Har også kronisk, komplisert migrene. Ved slike statusanfall over mange døgn, blur jeg sur og depressiv. Det hjelper selvsagt å ha erfaring med det slik at jeg gjenkjenner hva det er og vet at det vil gå over med anfallet. Så jeg venter. 

Anonymkode: e3759...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her skal jeg følge med på håpe på noen gode tips. Må bare tipse deg om fullverdig næringsdrikk når man er så gåen som du er nå. 

Begynner å bli vanskelig med positiv motivasjon nå etter over 20 år med lidelser 

Anonymkode: 2fdfb...884

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sender en klem💜. Ingen råd dessverre 

Anonymkode: 2fdfb...884

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om hjelp. Nå har jeg samboer, men når jeg ikke hadde det så spurte jeg en venninne eller mamma om å stikke innom. Da tok de med eller laget klar litt mat til meg så jeg fikk i meg noe. ❤️ 

Anonymkode: 6a768...45a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du dør ikke av migrene vær glad for at du ikke har det verre. 

Anonymkode: a896b...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Heldigvis har jeg ikke redsel for å dø, men du var jammen meg sjarmerende. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer det ikke. 

Har også kronisk, komplisert migrene. Ved slike statusanfall over mange døgn, blur jeg sur og depressiv. Det hjelper selvsagt å ha erfaring med det slik at jeg gjenkjenner hva det er og vet at det vil gå over med anfallet. Så jeg venter. 

Anonymkode: e3759...63d

Dette er min 4 runde på 3 år, og jeg vet også at det snart er slutt. Og erfaring så er akuttmottaket ett mareritt med masse lys, lyd og folk. Legen vil legge meg inn, men jeg synes det er verre å ligge på sykehus. Så legen prøver å hjelpe meg hjemme. 
Takk for din erfaring❤️ Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ille må man ha det før du viser empati? Håper ikke du har samme holdning til dine nære og kjære.

Anonymkode: 9f701...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...