Gå til innhold

Søsken som ikke hjelper til med noe for vår gamle far

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bari skrev (2 minutter siden):

Hadde en oldemor som var dement og ble tatt vare på av storfamilien. Tungt, men det gikk som alt annet. 

Familen min har over middels god råd, men la oss ta et eksempel;

Besteforeldrene dine er demente og krevende og skulle absolutt skulle vært på sykehjem. Men sykehjem finnes ikke og hvis det finnes så har du ikke penger til å betale for det. Hva gjør du?

Igjen; vi er i Norge.  Ikke i Sør-Amerika.

Hvorfor i alle dager er det relevant for denne tråden at akkurat din familie løser det på akkurat den måten i Sør-Amerika? 

Her bruker vi de tjenestene som finnes. Og stiller opp der det ikke finnes tjenester å kjøpe. 

Anonymkode: 20dcc...601

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stadig flere private løsninger. I min familie er det noe vi bevisst sparer for, i tillegg til at fremtidsfullmakter er på stell, da vi ikke ønsker dette for slektninger, gitt eldrebølgen som kommer. 

Skjønner ikke helt hvorfor du driver og svarer for alt og alle i denne tråden, på tross av at svært få om noen retter seg til deg 😝 nå er det ikke relevant hva akkurat du skal/skal ikke, for det var ikke ditt innlegg jeg siterte eller svarte til.

Anonymkode: a333d...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal man ta vare på foreldrene sine for enhver pris? Hvorfor?

Anonymkode: 53579...88a

Vel, hvis de trenger veldig mye spesialisert medisinsk oppfølging så skjønner jeg at mange slipper andre til.

Men hvorfor du skal ta vare på dem? Hvis du har hatt gode foreldre så har jo de tatt vare på deg, gitt deg livet, skiftet bleie på deg, vasket deg, jobbet hardt og stått på, gitt deg trøst, mat, omsorg og støtte. Kanskje også bistått økonomisk og praktisk ved start av og under lærling/studietid m.m.

At vi tar vare på våre foreldre er det minste vi kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du driver og svarer for alt og alle i denne tråden, på tross av at svært få om noen retter seg til deg 😝 nå er det ikke relevant hva akkurat du skal/skal ikke, for det var ikke ditt innlegg jeg siterte eller svarte til.

Du skriver et innlegg om at vi er på vei tilbake i tid, og må ta vare på våre egne i større grad. Jeg svarer med at tilbudet av private tjenester er større en noen gang.

Har du fått med deg hvordan et diskusjonsforum fungerer? 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge inn arbeidet de har lagt i meg og mitt avkom.😆

helt seriøst, jeg har 2 foreldre som gir blanke i meg annet enn juledagen og evt bursdagen min. De ringer ikke, de viser ikke spesiell interesse i barna jeg har og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal bruke min tid på dem når de blir gamle. Noen forhold pleier de vel, men ikke det til meg.

vi er ikke uvenner og er ikke noe hat der, men de ser ikke verdien og etter å ha jaktet dem i over 10 år for å holde kontakt ga jeg faen og da fulgte de aldri opp.

kan jo hende det er et snev at dette hos dere også? Du bruker tid på de du har et bånd med.

Anonymkode: 48db7...726

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Igjen; vi er i Norge.  Ikke i Sør-Amerika.

Hvorfor i alle dager er det relevant for denne tråden at akkurat din familie løser det på akkurat den måten i Sør-Amerika? 

Her bruker vi de tjenestene som finnes. Og stiller opp der det ikke finnes tjenester å kjøpe. 

Det er relevant fordi Norge består nå av veldig mange med utenlandsk bakgrunn, noe som farge måten vi tar vare på våre eldre fremover. 

Svar heller på spørsmålet mitt. Er vi veldig uheldig kan Norge komme i en lignende situasjon en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (2 minutter siden):

Det er relevant fordi Norge består nå av veldig mange med utenlandsk bakgrunn, noe som farge måten vi tar vare på våre eldre fremover. 

Svar heller på spørsmålet mitt. Er vi veldig uheldig kan Norge komme i en lignende situasjon en gang i fremtiden.

Og de har samme muligheter som nordmenn. Hvorfor ikke benytte seg av tilbudet? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tar han til butikken så han får handlet, følger til lege, i morgen vil hele dagen gå med på sykehuset da han skal inn til en behandling.

Anonymkode: 2b40b...224

Er han klar over at butikker leverer, taxi for småturer og pasientreiser til sykehusbesøk?

Min eldre far har fått et nytt liv når det gikk opp for han hvilke tilbud som finnes. Han måtte bare omstille seg og innse at han burde ta imot tilbudene.

Anonymkode: a3891...ccb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver et innlegg om at vi er på vei tilbake i tid, og må ta vare på våre egne i større grad. Jeg svarer med at tilbudet av private tjenester er større en noen gang.

Har du fått med deg hvordan et diskusjonsforum fungerer? 😂

Hvis jeg var interessert i å ha en samtale med en vegg så ville jeg tatt husveggen og ikke deg, derfor ønsket jeg en samtale med en annen bruker og valgte å sitere dens innlegg og ikke ditt. 

Jeg ser at du mener det du mener, og at du ikke evner å se på fakta. Du snakker kun basert på egen situasjon. 

Det er i underkant av 40 000 sykehjemsplasser i Norge ( 39 754 i alt), av disse er pr desember 2023 7,7 % private. Med en nedgang i private plasser i perioden 2019-2023 på - 18,6 %. Litt lett googling viste seg at en av disse plassene kostet godt over 1 mil i året. 

For all del, du må gjerne kjøpe så mye tjenester du ønsker. 

Men du må også evne å innse at alt det du ønsker å kjøpe av tjenester er totalt utilgjengelig for store deler av Norges befolkning. De fleste eldre bor i distriktene, der det hverken er oda, nær sykehus, mulighet til å kjøpe private tjenester eller annet for å gjøre livet lett. De fleste eldre i Norge har heller ikke flere titalls mil å brenne av på sykehjemsplasser, de er minstepensjonister og folk som har pensjon tilpasset et livsløp som plutselig er blitt et tiår lengre. 

Supert for deg om du/dere kan kjøpe dere ut av livets opp og nedturer, men det er ikke representativt for Norges befolkning.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Hadde en oldemor som var dement og ble tatt vare på av storfamilien. Tungt, men det gikk som alt annet. 

Familen min har over middels god råd, men la oss ta et eksempel;

Besteforeldrene dine er demente og krevende og skulle absolutt skulle vært på sykehjem. Men sykehjem finnes ikke og hvis det finnes så har du ikke penger til å betale for det. Hva gjør du?

Hvis sykehjem ikke finnes, så blir det jo sånn som det var i Norge før. Nei, vi satte dem ikke på skogen for og dø. Det var ikke mange som ble gamle nok til og bli demente, men en oldemor av meg  ble dement . Hun var jo til stadig fare for seg selv og andre. Det var lenge før jeg ble født, men har jo hørt hvor jævlig det var for henne, og hvor skummelt det var at hun skulle tenne på huset hver gang hun slapp ut av synet. Så hvis mine besteforeldre hadde mulighet til sykehjem men jeg ikke hadde penger så hadde jobbet mer, pantsatt huset , solgt organer, solgt sex.. hva som helst for og skaffe hjelp. 

Anonymkode: 61b95...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg var interessert i å ha en samtale med en vegg så ville jeg tatt husveggen og ikke deg, derfor ønsket jeg en samtale med en annen bruker og valgte å sitere dens innlegg og ikke ditt. 

Jeg ser at du mener det du mener, og at du ikke evner å se på fakta. Du snakker kun basert på egen situasjon. 

Det er i underkant av 40 000 sykehjemsplasser i Norge ( 39 754 i alt), av disse er pr desember 2023 7,7 % private. Med en nedgang i private plasser i perioden 2019-2023 på - 18,6 %. Litt lett googling viste seg at en av disse plassene kostet godt over 1 mil i året. 

Men du må også evne å innse at alt det du ønsker å kjøpe av tjenester er totalt utilgjengelig for store deler av Norges befolkning. De fleste eldre bor i distriktene, der det hverken er oda, nær sykehus, mulighet til å kjøpe private tjenester eller annet for å gjøre livet lett. De fleste eldre i Norge har heller ikke flere titalls mil å brenne av på sykehjemsplasser, de er minstepensjonister og folk som har pensjon tilpasset et livsløp som plutselig er blitt et tiår lengre. 

Supert for deg om du/dere kan kjøpe dere ut av livets opp og nedturer, men det er ikke representativt for Norges befolkning.

Du ønsker ikke diskutere med meg.

Men skriver et langt tilsvar på meningene jeg ytret.

Ok.... 

Hvilken tå tråkket jeg på? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en uke hver og en som hjelper med økonomi. 

Anonymkode: 7d411...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si. Jeg kam hjelpe på økonomien men vi tar 1 uke hver evt 14 dager turnus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ønsker ikke diskutere med meg.

Men skriver et langt tilsvar på meningene jeg ytret.

Ok.... 

Hvilken tå tråkket jeg på? 

Ingen tær, men når du presser på meg dine meninger uinviterert så må jeg jo nesten opplyse deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (17 minutter siden):

Kanskje det, eller de blir integrert nok til og se at det finnes bedre løsninger. Alt du skriver blir så selvmotsigende. Dine foreldres største forpliktelser var og ta vare på sine eldre familiemedlem .. men de flyttet langt vekk  til et annet land for og sannsynligvis skape et bedre liv for seg og sine barn isteden  ? Så de har jo svikta fullstendig da? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til den tiden kommer, og vet at mine to ikke vil, eller har anledning til å hjelpe. Det har jeg heller aldri regnet med.  

Anonymkode: 235f3...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tær, men når du presser på meg dine meninger uinviterert så må jeg jo nesten opplyse deg. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så... oppsummert kan jeg ikke sitere deg med mine meninger.

Men du kan servere meg alle disse meningene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ta en uke hver og en som hjelper med økonomi. 

Hva slags jobber har dere som bare kan ta en uke hver? 😅 må ta ulønnet permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de har samme muligheter som nordmenn. Hvorfor ikke benytte seg av tilbudet? 

Jeg føler jeg gjentar meg selv hele tiden;

- Fordi at for mange oss er det like naturlig å ta seg av våre foreldre som det er for en far/mor å ta seg av barnet sitt.  

-Kultur. Vi er sosiale og tilbringer mye tid med familien. Ikke bare bursdag og jul som andre nordmenn. Kjernefamilen er sterk, et ubrytelig bånd. Moren min og jeg går å shopper sammen og er gode venner. Jeg er med broren min å handler klær selv om vi begge er halveis i 30 årene. Vi har det gøy og koser oss i hverandres selskap. Vi går på kino, ser filmer hjemme, spiller musikk, lager mat sammen, spiller X-box, ludo, prater sammen m.m Dette i tillegg til at vi har venner utenom familien.

-Vi liker liv og røre og trenger stort sett ikke alenetid. Jeg kan godt være på hyttetur 1 uke med hele slekta, det er bare kos. (Andre nordmenn huffer seg, har aldri skjønt dette)

-Mine foreldre bistår veldig gjerne med barnepass til egne barnebarn (stort pluss) Jeg bistår dem med andre ting.

-Når man har vært sterkt knyttet sammen hele livet så vil det vært feil/ensomt og stygt å plutselig plassere en eldre person alene på et bosenter. 

-Når man har en slik familestruktur har man ALLTID noen å støtte seg på eller som kan hjelpe deg. Det være seg emosjonelle saker, hjelp til Excel, praktisk hjelp o.s.v. Dette kommer i tillegg til annen tilgjengelig hjelp i det norske samfunnet, så jeg er heldig som har dobbelt opp og mer til 😊

-Selv om man er gift eller bor alene så ringer mamma 2-3 ganger i uken for å prate og høre hvordan det går. Er noen syke så ringer hun hver dag: "Har du spist? Trenger du at jeg handler for deg? Jeg kommer å lager varm suppe" For meg er det ❤️

-Når vi kommer på besøk eller sier hadet etter å ha vært på besøk så er det alltid med klem/fransk kyss på kinnet, elsker deg mamma/pappa.

Respekt, kjærlighet, samhold og omsorg. Vi er varme, sosiale og fulle av liv!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags jobber har dere som bare kan ta en uke hver? 😅 må ta ulønnet permisjon. 

Eks

4 søsken

1

2

3

4

1

2

3

4

Fortsette...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...