AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #1 Del Skrevet i går, 10:52 Må få ut litt frustrasjon, jeg er sliten og lei. Vi er mange søsken, men det er kun meg som hjelper vår gamle far. Tar han til butikken så han får handlet, følger til lege, i morgen vil hele dagen gå med på sykehuset da han skal inn til en behandling. Det er meg han ringer hver gang det er noe, ofte flere ganger i uken. Jeg har bedt han ringe mine søsken noen ganger, men de løfter ikke en finger, og er alltid opptatt når han har spurt. Ingen av de har små barn lenger. Alt faller på meg, og jeg er så lei. Mine søsken vet at jeg står i en utfordrende situasjon også, uten at det hjelper noe. Hvordan, og hva skal jeg si til mine søsken uten at det blir dårlig stemning ? Anonymkode: 2b40b...224 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #2 Del Skrevet i går, 10:57 Er det slik at han trenger alt dette? Eller har du gått inn i en offerrolle? Har selv eldre far, men han hadde aldri krevd at jeg er med til behandlinger og slikt, med unntak hvis han trenger praktisk hjelp når han er hjemme igjen. For handling bruker han Oda om han er dårlig. Vi har også sørget for at fryser er velfylt. Og han har i perioder hatt hjemmehjelp, og andre praktiske tjenester. Og så er jeg selvfølgelig der når det trengs. Først og fremst trenger han selskap, så jeg har han ofte på øret når jeg går en tur eller vasker hus. Når det gjelder søsken tenker jeg at alle har sitt liv og sine prioriteringer. Jeg legger meg ikke bort i hva de bidrar med og ikke. Anonymkode: 20dcc...601 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #3 Del Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når det gjelder søsken tenker jeg at alle har sitt liv og sine prioriteringer. Jeg legger meg ikke bort i hva de bidrar med og ikke. Anonymkode: 20dcc...601 Det er lov å "legge seg seg borti" hva andre bidrar med når man er flere søsken og kun ett søsken tar ansvar. Anonymkode: 721bc...969 15 1 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:20 #4 Del Skrevet i går, 11:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lov å "legge seg seg borti" hva andre bidrar med når man er flere søsken og kun ett søsken tar ansvar. Anonymkode: 721bc...969 Og jeg mener man har feil grunnlag for å få barn, om det er for å få hjelp som gammel. I dette livet må man ta ansvar for seg selv, og heller være takknemlig for den hjelpen man faktisk får. Tilsvarende må TS ta ansvar for eget liv. Er dette for krevende og utmattende så finnes det andre løsninger. Som du ser av mine eksempler er det bare tullete å kjøre på butikk, eller bruke en hel dag på sykehus, Noe søsknene mulig ser. Anonymkode: 20dcc...601 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet i går, 11:23 #5 Del Skrevet i går, 11:23 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er lov å "legge seg seg borti" hva andre bidrar med når man er flere søsken og kun ett søsken tar ansvar. Anonymkode: 721bc...969 Enig. Det at de andre aktivt tar avstand gjør at vi som stiller opp må gjøre alt. Noen går faktisk et ganske stort pleiebehov, det offentlige er ærlige på at de forventer en del av de pårørende. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:28 #6 Del Skrevet i går, 11:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og jeg mener man har feil grunnlag for å få barn, om det er for å få hjelp som gammel. I dette livet må man ta ansvar for seg selv, og heller være takknemlig for den hjelpen man faktisk får. Tilsvarende må TS ta ansvar for eget liv. Er dette for krevende og utmattende så finnes det andre løsninger. Som du ser av mine eksempler er det bare tullete å kjøre på butikk, eller bruke en hel dag på sykehus, Noe søsknene mulig ser. Anonymkode: 20dcc...601 Så deilig det må være å finne på slike urealistiske regler for seg selv. Rett og slett slippe å ta noe ansvar som medmenneske på bakgrunn av en livsfjern idé om at man er 100% løsrevet fra sitt opphav i det man selv har forlatt redet. Et hvert normalt, empatisk menneske ønsker å være til støtte og hjelp for sine foreldre, gitt de har hatt et godt forhold til dem. Forslagene dine ellers er gode nok, men din "livsfilosofi" er skakk-kjørt og anti-sosial. Anonymkode: 721bc...969 17 3 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:29 #7 Del Skrevet i går, 11:29 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er lov å "legge seg seg borti" hva andre bidrar med når man er flere søsken og kun ett søsken tar ansvar. Anonymkode: 721bc...969 I utgangspunktet ikke. Man er ikke forpliktet til å ta vare på foreldrene sine da de blir gamle. Ja, det er sikkert mange som mener at det er kaldt, slemt og alt det der. Men, husk på at et par som er gift kan ha 2 eldre foreldre hver som må pleies. Så 4 gamle mennesker pluss jobb, hus, egne barn, fritid, venner etc. Tiden strekker ikke til. Jeg hadde aldri hatt tid til eller orket og stelle for mine eldre foreldre på den måten. Det er en grunn til at vi har sykehjem, hjemmesykepleie, besøksvenn, praktisk bistand og eldreomsorg her i landet. Anonymkode: 62877...b44 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #8 Del Skrevet i går, 11:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så deilig det må være å finne på slike urealistiske regler for seg selv. Rett og slett slippe å ta noe ansvar som medmenneske på bakgrunn av en livsfjern idé om at man er 100% løsrevet fra sitt opphav i det man selv har forlatt redet. Et hvert normalt, empatisk menneske ønsker å være til støtte og hjelp for sine foreldre, gitt de har hatt et godt forhold til dem. Forslagene dine ellers er gode nok, men din "livsfilosofi" er skakk-kjørt og anti-sosial. Anonymkode: 721bc...969 Jeg er til stede og støtter eldre forelder. Jeg har ikke barn selv, og hadde ikke forventet hjelp i alderdommen om jeg hadde hatt det. Det er ikke derfor man får barn. Hva søsken gjør og ikke er deres valg. Så vi kan jo diskutere hvem som er normal av oss... Anonymkode: 20dcc...601 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #9 Del Skrevet i går, 11:31 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Må få ut litt frustrasjon, jeg er sliten og lei. Vi er mange søsken, men det er kun meg som hjelper vår gamle far. Tar han til butikken så han får handlet, følger til lege, i morgen vil hele dagen gå med på sykehuset da han skal inn til en behandling. Det er meg han ringer hver gang det er noe, ofte flere ganger i uken. Jeg har bedt han ringe mine søsken noen ganger, men de løfter ikke en finger, og er alltid opptatt når han har spurt. Ingen av de har små barn lenger. Alt faller på meg, og jeg er så lei. Mine søsken vet at jeg står i en utfordrende situasjon også, uten at det hjelper noe. Hvordan, og hva skal jeg si til mine søsken uten at det blir dårlig stemning ? Anonymkode: 2b40b...224 De er jo med på å gi deg dårlig stemning -hvorfor skal du ta hensyn til deres følelser. Stå opp for deg selv og bare si det som det er. Her tok min man og broren ansvar for sin far hver sin uke. Det av gjøremål som havnet på «sin» uke måtte de bare ta -litt større ting tok de i felleskap. Anonymkode: 42451...232 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:35 #10 Del Skrevet i går, 11:35 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I utgangspunktet ikke. Man er ikke forpliktet til å ta vare på foreldrene sine da de blir gamle. Ja, det er sikkert mange som mener at det er kaldt, slemt og alt det der. Men, husk på at et par som er gift kan ha 2 eldre foreldre hver som må pleies. Så 4 gamle mennesker pluss jobb, hus, egne barn, fritid, venner etc. Tiden strekker ikke til. Jeg hadde aldri hatt tid til eller orket og stelle for mine eldre foreldre på den måten. Det er en grunn til at vi har sykehjem, hjemmesykepleie, besøksvenn, praktisk bistand og eldreomsorg her i landet. Anonymkode: 62877...b44 Støtter denne. For meg og mannen har dessverre det å støtte de eldre vært med oss i 15 år nå. Besteforeldre, så foreldre. Nå også eldre nabo som ikke har noen. Vi stiller gjerne opp. Men vi kan rett og slett ikke sitte hele dager på sykehuset. Eller kjøre på matbutikken ukentlig, når Oda har et utmerket godt tilbud. Vi går heller ikke rundt og teller på knappene på hva vi gjør, sett mot hva foreldre gjør, søsken gjør, andre slektninger gjør. Vi må ta valg basert på hva vår kapasitet og følelse av samvittighet er, og empati til de vi hjelper. Anonymkode: 20dcc...601 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:46 #11 Del Skrevet i går, 11:46 Du er jo ikke forpliktet til å dra med faren din på sykehuset osv. Vi har taxi og pasienttransport. At du velger å dra med han er helt og fullt ditt valg. Stå for det. Anonymkode: 9c7fa...fac 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #12 Del Skrevet i går, 11:47 Når jeg leser her på KG minner det meg på hvor kalde, egoistiske og selvsentrerte folk er. At man liksom ikke skal stille opp for hverandre lenger, hverken for egne foreldre, søsken for barnebarn eller noen andre. Dette er baksidene med et velferdssamfunn, folk slutter å bry seg og hjelpe til. Dette er virkelig dårlig av dine søsken! Har du snakket ordentlig med dem? Anonymkode: c59bf...85a 11 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #13 Del Skrevet i går, 11:49 Be han om å ringe dit han skal for behandling og be dem om å bestille pasientreiser til ham! Ellers kan du lage en søskenchat hvor du skriver opp ting han må ha hjelp til og be noen andre om å hjelpe ham fordi du skal det eller det. Når han ringer med nye oppdrag sier du at du skal skrive i chatten og så hører han fra vedkommende som kan hjelpe. Anonymkode: 3fdcb...34a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:51 #14 Del Skrevet i går, 11:51 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når jeg leser her på KG minner det meg på hvor kalde, egoistiske og selvsentrerte folk er. At man liksom ikke skal stille opp for hverandre lenger, hverken for egne foreldre, søsken for barnebarn eller noen andre. Dette er baksidene med et velferdssamfunn, folk slutter å bry seg og hjelpe til. Dette er virkelig dårlig av dine søsken! Har du snakket ordentlig med dem? Anonymkode: c59bf...85a Noen har svært dårlig forhold til sine foreldre. Skal ikke kimse av det. Når min mor blir ute av stand til å klare seg selv så kommer jeg ikke til å klare stille opp i særlig grad uten å bli fysisk dårlig av det. Ikke sikkert de eldre har vært spesielt gode foreldre. Anonymkode: 42451...232 5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:51 #15 Del Skrevet i går, 11:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Be han om å ringe dit han skal for behandling og be dem om å bestille pasientreiser til ham! Ellers kan du lage en søskenchat hvor du skriver opp ting han må ha hjelp til og be noen andre om å hjelpe ham fordi du skal det eller det. Når han ringer med nye oppdrag sier du at du skal skrive i chatten og så hører han fra vedkommende som kan hjelpe. Anonymkode: 3fdcb...34a Jeg hadde faktisk klikket om søsken hadde begynt på den måten. Både butikkturer, og hele dager på sykehuset, som det finnes utmerket gode alternativer til. Anonymkode: 20dcc...601 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:53 #16 Del Skrevet i går, 11:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde faktisk klikket om søsken hadde begynt på den måten. Både butikkturer, og hele dager på sykehuset, som det finnes utmerket gode alternativer til. Anonymkode: 20dcc...601 Men da kan jo søsknene gå sammen for å ordne andre løsninger som passer dem alle! Anonymkode: 3fdcb...34a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:56 #17 Del Skrevet i går, 11:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da kan jo søsknene gå sammen for å ordne andre løsninger som passer dem alle! Anonymkode: 3fdcb...34a Om denne faren er så dårlig at han ikke greier ordne slike løsninger selv så bør han jo få oppnevnt verge. Anonymkode: 9c7fa...fac 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:59 #18 Del Skrevet i går, 11:59 Merkelige greier dette. Trodde folk fikk flere barn akkurat for å unngå at én ble alene om alt, når foreldrene ble gamle? Her tror jeg du må tåle at det kan bli dårlig stemning. Stå opp for deg selv. Du kan jo alltids foreslå at du sitter alene som arving? Da tenker jeg at dine søsken får fart på seg. Anonymkode: 7daff...34e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:59 #19 Del Skrevet i går, 11:59 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da kan jo søsknene gå sammen for å ordne andre løsninger som passer dem alle! Anonymkode: 3fdcb...34a Det er ulike individer. Alle har ulike syn på hva riktig hjelp er. Økonomi. Og egen kapasitet. Hvordan mener du egentlig tante A som mener bestemor skal bli kjørt på butikken hver mandag, og til frisør hver fredag. Skal bli enig med tante B som mener at Oda er et utmerket godt alternativ for mat, og at ukentlige frisørbesøk blir for tidskrevende når man også har andre syke slektninger, barn, jobb, og alt? Anonymkode: 20dcc...601 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:59 #20 Del Skrevet i går, 11:59 Hvis du ikke orker mer så må du si det men man kan ikke forvente at andre skal stille opp om de ikke ønsker/kan/vil/gidder. En annen ting er at det kan være gode grunner for at de ikke vil stille opp selv om man har vokst opp i samme hus og tilsynelatende hatt samme oppvekst så kan det være noe med forelder og relasjonen som ikke er greit. Anonymkode: 4d36f...52d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå