AnonymBruker Skrevet i går, 10:18 #1 Del Skrevet i går, 10:18 Jeg kom opp i en uhøytidelig diskusjon med niesen min i et familieselskap her om dagen. Hun skal ha muntlig eksamen før jul, og da jeg kom til å nevne at "da håndhilser du jo på både sensor og eksaminator", brøt hun ut i latter og påsto at dette var helt utdatert. Jeg er over studentalderen, for å si det sånn, men det er da ikke så lenge (noen tiår) siden jeg studerte. Da regnet vi også håndhilsingen som litt for formell, men aksepterte jo at det er "sånn man gjør det". Hvem av oss har rett, hun eller jeg? Dette førte oss over i en diskusjon om håndhilsing før og etter pandemien. Vi var alle enige om at de uskrevne reglene for håndhilsing ble endret under pandemien, men det var mildt sagt delte meninger om i hvilke situasjoner det forventes at man håndhilser nå. Så når håndhilser du? Når du for første gang møter nye kolleger, nye overordnede, kunder/klienter, svigerfamilien, helsepersonell, læreren til barnet ditt osv.? Og eksamen? Er det noen situasjoner som man alltid håndhilset i før, som man har helt sluttet å håndhilse i nå? Anonymkode: d891d...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:51 #2 Del Skrevet i går, 10:51 Interessant. Personlig liker jeg å håndhilse. Det er formelt. Man ser hverandre i øynene og presenterer seg. Men jeg holder det til de jeg møter første gang eller sjelden. Jeg håndhilser stort sett på de du nevner, bortsett fra en del helsepersonell. De er ofte avhengige av å ha helt rene hender og da er det upraktisk å håndhilse i hytt og vær. Anonymkode: f51ac...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #3 Del Skrevet i går, 11:18 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Interessant. Personlig liker jeg å håndhilse. Det er formelt. Man ser hverandre i øynene og presenterer seg. Men jeg holder det til de jeg møter første gang eller sjelden. Jeg håndhilser stort sett på de du nevner, bortsett fra en del helsepersonell. De er ofte avhengige av å ha helt rene hender og da er det upraktisk å håndhilse i hytt og vær. Anonymkode: f51ac...76c Men hvor gammel er du? Det kan være interessant å vite, det glemte jeg å nevne. Anonymkode: d891d...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:21 #4 Del Skrevet i går, 11:21 Altfor ofte. Synes vi skulle ha lært av koronaen og slutta med den hilsingen. Ble faktisk sjuk sist jeg hilste på noen, så sikkert derfor jeg er ekstra irritert på det. Ellers virker det som andre folk mener man skal hilse når man møter noen for første gang og presenterer seg, så da vil jeg tro anledningen du beskriver går innunder der. Anonymkode: b924d...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #5 Del Skrevet i går, 11:22 Når man møter mann, 50+, FRP-velger og vaksinekritiker Anonymkode: 046ce...869 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:25 #6 Del Skrevet i går, 11:25 Håndhilser ved alle formelle anledninger Anonymkode: d052d...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:28 #7 Del Skrevet i går, 11:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håndhilser ved alle formelle anledninger Anonymkode: d052d...1bb Og hva regner du som formell anledning? Hvor gammel er du? Anonymkode: d891d...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:30 #8 Del Skrevet i går, 11:30 I jobbsammenheng, hvis det kreves. Når man får utlevert en pris eller et diplom. Ellers ser jeg aldri noen grunn til å håndhilse. Anonymkode: c0816...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #9 Del Skrevet i går, 11:31 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I jobbsammenheng, hvis det kreves. Når man får utlevert en pris eller et diplom. Ellers ser jeg aldri noen grunn til å håndhilse. Anonymkode: c0816...a8c 31år. Anonymkode: c0816...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet i går, 11:36 #10 Del Skrevet i går, 11:36 Født på midten av 90-tallet her. Husker at jeg håndhilste på vgs, men de sensorene var gråe i håret. De tok også litt initiativ til det selv, tenkte ikke så mye over det. Men når du sier det så håndhilste vi ikke da jeg tok vekterkurs heller. Jeg tror håndhilsing forsvant etter at tillitssamfunnet vi hadde også forsvant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #11 Del Skrevet i går, 11:38 Håndhilser når folk rekker ut hånda. Hadde blitt helt feil å nekte. Anonymkode: f7b1b...938 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet i går, 11:40 #12 Del Skrevet i går, 11:40 Håndhilser helst aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #13 Del Skrevet i går, 11:43 Håndhilser aldri på noen, og i hvert fall ikke på sensor/eksaminator. Studerte fra 2015-2020 (bachelor og master), og var ikke i en eneste situasjon der det var antydning til at noen ville håndhilse. Anonymkode: b7d9e...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet i går, 11:46 #14 Del Skrevet i går, 11:46 (endret) Jeg kan håndhilse, men jeg må ikke. Om det er en person jeg kjenner så hender det jeg nikker, bare for å vise at jeg har sett vedkommende. Endret i går, 11:47 av Irak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet i går, 11:49 #15 Del Skrevet i går, 11:49 Nye kollegaer på jobb og alle nye pasienter/pårørende på jobb. Og andre settinger med nye, selskap/fest o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå