Gå til innhold

Februarbarn - hvordan løse det om man ikke får barnehageplass før august?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ah, så godt å høre at det noen ganger løser seg! Ante ikke at man kunne søke allerede samme året barnet er født. Hvordan vet barnehagen om det er ledig plass ett år etter? 

Anonymkode: 2ed65...e06

Reglene for opptak i barnehage varierer fra kommune til kommune. Hvis du søker kommunal barnehage i Oslo, så kan du lese om opptak på Oslo kommune sine sider. Det har ikke noe å si når du sender inn søknaden. Ditt barn vil i hovedsak få plass til hovedopptak i august, men du kan også søke om plass tidligere. Da er du avhengig av at noen slutter i løpet av våren. Styrer i barnehagen eller barnehagekontoret i din bydel kan vite om ledige plasser litt frem i tid. Oversikten over ledige plasser på nettsidene til Oslo kommune er dessverre ikke alltid oppdatert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere jobber med fleksitid? Vi har et januar - barn, og tok bare 20 % ubetalt permisjon hver. Ble mye kvelds og helgejobb for å få det til å gå opp. Men når den betalte permisjonen var over var soving greit etablert, og leggetid  ganske tidlig, så gikk veldig greit. Lite rom for kjærestetid, men det var jo bare noen måneder, og begge var innstilt på å få det til. 

Anonymkode: fa588...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ah, det var lurt. Det skal vi følge med på. Det positive med å bo sentralt i Oslo er jo at mange flytter fra bydelene etterhvert som barna blir eldre så det er nok større utbytting her enn andre steder.

Tror det er stor forskjell på å bo i Oslo og store deler av landet mtp på boligkostnader og at det derfor også svir litt ekstra når man bor her.. Tror også vi må spre det litt utover sånn at det ikke blir mange måneder uten inntekt.

Ah, så godt å høre at det noen ganger løser seg! Ante ikke at man kunne søke allerede samme året barnet er født. Hvordan vet barnehagen om det er ledig plass ett år etter? 

Skjønner ikke hvordan det er å prioritere barnet. Dette vil påvirke økonomien vår i mange år fremover. I en optimal verden hadde vi vært hjemme så lenge vi ønsket uten at det påvirket økonomien, men sånn er det ikke. Det er ikke sånn at vi ikke kommer til å ha råd til mat, men i verste fall må vi flytte til en mindre leiligheten lenger unna jobb, som vil gjøre hverdagslogistikken enda vanskeligere. Nå har jeg under 20 min gange til jobb (fem min med buss) og barnehagen er to minutters gange unna leiligheten, flytter vi ut av sentrum kan det fort ta meg 50 min hver vei med kollektivttrafikk, det vil føre til betraktelig lengre dager i barnehagen for barna og mer stress i hverdagen for alle sammen. Det er færre barnehager utenfor sentrum så det er større sjanse for at det blir lengre barnehagevei og kanskje også en omvei mtp jobbveien. Har vi tatt ulønnet permisjon i et halvt år har vi ikke mulighet til å gi lillebror en mykere start i barnehagen som vi gjorde med storebror, da jobbet vi litt redusert sånn at han fikk kortere dager i starten. 

Takk for svar. Det er litt av en kabal å legge!

Ja det hadde selvsagt vært enklere om vi ikke måtte ta ut 2-3 uker samtidig til sommeren, samtidig synes det er så trist å ikke skulle kunne ta ferie sammen heller. Og vi har neppe råd til å reise på ferie året etter heller grunnet mindre feriepengeutbetaling og ingen oppsparte midler så det betyr i verste fall at vi ikke får besøk familie verken sommer, jul eller påske på to år.. 

Anonymkode: 2ed65...e06

De har da ledig kapasitet fra August virker det som. Altså at de ikke fylte opp plassene i august, så da har de plass til søkeren i november f.eks.

Med min siste holdt de av plass pga søsken, så den plassen sto ledig fra august til februar. Vi måtte betale fra og med januar, for det var vel en grense for hvor lenge plassen kunne stå tom uten betaling.

Anonymkode: c54e0...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...