Gå til innhold

Februarbarn - hvordan løse det om man ikke får barnehageplass før august?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS - du kan sjekke ledige barnehageplasser i din bydel på Oslo kommunes nettsider. Det kan gi deg en pekepinn på hvor realistisk det er med barnehageplass før august. Du finner det hvis du søker på «ledige barnehageplasser»

Anonymkode: a7439...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får barn i april, så sånn sett heldigere enn dere. Men vi merker det godt på lønna likevel, det blir 2,5 mnd ulønnet. Vi bor i Oslo og har kjempehøyt boliglån og høye månedlige kostnader på bolig. Vi kommer til å be om avdragsfrihet i 12 mnd på lånet, men selv det dekker ikke opp det vi taper på ulønnet permisjon, for vi har en kombinasjon av høy lønn og lave avdrag på huset (pga giga-lån med masse renter og 30 års nedbetalingstid). Vi kommer til å jobbe 50 % hver i ca et halvt år for å drøye tiden til barnehagestart, og så tar vi noe ulønnet spredt over en lang periode for å spre ut effekten av tapt lønn. 

Anonymkode: 468d2...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn født i desember og mars.

Med første søkte jeg da 1. mars året etter, og fikk svar på barnehageplass den våren/mot sommeren tror jeg. Vi fikk ikke plass der vi ønsket, men tenkte det fikk duge for et års tid til vi kunne finne en annen barnehage. Hun startet i november, og vi falt helt for den lille barnehagen.

Jeg var gravid da eldste begynte i barnehage, så snakket da med styrer om plass. Søkte med en gang hun ble født i mars tror jeg. Fikk da svar til samme tid som sist, og hun begynte i barnehagen i februar året etter. Slapp ulønnet med begge to.

Du kan altså søke i mars, selv om babyen din bare er en måned gammel, også får du svar et halvt år før permisjonen er over. Er det et nei så får du venteliste, og da er ting selvsagt usikkert, men da er det bare å forberede seg på at det ikke blir plass.

Dette med barnehageplass er individuelt, og varierer fra kommune til kommune. Det varierer også fra barnehage til barnehage, for noen har bare oppstart på høsten f.eks. I vår kommune er det jevnt over vanskelig å få plass (sies det), men jeg bor på et mindre sted med ganske mange barnehager tilgjengelig mellom hjem og jobb, og derfor var vi nok heldige med en liten barnehage på veien som godtok oppstart hele året. 

Anonymkode: c54e0...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemme dere for ulønnet permisjon til august. Prioritere barnet.

Anonymkode: 0701d...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Foreldrenes økonomi påvirker også barnet, så å ta ulønnet permisjon lenge er ikke nødvendigvis å «prioritere barnet» hvis det medfører økt levekårsstress for foreldrene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnet trenger tak over hodet, det trenger næring enten i form av mme eller brystmelk - og da trenger mor å få skikkelig ernæring. Barnet trenger bleier, kanskje medisiner, varme, osv. 

Og da trenger altså foreldrene penger. 

Barnet trenger også foreldre som ikke er konstant bekymret og stresset over hvordan i alle dager de skal klare å få økonomien til å gå rundt. 

Anonymkode: 85d30...e29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (1 minutt siden):

dagmamma, får kontantstøtte til 19 mnd. 

Veldig, veldig mange steder er det jo enda vanskeligere å få dagmamma enn barnehageplass... Her kan man glemme begge deler. OG om man går for dagmamma, så må man jo da sørge for at vedkommende faktisk er egnet til oppgaven.. 

Anonymkode: 85d30...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Les HI.

Å nærmest gå personlig konkurs er ikke å prioritere barnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn født i slutten av januar i år.

Vi løser det slik:

Tok 100% utbetaling. Har spart så mye det bare går mens jeg var gravid og frem til permisjonen min var ferdig (i slutten av august).
Tok ulønnet perm i september, oktober og november og levde på oppsparte midler. 
disse mnd har vi også fryst studielån og billån.
Nå i desember har jeg ferie. 
Pappen tar permisjon i januar-april. 
Så tar jeg ferie i mai, han tar ferie i juni og vi begge tar restferie i juli.

Nesten alle sparepenger har gått med.Og vi får ikke ferie sammen til neste år, vi kommer uansett ikke til å ha råd til å reise noe sted. 

Skjønner puslespillet blir vanskelig når du ikke får tilpasse ferie etter ønske. 
Håper dere finner en god løsning. 
Håpløst at det skal være sånn som dette!

Anonymkode: 9f52e...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke denne koblingen til færre barn. Fortell meg når det var lettere å få barnehageplass enn det er nå? Og nei, vi var ikke hjemmeværende for 30 år siden. Ingen jeg kjente var det. Permisjonen var på 26 uker og barnehageplass var en fjern drøm til 3000 kroner måneden.

Jeg sier ikke at det ikke er lov å ønske forbedringer. Men fødselstallet må ha en annen årsak.

Anonymkode: 87c56...e29

Jeg mener ikke at et halvt år uten lønn er eneste grunn, det var nå bare en sidekommentar "til politikerne" som sliter med å forstå hvorfor det fødes færre og færre barn. Det er selvsagt sammensatt, men det hjelper ikke på at det å få barn er et økonomisk tapsprosjekt. Som du ser kommenterer flere her at dette burde vi ha planlagt først, altså spart opp penger i forkant, hvis andre tenker sånn kan de fort velge bort flere barn fordi de heller vil leve komfortabelt med ett (eller ingen) barn. Nå har det aldri vært aktuelt for oss med tre barn, men det hadde uansett ikke vært mulig for oss i den situasjonen vi er i. Hadde jeg blitt gravid med tvillinger måtte det blitt abort. Av økonomiske årsaker. Hvis flere og flere prøver å time det å få barn med de mest gunstige månedene mtp barnehagestart risikerer man også at flere ender opp med å ikke rekke å få barn eller å få færre barn enn de egentlig ønsker, rett og slett fordi man venter for lenge. 20 omsorgsdager holder overhodet ikke for oss som har barn som er mye syke, det går mye penger tapt. Nå har jeg blitt plaget med bekkenløsning, ble anbefalt å finne fysipterapeut for å få hjelp. Jeg har kontaktet flere med avtale i Oslo og første ledige time er april.. Kan selvsagt gå privat for å få  hjelp, men har ikke råd til å bruke 1000 kroner per time for å få hjelp til svangerskapsrelaterte plager - dette burde jo vært et tilbud til alle gravide som trenger det. Kvinnehelse er fremdeles nedprioritert og det fører også til at flere plages unødvendig med fødselsrelaterte plager. Det påvirker selvsagt også fødselstallene. 

En annen grunn er at det er elendig barselomsorg, jeg hadde en ganske dramatisk fødsel med både fysiske og psykiske plager i ettertid - uten at jeg fikk oppfølging. Med et barn med kolikk og allergi fikk jeg fødselsdepresjon, det kostet oss mye, både økonomisk og mentalt. All helsehjelp vi trenger til sønnen vår og meg selv måtte vi kjempe med nebb og klør for å få. Vi brukte flerfoldige tusen kroner på privat helsehjelp da vi ikke fikk nok hjelp fra fastlegen/helsestajsonen.

Det er fryktelig dyrt å leve nå og det er helt andre forvetninger til foreldre i dag enn det var da jeg vokste opp på sent 80-tall i hvert fall. Både til hvilket utstyr og klær man har til barna, men også hvor mye foreldre skal stille opp. Jeg hører skrekkhistorier fra venner med skolebarn som er opptatt flere kvelder i uka samt mange helger i måneden grunnet fritidsaktiviteter. Selvsagt kan man velge bort det, men da havner fort barna utenfor. Når forventes det i mye større grad at foreldre følger opp barna, hele tiden. Da jeg var barn lekte vi alene ute, det har jeg ikke inntrykket av at dagens barn gjør i like stor grad. 

Mamma studerte mens pappa jobbet og de hadde råd til hus og to barn, så selv om folk snakker om at det var kjempedyrt å kjøpe hus på 80-tallet var det i hvert fall mulig på én lønning. I Oslo koster det fort 11 mill for et bittelite rekkehus, gjerne med oppussingsbehov og da flytter man gjerne så langt unna jobb at man må ha bil (kanskje til og med to) så selv med to lønninger er det en utopi for mange.

Anonymkode: 2ed65...e06

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også februarbarn neste år. Blir å ta 100% foreldrepenger, nesten 8 uker ferie (litt overført fra 24 og resten for 25) og tilsammen nesten 4 mnd ulønnet. Driver å sparer opp til en god buffer vi kan ta fra når jeg har ulønnet. Funnet ut at vi tilsammen «sparer» 10000kr  på å ta 100% kontra 80%, selv med nye regler for 80. Så ikke så mye, men har mulighet til å spare mer ved 100% utbetaling. Far tar sin del + nesten tre uker ferie og litt avspasering. Han tjener bedre, derfor blir det ikke ulønnet på han.

Sist hadde vi augustbarn, gikk veldig fint opp med perm og BHGstart da, men kjente skikkelig på at jeg ønsket å være hjemme lenger og at hun var fryktelig liten ved bhgstart. Så syns sånn sett det er verdt det å være hjemme lengre uten lønn, får aldri den tiden tilbake. Tror ikke jeg kommer til å angre på det når jeg er 60 akkurat, jobbe kan man gjøre resten av livet. (Og ja vi setter av penger til pensjon til meg). 

Anonymkode: 5a5a9...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har dere i lån, strøm og felleskostnader på bolig da?

Kontantstøtten er på 7.500 og barnetrygd ca 1.500. det er 9.000 bare der, også har det erjo inntekten til den som ikke er i perm.

Samt mange måneder på å sette av litt før dere trenger å ta ut ulønna perm.

Jeg tror det går veldig fint jeg😊

Anonymkode: 446b5...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Søk barnehageplass til våren 2025 (altså innen mars) med ønsket oppstart desember. Selv om du ikke har rett på plass det året, er det da gode sjanser i de fleste kommuner for at man får plass, og bedre sjanser enn hvis man ikke søker da.

Anonymkode: 829d7...614

Ah, det var lurt. Hva om vi får barnehageplass i desember 2025, kan vi vente med å bruke den til han har fylt ett år?

Avdragsfrihet på lån. Pause studielån. Shoppestopp. Kjøpe brukt. Samarbeide med andre i termingruppa. Kombinere barnepass og jobb, f.eks. jobbe 10% hele perioden. 

Anonymkode: a94ee...489

Veldig lurt med avdragsfrihet, vi skal sette oss mer inn i hvilke sparetiltak vi kan sette i gang. Tror ikke det er aktuelt med å jobbe en liten prosent. Både for jobbens del, men også for min del. Min forrige permisjon var ekstremt krevene. 

Barnet mitt ble født desember 2022, ikke snakk om noen barnehageplass før august (oppstart tilvenning 15. august). 

Vi sparte så mye ferie vi hadde lov til fra året før, tok ferie separat, så det ble 14 uker første året, og 10 uker andre året. Så tok jeg ulønnet permisjon i tillegg og vi levde på en inntekt. Har alltid levd nøkternt, så det gikk fint, et alternativ er jo å søke om avdragsfrihet på bolig. Brukte også permisjonen på å selge masse på Finn, gå tidlig i butikken og bruke mye tid på matlaging fra bunn med billige ingredienser, ta vasken når strømmen var billig etc. 

I ettertid tenker jeg at jeg er SÅ GLAD for muligheten til å slippe å sende en ettåring i barnehagen. Så jeg hadde gjort det samme igjen faktisk! Men hadde kanskje sett på muligheten for dagmamma 50% eller noe noen måneder for å lette overgangen og tjene litt penger samtidig. 

Anonymkode: be3c1...863

Takk for tips. Min forrige permisjon var et aldri så lite helvette med kolikk og allergi som førte til konstant gråt i 7 måneder og 2-3 timer spredt søvn i døgnet. Hadde ikke sjanse til å ordne med mat og selge ting på finn. Han sov kun i vogn i bevegelse på dagtid eller i armene mine på natten så eneste pausen jeg fikk var etter å ha trillet en gråtende baby i en times tid før han sov i 10-20 minutter mens jeg trillet 😅 Var han våken gråt han. Brukte det lille vi hadde av overskudd til å søke på nett om hva som feilet ham og hvor vi kunne søke hjelp. vi brukte mye penger på mat på døren og hadde ikke sjanse til å lage hjemmelaget og billigere mat det første halve året. I tillegg hadde jeg en skade fra fødselen som førte til mye smerte og plager. Håper selvsagt neste permisjon blir annerledes, men jeg stålsetter meg for det samme og da er hjemmebakt brød og mat fra bunnen av en utopi. Skulle det bli annerledes skal jeg absolutt lage masse mat fra bunnen av for der er det mye penger å spare.

Vi gjør det slik; 

Vi tar ut 100% lønn, men jeg tar en uke ulønnet hver måned for å få lengre permisjon. Han tar ikke det, da han tjener minst. 

Vi er ferdig med all lønnet permisjon og ferie i mars, da blir han hjemme til august hvis han ikke har fått seg ny jobb med bedre lønn enn meg - da er det jeg som blir hjemme. Blir jeg hjemme tar jeg inn ett barn eller to som dagmamma, jeg er pedagog og har politiattest i orden. 

Vi skal søke om barnehageplasss fra november neste år, og betale til permisjonen er over og plassen brukes - hvis vi får plass, noe jeg tviler sterkt på at vi gjør. Dagmamma og familiebarnehage er ikke aktuelt fra min side.

Vi har solgt en bil, og betaler ned alt vi kan på resterende billån og smågjeld, slik at vi kun står med huslån, studielån, og strøm, internett og mat det halvåret uten fornuftig inntekt. Fullt klar over at vi er heldige som kan løse det slik, vi vil ikke ha ett øre til overs og ryker vaskemaskinen får vi vaske klærne i elva, men det er beste løsningen. 

Dagens barnehage- og kontantstøtteordning er helt idiotisk dårlig.

Anonymkode: fb3e5...86e

Oj, her er dere oppfinnsomme! Kjempelurt å være dagmamma selv, skulle gjerne hatt den muligheten. Vi har ikke så mye å selge. Har ikke bil og bor i en leilighet i Oslo så lite å hente der annet enn å selge babyklær og utstyr etterhvert som han vokser ut av det, men det er jo uansett ting vi har brukt eller bruker penger på, så der går vi i beste fall i null. Upraktisk å få barn to ulike sesonger for da er det så mye som ikke kan gjenbrukes 😅

Så du legger inn en uke uten permisjon hver måned i nav? Ikke så dumt, da sprer man det jo ut over i stedet for å gå flere måneder uten. 

Ja, det er ikke akkurat en veldig familievennlig løsning. Det slo meg akkurat at ulønnet permisjon også påvirker både feriepengeutbetalingen året etter og pensjonssparing i tillegg.. 

krieli skrev (5 timer siden):

Jeg jobbet 50 prosent i et halvt år hvor jeg jobbet en uke, og hadde fri uken etter. Farmor passet barnet den uken jeg jobbet. Med nummer tre er jeg og i ulønnet permisjon i 6 måneder. Vi har hatt hjemmeferie i flere år og spart feriepenger og skattepenger, samt hatt shoppestopp i to år, og avdragsfrihet på boliglånet.

Tror ikke det er aktuelt for jobben min å løse det sånn og har uansett neppe mulighet til å få hjelp av våre foreldre så ofte. De bor langt unna og må fly inn så det enkleste er nok å ta noen måneder i strekk heller. Men skulle gjerne løst det med å jobbe redusert.

Vi har ikke planlagt noen ferie til neste år, men det er klart at med familie andre steder i landet er det stusselig å ikke kunne besøke dem på flere år pga at vi måtte spinke og spare for ulønnet permisjon. Har gamle besteforeldre som ikke kan besøke oss og som sikkert ikke har mange år igjen.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man har krav på redusert stilling når man ikke har barnepass. Men det må varsles innen en viss tid.

Anbefaler deg å ta en runde med nav, send de en melding eller bruk chatten, så får du mer spesifiserte svar for deg og din situasjon. Fb gruppen "nav foreldrepenger" er og ganske nyttig.

Anonymkode: fb3e5...86e

Ja det var lurt. Skal høre litt med nav og sjekke ut facebookgruppen 

Går det an at en av dere jobber litt redusert, men på kvelden/helgene? Ikke ideelt, men da kan en være hjemme med barnet, og den andre jobbe kveld/helg/ettermiddag? Evt også at den som jobber fullt, starter veldig tidlig på jobb, sånn at den andre får jobba senere på dagen? Passer jo selvfølgelig ikke for alle type jobber og arbeidsplasser.

avdragsfrihet på lån, spare der en kan, leve skikkelig sparsommelig og kjipt, men er jo bare for en periode.

Kontantstøtte får en jo også.

Ellers er jo alternativet at man betaler for en bhg plass men ikke bruker den før faktisk barnet begynner, ikke ideelt, men man taper jo mer på å gå hjemme ulønnet?

Dagmamma? Andre i barselgruppa som sliter med det samme? At dere kunne passet hverandres barn?

Neste steg er jo nav/sosialen, klarer man ikke betale regninger så har man jo krav på hjelp til en viss grad

Ulønnet permisjon har en jo krav på og også det å jobbe redusert, men er sikkert noe klausul om at det ikke skal være til ulempe for arbeidsgiver, er jo bare lese lovverket

Anonymkode: 240e8...abc

Takk for råd og tips!

Mulig det kan funke for mannen min å jobbe noe redusert og ta igjen helger/kvelder, men mtp hvordan permisjonen med eldstesønnen var og hvor mye syk han har vært etter han begynte i barnehage så er det ikke optimalt å legge opp til at jeg skal være alene med barna kvelder/helger/ferier for at han skal ta igjen jobb. Vi har jobbet døgnet rundt i høst for å unngå å ta ut enda flere ulønnete permisjonsdager grunnet sykt barn og det har ikke vært bra for formen min i hvert fall.

Hva mener du med at vi betaler for barnehageplass vi ikke bruker? 

Usikker på om det er noe lettere å få tak i dagmamma og vi er uansett avhengige av at det er en som bor i nærheten her for å få hverdagslogistikken til å gå opp. I tillegg stoler jeg ikke på hvem som helst, så må føle meg trygg på dagmammaen. Skal sjekke ut hvordan andre i barselgruppa løser det, men det er jo en stund til jeg møter dem :) 

Det at vi har krav på ulønnet permisjon gjør situasjonen mye enklere for oss, for da må vi ikke bestemme oss nå for om vi skal ta ulønnet permisjon i mars-august 2026! 

Tror vi skal klare å unngå nav/sosialen, kommer nok til å kunne få litt økonomisk støtte fra familie og vi er ikke SÅ dårlig stilt, men det vil nok påvirke mer enn bare det 6 månedene vi må ta ulønnet permisjon. Får ikke spart opp buffer og alle sparepenger vil gå med til å løse situasjonen. Vi er også  ekstra utsatt hvis utgiftene våre øker ekstra i den perioden. I tillegg påvirker det feriepengene vi får året etter permisjonen er tatt så det får mange følger i årene fremover. Med små barn er det ikke så enkelt å kunne ta noe ekstra jobb på siden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - du kan sjekke ledige barnehageplasser i din bydel på Oslo kommunes nettsider. Det kan gi deg en pekepinn på hvor realistisk det er med barnehageplass før august. Du finner det hvis du søker på «ledige barnehageplasser»

Ah, det var lurt. Det skal vi følge med på. Det positive med å bo sentralt i Oslo er jo at mange flytter fra bydelene etterhvert som barna blir eldre så det er nok større utbytting her enn andre steder.

Vi får barn i april, så sånn sett heldigere enn dere. Men vi merker det godt på lønna likevel, det blir 2,5 mnd ulønnet. Vi bor i Oslo og har kjempehøyt boliglån og høye månedlige kostnader på bolig. Vi kommer til å be om avdragsfrihet i 12 mnd på lånet, men selv det dekker ikke opp det vi taper på ulønnet permisjon, for vi har en kombinasjon av høy lønn og lave avdrag på huset (pga giga-lån med masse renter og 30 års nedbetalingstid). Vi kommer til å jobbe 50 % hver i ca et halvt år for å drøye tiden til barnehagestart, og så tar vi noe ulønnet spredt over en lang periode for å spre ut effekten av tapt lønn. 

Anonymkode: 468d2...94f

Tror det er stor forskjell på å bo i Oslo og store deler av landet mtp på boligkostnader og at det derfor også svir litt ekstra når man bor her.. Tror også vi må spre det litt utover sånn at det ikke blir mange måneder uten inntekt.

Jeg har barn født i desember og mars.

Med første søkte jeg da 1. mars året etter, og fikk svar på barnehageplass den våren/mot sommeren tror jeg. Vi fikk ikke plass der vi ønsket, men tenkte det fikk duge for et års tid til vi kunne finne en annen barnehage. Hun startet i november, og vi falt helt for den lille barnehagen.

Jeg var gravid da eldste begynte i barnehage, så snakket da med styrer om plass. Søkte med en gang hun ble født i mars tror jeg. Fikk da svar til samme tid som sist, og hun begynte i barnehagen i februar året etter. Slapp ulønnet med begge to.

Du kan altså søke i mars, selv om babyen din bare er en måned gammel, også får du svar et halvt år før permisjonen er over. Er det et nei så får du venteliste, og da er ting selvsagt usikkert, men da er det bare å forberede seg på at det ikke blir plass.

Dette med barnehageplass er individuelt, og varierer fra kommune til kommune. Det varierer også fra barnehage til barnehage, for noen har bare oppstart på høsten f.eks. I vår kommune er det jevnt over vanskelig å få plass (sies det), men jeg bor på et mindre sted med ganske mange barnehager tilgjengelig mellom hjem og jobb, og derfor var vi nok heldige med en liten barnehage på veien som godtok oppstart hele året. 

Ah, så godt å høre at det noen ganger løser seg! Ante ikke at man kunne søke allerede samme året barnet er født. Hvordan vet barnehagen om det er ledig plass ett år etter? 

Skjønner ikke hvordan det er å prioritere barnet. Dette vil påvirke økonomien vår i mange år fremover. I en optimal verden hadde vi vært hjemme så lenge vi ønsket uten at det påvirket økonomien, men sånn er det ikke. Det er ikke sånn at vi ikke kommer til å ha råd til mat, men i verste fall må vi flytte til en mindre leiligheten lenger unna jobb, som vil gjøre hverdagslogistikken enda vanskeligere. Nå har jeg under 20 min gange til jobb (fem min med buss) og barnehagen er to minutters gange unna leiligheten, flytter vi ut av sentrum kan det fort ta meg 50 min hver vei med kollektivttrafikk, det vil føre til betraktelig lengre dager i barnehagen for barna og mer stress i hverdagen for alle sammen. Det er færre barnehager utenfor sentrum så det er større sjanse for at det blir lengre barnehagevei og kanskje også en omvei mtp jobbveien. Har vi tatt ulønnet permisjon i et halvt år har vi ikke mulighet til å gi lillebror en mykere start i barnehagen som vi gjorde med storebror, da jobbet vi litt redusert sånn at han fikk kortere dager i starten. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har et barn født i slutten av januar i år.

Vi løser det slik:

Tok 100% utbetaling. Har spart så mye det bare går mens jeg var gravid og frem til permisjonen min var ferdig (i slutten av august).
Tok ulønnet perm i september, oktober og november og levde på oppsparte midler. 
disse mnd har vi også fryst studielån og billån.
Nå i desember har jeg ferie. 
Pappen tar permisjon i januar-april. 
Så tar jeg ferie i mai, han tar ferie i juni og vi begge tar restferie i juli.

Nesten alle sparepenger har gått med.Og vi får ikke ferie sammen til neste år, vi kommer uansett ikke til å ha råd til å reise noe sted. 

Skjønner puslespillet blir vanskelig når du ikke får tilpasse ferie etter ønske. 
Håper dere finner en god løsning. 
Håpløst at det skal være sånn som dette!

Anonymkode: 9f52e...599

Takk for svar. Det er litt av en kabal å legge!

Ja det hadde selvsagt vært enklere om vi ikke måtte ta ut 2-3 uker samtidig til sommeren, samtidig synes det er så trist å ikke skulle kunne ta ferie sammen heller. Og vi har neppe råd til å reise på ferie året etter heller grunnet mindre feriepengeutbetaling og ingen oppsparte midler så det betyr i verste fall at vi ikke får besøk familie verken sommer, jul eller påske på to år.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet å spare da jeg ble gravid. Fortsetter sparingen i permisjonen, da rekker vi jo over 1,5 år med sparing. Setter av feriepengene til permisjon, fra jeg oppdaget jeg var gravid i juni 2024 til barnehagestart 2026 er det jo tre runder med feriepenger. 

Forøvrig lever dere bra på kanten om dere ikke tåler at én går ned 20% i inntekt. Hva skal dere gjøre dersom en blir syk, permittert eller mister jobben? 😱 Eller om renta øker?

Anonymkode: 757cc...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi startet å spare da jeg ble gravid. Fortsetter sparingen i permisjonen, da rekker vi jo over 1,5 år med sparing. Setter av feriepengene til permisjon, fra jeg oppdaget jeg var gravid i juni 2024 til barnehagestart 2026 er det jo tre runder med feriepenger. 

Forøvrig lever dere bra på kanten om dere ikke tåler at én går ned 20% i inntekt. Hva skal dere gjøre dersom en blir syk, permittert eller mister jobben? 😱 Eller om renta øker?

Anonymkode: 757cc...f35

Hvis vi må gå ned 20% i inntekt under permisjonen får vi ikke spart noe. Vi har satt av litt penger fra vi fant ut at jeg var gravid, men har også tapt mye inntekt i høst grunnet at sønnen vår har vært så og si konstant syk hele høsten. Da vi måtte være hjemme uten lønn nesten en måned i strekk med sykdom gikk noe av de oppsparte midlene allerede der.

I etterpåklokskapens lys burde vi kanskje valgt abort, men vi var ikke forberedt på at det skulle bli så dyrt å få et februarbarn. Jeg var sykemeldt en periode og får derfor sannsynligvis mindre feriepenger til neste år, om vi tar mye ulønnet permisjon går selvsagt det også ut over feriepengene året etter. Hadde vi fatt familie I byen hadde nok situasjonen for oss vært veldig annerledes, da kunne vi fått hjelp ved sykdom og til hverdagslogistikken og dermed ikke tapt så nye penger, men sånn er det ikke. 

Er det så rart at det å gå ned 20% i lønn i ett helt år i tillegg til å måtte ta ulønnet permisjon i 3-4 måneder fører til en vanskelig situasjon? Prisveksten har vel vært på rundt 10% de siste to årene og renta har økt med rundt 4% de siste tre årene. Det er jo noe av grunnen til at vi har dårligere råd. Vi hadde ok+ økonomi før vi fikk barn og før prisene gikk opp. Vi har en fireroms leilighet sentralt i Oslo så i verste fall må den selges. Vi havner ikke på bar bakke om det er det du tror, men at man lever på kanten (altså er fattig) om man å sliter økonomisk pga måneder uten lønn og et år på redusert lønn klarer jeg ikke helt å forstå. 

Dersom en av oss blir syk blir vi sykemeldt. Mer alvorlig sykdom har vi forsikring for. Men ja. Hva gjør man om man blir permittert eller mister jobben? Altså, dette hadde jo vært en vanskelig situasjon for de aller fleste uavhengig av lønn, men om vi mister jobben etter å ha gått et halvår uten lønn grunnet ulønnet permisjon havner vi selvsagt i en vanskelig situasjon. 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget annet enn å få meg til å angre på at vi skal få et barn til. Hvis det å få barn kun er forbeholdt de som har råd til å gå lenge uten lønn og som har råd til å miste jobben bør kanskje det opplyses om av myndighetene istedet for at de oppfordrer folk til å "få flere barn". 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli sykemeldt, en av dere eller på tur  ...vondt i smerten. Voila; full lønn. 

Og seriøst; Jeg har 3 voksne barn. Jeg har alltid jobbet, men jeg måtte som 27 åring med 2. mann rett og slett sykemelde meg for å overleve. 

Anonymkode: 9b8b5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubetalt permisjon. Det kostet oss nesten 700.000 kroner å få barn på feil tid av året :(

Anonymkode: 735af...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løste det med at jeg tok nattevakter og kveldsvakter på en annen arbeidsplass. Sikret meg en grei inntekt på denne måten. I tillegg fikk vi kontantstøtte og barnetrygd.

Anonymkode: b49f2...dc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...