AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #161 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 10.29): Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som: "Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager. Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor." Anonymkode: 72108...94f Dette var godt forslag😊 At en gjeng førstegangsforeldre skal endre vaner og tradisjoner i andre familier er bare latterlig. Da vår yngste (av 7 barn) gikk i 1.klasse ble det forsøkt noe av det samme. Men vi var flere som gikk i mot og inviterte til bursdager på samme vis som alltid😀 Anonymkode: 152fa...c70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #162 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fortsatt maktbehov når du ønsker å bestemme hva andre voksne gjør hjemme hos seg selv Anonymkode: 80d1f...25a Jeg ønsker ingenting. Vi ble bedt om å stemme mellom tre forslag, flertallet "vant". AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så utgiften med å fø på 15-20 barn, slet ikke på deres økonomi? Hadde det ikke vært bedre for økonomien deres at dere kuttet ut kaker, godteri og brus til så mange barn? Vi er heller ingen hysterikere, bare fordi vi er uenige. Det er denne shamingen som gjør at jeg ikke lenger gidder å diskutere med klassekontaktene. Dogmer. "Den som er uenig, er slem/hysterisk/urimelig". "Alle må være som oss, eller så er de rare". Anonymkode: 80d1f...25a Helt ærlig så er du den mest hysteriske i tråden.. De fleste andre holder en saklig tone. Anonymkode: d82ac...cd4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #163 Del Skrevet 10 timer siden Skjønner ikke påstanden om at det er woke og at det er personer med for mye tid som vil ha det gavefritt. Her er det gavefritt på minstemann sitt trinn, og det er så herlig å slippe å stresse med å finne noe til under 100kr å gi til et barn man ikke kjenner. Jeg synes ikke det er en god idé å kjøpe inn masse ting på tilbud og gi bort når de tingene dermed ikke kan byttes. Jeg ville ikke likt å få fylt opp huset med enda mer badetøy eller et ekstra par svømmebriller av dårligere kvalitet enn hva ungene allerede har etter en bursdag. Og jeg vil ikke at mitt barn skal gi gaver som jeg ikke ville likt at mitt barn fikk selv. Det er vel heller de hjemmeværende som har mer enn nok til til å bruke tid i butikker på å lete opp gode gaver til alle bursdagene. De føeste ungene har alt de ønsker seg og mer til. Her sliter ungene med å komme opp med ønsker nok til jul. Anonymkode: 0f9bb...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #164 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner ikke påstanden om at det er woke og at det er personer med for mye tid som vil ha det gavefritt. Her er det gavefritt på minstemann sitt trinn, og det er så herlig å slippe å stresse med å finne noe til under 100kr å gi til et barn man ikke kjenner. Jeg synes ikke det er en god idé å kjøpe inn masse ting på tilbud og gi bort når de tingene dermed ikke kan byttes. Jeg ville ikke likt å få fylt opp huset med enda mer badetøy eller et ekstra par svømmebriller av dårligere kvalitet enn hva ungene allerede har etter en bursdag. Og jeg vil ikke at mitt barn skal gi gaver som jeg ikke ville likt at mitt barn fikk selv. Det er vel heller de hjemmeværende som har mer enn nok til til å bruke tid i butikker på å lete opp gode gaver til alle bursdagene. De føeste ungene har alt de ønsker seg og mer til. Her sliter ungene med å komme opp med ønsker nok til jul. Anonymkode: 0f9bb...8aa Her har man essensen av hvordan pro-gavefri tenker og grunnen bak denne forandringen: Jeg synes, jeg liker ikke, jeg jeg jeg. Aldri bursdagsbarnet liker, synes eller foretrekker. Jeg syntes ikke det var noe mer spennende å lete etter smågaver, men gjorde det selvfølgelig da det er en del av det å ha små barn. Så lang tid tar det virkelig ikke. Anonymkode: 72108...94f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #165 Del Skrevet 9 timer siden Nå har jeg hatt bursdager i over 40 år og det har alltid vært stas med gave. Du har bursdag en gang i året og det er jul en gang i året. Ikke at det er det viktigste men det er da helt normalt med gaver ved ulike anledninger. Ungene blir kjempeglad,kanskje de sparer til noe og når de endelig har bursdag så er det kanskje den eneste gangen de får penger. Det der å lage kort til hverandre på skolen er helt fint og koselig. Men hva skal Ole på 10 år eller 7 eller 9 med 25 tegnede kort? Unger skal ikke spise noe sukker lenger og gud forby at de får en is på en hverdag ! Og nå skal de heller ikke få gaver på sin egen bursdag? Jeg river meg i håret og syntes verden har blitt meget spesiell. Anonymkode: 2620d...055 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #166 Del Skrevet 9 timer siden Sunnfjording skrev (På 3.12.2024 den 10.13): Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett? Gi 50 kr da! Det blir litt det. Kanskje de da kan kjøpe noe de virkelig har ønsket seg. Anonymkode: 2620d...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #167 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er også imot gavefri bursdag bare så det er sagt. Men når dette er bestemt i klassen, så blir det dumt å skrive slikt i invitasjonen. Ville nok heller gått inn for å forklare barnet ståa og satset på at det løste seg. Men er helt enig med deg i at gavefrie bursdager er noe tull. Foreldre kan heller la være å kjøpe smågaver hist og her slik at barna kan lære seg å glede seg litt. Anonymkode: 7d836...980 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #168 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 11.36): Jeg har med gave i bursdagsfeiring,. En jeg har selv invitert til både bryllup og 40-årslag uten gave. Da det viktigste for meg er å samle venner og familie - ikke få gaver. også har man slike som deg, som ikke evner å ut over egen nesetipp. Når får barn som skal fungere sammen med andre barn i en gruppe, må man faktisk lære de å følge noen regler som gruppen er enige om. Helt uten at det er myndighetspersoner som har bestemt. Barn av slike foreldre som du fremstår som, er barn som kun tenker seg selv først og seg selv best. Aldri hva som kan være best for fellesskapet. Som lærer at de er universets sentrum og at de aldri skal måtte gjøre noe de ikke har lyst til. Det stemmer. For meg er det viktigste å feire med venner og familie. Ønsket ingen gave til bryllup, og ingen gave til førtiårslaget mitt i fjor vinter, når jeg spanderte en natt på et nydelig spahotell på hele gjengen. Tro det eller ei, men for mange av oss er ikke gaver viktig. Anonymkode: e38da...a58 Det er iallefall bullshit. 😂 jeg visste du skulle komme med den at jeg ønsker meg heller aldri noe selv. Anonymkode: d5f6b...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #169 Del Skrevet 3 timer siden Er gavefritt på sønnens trinn, bestemt ved avstemning. Han får skikkelige gaver når familien kommer til bursdag. Skjønner ikke hvorfor det skal være krise at klassebursdager er uten gaver. Anonymkode: 70f18...a22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleppmelk Skrevet 2 timer siden #170 Del Skrevet 2 timer siden Herrejesus. Han får da gaver av familie?! Hva i alle dager skal man med ræl til 50 kr x15-20? Barn er veldig tilpasningsdyktige og er det normen at det ikke et gaver godtar de da det. Høres ut som det er du ts som ikke får gaver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #171 Del Skrevet 1 time siden Kleppmelk skrev (40 minutter siden): Herrejesus. Han får da gaver av familie?! Hva i alle dager skal man med ræl til 50 kr x15-20? Barn er veldig tilpasningsdyktige og er det normen at det ikke et gaver godtar de da det. Høres ut som det er du ts som ikke får gaver. Det som er ræl for deg er ikke alltid ræl for barna som mottar det. Min elsket smågavene fra venner, det var lite der som ble sett på som ræl for dem. Takk og lov var de små før dette gave-fri-hysteriet startet. Anonymkode: 72108...94f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #172 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er iallefall bullshit. 😂 jeg visste du skulle komme med den at jeg ønsker meg heller aldri noe selv. Anonymkode: d5f6b...307 Hvorfor er det bullshit? Er det virkelig så vanskelig å forstå at ikke alle er som deg - som higer etter gaver? For meg er tiden med venner og familie det viktige. Det er det som betyr noe. Jeg kjøper meg det jeg vil ha selv jeg, som de fleste andre. Til info om familien spør om julegaveønsker så ønsker jeg at folk heller kan bruke pengene sine på andre som har det vanskelig, og oppfordrer folk til å støtte en lokal organisasjon som hjelper vanskeligstilte. Anonymkode: e38da...a58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #173 Del Skrevet 46 minutter siden Jeg er også imot gavefri bursdag. Ikke fordi det er så viktig for meg at ungen får en masse småting som samler støv og blir rot og søppel, men fordi det er viktig for meg at ungene lærer gleden ved å gi. Jeg har alltid tatt med jentungen i butikken (ens ærend og med god tid) for å kjøpe gaver og brukt den tiden det tar for å finne noe mottaker vil sette pris på. Å gi gave som mottaker setter pris på er en kunst som langt fra alle mestrer (ref trådene i høytidsforumet som alltid dukker opp i romjulen med 'årets verste gave') og jeg ønsker at mitt barn skal mestre det. Anonymkode: 79015...f07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #174 Del Skrevet 38 minutter siden Sunnfjording skrev (På 3.12.2024 den 10.13): Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett? 50 kr pr barn, er det 10 barn blir det 500 kr. Anonymkode: f262a...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #175 Del Skrevet 35 minutter siden Det er 2024 ikke 1994, 30 elever i klassen skal få 30 smågaver betyr at foreldre skal bruker 1500,- i gave på innpakka søppel hvert år nei det går ikke lengre Anonymkode: ffb03...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #176 Del Skrevet 34 minutter siden Dere som er så ihuga fan av gavefrie bursdager, hadde dere det selv som barn? Bare lurer. Anonymkode: 927cb...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #177 Del Skrevet 32 minutter siden Sært å kreve gaver i invitasjonen bare så det er sagt, hadde tenkt mitt. Anonymkode: 56b5e...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31 minutter siden #178 Del Skrevet 31 minutter siden Kleppmelk skrev (1 time siden): Herrejesus. Han får da gaver av familie?! Hva i alle dager skal man med ræl til 50 kr x15-20? Barn er veldig tilpasningsdyktige og er det normen at det ikke et gaver godtar de da det. Høres ut som det er du ts som ikke får gaver. Ikke alle har familie. Vi har det for eksempel ikke. Anonymkode: 80d1f...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden #179 Del Skrevet 30 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere som er så ihuga fan av gavefrie bursdager, hadde dere det selv som barn? Bare lurer. Anonymkode: 927cb...7d0 Og et annet spørsmål - hvorfor tviholder de på å ha kaker og godteri, som er usunt og totalt unødvendig, hvis det er samhold og aktivitet som er viktigst? Bare å kutte ut sukkeret, det. Vinn-vinn. Anonymkode: 80d1f...25a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30 minutter siden #180 Del Skrevet 30 minutter siden Sunnfjording skrev (På 3.12.2024 den 10.13): Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett? Faktisk mye fint og brukbart om en bruker mer enn 5 min på å finne noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå