AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #141 Del Skrevet 14 timer siden Jeg er så enig med deg, TS. Her ble det tatt opp på foreldremøte, men heldigvis var det flere sterke stemmer som sa fra om at de ikke var enige. Da vi skulle feire sammen med flere andre, sa jeg fra om at vi ønsker gaver i bursdagen til vårt barn. De som tenker at barna ikke bryr seg, har iallefall barn som ikke er som mine. Mine barn liker gaver og synes det er viktig i en bursdag. Trenger ikke være dyrt eller stort, men gleden ved å pakke opp, er der! Og tenk på de som aldri får noe ekstra. De har ekstra glede av å få bursdagsgaver! Jeg stusser noen ganger over at det forventes at alt nærmest skal være kostadsfritt. Hva tenker man når man får barn? Det koster å kjøpe klær, utstyr, mat og alt annet barn trenger! Når man får barn, sier man på en måte ja til mange ekstra utgifter, inkludert bursdagsfeiringer! Anonymkode: 66bf3...f87 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #142 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er så enig med deg, TS. Her ble det tatt opp på foreldremøte, men heldigvis var det flere sterke stemmer som sa fra om at de ikke var enige. Da vi skulle feire sammen med flere andre, sa jeg fra om at vi ønsker gaver i bursdagen til vårt barn. De som tenker at barna ikke bryr seg, har iallefall barn som ikke er som mine. Mine barn liker gaver og synes det er viktig i en bursdag. Trenger ikke være dyrt eller stort, men gleden ved å pakke opp, er der! Og tenk på de som aldri får noe ekstra. De har ekstra glede av å få bursdagsgaver! Jeg stusser noen ganger over at det forventes at alt nærmest skal være kostadsfritt. Hva tenker man når man får barn? Det koster å kjøpe klær, utstyr, mat og alt annet barn trenger! Når man får barn, sier man på en måte ja til mange ekstra utgifter, inkludert bursdagsfeiringer! Anonymkode: 66bf3...f87 Det blir jo ikke kostnadsfritt for bursdagsbarnets foreldre, når de må leie lokale, lage mat, kaker, kjøpe inn brus og godteri. Det blir kun kostnadsfritt for gjestene. Anonymkode: 80d1f...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #143 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke sant? I stedet for å spre utgiften til bursdagsgaver ut over året, påføres disse fattige foreldrene en stor engangsutgift. Så det er ikke av hensyn til inkludering av barn fra fattige familier at man bestemmer seg for gavefrie bursdager. Det er kun for at late foreldre skal slippe å lete etter gaver til barnets klassekamerater. Da kan de jo si det rett ut, ikke juge om at det er "av hensyn til fattige" og "inkludering". Anonymkode: 80d1f...25a Vel, vi var en fattig familie som mang en gang slet med å ha råd til en 50 lapp i helgene, og for oss fungerte klassegave utmerket og var mye billigere. Jeg kjøpte klassegave til mitt barn ut ifra vårt budsjett, som på den tiden var rundt 250-300 kr. Det ble mye billigere enn om vi måtte ut med en 50-lapp for hver elev i bursdagsgave. Så jeg er ikke enig i kritikken din. For oss, og flere andre familier med svak økonomi, så er er dette den beste løsningen. Da får barnet gave også, og de fleste gavehysterikere, på begge sider, burde være fornøyde. Anonymkode: 94df1...e29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #144 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, vi var en fattig familie som mang en gang slet med å ha råd til en 50 lapp i helgene, og for oss fungerte klassegave utmerket og var mye billigere. Jeg kjøpte klassegave til mitt barn ut ifra vårt budsjett, som på den tiden var rundt 250-300 kr. Det ble mye billigere enn om vi måtte ut med en 50-lapp for hver elev i bursdagsgave. Så jeg er ikke enig i kritikken din. For oss, og flere andre familier med svak økonomi, så er er dette den beste løsningen. Da får barnet gave også, og de fleste gavehysterikere, på begge sider, burde være fornøyde. Anonymkode: 94df1...e29 Så utgiften med å fø på 15-20 barn, slet ikke på deres økonomi? Hadde det ikke vært bedre for økonomien deres at dere kuttet ut kaker, godteri og brus til så mange barn? Vi er heller ingen hysterikere, bare fordi vi er uenige. Det er denne shamingen som gjør at jeg ikke lenger gidder å diskutere med klassekontaktene. Dogmer. "Den som er uenig, er slem/hysterisk/urimelig". "Alle må være som oss, eller så er de rare". Anonymkode: 80d1f...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #145 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så utgiften med å fø på 15-20 barn, slet ikke på deres økonomi? Hadde det ikke vært bedre for økonomien deres at dere kuttet ut kaker, godteri og brus til så mange barn? Vi er heller ingen hysterikere, bare fordi vi er uenige. Det er denne shamingen som gjør at jeg ikke lenger gidder å diskutere med klassekontaktene. Dogmer. "Den som er uenig, er slem/hysterisk/urimelig". "Alle må være som oss, eller så er de rare". Anonymkode: 80d1f...25a Alt slet på økonomien! Men klart barnet mitt også skulle ha bursdagsselskap, selv om vi var fattigere på penger. Nei, jeg ville ikke droppet bursdagsselskap for mitt barn for å kjøpe 15 bursdagsgaver til andre barn. Jeg pekte ikke på deg personlig som gavehysteriker, det var noe som traff deg, tydeligvis. "Who the cap fit, let them wear it"... Anonymkode: 94df1...e29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #146 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt slet på økonomien! Men klart barnet mitt også skulle ha bursdagsselskap, selv om vi var fattigere på penger. Nei, jeg ville ikke droppet bursdagsselskap for mitt barn for å kjøpe 15 bursdagsgaver til andre barn. Jeg pekte ikke på deg personlig som gavehysteriker, det var noe som traff deg, tydeligvis. "Who the cap fit, let them wear it"... Anonymkode: 94df1...e29 Men hvorfor ha selskap når man ikke har råd? Når man tvinges til å invitere hele klassen, og ikke kan velge 2-3 barn og gjøre det billigere? Når jeg ikke har råd til noe, så gjør jeg det ikke. Uansett om barnet VIL. Har man ikke penger, så har man ikke penger. Selskap kan også arrangeres uten brus og kake. Man kan lage masse gratis aktiviteter i stedet. Anonymkode: 80d1f...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #147 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du har ingen gode argumenter for hvorfor fattige foreldre må påføres masse utgifter ved å fø på en hel klasse? Hvorfor skal man spise masse kaker, drikke brus osv? Er det ikke samhold og aktivitet som er viktig? Anonymkode: 80d1f...25a Diskutert dette med deg før. Gidder ikke reprise. God førjulstid 🎄 Anonymkode: bb468...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #148 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvorfor ha selskap når man ikke har råd? Når man tvinges til å invitere hele klassen, og ikke kan velge 2-3 barn og gjøre det billigere? Når jeg ikke har råd til noe, så gjør jeg det ikke. Uansett om barnet VIL. Har man ikke penger, så har man ikke penger. Selskap kan også arrangeres uten brus og kake. Man kan lage masse gratis aktiviteter i stedet. Anonymkode: 80d1f...25a Omg, vi passet på at vi hadde råd, selvfølgelig. Jeg har ikke skrevet at vi ikke hadde råd, jeg har skrevet at det ble billigere for oss å kjøpe én gave à la 2-300 kr enn 15 gaver à la 50 kr! Sier seg selv. Som sagt, prioriterte vi bursdag for mitt barn, og passet på at vi hadde råd til det. Ja, det var nøktern feiring, men ungene koste max, selv med bare én bursdagsgave og langpannekake fra Toro. Og nei, det var ikke et alternativ at mitt barn ikke skulle få ha bursdagsselskap selv om vi hadde dårligere råd enn mange andre, og ofte slet med å skaffe en 50 lapp til andres bursdagsfeiring i helgen. Anonymkode: 94df1...e29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #149 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Omg, vi passet på at vi hadde råd, selvfølgelig. Jeg har ikke skrevet at vi ikke hadde råd, jeg har skrevet at det ble billigere for oss å kjøpe én gave à la 2-300 kr enn 15 gaver à la 50 kr! Sier seg selv. Som sagt, prioriterte vi bursdag for mitt barn, og passet på at vi hadde råd til det. Ja, det var nøktern feiring, men ungene koste max, selv med bare én bursdagsgave og langpannekake fra Toro. Og nei, det var ikke et alternativ at mitt barn ikke skulle få ha bursdagsselskap selv om vi hadde dårligere råd enn mange andre, og ofte slet med å skaffe en 50 lapp til andres bursdagsfeiring i helgen. Anonymkode: 94df1...e29 Du kan jo ha bursdagsselskap uten at ungene fråtser i sukker og godteri. Å ha aktiviteter ute og inne er helt gratis. Spise godteri kan ungene gjøre hjemme hos seg selv. Anonymkode: 80d1f...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 12 timer siden #150 Del Skrevet 12 timer siden Lurer på hva barna til mange her inne faktisk hadde svart om dere spurte om det var greit med bursdag ned venner, men ikke at det ikke ble gaver. Vil tro 90 prosent hadde sakt det var greit og at de ville ha der gøy med venner. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #151 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan jo ha bursdagsselskap uten at ungene fråtser i sukker og godteri. Å ha aktiviteter ute og inne er helt gratis. Spise godteri kan ungene gjøre hjemme hos seg selv. Anonymkode: 80d1f...25a Ja, nemlig, det er mulig å ha bursdagsselskap, selv for folk som ikke har all verdens av midler. Nå er mine barn voksne, så bursdagsselskap har det ikke vært på noen år her, men ja, det er mange måter å feire bursdag på, og jeg tror det er selskapet og leken med venner som er det viktigste, ikke verken gavene eller kaken. Ergo, er jeg for klassegave/gavefri med bursdagskort i barnebursdag med klassekamerater. Anonymkode: 94df1...e29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #152 Del Skrevet 9 timer siden mommyaka skrev (2 timer siden): Lurer på hva barna til mange her inne faktisk hadde svart om dere spurte om det var greit med bursdag ned venner, men ikke at det ikke ble gaver. Vil tro 90 prosent hadde sakt det var greit og at de ville ha der gøy med venner. Nå tror jeg du lever i en fantasiverden. 99% hadde svart at de ønsker gaver også. Den siste ene %en er de som er hjernevasket av Jehovas Vitne eller for redd til å si imot foreldrene sine. Gavefritt er det kun foreldre som ønsker. Anonymkode: 72108...94f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 9 timer siden #153 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå tror jeg du lever i en fantasiverden. 99% hadde svart at de ønsker gaver også. Den siste ene %en er de som er hjernevasket av Jehovas Vitne eller for redd til å si imot foreldrene sine. Gavefritt er det kun foreldre som ønsker. Anonymkode: 72108...94f Hvorfor ønsker foreldre gaver? Det e jo ikke barna som er imot dette...det er foreldre som skriker at barna må få gaver. Selfølgelig er gaver kult...men her inne er det foreldre som skriker at deres barn må ha gaver...spør barna 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #154 Del Skrevet 8 timer siden Jeg har tre tette barn. I eldste sin klasse er det gaver for 50 kr, i mellomste sin klasse er det 100 kr og i minste er det gavefritt. Det går kjempefint. Er null problem. Vi prater med barna våre og de takler det fint. Barna får gaver fra oss og andre i nær krets. Anonymkode: afbcc...387 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #155 Del Skrevet 8 timer siden Om det er gavefri bursdag så kan vell foreldrene til ungene være med å spleise på mat og underholdning? Ta opp det på klassemøtet Anonymkode: 2d95f...51d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullars Skrevet 4 timer siden #156 Del Skrevet 4 timer siden Dette er en veldig rar diskusjon. I min eldste datters klasse har de gavefri fødselsdag. Har aldri vært et problem -- hverken barn eller voksne har hatt problemer med det, og de fleste foreldre synes det er veldig deilig å slippe. Så jeg forstår slett ikke de bastante uttalelsene om at barn må ha gaver. Ikke det vi ser. Og det med at gaver skulle være "betaling" for å holde fest er enda rarere. Jeg får ikke tjent inn igjen fødselsdagskaka ved at ungen min får 25 plastikk-dingser. Så skal jeg bare rydde mer. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #157 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 10.11): I klassen til barnet mitt ble dette bestemt. Masse førstegangs foreldre som skal sette standard. Dette funker IKKE for barn som har større søsken og som bare blir lei seg. Om man skal tenke overforbruk, miljø osv så er det supert, men da må de feie for egen dør først tenker jeg. Dette er foreldre som overhodet ikke lever opp til dette selv, men de skal ta det ut på barna. Jeg tenker å arrangere bursdag på en klatrepark, det koster mye penger. Ikke at barna skal ha en «billett», men det er jo hyggelig at barnet får en gave når det feirer… Kan jeg skrive på invitasjonen : (Per synes det er hyggelig med en liten gave/oppmerksomhet, så han blir veldig glad for en gave til maks 50 kr, og gjerne også en brukt gave).? Anonymkode: e7400...43b Er førstegansforelder og synes dette er helt teit... bursdager= gaver, mat og kake! Man får gave, og tilbake får gjester mat og kake. Ingen gave? Nei ok, ingen servering heller da! Anonymkode: d33ef...5e5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #158 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er førstegansforelder og synes dette er helt teit... bursdager= gaver, mat og kake! Man får gave, og tilbake får gjester mat og kake. Ingen gave? Nei ok, ingen servering heller da! Anonymkode: d33ef...5e5 Så du serverer etter hva gjestene har med seg i gave? Veldig spesielt. Anonymkode: e38da...a58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #159 Del Skrevet 1 time siden Helt enig med deg! For barnet er gavene kjekkest, sånn er det å være barn! Når gavene uteblir blir man skuffet. Et kort er ikke helt det samme. Ville invitert venner privat heller. Ta med noen på trampoline park. Lag bursdagen hun ønsker Anonymkode: bbfe0...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #160 Del Skrevet 1 time siden Tenker at gaver er spesielt kjærkomment for barn i familier med dårlig råd. Ekstra kjipt for dem disse reglene om gavefritt, og det er de som hadde trengt gave mest Anonymkode: bbfe0...75b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå