Gå til innhold

Jeg er totalt i mot å ha gave fri bursdager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har jeg sagt du skal det? 😅 Slapp av, menneske. Jeg svarte for meg selv. Ta det helt med ro. 

Anonymkode: bb468...ae3

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor folk generelt gidder å sette sin underskrift på et ugyldig dokument. 

Anonymkode: 80d1f...25a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor folk generelt gidder å sette sin underskrift på et ugyldig dokument. 

Enig i at en kontrakt ikke akkurat er nødvendig, men det er vel antagelig for å gjøre det litt mer "forpliktende" enn å bare si seg enig muntlig. Uansett ikke aktuelt for mine med sosiale medier før 13 år (gjerne lenger), så det hadde ikke vært noe problem å undertegne. Hvorfor skulle det være det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, ts, i at gavefrie bursdager er litt stusselige for barn. Særlig for de med eldre søsken.

Når det er sagt hadde jeg rettet meg etter flertallet. Men jeg hadde da kjøpt inn gave(r) til barnet mitt «fra klassen», for summen av bursdagsgaver jeg selv normalt ville brukt på gaver til klassekameratene. Da får h*n også potensielt flottere gave enn om hver enkelt kom med en liten ting.

Anonymkode: a37f6...a1d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva GIR disse maktkåte mammaene, annet enn å skape støy? Her gir jo bare en side, ikke begge.

Jeg har jobbet flere steder, og studert. Ikke EN gang har jeg opplevd at ledere, fellesskap av kolleger, studenter osv bestemte hva jeg skulle gjøre hjemme hos meg selv, eller at jeg måtte delta på noe/kjøpe noe knyttet til sosiale aktiviteter. Så jeg forstår ikke hva det er man lærer barna ved å la mammakomiteen bestemme. Jeg har for øvrig merket at pappaer flest driter i slike ting. Det er mest mammaer (oftest hjemmeværende) som MÅÅÅ lage regler for alle, og følge med at reglene etterleves. Jeg har et tips til disse mammaene: skaff dere en jobb og noen hobbyer. 

Du snakker mye om maktsyke, hjemmeværende mødre, i mine barns klasser har både mødre og fedre vært med å stemme og flertallet har bestemt. Ikke en liten klikk mødre. Ta høyde for at ikke alle steder er slik der du bor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Likevel elsker du å bestemme over andre voksne mennesker? Da har du altfor mye fritid, tenker jeg. Eventuelt et udekket behov for utøvelse av makt. Hvem lar disse bestemme? Det er ofte en klikk med mammaer på skolen, turn og håndball som alltid er enige med hverandre, og ofte er maktsyke og vil at også andre retter seg etter dem. Vi sier i fra, tro meg. Men får som regel kjeft og øyerulling.

Likevel elsker jeg å bestemme? Hva i alle dager er dette? Hvorfor går du til personangrep i innleggene dine? Kan vi ikke diskutere saken? Jeg er ikke blant dem som går rundt å bestemmer og hele tiden skal ha noe å si.. skjønner ikke helt hvor du drar den slutningen? Ganske sjeldent jeg er den som rekker opp hånda på foreldremøter i det hele tatt. Alt jeg sa var at jeg er enig i at gaver hører til bursdager men at hvis foreldrene blir enige om en ting så er det nok best å bli med på det også kan man heller ta opp saken på nytt til neste foreldremøte. Ville også få ts til å tenke litt mer langsiktig og ikke bare se denne ene saken i et vakuum. Det er også flere andre her som har argumentert for hvorfor det ikke vil være lurt å bare gjøre som man selv vil. Om dere har en liten damegruppe hos dere som får bestemme alt så blir dette noe helt annet? Da ville jeg kanskje hørt med lærerne om de kanskje ville vært med på denne delen av foreldremøte hvor dere bestemmer slikt, ikke for at lærerne skal bestemme, men for å styre prosessen. 

Anonymkode: 584b7...dcd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du snakker mye om maktsyke, hjemmeværende mødre, i mine barns klasser har både mødre og fedre vært med å stemme og flertallet har bestemt. Ikke en liten klikk mødre. Ta høyde for at ikke alle steder er slik der du bor. 

Hvordan har denne avstemningen blitt gjennomført? 

Anonymkode: e7580...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig i at en kontrakt ikke akkurat er nødvendig, men det er vel antagelig for å gjøre det litt mer "forpliktende" enn å bare si seg enig muntlig. Uansett ikke aktuelt for mine med sosiale medier før 13 år (gjerne lenger), så det hadde ikke vært noe problem å undertegne. Hvorfor skulle det være det? 

Men det blir ingen forpliktelser uansett. Brudd på denne kontrakten har ingen konsekvenser. Problemet er at man ikke bør sette sin underskrift på ugyldige dokumenter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig med deg, ts, i at gavefrie bursdager er litt stusselige for barn. Særlig for de med eldre søsken.

Når det er sagt hadde jeg rettet meg etter flertallet. Men jeg hadde da kjøpt inn gave(r) til barnet mitt «fra klassen», for summen av bursdagsgaver jeg selv normalt ville brukt på gaver til klassekameratene. Da får h*n også potensielt flottere gave enn om hver enkelt kom med en liten ting.

Anonymkode: a37f6...a1d

Hvorfor kjøpe gave "fra klassen"? Da kjøper man gave fra seg selv, og blir ferdig med det. Snylterne får kjøpe gaver selv hvis det skal være "fra dem". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da regner jeg med at du har informert din familie om at du IKKE ønsker deg gaver noen gang - verken til bursdag, jul, bryllup eller andre merkedager. For samhold og inkludering er viktigere. Practise what you preach.

Det har jeg, men det er vel egentlig irrelevant. 

Vi gir barna gave til jul og bursdag, men heier på gavefrie barnebursdager.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men da kan hun jo kutte klatreparken, og invitere til bursdag i uteområdet ved sitt eget hus, med pølser fra First Price og Toro-kake :) 

Selvfølgelig kan hun det. En slik bursdag høres helt topp ut den. 

Anonymkode: 54cc8...2fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan har denne avstemningen blitt gjennomført? 

Facebook i ene klassen, håndsopprekning på foreldremøte i andre klassen (alltid godt oppmøte av foreldre, både mødre og fedre). 

Vedr barnebursdag har det vært et stort flertall for det som har blitt praksis. Som sagt har jeg to barn, en klasse praktiserer gave med 50 kroners grense, den andre er gavefri med tegning/hjemmelaget kort. Begge klasser praktiserer å be alle av samme kjønn, eller hele klassen (noen få ber hele klassen). 

Så har der vært diskutert andre temaer hvor det er en del uenighet, f.eks spill og aldersgrenser, eller en mors forslag om at man ikke skulle spille hjemme hos hverandre men heller være ute, og i disse tilfellene retter man seg ikke etter noe man er uenig i men er enig i å være uenige. Min erfaring er at når flertallet i en klasse er enige i noe så er det som regel ikke noe himla ufornuftig eller sært, men noe som går helt greit å rette seg etter. At en liten klikk foreldre prøver å bestemme noe blir noe annet. Jeg har ikke noe i mot gaver i bursdag eller noe i mot gavefri bursdag, da jeg ser argumenter både for og i mot begge deler, men viktigst av alt er erfaringen av at det går like fint med gavefritt som med gaver, fra barnas perspektiv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det blir ingen forpliktelser uansett. Brudd på denne kontrakten har ingen konsekvenser. Problemet er at man ikke bør sette sin underskrift på ugyldige dokumenter.

Den vurderingen tenker jeg voksne mennesker klarer å ta selv. Jeg hadde ikke akkurat vært redd for at min underskrift på en slik avtale skulle blitt misbrukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook i ene klassen, håndsopprekning på foreldremøte i andre klassen (alltid godt oppmøte av foreldre, både mødre og fedre). 

Vedr barnebursdag har det vært et stort flertall for det som har blitt praksis. Som sagt har jeg to barn, en klasse praktiserer gave med 50 kroners grense, den andre er gavefri med tegning/hjemmelaget kort. Begge klasser praktiserer å be alle av samme kjønn, eller hele klassen (noen få ber hele klassen). 

Så har der vært diskutert andre temaer hvor det er en del uenighet, f.eks spill og aldersgrenser, eller en mors forslag om at man ikke skulle spille hjemme hos hverandre men heller være ute, og i disse tilfellene retter man seg ikke etter noe man er uenig i men er enig i å være uenige. Min erfaring er at når flertallet i en klasse er enige i noe så er det som regel ikke noe himla ufornuftig eller sært, men noe som går helt greit å rette seg etter. At en liten klikk foreldre prøver å bestemme noe blir noe annet. Jeg har ikke noe i mot gaver i bursdag eller noe i mot gavefri bursdag, da jeg ser argumenter både for og i mot begge deler, men viktigst av alt er erfaringen av at det går like fint med gavefritt som med gaver, fra barnas perspektiv. 

Grunnen til at jeg spurte er fordi en slik måte å stemme på -hvor man ikke er anonym er at noen i frykt for å stikke seg ut går med på det som noen sterke stemmer mener er etisk riktig (for dem) slik at man ikke tørr annet en å stemme det eller ikke komme med motargumenter om man har ett annet syn. Det finnes alltid noen som mener noe høyt og mye også har du de som ikke tørr ta til motmæle i ett klasserom om det så er fysisk eller på Facebook-chatter.

Har heller aldri sett at noe som er felles bestemt blir tatt opp til evaluering i løpet av de 7 årene man går på småskolen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At noen skal gjøre om på noe som har fungert i årevis og bestemme at det skal gjelde alle barn er helt tullete. Hvis mor til Kari, Jonas og Petter vil ha gavefri bursdag så skriv det i invitasjonen, men å bestemme at alle andre skal feire på like måte hadde jeg aldri gått med på.

Anonymkode: 72108...94f

Nei, nei, det er jo fordi du ikke klarer å se verdien i et gavefritt selskap. Det sier nå mest om deg.

Jeg synes det er spennende at gavefritt eller klassegave virker til å ha blitt så vanlig rundt omkring. Jeg hadde ikke hørt om det da min startet på skolen i 2012. Jeg trodde det var noe rart som Steinerskolen drev med, men som anti-materialist, var jeg positiv. Jeg synes det er positiv at denne verdien har spredd seg i senere tid, og ser ingenting negativt med trenden. 

Jeg hadde ett barn som gikk på skole med klassegave og bursdagskort og ett barn som gikk på skole/klasse der det var vanlig å gi en 50-lapp, så jeg har opplevd begge deler. Ungene er like gamle, men opplevde aldri noe misunnelse eller sorg fra han som fikk klassegave. Det var dog helger der jeg ikke hadde 50 kr til overs for å sende med i bursdag, og det hendte han dro uten bursdagsgave eller valgte å bli hjemme på grunn av det. Trist, men sånn var det. Det har gått helt fint likevel. Begge er så og si voksne nå og har ingen traumer fra bursdagsselskapene på barneskolen.

Anonymkode: 94df1...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg spurte er fordi en slik måte å stemme på -hvor man ikke er anonym er at noen i frykt for å stikke seg ut går med på det som noen sterke stemmer mener er etisk riktig (for dem) slik at man ikke tørr annet en å stemme det eller ikke komme med motargumenter om man har ett annet syn. Det finnes alltid noen som mener noe høyt og mye også har du de som ikke tørr ta til motmæle i ett klasserom om det så er fysisk eller på Facebook-chatter.

Har heller aldri sett at noe som er felles bestemt blir tatt opp til evaluering i løpet av de 7 årene man går på småskolen? 

Ja jeg ser den, men det har ikke vært noe problem ved vår skole i mine barns klasser. Som sagt har det vært større uenighet rundt andre temaer.

Det er jo fullt mulig å lage en anonym avstemmning og sikkert lurt det. 

Her har det vært oppe til evaluering med 1 eller 2 års mellomrom. Godt oppmøte på foreldremøter har nok litt å si.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja jeg ser den, men det har ikke vært noe problem ved vår skole i mine barns klasser. Som sagt har det vært større uenighet rundt andre temaer.

Det er jo fullt mulig å lage en anonym avstemmning og sikkert lurt det. 

Her har det vært oppe til evaluering med 1 eller 2 års mellomrom. Godt oppmøte på foreldremøter har nok litt å si.

Hvorfor skal det være anonymt? Jeg er halvt utenlandsk (Sentral amerika) og jeg kjenner ingen som er flaue over å si at de har dårlig råd. Hvorfor skal de være flaue over noe de har liten kontroll over selv? Bestefar var aldri flau over å ha begrensede økonomiske midler.

Det er alltid gaver på bursdager og noen kan ikke gi gaver fordi de har dårlig råd, helt ok. Dette selv om noen kommer syklende til bursdagen, andre i ny Mercedes. Ingen, verken voksne eller barn reagerer på dette, det er livets realitet i store deler av verden.

Nordmenn har virkelig blitt veldig softe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det har jeg, men det er vel egentlig irrelevant. 

Vi gir barna gave til jul og bursdag, men heier på gavefrie barnebursdager.

Selvfølgelig kan hun det. En slik bursdag høres helt topp ut den. 

Anonymkode: 54cc8...2fb

Hvorfor gir dere gaver til barna, hvis gaver er uviktige? Eller er de viktige likevel?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Den vurderingen tenker jeg voksne mennesker klarer å ta selv. Jeg hadde ikke akkurat vært redd for at min underskrift på en slik avtale skulle blitt misbrukt. 

Det er ikke det jeg snakker om, men at hele kontrakten er tull. Den kan ikke iverksettes, og brudd på kontrakten kan ikke sanksjoneres på noen som helst måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal det være anonymt? Jeg er halvt utenlandsk (Sentral amerika) og jeg kjenner ingen som er flaue over å si at de har dårlig råd. Hvorfor skal de være flaue over noe de har liten kontroll over selv? Bestefar var aldri flau over å ha begrensede økonomiske midler.

Det er alltid gaver på bursdager og noen kan ikke gi gaver fordi de har dårlig råd, helt ok. Dette selv om noen kommer syklende til bursdagen, andre i ny Mercedes. Ingen, verken voksne eller barn reagerer på dette, det er livets realitet i store deler av verden.

Nordmenn har virkelig blitt veldig softe.

Fordi i Norge er det flaut. Jeg er også utenlandsk, og hos oss er det helt kurant å takke nei til noe fordi man ikke har råd. Da opplever man ofte at vertskapet tilrettelegger/dekker det man ikke har råd til hvis de ønsker at du får blitt med. Men jeg kommer fra et sosialt varmere land, der man ikke driver med krampaktig "inkludering" en gang i året, og driter i denne inkluderingen ellers. Naboer hjelper hverandre, familier hjelper hverandre, og ingen driver med millimeterrettferdighet. Jeg ble for eksempel overrasket over at enkelte foreldre i Norge lar gjesten sitte på rommet mens familien spiser middag, eller at man betaler for at ens barn skal sitte på til trening eller stevne. Jeg tar selv aldri betalt for slik, og selvfølgelig får barnas venner middag her, med mindre de har utfordrende allergier a la alvorlig grad av søliaki, der de reagerer på spor av hvetemel.

Vi har heller ikke denne janteloven med at barn mååå ha like matpakker for å ikke støte dem med late foreldre som bare lager brødskiver. Jeg synes det er skummelt med tendenser om at alt skal være likt og uniformt overalt. Og de som ikke er enige, skal ugleses og presses til å bli enige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (3 timer siden):

Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett?

Det blir vel masse fra Temu da 😉

Anonymkode: 2e59a...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi i Norge er det flaut. Jeg er også utenlandsk, og hos oss er det helt kurant å takke nei til noe fordi man ikke har råd. Da opplever man ofte at vertskapet tilrettelegger/dekker det man ikke har råd til hvis de ønsker at du får blitt med. Men jeg kommer fra et sosialt varmere land, der man ikke driver med krampaktig "inkludering" en gang i året, og driter i denne inkluderingen ellers. Naboer hjelper hverandre, familier hjelper hverandre, og ingen driver med millimeterrettferdighet. Jeg ble for eksempel overrasket over at enkelte foreldre i Norge lar gjesten sitte på rommet mens familien spiser middag, eller at man betaler for at ens barn skal sitte på til trening eller stevne. Jeg tar selv aldri betalt for slik, og selvfølgelig får barnas venner middag her, med mindre de har utfordrende allergier a la alvorlig grad av søliaki, der de reagerer på spor av hvetemel.

Vi har heller ikke denne janteloven med at barn mååå ha like matpakker for å ikke støte dem med late foreldre som bare lager brødskiver. Jeg synes det er skummelt med tendenser om at alt skal være likt og uniformt overalt. Og de som ikke er enige, skal ugleses og presses til å bli enige.

Amen! Takk, du skjønner meg!

Jeg kommer fra et land hvor det er større forskjeller mellom folk, men barn blir lært opp fra de er bittesmå til å gå med hevet hode selv om familien ikke har all verdens med penger. Ps: Enig at det er uhørt å sette gjesten i et annet rom når det er middag. Hvis en brasilianer kan ordne en ekstra porsjon middag så kan ihvertfall en nordmann det!

Veldig få barn og ungdommer synes det er flaut å skulle opptre med sang eller skuespill på skolen, de kniver mer om å stå fremst haha. Norske barn og unge er så "flaue" over alt. Skjønner ikke hvorfor!

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være flaut for en nordmann å ha dårlig råd. Et paradoks da deres besteforeldre spiste vassgraut og barnebursdag under andre verdenskrig og godt utpå 50 tallet.. 

Jeg lager de matpakkene jeg vil til mine, ofte varmmat. Jeg har fått noen nysgjerrige blikk, men det bryr jeg meg ikke om. Ingen sier noe allikevel, fordi nordmenn er så konfliktskye 🤣

Kjører forøvrig mitt eget løp fordi jeg TØR å gjøre min egen greie. Mange andre nordmann for pysete til å gjøre dette. Heldigvis så hører jeg fra endel nordmenn som har bodd i utlandet i en lengre periode i forbindelse med jobb eller studier, hvor sære mange nordmenn er.

Spørsmålet mitt er hvorfor ikke denne ringen har blitt brutt, tatt i betraktning at Norge har blitt så multikulturelt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...