Gå til innhold

Jeg er totalt i mot å ha gave fri bursdager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ingen ga gaver til deg heller? Ikke en eneste en? Verken til bursdag eller bryllup? Eller dukket folk opp likevel med en gave?

Anonymkode: 80d1f...25a

Dessverre var det noen som dukket opp med gaver ja, men heldigvis hørte de fleste på mitt ønske. 
og noen valgte å heller gi gave til en veldedig organisasjon . 

Anonymkode: e38da...a58

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre var det noen som dukket opp med gaver ja, men heldigvis hørte de fleste på mitt ønske. 
og noen valgte å heller gi gave til en veldedig organisasjon . 

Anonymkode: e38da...a58

Returnerte du gaven til giveren? Eller tok du imot den og brukte den?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg nekter faktisk å la andre voksne, som verken er min sjef, professor på universitetet, politi eller andre myndighetspersoner, bestemme over hvordan JEG gjør det i mitt hjem. Her har det blitt bestemt gavefritt, helst utebursdag (barna sitter visst for mye inne) og at alle av et kjønn inviteres. I klassen til minste er det 40 barn, 25 gutter og 15 jenter. For det første, har jeg verken plass eller energi til å passe på 25 gutter. Flere av dem har diagnoser, men foreldre leverer dem bare og drar. Tilbake sitter jeg alene med flere gutter som ødelegger selskapet for andre. 

Min gutt forsto ikke helt vitsen med å feire bursdag med klassen. Ikke får han være inne i desember og spise tørr, varm kake, ikke får han gave, og ikke får han en positiv opplevelse, da jeg må fly rundt som en idiot og roe ned disse viltre guttene. Resultatet ble at han takket nei til å feire bursdag med klassen. Da fikk vi faktisk tilsnakk (!) fra klassekontaktene. Vi måtte visst arrangere feiring uansett. Da tente gubben på alle pluggene og ba dem dra en viss plass. 

Resultatet av gavefritt-utebursdag-hysteriet blir da at INGEN i klassen blir invitert til bursdag hos oss. Da får de ha det så fint. Jeg tok guttungen på helaften med to kompiser fra idretten, der vi dro på bowling, kinarestaurant og kino. Ikke var det gavefritt, ikke måtte vi være ute i snøstorm og ikke var det brøling, krasj og bang. Nydelig feiring. 

Altså, hvis barnet ikke vil feire med klassen så er det helt greit å la være. Det er barnets bursdag. Det er også lov å ville feire med andre enn med elever. 

Anonymkode: 25fd8...612

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Eller droppe klassefeiringen. Jo flere dropper det, desto snarere disse arbeidsledige, oppmerksomhetskåte mammaene slutter å styre og bestemme over alle. Enkelte ganger er det faktisk greit å vise med handling at man ikke lar andre bestemme over seg når man er voksen. 

Jeg skjønner hvordan du tenker, men tror du ikke dette til syvende og sist bare straffer barnet ditt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg og som en annen skrev så er jo normene og forventingene allerede satt før disse begynner i 1. klasse. Likevel tenker jeg at det du kan gjøre er å argumentere for din side når dette blir tatt opp, og eventuelt ta det opp igjen senere. Synes det blir litt dumt å gå i mot noe som allerede er bestemt. Husk at de skal gå i klasse i mange år til så det at du velger å trosse fellesskapet kan slå rett tilbake på deg på andre måter. Siden vi oppdrar barna våre i et samfunn blir det ikke alltid slik vi ønsker men vi må gi og ta litt. Kanskje du kan gi barnet en gave etter at barna har gått hjem eller noe slikt? 

Anonymkode: 584b7...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hvordan du tenker, men tror du ikke dette til syvende og sist bare straffer barnet ditt?

Mitt barn VIL IKKE ha en slik utrivelig feiring som disse mammaene har bestemt at alle skal ha. Han ønsker ikke det. Han får en feiring med min familie, fars familie og venner fra idrettslaget. Jeg forstår ikke hvordan han blir straffet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg og som en annen skrev så er jo normene og forventingene allerede satt før disse begynner i 1. klasse. Likevel tenker jeg at det du kan gjøre er å argumentere for din side når dette blir tatt opp, og eventuelt ta det opp igjen senere. Synes det blir litt dumt å gå i mot noe som allerede er bestemt. Husk at de skal gå i klasse i mange år til så det at du velger å trosse fellesskapet kan slå rett tilbake på deg på andre måter. Siden vi oppdrar barna våre i et samfunn blir det ikke alltid slik vi ønsker men vi må gi og ta litt. Kanskje du kan gi barnet en gave etter at barna har gått hjem eller noe slikt? 

Hva GIR disse maktkåte mammaene, annet enn å skape støy? Her gir jo bare en side, ikke begge.

Jeg har jobbet flere steder, og studert. Ikke EN gang har jeg opplevd at ledere, fellesskap av kolleger, studenter osv bestemte hva jeg skulle gjøre hjemme hos meg selv, eller at jeg måtte delta på noe/kjøpe noe knyttet til sosiale aktiviteter. Så jeg forstår ikke hva det er man lærer barna ved å la mammakomiteen bestemme. Jeg har for øvrig merket at pappaer flest driter i slike ting. Det er mest mammaer (oftest hjemmeværende) som MÅÅÅ lage regler for alle, og følge med at reglene etterleves. Jeg har et tips til disse mammaene: skaff dere en jobb og noen hobbyer. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det heter "HUN" ikke fikk det. Mine barn er en del av gjengen, selv om vi ikke følger absolutt alt disse maktkåte mammaene "bestemmer" til punkt og prikke. DU kan ikke påføre en annen forelder stor utgift fordi DU mener at utgiften skal overføres fra ditt barn til bursdagsbarnets forelder. Du har ingen bestemmelsesrett over andres økonomi, og skal ikke bidra til kjøpepress. Slutt med kjøpepress overfor andre familier. Mener du at det er bedre for lavtlønnede foreldre å måtte ut med en stor sum i "fellesgave" i tillegg til mat, godteposer og andre kostnader ved selve feiringen?

Her går hele klassen på fotball, unntatt guttungen. Han liker ikke fotball. Jeg har ikke presset på at han skulle begynne på fotball. Han driver med en annen idrett, der han har flere venner I TILLEGG til klassekompiser. Jantelovsamfunnet, altså. Alt skal være klin likt overalt.

Nei, hennes er det riktige å skrive. For det var snakk om hennes barn.. 

Hvis du leser innleggene mine så ser du hva jeg mener og står for. 

Du har lov å beklage deg til meg etterpå.. 😘

Anonymkode: 4d825...acf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuo alle som stritter imot at deres barn må ha gave...at dere ikke skal gjøre som alle andre.

Det er 1 gang i året deres barn har bursdag...MÅ de ha gave? Er det dere eller barnet dom MÅ ha gaver. 

Er det feiring med venner som er mer viktig...eller at de får gaver...

For her inne virker det som gaver er mer viktig enn venner.

Dere får heller overøse deres barn med gaver hjemme på sin bursdag om gaven er så viktig 

For det virket som gaver er et status 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For dette her gidder jeg ikke i 7 år. 

Anonymkode: e7400...43b

Mor gidder ikke gavefri bursdag i 7 år, det er ikke barnet, men mor som ikke gidder. Hvis problemet er at du som mor ikke gidder gavefri barnebursdag får du bare ta deg sammen.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Tuo alle som stritter imot at deres barn må ha gave...at dere ikke skal gjøre som alle andre.

Det er 1 gang i året deres barn har bursdag...MÅ de ha gave? Er det dere eller barnet dom MÅ ha gaver. 

Er det feiring med venner som er mer viktig...eller at de får gaver...

For her inne virker det som gaver er mer viktig enn venner.

Dere får heller overøse deres barn med gaver hjemme på sin bursdag om gaven er så viktig 

For det virket som gaver er et status 

Slik jeg leser det så er det fordi «noen» som roper høyest som får bestemme «etisk riktige» regler for alle. Aldri skjønt det med alle de fellesreglene i en klasse. Når jeg vokste opp og når jeg hadde barn (3 stk) i småskolen var dette aldri noe problem at ikke alt var likt. Barna og (den gangen jeg var liten) var veldig  tolerante for at bursdager, gaver og regler hos folk ble praktisert forskjellig -da ble heller aldri noe urettferdig. 

Anonymkode: e7580...788

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slik jeg leser det så er det fordi «noen» som roper høyest som får bestemme «etisk riktige» regler for alle. Aldri skjønt det med alle de fellesreglene i en klasse. Når jeg vokste opp og når jeg hadde barn (3 stk) i småskolen var dette aldri noe problem at ikke alt var likt. Barna og (den gangen jeg var liten) var veldig  tolerante for at bursdager, gaver og regler hos folk ble praktisert forskjellig -da ble heller aldri noe urettferdig. 

Jepp. På enkelte skoler har blant annet julefeiring blitt avlyst. For å ikke støte Jehovas vitner/muslimer osv. Det artige er at muslimene selv gjerne deltar i feiringen, men helnorske mammaer uten noe å gjøre, som ønsker å virke WOKE, har bestemt at muslimer MÅ bli støtt av at det arrangeres juleavslutninger på skolen der barna deres går. Folk må seriøst få seg noe å gjøre, for eksempel en jobb. Eller en frivillig aktivitet. 

En annen ting er at "inkludering" er bare woke - en gang i året, i forbindelse med bursdag. Alle skal inviteres, det skal ikke gis gave, bla bla bla. Men de andre 364 dagene i året kan man drite i inkludering. Det er ikke viktig :D 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da regner jeg med at du har informert din familie om at du IKKE ønsker deg gaver noen gang - verken til bursdag, jul, bryllup eller andre merkedager. For samhold og inkludering er viktigere. Practise what you preach.

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg er helt for gavefri barnebursdag! Og ja, jeg/vi informerte om at vi ikke ønsker gaver til oss voksne til jul, bursdager eller til bryllupet vårt. 

(vi og andre gir ordentlige gaver til barna til jul/bursdag, men det er helt unødvendig at alle skal gi noe billig ræl i barnebursdag)

Anonymkode: 478b2...eea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønn det. Men nå har det blitt bestemt at de ikke blir gaver.

Hvorfra krangle om at flertall har bestemt...som sakt barn dør ikke om de ulike får gave

1 gruppe er her inne skriker at dere barn MÅ få gaver 

2 gruppe skriker at jeg er meg og ingen skal få bestemme over meg.

Uansett...1 gang i året 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker å arrangere bursdag på en klatrepark, det koster mye penger. Ikke at barna skal ha en «billett», men det er jo hyggelig at barnet får en gave når det feirer… 

Kan jeg skrive på invitasjonen : (Per synes det er hyggelig med en liten gave/oppmerksomhet, så han blir veldig glad for en gave til maks 50 kr, og gjerne også en brukt gave).?

Anonymkode: e7400...43b

Det er jobben din som forelder å sørge for at bursdagsbarnet får en fin bursdagsfeiring. Også uten gaver. Dette klarer du.

Anonymkode: 96ed0...d72

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jobben din som forelder å sørge for at bursdagsbarnet får en fin bursdagsfeiring. Også uten gaver. Dette klarer du.

Anonymkode: 96ed0...d72

Men da kan hun jo kutte klatreparken, og invitere til bursdag i uteområdet ved sitt eget hus, med pølser fra First Price og Toro-kake :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva GIR disse maktkåte mammaene, annet enn å skape støy? Her gir jo bare en side, ikke begge.

Jeg har jobbet flere steder, og studert. Ikke EN gang har jeg opplevd at ledere, fellesskap av kolleger, studenter osv bestemte hva jeg skulle gjøre hjemme hos meg selv, eller at jeg måtte delta på noe/kjøpe noe knyttet til sosiale aktiviteter. Så jeg forstår ikke hva det er man lærer barna ved å la mammakomiteen bestemme. Jeg har for øvrig merket at pappaer flest driter i slike ting. Det er mest mammaer (oftest hjemmeværende) som MÅÅÅ lage regler for alle, og følge med at reglene etterleves. Jeg har et tips til disse mammaene: skaff dere en jobb og noen hobbyer. 

Ja denne gangen gir en side, men de skal gå i klasse sammen i ganske mange år.. Men siden bare en gruppe bestemmer her blir det viktig at andre hever stemmen og deltar i diskusjonen. Hvem lar disse bestemme? Kanskje foreslå en avstemning. Takk for tips (du skriver dere så det gjelder vell meg også?) men jeg jobber 100 % som lektor og har flere hobbyer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja denne gangen gir en side, men de skal gå i klasse sammen i ganske mange år.. Men siden bare en gruppe bestemmer her blir det viktig at andre hever stemmen og deltar i diskusjonen. Hvem lar disse bestemme? Kanskje foreslå en avstemning. Takk for tips (du skriver dere så det gjelder vell meg også?) men jeg jobber 100 % som lektor og har flere hobbyer.

Likevel elsker du å bestemme over andre voksne mennesker? Da har du altfor mye fritid, tenker jeg. Eventuelt et udekket behov for utøvelse av makt. Hvem lar disse bestemme? Det er ofte en klikk med mammaer på skolen, turn og håndball som alltid er enige med hverandre, og ofte er maktsyke og vil at også andre retter seg etter dem. Vi sier i fra, tro meg. Men får som regel kjeft og øyerulling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (2 timer siden):

Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett?

Du er voksen, du forstår ingenting

Anonymkode: 87b92...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skal da ikke RETTE meg etter noen som ikke har myndighet til å bestemme over meg. Jeg retter meg uten å mukke etter lover, regler, politi, NAV, arbeidsgiver, klubbledelse i idretten og lignende. Ikke maktsyke, arbeidsledige mammaer som kjeder seg. Og nei, jeg skriver ikke under ugyldige kontrakter. 

Har jeg sagt du skal det? 😅 Slapp av, menneske. Jeg svarte for meg selv. Ta det helt med ro. 

Anonymkode: bb468...ae3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...