Gå til innhold

Jeg er totalt i mot å ha gave fri bursdager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tøft gjort av mammaen, men man skal ha stor forståelse for at ikke alle er like komfortabel med åpenhet om dårlig økonomi. 

Anonymkode: bb468...ae3

Men da burde man kanskje heller lære barn (OG VOKSNE!) om at:

1. Hjemmelagede gaver har like stor verdi som kjøpte gaver, og

2. Dårlig økonomi er ikke noe som er flaut - og det er hjelp å få.

Ved å fjerne alt som kan støte, fornærme eller forskjellsbehandle koster man bare alle problemer under teppet. Ingenting skal snakkes om, men det skal kunstig tilrettelegges for ting og tang.

Jeg har vært en fattig forelder til to barn. Uten noen omgangskrets, familie eller deltakende barnefar. Det har da aldri vært problem med å gi en 50-lapp i gave for det. Enkelte ganger laget vi gode, hjemmelagede gaver. Mine barn ble aldri mobbet eller fikk reaksjon på at de hjemmelagede gavene var dårlige. En gang strikket jeg en lue til sønnens kompis. En lue med masse farger, som var varm og artig. Denne gutten gikk mye på ski, så en varm lue var midt i blinken. Enden på visa ble at ungen fløy rundt med denne lua hele bursdagen. Var visst den artigste gaven det året for ham.

Anonymkode: 80d1f...25a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er totalt imot å ha gave bursdager. 

Mye hyggeligere med fokus på lek, inkludering og samhold enn å bruke halve bursdagen på gaver og fokus på hvem som har gitt hva. Det fungerer fint selv for barn som har eldre søsken. Men det er veldig hyggelig om barna har laget ett kort til bursdagsbarnet og skrevet noen ord. 

Jeg inviterer til klatrepark for at barna skal få en fin opplevelse sammen. Har aldri tenkt at jeg skal kompenseres for kostnaden med fotballkort og slim. 

Anonymkode: 54cc8...2fb

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Akkurat i første klasse med små barn er de fleste foreldre med på å legge seg på en lik linje. At noen skal ha gavebursdag og andre ikke er bare tullete om flertallet er for det ene eller det andre. 

Flertallet bestemmer da ikke hva man gjør hjemme hos seg selv. Her har "flertallet" prøvd å bestemme at det ikke var lov med pizzasnurrer, middagsrester eller salat i matpakka, for da blir det urettferdig for dem som hadde brødskiver. "Flertallet" ønsket også at alle foreldre signerte kontrakt (!), der de lovet å ikke skaffe barn sosiale medier før de er 13 år. Jeg har ikke tenkt å skaffe sosiale medier til mitt barn, men jeg skriver da aldri på en ugyldig tullekontrakt. Underskrifter og kontrakter skal man ikke tulle med. Og jeg fortsatte å sende med grove pizzasnurrer, middagsrester og middagssalat i matboksen. At andre foreldre er kjipe og anser tørre brødskiver som et fullverdig måltid for voksende kropp, er faktisk ikke mitt problem. Her driver begge yngste tungt med krevende idrettsaktiviteter, og de blir slappe av bare brødskiver. 

Poenget er at flertallet ikke bestandig er klokt. Bare se i USA - flertallet valgte Trump. Hele to ganger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er totalt imot å ha gave bursdager. 

Mye hyggeligere med fokus på lek, inkludering og samhold enn å bruke halve bursdagen på gaver og fokus på hvem som har gitt hva. Det fungerer fint selv for barn som har eldre søsken. Men det er veldig hyggelig om barna har laget ett kort til bursdagsbarnet og skrevet noen ord. 

Jeg inviterer til klatrepark for at barna skal få en fin opplevelse sammen. Har aldri tenkt at jeg skal kompenseres for kostnaden med fotballkort og slim. 

Anonymkode: 54cc8...2fb

Da regner jeg med at du har informert din familie om at du IKKE ønsker deg gaver noen gang - verken til bursdag, jul, bryllup eller andre merkedager. For samhold og inkludering er viktigere. Practise what you preach.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det da blir lettere for de som ikke har noe til overs å sende sine barn i bursdag også. Ikke alle har 50 kr her og der. Og da legger vi byrden til de også. 

Anonymkode: 800a4...338

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det handler om flertallet, hvis klassen har 20 barn og 2 av barna skal ha gaver i bursdag er det jo det som er tullete. Hvis flertallet av foreldrene ønsket gaver så er det jo det som hadde blitt praksis. Så det handler ikke om "noen", men flertallet. 

Flertallet av HVA? Foreldre i en klasse er verken kommunestyre, klubbstyre eller annen myndig forsamling som kan bestemme det ene og det andre. Til og med styret i en idrettsklubb ikke kan bestemme hva barn og foreldre i klubben gjør på fritiden. Flertallet har ingen betydning. Hjemme hos deg selv bestemmer du, ikke random mennesker med maktbehov.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved å fjerne alt som kan støte, fornærme eller forskjellsbehandle koster man bare alle problemer under teppet. Ingenting skal snakkes om, men det skal kunstig tilrettelegges for ting og tang.

Jeg har vært en fattig forelder til to barn. Uten noen omgangskrets, familie eller deltakende barnefar. Det har da aldri vært problem med å gi en 50-lapp i gave for det. Enkelte ganger laget vi gode, hjemmelagede gaver. Mine barn ble aldri mobbet eller fikk reaksjon på at de hjemmelagede gavene var dårlige. En gang strikket jeg en lue til sønnens kompis. En lue med masse farger, som var varm og artig. Denne gutten gikk mye på ski, så en varm lue var midt i blinken. Enden på visa ble at ungen fløy rundt med denne lua hele bursdagen. Var visst den artigste gaven det året for ham.

Ja, i en ideell verden kunne det vært slik, men det er det altså ikke for alle. Brutalt nok. Gavefritt handler vel heller ikke bare om dårlig økonomi. At dine barn ikke opplevde mobbing eller at noen reagerte på hjemmelagde gaver blir litt navlebeskuende, da andre barn dessverre kan oppleve dette og foreldre tilsvarende synes det er vanskelig å skulle gi noe hjemmelaget eller brukt når alle andre kanskje kommer med nye gaver. Nettopp derfor er jo lik praksis fint. Så får man fortsette å jobbe for holdningsendringer blant barn og voksne. 

Her må voksne ta en runde med seg selv om hvorfor denne gaven er så viktig i en barnebursdag og kanskje heller være litt nysgjerrig på andres erfaringer med gavefrie bursdager før man slakter det nedom og hjem, og ikke gjøre det verre enn det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er nettopp det det er. Det er flaut. Lell om at det ikke skal være det. Men det er det. Og hjemmelagde gaver koster det å. Man må jo kjøpe inn for å lage. 

Anonymkode: 800a4...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker forresten at det var samme opplegg hos ei venninne av meg. Men der bestemte "flertallet" i tillegg at foreldrene til bursdagsbarnet skulle kjøpe en større gave "fra klassen" i stedet for at inviterte barn skulle gi noe. Da spurte venninnen hvem som skulle dekke dette kjøpet. For hun hadde ikke tenkt å ta kostnader for "gavefri bursdag" selv. Så hun kjøpte ingen slik fellesgave, da hun mener at andre mennesker ikke kan bestemme hva hun bruker penger på. Da fikk hun og sure miner og belæring fra "flertallet".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, i en ideell verden kunne det vært slik, men det er det altså ikke for alle. Brutalt nok. Gavefritt handler vel heller ikke bare om dårlig økonomi. At dine barn ikke opplevde mobbing eller at noen reagerte på hjemmelagde gaver blir litt navlebeskuende, da andre barn dessverre kan oppleve dette og foreldre tilsvarende synes det er vanskelig å skulle gi noe hjemmelaget eller brukt når alle andre kanskje kommer med nye gaver. Nettopp derfor er jo lik praksis fint. Så får man fortsette å jobbe for holdningsendringer blant barn og voksne. 

Her må voksne ta en runde med seg selv om hvorfor denne gaven er så viktig i en barnebursdag og kanskje heller være litt nysgjerrig på andres erfaringer med gavefrie bursdager før man slakter det nedom og hjem, og ikke gjøre det verre enn det er. 

Hvorfor er gave i DIN bursdag, DIN julefeiring og DITT bryllup viktig, da? Eller konfirmasjon? Hvorfor fikk din konfirmant gave, da? Konfirmasjon handler om Jesus, ikke gaver.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker forresten at det var samme opplegg hos ei venninne av meg. Men der bestemte "flertallet" i tillegg at foreldrene til bursdagsbarnet skulle kjøpe en større gave "fra klassen" i stedet for at inviterte barn skulle gi noe. Da spurte venninnen hvem som skulle dekke dette kjøpet. For hun hadde ikke tenkt å ta kostnader for "gavefri bursdag" selv. Så hun kjøpte ingen slik fellesgave, da hun mener at andre mennesker ikke kan bestemme hva hun bruker penger på. Da fikk hun og sure miner og belæring fra "flertallet".

Sprekt.. dette gikk da kun utover hennes eget barn...

Anonymkode: 4d825...acf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Flertallet bestemmer da ikke hva man gjør hjemme hos seg selv. Her har "flertallet" prøvd å bestemme at det ikke var lov med pizzasnurrer, middagsrester eller salat i matpakka, for da blir det urettferdig for dem som hadde brødskiver. "Flertallet" ønsket også at alle foreldre signerte kontrakt (!), der de lovet å ikke skaffe barn sosiale medier før de er 13 år. Jeg har ikke tenkt å skaffe sosiale medier til mitt barn, men jeg skriver da aldri på en ugyldig tullekontrakt. Underskrifter og kontrakter skal man ikke tulle med. Og jeg fortsatte å sende med grove pizzasnurrer, middagsrester og middagssalat i matboksen. At andre foreldre er kjipe og anser tørre brødskiver som et fullverdig måltid for voksende kropp, er faktisk ikke mitt problem. Her driver begge yngste tungt med krevende idrettsaktiviteter, og de blir slappe av bare brødskiver. 

Poenget er at flertallet ikke bestandig er klokt. Bare se i USA - flertallet valgte Trump. Hele to ganger. 

Her roter du jo inn ganske mye som ikke er relevant til gavepraksis i en barnebursdag. At man retter seg etter noen felles betyr ikke at man må rette seg etter alt. Matpakker hadde jeg gjort som jeg ville med, mens kontakt på sosiale medier kunne jeg helt fint skrevet under på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (1 time siden):

Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett?

Var nettopp på et opphørsalg på en sportsbutikk. Svømmebriller som har koster 129 var satt ned til 25 kr. Kjøpte 10 par og 10 dusjsåper. Det koster meg 50 kr pr gave.  Vært mamma til små og store nå i 25 år, kjøper alltid inn på salg og ungene mine henter  gave selv i bursdagsesken når De skal i bursdag. Det ligger de bade tøy også til de som har bursdag til vår og sommer. Var 70 prosent på cubus etter sommeren. Man kan finne om man gidder å planlegge.

Anonymkode: e57e4...c13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sprekt.. dette gikk da kun utover hennes eget barn...

Hvorfor det? Hvis gaver er uviktig, hvorfor skulle hennes barn bli lei seg fordi hun ikke fikk denne gaven? Dere må bestemme dere. Enten er gaver uviktig, og samhold viktig - og da trenger ikke foreldrene punge ut for denne "fellesgaven". Eller så er gaver viktig, og gavetradisjoner likeså, og da bør alle barna dukke opp med en gave.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her roter du jo inn ganske mye som ikke er relevant til gavepraksis i en barnebursdag. At man retter seg etter noen felles betyr ikke at man må rette seg etter alt. Matpakker hadde jeg gjort som jeg ville med, mens kontakt på sosiale medier kunne jeg helt fint skrevet under på. 

Jeg skal da ikke RETTE meg etter noen som ikke har myndighet til å bestemme over meg. Jeg retter meg uten å mukke etter lover, regler, politi, NAV, arbeidsgiver, klubbledelse i idretten og lignende. Ikke maktsyke, arbeidsledige mammaer som kjeder seg. Og nei, jeg skriver ikke under ugyldige kontrakter. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var nettopp på et opphørsalg på en sportsbutikk. Svømmebriller som har koster 129 var satt ned til 25 kr. Kjøpte 10 par og 10 dusjsåper. Det koster meg 50 kr pr gave.  Vært mamma til små og store nå i 25 år, kjøper alltid inn på salg og ungene mine henter  gave selv i bursdagsesken når De skal i bursdag. Det ligger de bade tøy også til de som har bursdag til vår og sommer. Var 70 prosent på cubus etter sommeren. Man kan finne om man gidder å planlegge.

Anonymkode: e57e4...c13

Ikke sant? Men de som MÅÅÅ være woke hele tiden, de klarer jo ikke det, vet du. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ærlig talt drar voksne på bursdagsfest uten gaver også? 

Voksne fratar barn goder de selv beholder.

Anonymkode: 49768...35c

Jeg har med gave i bursdagsfeiring,. En jeg har selv invitert til både bryllup og 40-årslag uten gave. Da det viktigste for meg er å samle venner og familie - ikke få gaver. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg nekter faktisk å la andre voksne, som verken er min sjef, professor på universitetet, politi eller andre myndighetspersoner, bestemme over hvordan JEG gjør det i mitt hjem.  

også har man slike som deg, som ikke evner å ut over  egen nesetipp. 
Når får barn som skal fungere sammen med andre barn i en gruppe, må man faktisk lære de å følge noen regler som gruppen er enige om. Helt uten at det er myndighetspersoner som har bestemt. 

Barn av slike foreldre som du fremstår som, er barn som kun tenker seg selv først og seg selv best. Aldri hva som kan være best for fellesskapet. Som lærer at de er universets sentrum og at de aldri skal måtte gjøre noe de ikke har lyst til. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da regner jeg med at du har informert din familie om at du IKKE ønsker deg gaver noen gang - verken til bursdag, jul, bryllup eller andre merkedager. For samhold og inkludering er viktigere. Practise what you preach.

Det stemmer. For meg er det viktigste å feire med venner og familie. Ønsket ingen gave til bryllup, og ingen gave til førtiårslaget mitt i fjor vinter, når jeg spanderte en natt på et nydelig spahotell på hele gjengen.
Tro det eller ei, men for mange av oss er ikke gaver viktig. 

Anonymkode: e38da...a58

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Hvis gaver er uviktig, hvorfor skulle hennes barn bli lei seg fordi hun ikke fikk denne gaven? Dere må bestemme dere. Enten er gaver uviktig, og samhold viktig - og da trenger ikke foreldrene punge ut for denne "fellesgaven". Eller så er gaver viktig, og gavetradisjoner likeså, og da bør alle barna dukke opp med en gave.

På grunn av forskjellen!  Det handler om forventningene til barnet. De andre barna fikk gave, mens hennes ikke fikk det. 

Om hun derimot forklarte det til eget barn først og det forsto hvorfor og var enig i det så er det jo noe annet.

Jeg la en kjeks i matboksen til jentungen i første, på en turdag. Dette er vanlig i de eldre barnas klasser. Hun kom hjem og kjeftet, hvorfor gjorde du det?? Jeg måtte jo forstå at ingen andre fikk det. 

Hun har behov for å ha det likt som klassekameratene sine, være en av gjengen. Og slike småting påvirker den følelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har med gave i bursdagsfeiring,. En jeg har selv invitert til både bryllup og 40-årslag uten gave. Da det viktigste for meg er å samle venner og familie - ikke få gaver. 

også har man slike som deg, som ikke evner å ut over  egen nesetipp. 
Når får barn som skal fungere sammen med andre barn i en gruppe, må man faktisk lære de å følge noen regler som gruppen er enige om. Helt uten at det er myndighetspersoner som har bestemt. 

Barn av slike foreldre som du fremstår som, er barn som kun tenker seg selv først og seg selv best. Aldri hva som kan være best for fellesskapet. Som lærer at de er universets sentrum og at de aldri skal måtte gjøre noe de ikke har lyst til. 

Det stemmer. For meg er det viktigste å feire med venner og familie. Ønsket ingen gave til bryllup, og ingen gave til førtiårslaget mitt i fjor vinter, når jeg spanderte en natt på et nydelig spahotell på hele gjengen.
Tro det eller ei, men for mange av oss er ikke gaver viktig. 

Anonymkode: e38da...a58

Så ingen ga gaver til deg heller? Ikke en eneste en? Verken til bursdag eller bryllup? Eller dukket folk opp likevel med en gave?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av forskjellen!  Det handler om forventningene til barnet. De andre barna fikk gave, mens hennes ikke fikk det. 

Om hun derimot forklarte det til eget barn først og det forsto hvorfor og var enig i det så er det jo noe annet.

Jeg la en kjeks i matboksen til jentungen i første, på en turdag. Dette er vanlig i de eldre barnas klasser. Hun kom hjem og kjeftet, hvorfor gjorde du det?? Jeg måtte jo forstå at ingen andre fikk det. 

Hun har behov for å ha det likt som klassekameratene sine, være en av gjengen. Og slike småting påvirker den følelsen..

Det heter "HUN" ikke fikk det. Mine barn er en del av gjengen, selv om vi ikke følger absolutt alt disse maktkåte mammaene "bestemmer" til punkt og prikke. DU kan ikke påføre en annen forelder stor utgift fordi DU mener at utgiften skal overføres fra ditt barn til bursdagsbarnets forelder. Du har ingen bestemmelsesrett over andres økonomi, og skal ikke bidra til kjøpepress. Slutt med kjøpepress overfor andre familier. Mener du at det er bedre for lavtlønnede foreldre å måtte ut med en stor sum i "fellesgave" i tillegg til mat, godteposer og andre kostnader ved selve feiringen?

Her går hele klassen på fotball, unntatt guttungen. Han liker ikke fotball. Jeg har ikke presset på at han skulle begynne på fotball. Han driver med en annen idrett, der han har flere venner I TILLEGG til klassekompiser. Jantelovsamfunnet, altså. Alt skal være klin likt overalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...