AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #121 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har avtalt at foreldrene kjøper en gave fra klassen til eget bursdagsbarn. Da velger man jo selv hva den gaven er, men med måte da. Jeg tenker at barn i dag har overflod med gaver og ting, og ganske ofte både bursdagsfeiring med familie, andre vennepar med barn i tillegg til skole/bhg. S det blir nok gaver til slutt. Viktigste er at alle får til å delta, kan være dyrt for familier nå for tiden å legge ut 40 x 50 kr gave.. Anonymkode: d6d40...60b Du kan da ikke "avtale" at andre mennesker påfører seg en ekstra utgift. Du skriver selv at det kan være dyrt for familier, og samtidig pålegger fattige familier å kjøpe en ekstra gave "fra klassen". Folk, altså. Anonymkode: 80d1f...25a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #122 Del Skrevet 3. desember 2024 Klart du kan skrive det. Men da må du også tåle å bli årets "snakkis" Er du sikker på at du har lyst til det? Jeg er heller ikke for gavefri bursdager, da jeg mener det er mye god sosialisering i å kunne gi og få. Men jeg ville likevel valgt å følge normen i dette, både for min egen skyld og ikke minst barnets skyld. Anonymkode: 6c120...3d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #123 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har avtalt at foreldrene kjøper en gave fra klassen til eget bursdagsbarn. Da velger man jo selv hva den gaven er, men med måte da. Av alle nye bursdagsopplegg er dette den teiteste. Det utestenges de med dårligst råd fra å kunne feire bursdagen sin med venner. Å arrangere en bursdag kan man klare ekstremt billig, men å kjøpe gave fra alle gjestene velter kasser. Anonymkode: 72108...94f 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullars Skrevet 3. desember 2024 #124 Del Skrevet 3. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det innafor å be bare noen i klassen da? Så blir det et arrangement utenom skolen? For dette her gidder jeg ikke i 7 år. Anonymkode: e7400...43b Prøv å slå litt kaldt vann i blodet. En klasse er et fellesskap som barnet ditt skal være en del av i mange år -- og det blir best for barna hvis foreldrene støtter opp om det fellesskapet. Det betyr at vi alle svelger noen kameler inn i mellom -- men også at vi har forholdsvis få alvorlige trivselsproblemer. Og så er det veldig deilig å slippe å jakte gaver til barn man ikke kjenner... Endret 3. desember 2024 av gullars 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 3. desember 2024 #125 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): I klassen til barnet mitt ble dette bestemt. Masse førstegangs foreldre som skal sette standard. Dette funker IKKE for barn som har større søsken og som bare blir lei seg. Om man skal tenke overforbruk, miljø osv så er det supert, men da må de feie for egen dør først tenker jeg. Dette er foreldre som overhodet ikke lever opp til dette selv, men de skal ta det ut på barna. Jeg tenker å arrangere bursdag på en klatrepark, det koster mye penger. Ikke at barna skal ha en «billett», men det er jo hyggelig at barnet får en gave når det feirer… Kan jeg skrive på invitasjonen : (Per synes det er hyggelig med en liten gave/oppmerksomhet, så han blir veldig glad for en gave til maks 50 kr, og gjerne også en brukt gave).? Anonymkode: e7400...43b Hvorfor blir barna med større søsken lei seg av det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 3. desember 2024 #126 Del Skrevet 3. desember 2024 Sunnfjording skrev (12 timer siden): Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett? Ja det er ikke stort nå i våre dager. Da er det bedre å gi 50 kroner så kan foreldrene kjøpe en litt stor ting heller enn at det skal gis småting 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #127 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har med gave i bursdagsfeiring,. En jeg har selv invitert til både bryllup og 40-årslag uten gave. Da det viktigste for meg er å samle venner og familie - ikke få gaver. også har man slike som deg, som ikke evner å ut over egen nesetipp. Når får barn som skal fungere sammen med andre barn i en gruppe, må man faktisk lære de å følge noen regler som gruppen er enige om. Helt uten at det er myndighetspersoner som har bestemt. Barn av slike foreldre som du fremstår som, er barn som kun tenker seg selv først og seg selv best. Aldri hva som kan være best for fellesskapet. Som lærer at de er universets sentrum og at de aldri skal måtte gjøre noe de ikke har lyst til. Det stemmer. For meg er det viktigste å feire med venner og familie. Ønsket ingen gave til bryllup, og ingen gave til førtiårslaget mitt i fjor vinter, når jeg spanderte en natt på et nydelig spahotell på hele gjengen. Tro det eller ei, men for mange av oss er ikke gaver viktig. Anonymkode: e38da...a58 Hvis du har så god råd at du kan spandere spahotell på alle gjestene dine, forstår jeg at du ikke er så opptatt av å få gaver. Anonymkode: 0385e...33e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #128 Del Skrevet 3. desember 2024 mommyaka skrev (8 timer siden): Flott...det gjør iallefall ikke mine...her er det jeg som kjøper og pakker inn alt av gaver. Men det må jo du ta på egen kappe, i stedet for å ødelegge for oss som prøver oppdra barn innenfor eksisterende sosiale normer i dette landet. Vi snakker i forkant av bursdager om hva bursdagsbarnet hadde blitt glad for, sykler til rett butikk, og pakker inn og skriver kort når vi kommer hjem. Kanskje ser vi noe på vår vei som vi tenker at «det blir en fin gave til Per i februar» etc. Og sånn håper jeg at vi får lov å fortsette i mange år til ❤️ Anonymkode: 6839f...a23 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #129 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hæ? Jeg trodde det var konsensus på KG om at julaftener og bursdager er til for å lære barn at livet er urettferdig? Anonymkode: 70f18...a22 Eller man prøver å oppdra litt robuste barn? Eneste som er urettferdig er at våre barn må vri hodet for å komme på ting de ønsker seg, mens andre barn ønsker seg sokker og truser via lapper på et juletre. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Flertallet av HVA? Foreldre i en klasse er verken kommunestyre, klubbstyre eller annen myndig forsamling som kan bestemme det ene og det andre. Til og med styret i en idrettsklubb ikke kan bestemme hva barn og foreldre i klubben gjør på fritiden. Flertallet har ingen betydning. Hjemme hos deg selv bestemmer du, ikke random mennesker med maktbehov. Anonymkode: 80d1f...25a Maktbehov?? AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg skal da ikke RETTE meg etter noen som ikke har myndighet til å bestemme over meg. Jeg retter meg uten å mukke etter lover, regler, politi, NAV, arbeidsgiver, klubbledelse i idretten og lignende. Ikke maktsyke, arbeidsledige mammaer som kjeder seg. Og nei, jeg skriver ikke under ugyldige kontrakter. Anonymkode: 80d1f...25a Litt av noen formuleringer! Her ble vi bedt om å stemme på det ene eller andre på foreldremøtet, ingen var maktsyke eller hadde behov for å trumfe gjennom eget ønske. Læreren nevnte et par alternativ og vi hadde håndsopprekning. Anonymkode: d82ac...cd4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #130 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Eller man prøver å oppdra litt robuste barn? Eneste som er urettferdig er at våre barn må vri hodet for å komme på ting de ønsker seg, mens andre barn ønsker seg sokker og truser via lapper på et juletre. Maktbehov?? Litt av noen formuleringer! Her ble vi bedt om å stemme på det ene eller andre på foreldremøtet, ingen var maktsyke eller hadde behov for å trumfe gjennom eget ønske. Læreren nevnte et par alternativ og vi hadde håndsopprekning. Anonymkode: d82ac...cd4 Fortsatt maktbehov når du ønsker å bestemme hva andre voksne gjør hjemme hos seg selv Anonymkode: 80d1f...25a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #131 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Av alle nye bursdagsopplegg er dette den teiteste. Det utestenges de med dårligst råd fra å kunne feire bursdagen sin med venner. Å arrangere en bursdag kan man klare ekstremt billig, men å kjøpe gave fra alle gjestene velter kasser. Anonymkode: 72108...94f Ikke sant? I stedet for å spre utgiften til bursdagsgaver ut over året, påføres disse fattige foreldrene en stor engangsutgift. Så det er ikke av hensyn til inkludering av barn fra fattige familier at man bestemmer seg for gavefrie bursdager. Det er kun for at late foreldre skal slippe å lete etter gaver til barnets klassekamerater. Da kan de jo si det rett ut, ikke juge om at det er "av hensyn til fattige" og "inkludering". Anonymkode: 80d1f...25a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #132 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ikke sant? I stedet for å spre utgiften til bursdagsgaver ut over året, påføres disse fattige foreldrene en stor engangsutgift. Så det er ikke av hensyn til inkludering av barn fra fattige familier at man bestemmer seg for gavefrie bursdager. Det er kun for at late foreldre skal slippe å lete etter gaver til barnets klassekamerater. Da kan de jo si det rett ut, ikke juge om at det er "av hensyn til fattige" og "inkludering". Anonymkode: 80d1f...25a Du glemte: For at foreldrene skal slippe få det de kaller "ræl" hus. Disse små gavene som bursdagsbarnet elsker å få, bursdagsbarnet som jo dagen er for, men foreldrenes mening er jo viktigst. Har sakt det før her inne, du finner ikke et bursdagsbarn som ikke vil ha gaver. Anonymkode: 72108...94f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #133 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du glemte: For at foreldrene skal slippe få det de kaller "ræl" hus. Disse små gavene som bursdagsbarnet elsker å få, bursdagsbarnet som jo dagen er for, men foreldrenes mening er jo viktigst. Har sakt det før her inne, du finner ikke et bursdagsbarn som ikke vil ha gaver. Anonymkode: 72108...94f Morsomt at du mener foreldrenes mening er viktigst, foreldre som er i mot gavefri bursdag roper høyt, men hører lite på erfaringer med det og hvordan andres unger opplever det. Anonymkode: bb468...ae3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #134 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Morsomt at du mener foreldrenes mening er viktigst, foreldre som er i mot gavefri bursdag roper høyt, men hører lite på erfaringer med det og hvordan andres unger opplever det. Anonymkode: bb468...ae3 Men det blir jo ikke gavefritt, når bursdagsbarnets foreldre må kjøpe gave "fra klassen". Utgiften flyttes fra foreldrene til gjester til bursdagsbarnets foreldre. Utgiften forblir jo der. Vi roper heller ikke. Det har vært kutyme i alle år å dukke opp med en oppmerksomhet til bursdagsbarnet når man blir vartet opp med mat, kake og aktiviteter. Anonymkode: 80d1f...25a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #135 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ærlig talt. Inviterer du for å ha et hyggelig lag med vennene dine, eller for at de skal ta med gave til deg? Anonymkode: 4d825...acf Jeg har ikke bursdagsfest. Men du drar tydeligvis uten gave Anonymkode: 49768...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #136 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke bursdagsfest. Men du drar tydeligvis uten gave Anonymkode: 49768...35c Så forventer vedkommende å få servert mat, kake og alkohol. Helt gratis. Men å gi oppmerksomhet til bursdagsbarnet, nei, det gidder vi ikke. Bare få, få og få. Jeg lurer på hvorfor disse gavehatermammaene ikke foreslår å sløyfe kaker og godteri i barnebursdager. Overvekt og fedme blant barn er et stort problem i Norge, så burde man kanskje beholde gavene, men kuttet ut pølser, kake og godteri? Så kunne man heller ha hatt lek ute (gratis), helt uten mat, kaker og brus. Sånn får man sunnere unger, og fattige foreldre får mindre utgifter ved å arrangere bursdag. Utgifter til kakeingredienser, pølser, engangskopper og duk, godteri og brus er jo mye større enn en 50-lapp i gave. Så man begynner i feil ende. Kutt ut usunn mat i bursdager, og ha matfri bursdag i stedet. For det viktigste er jo samholdet og inkluderingen, ikke fråtsing og bidrag til fedme og diabetes Anonymkode: 80d1f...25a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #137 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men det blir jo ikke gavefritt, når bursdagsbarnets foreldre må kjøpe gave "fra klassen". Utgiften flyttes fra foreldrene til gjester til bursdagsbarnets foreldre. Utgiften forblir jo der. Vi roper heller ikke. Det har vært kutyme i alle år å dukke opp med en oppmerksomhet til bursdagsbarnet når man blir vartet opp med mat, kake og aktiviteter. Anonymkode: 80d1f...25a I det tilfellet er det jo uansett ikke en større utgift enn å kjøpe gaver til hver enkelt bursdag man blir bedt i. Det kan til og med bli billigere, da man kjøper inn gaven selv. Man vet når barnet har bursdag, så det kan planlegges for i budsjettet. Det finnes flere varianter av bursdager i dag, fra gavefritt, til maksgrense på gavekjøp, ingen grense, felles gave fra klassen osv osv. Unger tilpasser seg som regel dette veldig greit når det er det samme for alle i klassen, det er verre med foreldrene. Anonymkode: bb468...ae3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #138 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så forventer vedkommende å få servert mat, kake og alkohol. Helt gratis. Men å gi oppmerksomhet til bursdagsbarnet, nei, det gidder vi ikke. Bare få, få og få. Jeg lurer på hvorfor disse gavehatermammaene ikke foreslår å sløyfe kaker og godteri i barnebursdager. Overvekt og fedme blant barn er et stort problem i Norge, så burde man kanskje beholde gavene, men kuttet ut pølser, kake og godteri? Så kunne man heller ha hatt lek ute (gratis), helt uten mat, kaker og brus. Sånn får man sunnere unger, og fattige foreldre får mindre utgifter ved å arrangere bursdag. Utgifter til kakeingredienser, pølser, engangskopper og duk, godteri og brus er jo mye større enn en 50-lapp i gave. Så man begynner i feil ende. Kutt ut usunn mat i bursdager, og ha matfri bursdag i stedet. For det viktigste er jo samholdet og inkluderingen, ikke fråtsing og bidrag til fedme og diabetes Anonymkode: 80d1f...25a Deg igjen, ja. Anonymkode: bb468...ae3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #139 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Deg igjen, ja. Anonymkode: bb468...ae3 Så du har ingen gode argumenter for hvorfor fattige foreldre må påføres masse utgifter ved å fø på en hel klasse? Hvorfor skal man spise masse kaker, drikke brus osv? Er det ikke samhold og aktivitet som er viktig? Anonymkode: 80d1f...25a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #140 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I det tilfellet er det jo uansett ikke en større utgift enn å kjøpe gaver til hver enkelt bursdag man blir bedt i. Det kan til og med bli billigere, da man kjøper inn gaven selv. Man vet når barnet har bursdag, så det kan planlegges for i budsjettet. Det finnes flere varianter av bursdager i dag, fra gavefritt, til maksgrense på gavekjøp, ingen grense, felles gave fra klassen osv osv. Unger tilpasser seg som regel dette veldig greit når det er det samme for alle i klassen, det er verre med foreldrene. Anonymkode: bb468...ae3 Men argumentet om at man tar hensyn til foreldre som ikke har råd til 50-lapp, faller da bort når de samme foreldrene må punge ut til en fellesgave fra klassen. Anonymkode: 80d1f...25a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå