AnonymBruker Skrevet 3. desember #101 Del Skrevet 3. desember Lurer på hva fri bursdag betyr? 🤔 Man feirer ikke bursdag? Elsker særskrivingsfeil, tråd starter. Anonymkode: f2f81...6df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #102 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det innafor å be bare noen i klassen da? Så blir det et arrangement utenom skolen? For dette her gidder jeg ikke i 7 år. Anonymkode: e7400...43b Du gidder ikke å la barnet ditt ha klassebursdag i syv hele år fordi barnet ikke får smågaver/ræl til 50 kroner? Anonymkode: fb79d...3d4 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #103 Del Skrevet 3. desember Jeg mener det er feil med gavefrie bursdager, og et fullstendig feil fokus på begrensing. Som du sier, trådstarter, foreldre kan heller begynne med seg selv. Gavefrie bursdager er nok også et resultat av at barn får alt for mye ellers, ønsker seg lite, og trenger ingenting. Det er feil fokus å droppe gaver fra venner på bursdagen, som barn i alle år har gledet seg til. En fratar dermed barna noe veldig viktig, nemlig gleden ved å gi. Det ligger mye lærdom i nettopp det. Å planlegge en gave, pakke inn, glede seg over å gi den og å se på når den blir åpnet. Dette er så utrolig viktig i våre dager, ikke bare få få få! Vær så snill å tenk annerledes dere som synes gavefrie bursdager er en god idé. Start heller med dere selv, og begrens hva barna får i hverdagen. Anonymkode: 9c872...7c7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #104 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener det er feil med gavefrie bursdager, og et fullstendig feil fokus på begrensing. Som du sier, trådstarter, foreldre kan heller begynne med seg selv. Gavefrie bursdager er nok også et resultat av at barn får alt for mye ellers, ønsker seg lite, og trenger ingenting. Det er feil fokus å droppe gaver fra venner på bursdagen, som barn i alle år har gledet seg til. En fratar dermed barna noe veldig viktig, nemlig gleden ved å gi. Det ligger mye lærdom i nettopp det. Å planlegge en gave, pakke inn, glede seg over å gi den og å se på når den blir åpnet. Dette er så utrolig viktig i våre dager, ikke bare få få få! Vær så snill å tenk annerledes dere som synes gavefrie bursdager er en god idé. Start heller med dere selv, og begrens hva barna får i hverdagen. Anonymkode: 9c872...7c7 Men har du erfaring med det? Anonymkode: bb468...ae3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #105 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men har du erfaring med det? Anonymkode: bb468...ae3 Erfaring med gavefrie bursdager? Nei. Hvilken erfaring skulle det gi meg? Anonymkode: 9c872...7c7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3. desember #106 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (11 minutter siden): fratar dermed barna noe veldig viktig, nemlig gleden ved å gi. Det ligger mye lærdom i nettopp det. Å planlegge en gave, pakke inn, glede seg over å gi den og å se på når den blir åpnet. Har dine barn faktisk planlagt hva de skal kjøpe til et annet barn? Pakket det inn etc? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #107 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at jeg spurte er fordi en slik måte å stemme på -hvor man ikke er anonym er at noen i frykt for å stikke seg ut går med på det som noen sterke stemmer mener er etisk riktig (for dem) slik at man ikke tørr annet en å stemme det eller ikke komme med motargumenter om man har ett annet syn. Det finnes alltid noen som mener noe høyt og mye også har du de som ikke tørr ta til motmæle i ett klasserom om det så er fysisk eller på Facebook-chatter. Har heller aldri sett at noe som er felles bestemt blir tatt opp til evaluering i løpet av de 7 årene man går på småskolen? Anonymkode: e7580...788 OM man har så sterke meninger om at man skal gi gaver i bursdag eller andre ting, så bør man gro seg litt baller og stå for det man mener. Om man ikke tør å si meningen sin, så kan man holde munn - og gjøre som flertallet blir enig om. Anonymkode: e38da...a58 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #108 Del Skrevet 3. desember mommyaka skrev (5 minutter siden): Har dine barn faktisk planlagt hva de skal kjøpe til et annet barn? Pakket det inn etc? Absolutt. Anonymkode: 9c872...7c7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3. desember #109 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt. Anonymkode: 9c872...7c7 Flott...det gjør iallefall ikke mine...her er det jeg som kjøper og pakker inn alt av gaver. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 3. desember #110 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vær så snill å tenk annerledes dere som synes gavefrie bursdager er en god idé. Start heller med dere selv, og begrens hva barna får i hverdagen. Anonymkode: 9c872...7c7 Den viktigste grunnen til å innføre gavefri bursdag er at det fremmer inkluderer og reduserer gavepress. Hovedårsaken er ikke at barn får for mye i hverdagen, selv om mange også synes det kan være en god ide å reduserere mengden ræl barna får. Når fokus fra gaver fjernes blir det sosiale viktigere og for mange har det en større verdi. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #111 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som: "Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager. Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor." Anonymkode: 72108...94f Det siste du skriver er det dummeste jeg har hørt på lenge. Ingen med dårlig råd hadde sagt ifra om det. Personlig hadde jeg heller likt det om foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte en stor gave på vegne av klassen, så slipper man masse «smådritt» inn i huset. Anonymkode: e5212...2a2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #112 Del Skrevet 3. desember Jeg er også totalt imot gavefrie bursdager, men jeg ville ikke gjort opprør mot det så lenge det var bestemt av flertallet. Gavefrie bursdager får for noen kjipe konsekvenser. Her i huset er ståa at vi har liten familie og ingen i nærheten som kan komme i familiebursdag. Følgelig får ikke barnet mitt noe selskap der hun får gaver. Hun får gave fra oss foreldre, men oftest ingen andre. Eldstes klasse har alltid hatt barnebursdager der de får gaver, så han får 15 gaver til 100 kroner stykket, minste får ingen når de feirer med klassen. Ungene mister også muligheten til selv å få velge ut gaver til vennene sine. Dette har ført til at alle jentene i klassen til yngste gir hverandre julegaver. Og da er vi jo like langt. Anonymkode: 48066...a60 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #113 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Erfaring med gavefrie bursdager? Nei. Hvilken erfaring skulle det gi meg? Anonymkode: 9c872...7c7 Hva det skulle gi deg? Faktisk erfaring med det. Anonymkode: bb468...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #114 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som: "Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager. Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor." Anonymkode: 72108...94f Hvis du vil bli utfryst og utsette deg selv og ungen for sosialt selvmord, så sender du denne! skjerp deg! Barnet ditt tåler dette helt fint!! Anonymkode: 85bcb...5a4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 3. desember #115 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det siste du skriver er det dummeste jeg har hørt på lenge. Ingen med dårlig råd hadde sagt ifra om det. Personlig hadde jeg heller likt det om foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte en stor gave på vegne av klassen, så slipper man masse «smådritt» inn i huset. Anonymkode: e5212...2a2 Hvorfor er det flaut å si ifra om å ha dårlig råd? Forklar meg det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 3. desember #116 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du vil bli utfryst og utsette deg selv og ungen for sosialt selvmord, så sender du denne! skjerp deg! Barnet ditt tåler dette helt fint!! Anonymkode: 85bcb...5a4 Hvis å skrive dette fører til utfrysning så er det jo de som gjør dette det er noe galt med. Tåler man ikke at noen har god råd og andre ikke? De som eventuelt skulle fryse ut vedkommende er jo verst! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 3. desember #117 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg nekter faktisk å la andre voksne, som verken er min sjef, professor på universitetet, politi eller andre myndighetspersoner, bestemme over hvordan JEG gjør det i mitt hjem. Her har det blitt bestemt gavefritt, helst utebursdag (barna sitter visst for mye inne) og at alle av et kjønn inviteres. I klassen til minste er det 40 barn, 25 gutter og 15 jenter. For det første, har jeg verken plass eller energi til å passe på 25 gutter. Flere av dem har diagnoser, men foreldre leverer dem bare og drar. Tilbake sitter jeg alene med flere gutter som ødelegger selskapet for andre. Min gutt forsto ikke helt vitsen med å feire bursdag med klassen. Ikke får han være inne i desember og spise tørr, varm kake, ikke får han gave, og ikke får han en positiv opplevelse, da jeg må fly rundt som en idiot og roe ned disse viltre guttene. Resultatet ble at han takket nei til å feire bursdag med klassen. Da fikk vi faktisk tilsnakk (!) fra klassekontaktene. Vi måtte visst arrangere feiring uansett. Da tente gubben på alle pluggene og ba dem dra en viss plass. Resultatet av gavefritt-utebursdag-hysteriet blir da at INGEN i klassen blir invitert til bursdag hos oss. Da får de ha det så fint. Jeg tok guttungen på helaften med to kompiser fra idretten, der vi dro på bowling, kinarestaurant og kino. Ikke var det gavefritt, ikke måtte vi være ute i snøstorm og ikke var det brøling, krasj og bang. Nydelig feiring. Anonymkode: 80d1f...25a Amen, hadde gjort det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #118 Del Skrevet 3. desember Sunnfjording skrev (5 timer siden): Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett? Kan da få mye for det om man følger med på tilbud Anonymkode: cf182...f4f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #119 Del Skrevet 3. desember Vi har avtalt at foreldrene kjøper en gave fra klassen til eget bursdagsbarn. Da velger man jo selv hva den gaven er, men med måte da. Jeg tenker at barn i dag har overflod med gaver og ting, og ganske ofte både bursdagsfeiring med familie, andre vennepar med barn i tillegg til skole/bhg. S det blir nok gaver til slutt. Viktigste er at alle får til å delta, kan være dyrt for familier nå for tiden å legge ut 40 x 50 kr gave.. Anonymkode: d6d40...60b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #120 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud så dramatisk. Nei det er ikke innafor. Ta opp temaet igjen med foreldrene hvis det er så katastrofalt for deg. Eller, i stedet for å invitere til fyr bursdag kjøp flere gaver til ungen din så trenger hen ikke å være sjalu på søsknene. Anonymkode: 432a3...bb6 Så klart det er innafor. Så lenge man bare ber noen er det helt greit, og så lenge innbydelsene blir delt ut privat. Det er ikke alle barn som ønsker eller takler store selskap, og de kan godt be bare noen. Hvordan det skal hjelpe på gaver i denne sammenhengen er jo litt uklart da. Anonymkode: 72c13...823 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå