AnonymBruker Skrevet i går, 09:31 #21 Del Skrevet i går, 09:31 Jeg er totalt i mot særskriving, men man kan ikke alltid få det som man vil. Anonymkode: c0d08...577 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet i går, 09:32 #22 Del Skrevet i går, 09:32 Ta de pengene du slipper å gi i gave til de andre i klassen, og kjøp gaver selv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet i går, 09:33 #23 Del Skrevet i går, 09:33 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som: "Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager. Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor." Anonymkode: 72108...94f Nei nei nei Herregud hadde jeg fått denne meldingen hadde jeg virkelig begynt å lure... Kjære per må få gaver til bursdag skjønner du...og har du ikke råd så send meg melding... seriøst..hvem tror du sender melding og sier de ikke har råd Barn dør ikke om de ikke får gave Endret i går, 09:34 av mommyaka 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:33 #24 Del Skrevet i går, 09:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som: "Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager. Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor." Anonymkode: 72108...94f Akkurat i første klasse med små barn er de fleste foreldre med på å legge seg på en lik linje. At noen skal ha gavebursdag og andre ikke er bare tullete om flertallet er for det ene eller det andre. Anonymkode: bb468...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:37 #25 Del Skrevet i går, 09:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat i første klasse med små barn er de fleste foreldre med på å legge seg på en lik linje. At noen skal ha gavebursdag og andre ikke er bare tullete om flertallet er for det ene eller det andre. Anonymkode: bb468...ae3 At noen skal gjøre om på noe som har fungert i årevis og bestemme at det skal gjelde alle barn er helt tullete. Hvis mor til Kari, Jonas og Petter vil ha gavefri bursdag så skriv det i invitasjonen, men å bestemme at alle andre skal feire på like måte hadde jeg aldri gått med på. Anonymkode: 72108...94f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:37 #26 Del Skrevet i går, 09:37 mommyaka skrev (1 minutt siden): Nei nei nei Herregud hadde jeg fått denne meldingen hadde jeg virkelig begynt å lure... Kjære per måned få gaver til bursdag skjønner du...og har du ikke råd så send meg melding... seriøst..hvem tror du sender melding og sier de ikke har råd Barn dør ikke om de ikke får gave Helt enig. I yngstes klasse har ungene med seg hjemmelaget kort/tegning. Har ikke sett eller hørt noen bli fra seg av den grunn (fokus er på lek, moro, kake og fest). Og en god andel av barna har eldre søsken (min inkludert). Her stemte flertallet av foreldrene for gavefri og da følger jeg også det, selv om jeg ikke hadde noen sterke formeninger om det ene eller der andre. Anonymkode: bb468...ae3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet i går, 09:39 #27 Del Skrevet i går, 09:39 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig. I yngstes klasse har ungene med seg hjemmelaget kort/tegning. Har ikke sett eller hørt noen bli fra seg av den grunn (fokus er på lek, moro, kake og fest). Og en god andel av barna har eldre søsken (min inkludert). Her stemte flertallet av foreldrene for gavefri og da følger jeg også det, selv om jeg ikke hadde noen sterke formeninger om det ene eller der andre. Anonymkode: bb468...ae3 Vi har det i 1 klasse til om datter og hadde det i barnehagen. Kjempe flott. Bursdag r feiring og ikke samle venner for å få gaver Hun har bror... hvorfor skal han bli sur om hun får gaver på sin dag? Han får jo gaver på hans dag 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:39 #28 Del Skrevet i går, 09:39 Her ga alle en 50 lapp hver til bursdagsbarnet. Anonymkode: 49768...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:39 #29 Del Skrevet i går, 09:39 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At noen skal gjøre om på noe som har fungert i årevis og bestemme at det skal gjelde alle barn er helt tullete. Hvis mor til Kari, Jonas og Petter vil ha gavefri bursdag så skriv det i invitasjonen, men å bestemme at alle andre skal feire på like måte hadde jeg aldri gått med på. Anonymkode: 72108...94f Det handler om flertallet, hvis klassen har 20 barn og 2 av barna skal ha gaver i bursdag er det jo det som er tullete. Hvis flertallet av foreldrene ønsket gaver så er det jo det som hadde blitt praksis. Så det handler ikke om "noen", men flertallet. Anonymkode: bb468...ae3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:41 #30 Del Skrevet i går, 09:41 Ærlig talt drar voksne på bursdagsfest uten gaver også? Voksne fratar barn goder de selv beholder. Anonymkode: 49768...35c 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:41 #31 Del Skrevet i går, 09:41 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser du virkelig for deg at de som har dårlig råd, faktisk ønsker å opplyse andre foreldre om dette? Virkelig? Anonymkode: 6db6f...68b Vel, vi har hatt et barn i klassen til et av barna som foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte gave på vegne av. Moren var ærlig fra start av om utfordringene de hadde og at økonomien var trang. Barnet var det gladeste av de alle når det kom i bursdagen og syntes gave opplegget var skikkelig stas selv om gaven ikke var kjøpt selv. Aller mest stas var det da barnet hadde bursdag selv og fikk mange fine småting som det ellers aldri ville ha fått. Så ja noen er ærlige om slikt og det har gjort at vi har tatt hensyn gjennom hele skolegangen. På avslutninger har det blitt sneket til noen lodd f.eks. Anonymkode: 72108...94f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #32 Del Skrevet i går, 09:54 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vel, vi har hatt et barn i klassen til et av barna som foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte gave på vegne av. Moren var ærlig fra start av om utfordringene de hadde og at økonomien var trang. Barnet var det gladeste av de alle når det kom i bursdagen og syntes gave opplegget var skikkelig stas selv om gaven ikke var kjøpt selv. Aller mest stas var det da barnet hadde bursdag selv og fikk mange fine småting som det ellers aldri ville ha fått. Så ja noen er ærlige om slikt og det har gjort at vi har tatt hensyn gjennom hele skolegangen. På avslutninger har det blitt sneket til noen lodd f.eks. Anonymkode: 72108...94f Tøft gjort av mammaen, men man skal ha stor forståelse for at ikke alle er like komfortabel med åpenhet om dårlig økonomi. Anonymkode: bb468...ae3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #33 Del Skrevet i går, 09:57 En ting er at gaver koster penger, en snn n ting er at gaver er med på å skape avstand mellom barna. Har ikke dere vært tilstede og observert barn som bruker gavene til å kjøpe seg venner? Jeg har observert mer enn en gang hvordan enkelte nærmest sitter å gruer seg for å overrekke gaven sin til bursdagsbarnet og se om gaven deres er god nok til å kjøpe seg innpass hos bursdagsbarnet. Jeg har også sett barn sitte med fårete smil og påpeke at det de selv gav var mye finere enn det noen av de andre kom med. Tanken bak gavefritt handler nok om å skape et bedre samhold barna seg i mellom, ha fokus på å feire og ha det gøy sammen. Jeg synes at jeg er heldig når guttungen sier at han gleder seg til bursdag, jul o.l fordi da kommer de andre. Han verdsetter det å være sammen, spise kake og ha det kjekt. Ts, jeg skjønner at du synes det er vanskelig for det er jo du, og også resten av de foresatte i klassen som har ansvar om å lage en kjekk feiring for eget barn. Ansvar om å servere noe godt å tygge i, noe kjekt å gjøre, finne på aktiviteter og skape samhold. Ber du om gave til barnet ditt når flertallet har bestemt at det skal være gavefritt, da risikerer du å sette deg selv og barnet ditt i en bås som det er vanskelig å komme utav. Ta det heller opp på neste foreldremøte. Er no bestemt så kan det ikke endres før neste skoleår, fordi det skal være likt for alle ungene. Anonymkode: 4d825...acf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #34 Del Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ærlig talt drar voksne på bursdagsfest uten gaver også? Voksne fratar barn goder de selv beholder. Anonymkode: 49768...35c Ærlig talt. Inviterer du for å ha et hyggelig lag med vennene dine, eller for at de skal ta med gave til deg? Anonymkode: 4d825...acf 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet i går, 10:06 #35 Del Skrevet i går, 10:06 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det innafor å be bare noen i klassen da? Så blir det et arrangement utenom skolen? For dette her gidder jeg ikke i 7 år. Anonymkode: e7400...43b Personlig syntes jeg du må følge «klassereglene» uansett om du liker dem eller ikke. Dumt for barnet å kanskje ikke bli invitert tilbake fordi at du står på prinsippene dine? Jeg er enig med deg i at dette er teit, men flertallet bestemmer dessverre. Kan du arrangere en bursdag til med venner utenom klassen f.eks? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:09 #36 Del Skrevet i går, 10:09 Sunnfjording skrev (55 minutter siden): Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett? Masse. Trenger ikke å være skitt. Favorittsåpe, sjokolade, tyggis, hårstrikker, pynt til rommet, bokbind og alt mulig annet rart. Bare fantasien som setter begrensninger. Anonymkode: 80d1f...25a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #37 Del Skrevet i går, 10:11 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ærlig talt drar voksne på bursdagsfest uten gaver også? Voksne fratar barn goder de selv beholder. Anonymkode: 49768...35c Ja det gjør vi. Anonymkode: 5d8ff...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #38 Del Skrevet i går, 10:14 Jeg nekter faktisk å la andre voksne, som verken er min sjef, professor på universitetet, politi eller andre myndighetspersoner, bestemme over hvordan JEG gjør det i mitt hjem. Her har det blitt bestemt gavefritt, helst utebursdag (barna sitter visst for mye inne) og at alle av et kjønn inviteres. I klassen til minste er det 40 barn, 25 gutter og 15 jenter. For det første, har jeg verken plass eller energi til å passe på 25 gutter. Flere av dem har diagnoser, men foreldre leverer dem bare og drar. Tilbake sitter jeg alene med flere gutter som ødelegger selskapet for andre. Min gutt forsto ikke helt vitsen med å feire bursdag med klassen. Ikke får han være inne i desember og spise tørr, varm kake, ikke får han gave, og ikke får han en positiv opplevelse, da jeg må fly rundt som en idiot og roe ned disse viltre guttene. Resultatet ble at han takket nei til å feire bursdag med klassen. Da fikk vi faktisk tilsnakk (!) fra klassekontaktene. Vi måtte visst arrangere feiring uansett. Da tente gubben på alle pluggene og ba dem dra en viss plass. Resultatet av gavefritt-utebursdag-hysteriet blir da at INGEN i klassen blir invitert til bursdag hos oss. Da får de ha det så fint. Jeg tok guttungen på helaften med to kompiser fra idretten, der vi dro på bowling, kinarestaurant og kino. Ikke var det gavefritt, ikke måtte vi være ute i snøstorm og ikke var det brøling, krasj og bang. Nydelig feiring. Anonymkode: 80d1f...25a 2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:15 #39 Del Skrevet i går, 10:15 Sirah skrev (8 minutter siden): Personlig syntes jeg du må følge «klassereglene» uansett om du liker dem eller ikke. Dumt for barnet å kanskje ikke bli invitert tilbake fordi at du står på prinsippene dine? Jeg er enig med deg i at dette er teit, men flertallet bestemmer dessverre. Kan du arrangere en bursdag til med venner utenom klassen f.eks? Eller droppe klassefeiringen. Jo flere dropper det, desto snarere disse arbeidsledige, oppmerksomhetskåte mammaene slutter å styre og bestemme over alle. Enkelte ganger er det faktisk greit å vise med handling at man ikke lar andre bestemme over seg når man er voksen. Anonymkode: 80d1f...25a 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #40 Del Skrevet i går, 10:16 Gavefritt er supert! Anonymkode: 3af3c...d5d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå