Gå til innhold

Avlivet katt pga øyeskade

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg veldig oppgitt og sint. En venninne/bekjent fortalte meg at hun måtte avlive en av familiens katter. Sa det på en måte som liksom fisket etter sympati. Min første reaksjon var at dette er en forferdelig situasjon som dyreeier, og svarte først noe sånn som "ånei, så utrolig vondt, hun var jo så ung og sprek, hva skjedde?" Og så svarer hun at katten hadde fått en øyebetennelse på ene øye etter en slåsskamp med en annen katt. Så blir jeg veldig overrasket over at det skulle ende med avlivning, da jeg vet at katter i likhet med andre dyr og mennesker kan leve helt fint med et øye. Jeg svarer da det, og så sier hun at det ble så himla dyrt, var billigere å avlive. Dette er en person med grei økonomi, så jeg tviler på at den operasjonen hadde medført sultkatastrofe i familien. Jeg spør da om hen ikke hadde forsikring? Neida, for dette var bare en vanlig huskatt, så det hadde de ikke på den katten. Altså, dyrlegeregninger er jo like dyre enten katten er huskatt eller rasekatt, så da må hun antakelig mene at den skjønne pusen var mindre verdt. Koster jo noe å avlive og, så differansen har jeg regnet på er ca 8-10 000. 

Jeg ble bare så j***** satt ut, og orket ikke begynne å kritisere da det er en person jeg må ha med å gjøre fremover. Men nå kjenner jeg at jeg har virkelig problem med dette mennesket, at jeg misliker vedkommende veldig mye. Jeg har selv katter og har hatt hund og hest, så jeg vet at det kan koste mye når de blir skadet og syke. Og da gjør man alt for å beholde det kjøre dyret. 

Ja, ville bare si det til noen, synes dette var skikkelig leit rett og slett. 

Anonymkode: 94e9c...2d0

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende det var komplisert. 

Veldig å du regner på penger. Ikke få deg dyr. 

Anonymkode: 3c9de...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gjort det samme.

Anonymkode: 79a99...986

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du nok til å uttale deg om dette? 🤔

For meg vil det alltid handle om hvorvidt katten får et godt liv etter ulykken. 
Mye kan «lappes sammen» hvis katten blir stekt redusert/ ikke kan ha et normalt liv, så ville jeg også gått for avlivning, uansett hvor glad jeg er i den. Nettopp fordi jeg er glad i den ❤️

Anonymkode: 0125c...ae7

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrleger avliver ikke friske dyr. Her var nok dyrlegen med på at dette var den beste avgjørelsen for katten.

Anonymkode: f8099...eed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa hun prisen ville blitt, siden du har regnet ut differansen? 

Og selv om katter kan ha det fint med ett øye, så er det krevende behandle med sårstell og medisinering. 
Det er ikke alle som har mulighet til den behandlingen, og det er ikke alle som mener at alle dyr skal reddes for en hver pris. 

Anonymkode: 58ccd...d37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært med på å fjerne et øye på et elsket kjæledyr. Dyret taklet ikke forandringen, gikk fra å være super sosial til å bli usikker og tilbakeholden. Balansen ble ødelagt og dyret hadde det ikke bra. Prøvde å hjelpe det å tilpasse seg i noen dager, men besluttet tilslutt å avlive da vi ikke ville se på usikkerheten lenger. Skulle ønske vi aldri hadde fjernet øyet, men heller latt dyret slippe da øyet ble sykt. Det var vår egoisme og kjærlighet for dyret som styrte for mye dessverre.

Anonymkode: 4386a...3df

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dyrleger avliver ikke friske dyr. Her var nok dyrlegen med på at dette var den beste avgjørelsen for katten.

Anonymkode: f8099...eed

Det gjør de. Er det mulig… Eier er den som bestemmer om dyret skal leve eller dø. De avliver friske dyr, og de lar vær å avlive syke dyr, selv om de selv synes det hadde vært det beste for dyret. Hvor mange katter per år, tror du blir avlivet fordi eier ikke vil ha dem lengre? Det er MANGE. 

Anonymkode: 857d1...9ac

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vår katt gikk gjennom mye smerte og behandlig og endte med nedsatt syn på øyet og endret personlighet, ville ikkeut osv for ikke ås nakke om at det kostet oss totalt nesten 18000 i dyrlege og hadde jeg visst i starten hvor mye smerte og elendighet kattenmåtte gå gjennom villejeg også vurdert avliving med en gang. Pus levde 5 år med mye dritt i etterkant som den kunne vært spart for typ å gå med gjensydd øyeklokk, kur på kur mot betennesler osv osv.. 

Anonymkode: 48e52...143

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vår katt gikk gjennom mye smerte og behandlig og endte med nedsatt syn på øyet og endret personlighet, ville ikkeut osv for ikke ås nakke om at det kostet oss totalt nesten 18000 i dyrlege og hadde jeg visst i starten hvor mye smerte og elendighet kattenmåtte gå gjennom villejeg også vurdert avliving med en gang. Pus levde 5 år med mye dritt i etterkant som den kunne vært spart for typ å gå med gjensydd øyeklokk, kur på kur mot betennesler osv osv.. 

Hvis man synes 18000,- er mye i veterinærbehandling så kan man faktisk ikke ha dyr i det hele tatt.

Anonymkode: a8152...387

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forbanna katt, get over it.

Anonymkode: c9847...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes 18000,- er mye i veterinærbehandling så kan man faktisk ikke ha dyr i det hele tatt.

Du er fasit på dette? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forferdet av å lese innleggene over. Stiller meg heller bak tankene til TS.

Anonymkode: c647f...cf2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde et dyr da jeg var liten som ble skadet og blind på det ene øyet. Dyret ble usikkert og aggressivt etterpå. Etter at det bet og nesten skadet hånda på en person valgte vi å avlive.

Kanskje det hadde vært best om vi valgte å avlive tidligere? Noen dyr har det best med å ikke måtte leve med bare et øye.

Anonymkode: 3dee6...987

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg føler meg veldig oppgitt og sint. En venninne/bekjent fortalte meg at hun måtte avlive en av familiens katter. Sa det på en måte som liksom fisket etter sympati. Min første reaksjon var at dette er en forferdelig situasjon som dyreeier, og svarte først noe sånn som "ånei, så utrolig vondt, hun var jo så ung og sprek, hva skjedde?" Og så svarer hun at katten hadde fått en øyebetennelse på ene øye etter en slåsskamp med en annen katt. Så blir jeg veldig overrasket over at det skulle ende med avlivning, da jeg vet at katter i likhet med andre dyr og mennesker kan leve helt fint med et øye. Jeg svarer da det, og så sier hun at det ble så himla dyrt, var billigere å avlive. Dette er en person med grei økonomi, så jeg tviler på at den operasjonen hadde medført sultkatastrofe i familien. Jeg spør da om hen ikke hadde forsikring? Neida, for dette var bare en vanlig huskatt, så det hadde de ikke på den katten. Altså, dyrlegeregninger er jo like dyre enten katten er huskatt eller rasekatt, så da må hun antakelig mene at den skjønne pusen var mindre verdt. Koster jo noe å avlive og, så differansen har jeg regnet på er ca 8-10 000. 

Jeg ble bare så j***** satt ut, og orket ikke begynne å kritisere da det er en person jeg må ha med å gjøre fremover. Men nå kjenner jeg at jeg har virkelig problem med dette mennesket, at jeg misliker vedkommende veldig mye. Jeg har selv katter og har hatt hund og hest, så jeg vet at det kan koste mye når de blir skadet og syke. Og da gjør man alt for å beholde det kjøre dyret. 

Ja, ville bare si det til noen, synes dette var skikkelig leit rett og slett. 

Anonymkode: 94e9c...2d0

Hvis det bare sto på pengene er jeg nok enig med deg. Dessverre har jeg erfaring  med dyr som ikke har hatt et godt liv etter skade. Det er ikke alle dyr som har det best med å leve videre. Det tilfellet du skriver om vet jeg ikke nok om til å sitte med en fasit. Bare husk at det er mange aspekter og at ikke alt er svart/hvitt.

Anonymkode: 3dee6...987

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

tosk. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et dyr er et dyr.  Hos oss har vi satt et tak på hvor mye vi mener våre kjæledyr er verdt i dyrlegeutgifter, så får andre ha sine meninger om det.

Anonymkode: 1a02b...17c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det gjør de. Er det mulig… Eier er den som bestemmer om dyret skal leve eller dø. De avliver friske dyr, og de lar vær å avlive syke dyr, selv om de selv synes det hadde vært det beste for dyret. Hvor mange katter per år, tror du blir avlivet fordi eier ikke vil ha dem lengre? Det er MANGE. 

Anonymkode: 857d1...9ac

Jeg vet om flere dyrleger som nekter å avlive friske dyr. Og det er slik det bør være. 

Anonymkode: 46a29...032

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere katter som har syn på bare det ene øyet. De greier seg fint. 

Anonymkode: b84ee...7c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet om flere katter som har syn på bare det ene øyet. De greier seg fint. 

Anonymkode: b84ee...7c6

Og noen vet om katter som ikke greier seg fint med ett øye. 🤷‍♀️ Regner med at slike vurderinger blir gjort i samråd med dyrlegen, og ikke ut fra at en fremmed på KG vet om noen katter som klarer seg greit. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...