Gå til innhold

Egenberedskap - hvilket kokeapparat og varmeovn til innebruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å ønske med kokeapparat og varmeovn som går på annet enn elektrisitet og som kan brukes inne til jul, men usikker på hva som er hensiktsmessig å ha i beredskap. Dere som har satt dere inn i dette, hva har dere valgt? 

Anonymkode: 9b82d...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke satt meg veldig inn i det men har allerede stormkjøkken som jeg tenker å bruke til matlaging. Har kjøpt ekstra gassbeholdere så det holder en stund. Fordel er det dobler som turutstyr.

I tillegg har vi peisovn til varme. 

Anonymkode: 0115b...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tenker å ønske med kokeapparat og varmeovn som går på annet enn elektrisitet og som kan brukes inne til jul, men usikker på hva som er hensiktsmessig å ha i beredskap. Dere som har satt dere inn i dette, hva har dere valgt? 

Anonymkode: 9b82d...788

Anbefaler en stor gassplate du får kjøpt på både Biltema. Ligger ii koffert og bruker små flasker som holder en to til tre timer. Billig og enkel i bruk og tar liten plass i beredskaps lageret. 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-2-kw-2000057981?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoOOUHkiQRAhiJDoQSlUb8NBXPYmlJQzSXj7jlbn4l0paKszpBABNfRoC9_QQAvD_BwE

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Man skrev (2 timer siden):

Anbefaler en stor gassplate du får kjøpt på både Biltema. Ligger ii koffert og bruker små flasker som holder en to til tre timer. Billig og enkel i bruk og tar liten plass i beredskaps lageret. 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-2-kw-2000057981?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoOOUHkiQRAhiJDoQSlUb8NBXPYmlJQzSXj7jlbn4l0paKszpBABNfRoC9_QQAvD_BwE

Jepp, disse er veldig praktiske. Jula hadde de faktisk til halv pris i forrige uke, men de koster jo ikke stort uansett. Og så kjøper du et passe antall små gassflasker på biltema eller lignende, og lagrer de på et trygt og relativt luftig sted. En gasspatron varer halvannen times tid hvis du kjører full guffe.

Anonymkode: d8b6c...f7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for stormkjøkken som går på rødsprit. Man slipper styret med å lagre gasstanker, og det tar veldig liten plass. Vi har noe ala dette: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/stormkjokken/stormkjokken-10-deler-2000051344.

I tillegg praktisk å ha med på tur/bilferie og liknende. Vi brukte også vårt masse når vi pusset opp kjøkken. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amys skrev (14 minutter siden):

Jeg ville gått for stormkjøkken som går på rødsprit. Man slipper styret med å lagre gasstanker, og det tar veldig liten plass. Vi har noe ala dette: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/stormkjokken/stormkjokken-10-deler-2000051344.

I tillegg praktisk å ha med på tur/bilferie og liknende. Vi brukte også vårt masse når vi pusset opp kjøkken. 

Rødsprit innendørs er skummelt. Hvis det velter eller man fyller på før flammene har slukket, får du branntilløp innendørs. 

Anonymkode: c6830...c54

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rødsprit innendørs er skummelt.

riktig lagring går vel bra:) Rødsprit brenner bare hvis du tenner på ;) Gassflasker derimot kan faktisk eksplodere..
og rødsprit el annen sprit varer mye lenger enn gass.

Anonymkode: e50b8...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

riktig lagring går vel bra:) Rødsprit brenner bare hvis du tenner på ;) Gassflasker derimot kan faktisk eksplodere..

Det er under bruk det er farlig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Rødsprit innendørs er skummelt. Hvis det velter eller man fyller på før flammene har slukket, får du branntilløp innendørs. 

Relativt liten sjanse for å velte stormkjøkkenet, og vi har iallfall aldri hatt problemer med å se at det er slukket før vi heller på mer. Vi bruker også rødsprit til fonduegryte, og den har samme type brenner som stormkjøkkenet. 

Men selvfølgelig, man skal være forsiktig med flammer innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Varer rødsprit lengre enn gass? Et kjapt søk forteller at butan- og propangass har brennverdi 50 MJ/kg mens etanol har 26 MJ/kg.   
En vanlig gasbeholder med 600 gram gass er vel rundt en liter i volumen (har ikke sjekket med tipper). Etanol veier 0,78 kg/l. Det er såpass likt volumenmessig det er ubetydelig. Spesielt tatt i betraktningen brennverdien som jo er høyere for gassene. 

På kortere turer kan vekt av brenner og beholder ha en betydelig. Det at man vanskelig kan ta med bare litt gass på samme måten som man kan med rødsprit kan gjøre en praktisk forskjell. Men som ekstra lager i hjemmet ved krise er det uten betydning. Så alt i alt er gass under trykk er veldig effektivt når målet er å varme mat. 

Ved korrekt oppbevaring av en gassflaske er det minimal sannsynlighet for eksplosjon. Er det først så varmt rundt gassflasken nødventilen åpner seg er det såpass fyr på huset ditt du er skikkelig fucked uansett.  
Rødsprit har der i mot stor sannsynlighet for alvorlig brukerfeil. Det er ikke uten grunn det tales med store bokstaver når det kommer til korrekt bruk, etterfylling, håndtering av varm brenner og den nesten usynlige flammen fra etanol. Uflaks med rødsprit er en gjenganger på brannskadeavdelinger. 

Og så rent praktisk syns jeg sot fra rødsprit er noe dritt. Hadde for lenge siden tilgang til ren metanol (enda litt lavere brennverdi enn etanol men verdt det), som jeg brukte i stormkjøkken på tur. Fungerer helt ypperlig og helt uten sot. Men nå har jeg ikke samme tilgangen og det har blitt såpass gode gassbrennere som heller ikke soter jeg bare velger det. 

Jeg har ingenting i mot spritbrennere. Bruker det av og til selv og har i tillegg til gassbeholdere en 3 liters dunk med rødsprit liggende som jeg tenker kan bidra til nødlageret. 

Anonymkode: 0115b...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødspritbrenner i stormkjøkken egner seg godt på tur når man har god tid.  Jeg ville aldri valgt det som "nødutstyr" hjemme både fordi det er lite effektivt, og fordi det er vanskelig å etterfylle underveis.  

Gassbrennere som nevnt med en eller to plater for små gassbokser fungerer.  Varmeovn for propan likeså. (Gassgrillflasken gjør susen der).  
Ulempen med alle nevnte er at de bruker oksygenet du skal puste så det må være nok luft som kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...