Gå til innhold

Til dere som har leid leilighet, for deretter å flyttet bort for å studere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg planlegger å flytte bort fra der jeg bor, for å ta høyere utdanning. Men en ting som jeg tenker på er hvordan jeg skal løse det med leiligheten min, og jobb forsåvidt. 

jeg leier leilighet, og det er tre måneders oppsigelse. Man får jo ikke vite om man kommer inn på studiet før kort tid før studiestart.

Hva har dere andre gjort? Bare sagt opp leiligheten i forkant, og satset på at dere kommer inn på studiet? Satt til sides penger for å betale leien gjennom oppsigelsestiden, selvom dere har flyttet ut og begynt på studiet? 

jeg tenker også på hvordan jeg skal løse det med jobb, finnes det noen rettigheter ift. oppsigelse på jobb når man skal ta høyere utdanning?

På jobb er det kun 1 måned oppsigelse, men jeg vil jo trenge tid til flytting osv også, så det blir ikke mulig å jobbe helt til studiestart. 

har dere bare sagt opp alt og krysset fingrene? Det virker litt risikabelt da det ikke er 100% sikkert at jeg får studieplass

Anonymkode: 9a553...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er grei sjanse for å komme inn, så ville jeg sagt opp leiligheten. Hvis ikke så venter du til du får svar, og sier opp da, og betaler ut oppsigelsestiden hvis de ikke får leid ut til noen nye. 
Du får som du selv sier ikke konkret svar før nærmere studiestart, men du bør absolutt ordne deg ny bolig på studiestedet før du får svar. 

Hvilke rettigheter tenker du ang oppsigelse på jobb? 
Du leverer oppsigelse i rett tid. Hvis du f.eks sier opp i juni, så jobber du ut juli. Hvis du trenger siste uka i juli til å flytte så tar du ut ferie eller avtaler med sjefen at du slutter tidligere. 
Jeg leverte oppsigelse i juni, men avtalte med sjefen at jeg skulle jobbe til 15 august, og at jeg skulle få trekke oppsigelsen og bli værende i stillingen min dersom jeg ikke kom inn. 

Men ja, det er litt å krysse fingrene, og sjekke tall for studiene for å se litt på hvor gode sjanser man har. Eventuelt søke flere studier i samme by. Hvis man ikke kommer inn, så finner man enten ett annet studie eller så finner man seg en jobb. 

Anonymkode: a4469...a27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg planlegger å flytte bort fra der jeg bor, for å ta høyere utdanning. Men en ting som jeg tenker på er hvordan jeg skal løse det med leiligheten min, og jobb forsåvidt. 

jeg leier leilighet, og det er tre måneders oppsigelse. Man får jo ikke vite om man kommer inn på studiet før kort tid før studiestart.

Hva har dere andre gjort? Bare sagt opp leiligheten i forkant, og satset på at dere kommer inn på studiet? Satt til sides penger for å betale leien gjennom oppsigelsestiden, selvom dere har flyttet ut og begynt på studiet? 

jeg tenker også på hvordan jeg skal løse det med jobb, finnes det noen rettigheter ift. oppsigelse på jobb når man skal ta høyere utdanning?

På jobb er det kun 1 måned oppsigelse, men jeg vil jo trenge tid til flytting osv også, så det blir ikke mulig å jobbe helt til studiestart. 

har dere bare sagt opp alt og krysset fingrene? Det virker litt risikabelt da det ikke er 100% sikkert at jeg får studieplass

Det er ingen rettigheter med forkortet oppsigelsestid hverken når det kommer til oppsigelse på jobb eller der du leier uansett om du skal studere eller flytte generelt. Dette er noe du må prøve avtale der du jobber f.eks. Men er ingen krav eller rettighet du har.

Både arbiedsgiver og utleier skal jo ha tid til å få inn noen nye. Dette med oppsigelse er et vern som går begge veier

Anonymkode: 79d67...e9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen rettigheter med forkortet oppsigelsestid hverken når det kommer til oppsigelse på jobb eller der du leier uansett om du skal studere eller flytte generelt. Dette er noe du må prøve avtale der du jobber f.eks. Men er ingen krav eller rettighet du har.

Både arbiedsgiver og utleier skal jo ha tid til å få inn noen nye. Dette med oppsigelse er et vern som går begge veier

Anonymkode: 79d67...e9e

Hehe, ja. Jeg spørr ikke om noen har lurt seg unna oppsigelsestiden. Men hvordan de har klart å fått til flytting, om de har betalt dobbelt leie over en tid f.eks. 

Jeg spørte angående rettigheter ift. jobb da jeg vet man f.eks. Har rettigheter til permisjon fra jobb om man skal studere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe, ja. Jeg spørr ikke om noen har lurt seg unna oppsigelsestiden. Men hvordan de har klart å fått til flytting, om de har betalt dobbelt leie over en tid f.eks. 

Jeg spørte angående rettigheter ift. jobb da jeg vet man f.eks. Har rettigheter til permisjon fra jobb om man skal studere

Men har du søkt på en utdanning hvor du tenker deg tilbake til den arbeidsgiveren? 
Hvor lenge har du vært ansatt der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men har du søkt på en utdanning hvor du tenker deg tilbake til den arbeidsgiveren? 

Nei, skal ikke tilbake hit. Men vet om den rettigheten om at man har rett på permisjon fra jobb vist man skal ta høyere utdanning, men jeg er usikker på akkurat hvordan denne regelen funker og om den kan benyttes av alle aller ei. 
det jeg evt tenkte var om at jeg kan være permitert f.eks. Halve oppsigelsestiden min på dette grunnlaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vært ansatt i ca 2,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men vet om den rettigheten om at man har rett på permisjon fra jobb vist man skal ta høyere utdanning, men jeg er usikker på akkurat hvordan denne regelen funker og om den kan benyttes av alle aller ei. 
det jeg evt tenkte var om at jeg kan være permitert f.eks. Halve oppsigelsestiden min på dette grunnlaget

Ingen rett på permisjon i oppsigelsestid så du må høre med arbeidsgiver om det er mulig.

Anonymkode: 27f44...a9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen rett på permisjon i oppsigelsestid så du må høre med arbeidsgiver om det er mulig.

Anonymkode: 27f44...a9a

Ok, takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...