Gå til innhold

Mer enn en adventsstjerne- hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (1 time siden):

Alle gjør selvsagt som de vil, ingen adventsstjerne, ti adventsstjerner...

Ja, jeg synes ikke dette er noe å henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 4.09):

Ser veldig mange som har 2 eller flere adventstjerner i vinduene. På rekke og rad. Naboen har ikke mindre enn 5 helt like stjerner i alle vinduene ut mot gaten.

Symbolikken drukner jo helt. Det er kun EN smnetlehemsstjerne. 

Anonymkode: 8192f...628

Jeg er oppvokst i bedehusmiljøet der alle misjoner sto sterkt, og der det var veldig strenge regler for alt, men jeg har aldri hørt at man bare kunne ha én adventsstjerne i vinduet.
(De eneste regelene de hadde om adventsstjernen var at den skulle ha 7 tagger, og at den skulle lyse fra første søndag i advent til 6.januar)

Jeg har søkt rundt omkring, men jeg finner heller ikke noen informasjon som sier at det bare er "lov" med én stjerne, men finner ingenting om det.

Hvor har du denne informasjonen fra?

Anonymkode: 8d46f...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har tenkt på det samme TS. (En av få som "støtter" deg i denne.) Synes det ser litt snodig ut med mange stjerner "på rekke og rad" bortover vinduene, og enig med den over her som sier de slår i hjel hverandre. Har for øvrig to stjerner selv, men på hver sin side av huset. Det er litt sånn "mer er bedre"-tankegang tror jeg, på samme måte som at mengden julebelysning utenfor husene også øker for hvert år. Personlig synes jeg da lysene mister noe av effekten ("lyse opp" en flombelyst hage?). 

Anonymkode: 353dc...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stjerne i hvert rom. Er så fint med lys i den mørkeste perioden på året. 😊

(Og nå har jeg lært at hvis noen religiøse ser ned på meg, så skal jeg bare si at det er så flott å minnes Jesu fødsel uansett rom jeg er i 👼

Anonymkode: 95fda...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2024 at 5:50 AM, AnonymBruker said:

Ts her.

Dette plager meg ikke så veldig- men jeg bare undres på ekte hva folk tenker.

Adventstjerne sier du? Ja la oss kjøpe 7 stykker.

Hvor mange adventslysestaker har man da tro? 

Folk tenker at vi er i Norge og de feirer JUL og ikke "christmas", og at stjerne er en koselig tradisjon som absolutt ikke trenger å ha relgiøs betydning, men bare minner om en stjerneklar vinterhimmel og ekstra lys i mørketida. Kristendommer har prøvt å kuppe andre skikker og tradisjoner, så da er det helt ok å "kuppe" noe tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også mange. Men dette fordi barna ønsker sin egen stjerne på rommene sine. Og det nytter ikke droppe det ett år, for dem er det barndomsminner som må på plass hver jul. 

Anonymkode: 015ec...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kristen, så jeg tenker ikke på Betlehemsstjerna når jeg henger opp stjerner i vinduene. Har et stort hus og ønsker litt lys og pynt i flere rom enn ett….  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 4.09):

Ser veldig mange som har 2 eller flere adventstjerner i vinduene. På rekke og rad. Naboen har ikke mindre enn 5 helt like stjerner i alle vinduene ut mot gaten.

Symbolikken drukner jo helt. Det er kun EN smnetlehemsstjerne. 

Men da forutsetter du jo at folk i det moderne, sekulære Norges der vi etter 1000 år(!) etter tvangskristningen av landet fremdeles feirer jul - den førkristne feiringen altså - feirer «kristen midtvintersfeiring».

Hvorfor i alle dager valgte du å anta noe slikt? Hadde du faktagrunnlag for å gjette på at folk liker å pynte med stjerner fordi bibel og ikke fordi - stjernehimmel? :klo: 

Anonymkode: 6ac63...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...