Gå til innhold

hvorfor er det viktig med kjønnsskifte for å bli lykkelig?

Ekko jenta

Anbefalte innlegg

Ekko jenta skrev (10 timer siden):

Er det virkelig så grusomt? Å ha en frisk kropp, med opplevelse at man er feil kjønn? Jeg leser dette, men sliter ennå litt med å forstå det ja. 😓

altså våkner jeg opp i morgen med en manne kropp så hadde jeg forestilt meg at jeg fikk panikk. Men tror jeg fremdeles ikke hadde operert meg nedentil slik som det er nå skal jeg være ærlig..

Sykdommer og skjønnhets operasjonar ville jeg heller ikke sammenlignet med kjønnskorrigerende operasjon.

det er jo ikke det samme?

Det er faktisk så grusomt for mange av de at mange ender opp med å ta livet sitt i fortvilelse om de ikke får den helsehjelpa de trenger. Jeg tenker det egentlig sier sitt,jeg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser to årsaker til dette:

1. Svart/hvitt tenkning i samfunnet, det er svært lite rom for mennesker man ikke umiddelbart kan sette i boksen A4 mann og A4 kvinne.

2. En enorm industri som tjener på kjønnsskifte, der påvirkningen har gått så langt at den nå har kommet inn i barneskolen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så la dette ligge. For dem som sliter legger du stein til byrden. 

Anonymkode: 99932...c37

EH, er det å legge stein til byrden å søke mer informasjon? Skal ingen måtte stå ansvarlig for valg de tar i livet, selv om det er aldri så slitsomt - for hjelpes om de må FORKLARE seg om det.

Anonymkode: 28aa9...013

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

EH, er det å legge stein til byrden å søke mer informasjon? Skal ingen måtte stå ansvarlig for valg de tar i livet, selv om det er aldri så slitsomt - for hjelpes om de må FORKLARE seg om det.

Anonymkode: 28aa9...013

Ikke den du siterte, men det skulle strengt talt ikke være nødvendig å påpeke at det er forskjell på å søke informasjon versus det vi ser fra ts.

Anonymkode: 0cc6c...845

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men ut i fra dette innlegget har du fremdeles ingen kunnskap og jeg håper virkelig ikke du deler de tankene du kommer her til noen som faktisk er født i feil kropp.

Hva legger du i å være født i feil kropp? At kroppen "egentlig" skulle vært f.eks jente, men så gikk noe galt et sted og det ble en guttekropp i stedet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Det er faktisk så grusomt for mange av de at mange ender opp med å ta livet sitt i fortvilelse om de ikke får den helsehjelpa de trenger. Jeg tenker det egentlig sier sitt,jeg.

Selvsagt skal de få helsehjelp. Spørsmålet er om hjelpen skal bestå i å prøve å omforme en frisk kropp til å ligne det motsatte kjønn, med alt det fører med seg, eller om innsatsen bør settes inn på psykologisk hjelp.

Kanskje det ikke finnes et allmenngyldig svar på det. Men jeg har inntrykk av at hvis en ungdom i dag sier de egentlig er motsatt kjønn, så skal førstevalget være å anerkjenne det som en sannhet, selv om det åpenbart ikke er sant, og å tilby kirurgiske og hormonelle inngrep i kroppen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (6 timer siden):

Mentale lidelser behandles ved å prøve å helbrede psyken, ikke ved å forandre en ellers frisk kropp.

Det jeg virkelig sliter med å begripe, er hvorfor man skal ta utgangspunkt i at det er kroppen det er noe galt med når folk sliter med kjønnsdysfori. Hvis kroppen faktisk er syk eller har misdannelser i kjønnsorganene e.l. kan jeg forstå det. Men hvis det ikke er noe galt med kroppen og problemet er at personen føler at kroppen er feil, så virker det bokstavelig talt helt sinnssykt å operere og medisinere kroppen for at den skal fremstå mer i tråd med noe som per definisjon, objektivt sett, er en vrangforestilling.

Jeg bør sikkert skyte inn her at jeg ikke har noe problem med at folk ønsker å framstå som motsatt kjønn eller skifte navn eller hva det måtte være. Det er et fritt land og alt det der. Men det er vanligvis ikke helsevesenets oppgave å prøve å få verden til å passe til den enkeltes private verdensbilde og følelser.

Vet ikke om du leste innlegget mitt på side 1, om den teorien fra barne og ungdomsarbeider-pensum, om at det finnes strukturer i hjernen som har med kjønn å gjøre. Dersom hjernen har kvinnestrukturer, da må man nødvendigvis endre kjønnsorganet, for å operere hjernen er ikke et alternativ.

Anonymkode: c6cf5...8b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 minutt siden):

Selvsagt skal de få helsehjelp. Spørsmålet er om hjelpen skal bestå i å prøve å omforme en frisk kropp til å ligne det motsatte kjønn, med alt det fører med seg, eller om innsatsen bør settes inn på psykologisk hjelp.

Kanskje det ikke finnes et allmenngyldig svar på det. Men jeg har inntrykk av at hvis en ungdom i dag sier de egentlig er motsatt kjønn, så skal førstevalget være å anerkjenne det som en sannhet, selv om det åpenbart ikke er sant, og å tilby kirurgiske og hormonelle inngrep i kroppen.

De som får kjønnskorrigerende kirurgi i dag har jo gått gjennom årevis med oppfølging og samtaler i helsevesenet før de kommer så langt at operasjon blir aktuelt. Kanskje har samtalene begynt i begynnelsen av tenårene. Så, hvis man passer akkurat inn i malen til sykehuset for hva de mener en transperson skal være, får man kanskje tillatelse til å operere kjønnsorganene når man er over 18. De som har annen psykisk sykdom blir nektet behandling. Førstevalget er ikke å tilby kirurgiske inngrep. Hormoner får man litt lettere, men det er en mølle man skal igjennom før man får det også.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som har annen psykisk sykdom blir nektet behandling.

Jeg skrev litt fort og flyttet på ord og setninger her, jeg mente ikke å insinuere at jeg mener at det er en psykisk sykdom å være transperson. Får dessverre ikke redigert det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulike grunner til at folk føler seg ubekvem i sitt biologiske kjønn. 

Den typiske transpersonen mange tenker på er kanskje det som mange har sett i media: en veldig feminin gutt, som bare liker jenteting, vil ha kjole, langt hår osv. Tenk Emma Ellingsen, fks. Eller veldig guttete jenter, som trekkes mot typisk maskuline ting. Disse personene vil som regel ha som mål å passere mest mulig og blende inn i samfunnet. Men faren er selvsagt at de kan komme til å angre om de transisjonerer tidlig i livet.

Men du har også de som ønsker kjønnskifte av seksuelle årsaker. Dette er som regel menn som tenner på å være kvinner, og å bli sett på som seksuelle objekter av andre. De transisjonerer som regel senere i livet og pleier som regel ikke å operere underlivet. Tenk fks Benestad eller Bruce Jenner. Det er skrevet flere bøker om fenomenet, det kalles autogynofili.  

Anonymkode: 33fd2...700

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke om du leste innlegget mitt på side 1, om den teorien fra barne og ungdomsarbeider-pensum, om at det finnes strukturer i hjernen som har med kjønn å gjøre. Dersom hjernen har kvinnestrukturer, da må man nødvendigvis endre kjønnsorganet, for å operere hjernen er ikke et alternativ.

Jeg har hørt om den teorien for lenge siden. Siden den knapt nevnes nå antar jeg at den har vist seg ganske ufundert, ellers hadde den vært brukt for alt den er verdt av transaktivister. Hjernen kan opereres, og er forøvrig temmelig plastisk (formbar) sammenlignet med resten av kroppen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De som får kjønnskorrigerende kirurgi i dag har jo gått gjennom årevis med oppfølging og samtaler i helsevesenet før de kommer så langt at operasjon blir aktuelt. Kanskje har samtalene begynt i begynnelsen av tenårene. Så, hvis man passer akkurat inn i malen til sykehuset for hva de mener en transperson skal være, får man kanskje tillatelse til å operere kjønnsorganene når man er over 18. De som har annen psykisk sykdom blir nektet behandling. Førstevalget er ikke å tilby kirurgiske inngrep. Hormoner får man litt lettere, men det er en mølle man skal igjennom før man får det også.

Det stemmer, og jeg ser jeg ordla meg upresist. Når jeg sier "førstevalget skal være" tenkte jeg ikke på lovregulerte behandlingsløp i det offentlige helsevesenet, men hvilke holdninger man "skal" ha til dette. Nå er nok det offentlige ordskiftet preget av de mest ekstreme stemmene som kanskje ikke representerer den jevne pasient med kjønnsdyfori, men det kreves av mange at både helsevesenet og samfunnet forøvrig skal rette seg etter den enkeltes personlige oppfatning av egen identitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (30 minutter siden):

All psykologisk hjelp i hele verden klarer ikke å gjøre livene til transpersoner bedre, det viser absolutt all god, fagfellevurdert forskning på dette teamet.

Kjønnskorrigerende helsehjelp,derimot, hjelper masse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Hva legger du i å være født i feil kropp? At kroppen "egentlig" skulle vært f.eks jente, men så gikk noe galt et sted og det ble en guttekropp i stedet?

Om du ikke har levd under en stein de siste X antall årene så vet du veldig godt hva det betyr å være født i feil kropp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekko jenta skrev (15 timer siden):

men sliter ennå litt med å forstå det ja. 😓

Må du forstå det?

Anonymkode: 7022c...ec8

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du ikke har levd under en stein de siste X antall årene så vet du veldig godt hva det betyr å være født i feil kropp.

Nei. Jeg vet at det handler om en følelse av at kroppen har feil kjønn eller etnisitet osv, men hva det ER, vet jeg ikke. Hva mener du det er?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du underskriver med jente. Tenk deg hvis du var født som mann, ville ikke det vært utåelig, og du hadde hatt et ekstremt sterkt ønske om å se ut og føle deg som jente uten å tenke på xy eller xx? 

Anonymkode: 16210...650

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (8 timer siden):

Nei. Jeg vet at det handler om en følelse av at kroppen har feil kjønn eller etnisitet osv, men hva det ER, vet jeg ikke. Hva mener du det er?

Hva mener du med hva det er? Det er ikke noe jævla gjenstand. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (17 timer siden):

All psykologisk hjelp i hele verden klarer ikke å gjøre livene til transpersoner bedre, det viser absolutt all god, fagfellevurdert forskning på dette teamet.

Kjønnskorrigerende helsehjelp,derimot, hjelper masse.

Tja. Det viser seg jo også at mange transpersoner sliter psykisk også etter kjønnskorrigerende behandling. Særlig i studier som går på psykisk helse litt lenger etter kjønnsskifte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...