AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #61 Del Skrevet 4. desember 2024 Grüner skrev (På 2.12.2024 den 21.04): Fordi det er altfor mange pasienter og altfor få behandlere. Dette stemmer ikke helt. Det er for få behandlere i det -offentlige-. Og betaler man/har veldig god råd, får en hjelp. Så dette gjelder en elendig satsning på psykisk sykdom og subsidier fra det offentlige sin side. Anonymkode: de298...4a3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #62 Del Skrevet 4. desember 2024 Memorangen skrev (7 timer siden): Enig. Kapasiteten er for liten. Man må være nærmest suicidal for å få hjelp i det offentlige. Nei man behøver absolutt ikke å fake at man suicidal for å få hjelp. Syns mange influencere tar opp plassene på dps og det virker som de vil gå på dps kun fordi det er populært og at da kan de lage tiktok videoer av det. Man kan se at disse influencerne ikke er veldig syke. De legger ut videoer og man kan se at de er helt normale, de er med venner hele tiden og reiser til utlandet og bare normale ting. Ikke misforstå, man kan ha det dårlig selvom man smiler, MEN disse er ikke ALVORLIG syke. Så dps har en jobb å gjøre når de prioriterer hvem som får plass og ikke. Tving disse influencerne heller ut i jobb enn å la de gå på aap i flere år mens de vlogger om sine utenlandsturer flere ganger i året. Blir provosert. Anonymkode: 0e11d...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 4. desember 2024 #63 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei man behøver absolutt ikke å fake at man suicidal for å få hjelp. Syns mange influencere tar opp plassene på dps og det virker som de vil gå på dps kun fordi det er populært og at da kan de lage tiktok videoer av det. Man kan se at disse influencerne ikke er veldig syke. De legger ut videoer og man kan se at de er helt normale, de er med venner hele tiden og reiser til utlandet og bare normale ting. Ikke misforstå, man kan ha det dårlig selvom man smiler, MEN disse er ikke ALVORLIG syke. Så dps har en jobb å gjøre når de prioriterer hvem som får plass og ikke. Tving disse influencerne heller ut i jobb enn å la de gå på aap i flere år mens de vlogger om sine utenlandsturer flere ganger i året. Blir provosert. Anonymkode: 0e11d...921 Dette høres nå veldig merkelig ut? Gå på dps fordi det er poulært? Kan ikke tenke meg noe som må være mindre populært😅 Nå har jeg ikke peiling på influencere i det hele tatt, men da jeg var på DPS en lang periode (som pårørende), tenkte jeg iallfall at de som var der virkelig trengte å være der. Tviler på at en eller annen influencer får plass på dps på et annet grunnlag enn andre folk, så jeg kan ikke tenke meg at den teorien din stemmer. Jeg tror det er kapasitetsproblemer rett og slett. Hvem i alle dager lager tik tok videoer av å være på dps? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 4. desember 2024 #64 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke helt. Det er for få behandlere i det -offentlige-. Og betaler man/har veldig god råd, får en hjelp. Så dette gjelder en elendig satsning på psykisk sykdom og subsidier fra det offentlige sin side. Anonymkode: de298...4a3 Ja og så finnes det private psykologer som er helt elendige også. Dyrt er det og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #65 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.49): Du kan søke kommunal psykiatritjeneste, som også er gratis. Du får ikke avslag der. Du er ikke syk nok for dps. Dps behandler ALVORLIG syke personer. Og det stemmer ikke at man må forsøke å ta livet sitt eller påberope seg selvmordstanker for å få plass der. Dps ser på hvor syk man er. Anonymkode: 0e11d...921 Stemmer til en viss grad. Jeg har bodd i to forskjellige kommuner langt unna hverandre mens jeg har hatt det knall tøft. Jeg sliter ikke så mye som det trådstarter sier hen gjør, men jeg falt imellom to stoler - for syk for rask psykisk helsehjelp eller andre lavterskel tilbud i kommunen. For dps var ikke saken akutt nok. Har brukt opp sparepengene mine på PRIVAT psykologtimer. Er langt fra kurert, men nå var sparekonto tom. Anonymkode: 7c36a...571 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #66 Del Skrevet 4. desember 2024 Maskinfører skrev (På 2.12.2024 den 22.40): Norge styres etter Særinteresse prinsippet derfor er det aldri nok penger så at SV skrøt fælt av Statsbudsjettet sitt mere til tannlegen det var ikke bilde av en Pasient men bilde av en Tannlege som gliste du har helt rett i det du sier vi betaler betaler og betaler men pengene strekker ikke til Du har altså ikke fått med deg at dette gjelder behandling i den offentlige tannhelsetjenesten? Jeg kan love deg at de offentlige tannlegene hverken trenger mer å gjøre enn de allerede har, eller at de tjener noe mer penger på «tannhelsereformen». Tannleger i den offentlige tannhelsetjenesten har fastlønn. Anonymkode: e2f36...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #67 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stemmer til en viss grad. Jeg har bodd i to forskjellige kommuner langt unna hverandre mens jeg har hatt det knall tøft. Jeg sliter ikke så mye som det trådstarter sier hen gjør, men jeg falt imellom to stoler - for syk for rask psykisk helsehjelp eller andre lavterskel tilbud i kommunen. For dps var ikke saken akutt nok. Har brukt opp sparepengene mine på PRIVAT psykologtimer. Er langt fra kurert, men nå var sparekonto tom. Anonymkode: 7c36a...571 Hva mener du med for syk for psykisk helsehjelp i kommunen? Dro du dit og de sa du kan ikke gå her fordi du er for syk? Det fins langtids psykisk helsehjelp i kommunene også, ikke bare rask psykisk helsehjelp. Anonymkode: 0e11d...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #68 Del Skrevet 4. desember 2024 Norsk psykiatri er en vits. Xen min tok livet av seg på lukket avdeling. Ruset seg på håndsprit når hun var inne på lukket avdeling også. Fordi det stod ved dørene. Null kontroll. Null oppfølging etter tvangsinnleggelser. En bekjent av meg var inne i psykiatrien og, sa han ønsket å dø. Ble fratatt førerkort(bor langt oppi skauen) anbefalt å søke ufør(arbeidskar som pokker og tilnærmet null fravær) så nå sitter han ensom oppi skauen uten jobb eller noen lyspunkter. Logisk? Anonymkode: b0dda...35a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #69 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva mener du med for syk for psykisk helsehjelp i kommunen? Dro du dit og de sa du kan ikke gå her fordi du er for syk? Det fins langtids psykisk helsehjelp i kommunene også, ikke bare rask psykisk helsehjelp. Anonymkode: 0e11d...921 Saken min var for kompleks for lavterskel tilbudene. Var ingen hjelp å få av psykisk helsehjelp innad kommunen uten å søke seg via fastlegen. Fastlegen skrev henvisning, avslag. Kommunen skrev i sin vurdering at jeg ikke var syk nok, og at jeg kunne benytte meg av gratis hjelp telefon i form av kirken sos eller lignende tilbydere. Dette gjelder begge kommuner. En på Vestlandet, og en på Østlandet. Anonymkode: 7c36a...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #70 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.49): Du kan søke kommunal psykiatritjeneste, som også er gratis. Du får ikke avslag der. Du er ikke syk nok for dps. Dps behandler ALVORLIG syke personer. Og det stemmer ikke at man må forsøke å ta livet sitt eller påberope seg selvmordstanker for å få plass der. Dps ser på hvor syk man er. Anonymkode: 0e11d...921 Dette her en noe stort tull. Har du fått vedtak på psykriatri tjenesten fra kommunen? Det er nok grunner til at de ikke gir avslag. Det de gjør er å sende ut brev med info om hva som er innvilget men de har ingen på jobb som kan utføre tjenesten. Hva er vitsen med å foreslå slike ting? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #71 Del Skrevet 4. desember 2024 Bålkaffe skrev (På 3.12.2024 den 8.43): Jeg ser flere skriver at DPS kun behandler _alvorlig_ psykisk syke mennesker, men det stemmer ikke det heller. Søker man behandling via DPS for alvorlige psykiske problemer som gjerne er sammensatte, ser jeg at mange får avslag. Enten fordi DPS'en de søker seg til ikke har kompetansen til å behandle de eller ikke har plass. Mange får da beskjed om å søke avtalespesialist, men de har ikke råd, selv når avtalespes. har avtaler med det offentlige. Greia med DPS har blitt et pakkeforløp, på samme måte som resten av helsevesenet. De ser på om du vil klare å bli "frisk" eller behandlet vellykket på 10-15 timer. Er ikke forutsetningene for det på plass, har de ikke kompetansen til å behandle deg. Her kan man lese et debattinnlegg fra 2015 som omhandler innføringen av pakkeforløp i psykisk helsevern i Norge. https://psykologisk.no/2015/12/hva-skal-vi-med-pakkeforlop-i-psykisk-helsevern/ Satt ut i praksik er dette helt jævlig. Selv fikk jeg syv samtaler på dps fordelt over to år, flere av timene var forkortet fordi behandler tok meg inn sent. Når det var avsluttet mente fastelegen at jeg hadde fått hjelp å han nekter å henvise til avtalespesialist. Han ønsker kun å gi meg resept på apedop. Om man ikke er dårlig nok i utgangspunktet så gjør møtet med systemer at all troen på fremtiden og bedring forvinner helt. Jeg kan ikke fatte at jeg skal gå hjemme alene helt isolert pga sykdom i årevis uten noen form for hjelp. Jeg trist på vegne av meg selv og alle andre som har det sånn. Alle vet at isolasjon og ingen sosial kontakt med andre er farlig for et menneske, alikevel er det ikke en oppgave som helse ønsker å hjelpe med. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #72 Del Skrevet 4. desember 2024 Andrine& skrev (6 minutter siden): Satt ut i praksik er dette helt jævlig. Selv fikk jeg syv samtaler på dps fordelt over to år, flere av timene var forkortet fordi behandler tok meg inn sent. Når det var avsluttet mente fastelegen at jeg hadde fått hjelp å han nekter å henvise til avtalespesialist. Han ønsker kun å gi meg resept på apedop. Om man ikke er dårlig nok i utgangspunktet så gjør møtet med systemer at all troen på fremtiden og bedring forvinner helt. Jeg kan ikke fatte at jeg skal gå hjemme alene helt isolert pga sykdom i årevis uten noen form for hjelp. Jeg trist på vegne av meg selv og alle andre som har det sånn. Alle vet at isolasjon og ingen sosial kontakt med andre er farlig for et menneske, alikevel er det ikke en oppgave som helse ønsker å hjelpe med. Men er DPS det eneste hjelpetilbud i verden, da? Anonymkode: bcd32...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #73 Del Skrevet 4. desember 2024 Andrine& skrev (9 minutter siden): Satt ut i praksik er dette helt jævlig. Selv fikk jeg syv samtaler på dps fordelt over to år, flere av timene var forkortet fordi behandler tok meg inn sent. Når det var avsluttet mente fastelegen at jeg hadde fått hjelp å han nekter å henvise til avtalespesialist. Han ønsker kun å gi meg resept på apedop. Om man ikke er dårlig nok i utgangspunktet så gjør møtet med systemer at all troen på fremtiden og bedring forvinner helt. Jeg kan ikke fatte at jeg skal gå hjemme alene helt isolert pga sykdom i årevis uten noen form for hjelp. Jeg trist på vegne av meg selv og alle andre som har det sånn. Alle vet at isolasjon og ingen sosial kontakt med andre er farlig for et menneske, alikevel er det ikke en oppgave som helse ønsker å hjelpe med. Har du vurdert å gjøre noe med problemet, fremfor å behandle symptomene på problemet? Du skriver at du er isolert og ikke har sosial kontakt. Hvilken hjelp skal DPS gi deg for dette? Samtaler der dere skal prate om at du er isolert og ikke har sosial kontakt? Kan ikke se at det skal løse problemet ditt for å være helt ærlig. Er det ikke lettere å forsøke å skaffe seg sosial kontakt? Bare lurer. Anonymkode: ca890...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #74 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er DPS det eneste hjelpetilbud i verden, da? Anonymkode: bcd32...a56 En henvisning går alltid først til Dps. Avtalespesialist er det eneste som finnes utenom Dps hvis du ser bort fra privat. Hva tenkte du på? Opplys meg gjerne hvis det er noe jeg ikke vet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #75 Del Skrevet 4. desember 2024 Andrine& skrev (8 minutter siden): Jeg kan ikke fatte at jeg skal gå hjemme alene helt isolert pga sykdom i årevis uten noen form for hjelp. Jeg trist på vegne av meg selv og alle andre som har det sånn. Alle vet at isolasjon og ingen sosial kontakt med andre er farlig for et menneske, alikevel er det ikke en oppgave som helse ønsker å hjelpe med. Her tror jeg at du har et vrengt syn på hva helsevesenet kan hjelpe deg med, og hva DPS bør bruke ressurser på. Fastlege og behandlere skal kun gi deg verktøy for at du selv skal kunne komme deg ut av isolasjon. Det er du selv som må oppsøke andre mennesker. I tillegg så finnes det flere hjelpetilbud som man kan benytte seg av. Å bruke DPS i dette tilfelle er helt feil, så jeg forstår godt hvorfor fastlegen din ikke ønsket å henvise deg på nytt. Anonymkode: 0f7f3...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #76 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vurdert å gjøre noe med problemet, fremfor å behandle symptomene på problemet? Du skriver at du er isolert og ikke har sosial kontakt. Hvilken hjelp skal DPS gi deg for dette? Samtaler der dere skal prate om at du er isolert og ikke har sosial kontakt? Kan ikke se at det skal løse problemet ditt for å være helt ærlig. Er det ikke lettere å forsøke å skaffe seg sosial kontakt? Bare lurer. Anonymkode: ca890...11e Dette!!! Words Anonymkode: 0f7f3...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #77 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vurdert å gjøre noe med problemet, fremfor å behandle symptomene på problemet? Du skriver at du er isolert og ikke har sosial kontakt. Hvilken hjelp skal DPS gi deg for dette? Samtaler der dere skal prate om at du er isolert og ikke har sosial kontakt? Kan ikke se at det skal løse problemet ditt for å være helt ærlig. Er det ikke lettere å forsøke å skaffe seg sosial kontakt? Bare lurer. Anonymkode: ca890...11e Jo, at jeg ikke har tenkt på det! Da skal jeg gå ut å være sosial i morgen jeg så ordner dette seg. Du vet at isolasjon kommer av sykdom som ikke er behandlet? Jeg har ingen steder å gå for å være sosial å jeg missliker å måtte ha panikkanfall ute i det offentlige, jeg hyperventilerer kraftig å gråter ukontrolert. Jeg har ingen plass i det sosiale når adferden min er på den måten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #78 Del Skrevet 4. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her tror jeg at du har et vrengt syn på hva helsevesenet kan hjelpe deg med, og hva DPS bør bruke ressurser på. Fastlege og behandlere skal kun gi deg verktøy for at du selv skal kunne komme deg ut av isolasjon. Det er du selv som må oppsøke andre mennesker. I tillegg så finnes det flere hjelpetilbud som man kan benytte seg av. Å bruke DPS i dette tilfelle er helt feil, så jeg forstår godt hvorfor fastlegen din ikke ønsket å henvise deg på nytt. Anonymkode: 0f7f3...f6c Jeg har ikke fått noen verktøy, jeg har beskrevet hva de har gitt meg, syv forkortede samtale timer fordelt på to år. På hvilken måte tenker du at det er å få hjelp?? Mine ubehandlede diagnoser blir stadig verre. Isolasjon er kun et symptom på sykdom, jeg har ptsd, agorafobi, panikklidelse og tilbakevendende depresjon. Jeg har forstått at dette er ting ikke helsevesenet ønsker å hjelpe meg noe mer med, men det betyr ikke at jeg synes det er greit. Om dere mener det er ok at folk går med alvorlig sykdom ubehandlet er en annen sak, det må dere gjerne mene. Jeg har vært på krisesenter etter vold og voldtekt å synes det er en skam at kvinner ikke får hjelp etter slike hendelser. Tror dere det er så enkelt å gå ut å være sosial å bevege seg fritt når en voldelig mann har forfulgt å plaget meg? Det er svært krevende å ha levd med drapstrusler og angrep i lang tid, det setter seg i kroppen. Hvordan vet jeg om han klikker fulstendig en dag.. Det kan gå bra, det kan gå dårlig. Les litt nyheter hvis dere ikke er klar over at mange lever i konstant frykt. Lær dere å respektere folk å stå opp for kvinner som opplever vold. De isolerer seg i etterkant av mange grunner. Jeg synes jeg kunne fått hjelp av en privatpraktiserende psykolog inntil helsen var litt stabil. Hvilken andre tilbud finnes? Det er ikke noe her jeg bor uteom psykriatri fra kommuene, som nevnt så har jeg fått tilbud om det men de har ingen på jobb så det kommer ingen. Det er kun et papir. Endret 4. desember 2024 av Andrine& 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #79 Del Skrevet 4. desember 2024 Andrine& skrev (10 minutter siden): Jo, at jeg ikke har tenkt på det! Da skal jeg gå ut å være sosial i morgen jeg så ordner dette seg. Du vet at isolasjon kommer av sykdom som ikke er behandlet? Jeg har ingen steder å gå for å være sosial å jeg missliker å måtte ha panikkanfall ute i det offentlige, jeg hyperventilerer kraftig å gråter ukontrolert. Jeg har ingen plass i det sosiale når adferden min er på den måten. Jeg vet ikke at isolasjon kommer av sykdom som ikke er behandlet nei, isolasjon kan oppstå av flere årsaker. Men jeg forstår nå at det er tilfellet hos deg. Men jeg forstår at DPS må prioritere de som er suicidale fremfor mennesker med ukontrollert gråt og panikkanfall. Dessverre ikke nok ressurser til å hjelpe alle, og da blir det dessverre for alle de andre de aller aller sykeste først. Anonymkode: ca890...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #80 Del Skrevet 4. desember 2024 Andrine& skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke fått noen verktøy, jeg har beskrevet hva de har gitt meg, syv forkortede samtale timer fordelt på to år. På hvilken måte tenker du at det er å få hjelp?? Mine ubehandlede diagnoser blir stadig verre. Isolasjon er kun et symptom på sykdom, jeg har ptsd, agorafobi, panikklidelse og tilbakevendende depresjon. Jeg har forstått at dette er ting ikke helsevesenet ønsker å hjelpe meg noe mer med, men det betyr ikke at jeg synes det er greit. Om dere mener det er ok at folk går med alvorlig sykdom ubehandlet er en annen sak, det må dere gjerne mene. Jeg har vært på krisesenter etter vold og voldtekt å synes det er en skam at kvinner ikke får hjelp etter slike hendelser. Tror dere det er så enkelt å gå ut å være sosial å bevege seg fritt når en voldelig mann har forfulgt å plaget meg? Det er svært krevende å ha levd med drapstrusler og angrep i lang tid, det setter seg i kroppen. Hvordan vet jeg om han klikker fulstendig en dag.. Det kan gå bra, det kan gå dårlig. Les litt nyheter hvis dere ikke er klar over at mange lever i konstant frykt. Lær dere å respektere folk å stå opp for kvinner som opplever vold. De isolerer seg i etterkant av mange grunner. Jeg synes jeg kunne fått hjelp av en privatpraktiserende psykolog inntil helsen var litt stabil. Her kommer det jo en del mer informasjon enn det innlegget jeg svarte på først. Selvfølgelig skulle du fått hjelp, er ikke det jeg mener. Bare forklarer at det er et rangerings system der de prioriterer hvem som får hjelp. Siden det er så mange som trenger hjelp, så blir det sjelden ressurser til neste gruppe i prioriteringslisten Anonymkode: ca890...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå