Gå til innhold

Hvorfor ønsker ikke psykisk helsevesen å hjelpe noen ved mindre de er helt nådd bunn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bullshit! 

Anonymkode: 20238...b50

Nei, det er dessverre noe i det. Vi har stadige psykologer og psykiatere som tar opp sykeliggjøring av normaltilstander i pressen. I mange tilfeller er det snakk om en normal reaksjon på en vanskelig situasjon, og det vil være mer hensiktsmessig å gjøre noe med situasjonen enn å prøve å behandle psyken.

Anonymkode: 08cae...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (7 timer siden):

Det er selvfølgelig det som hadde vært det riktige men det kommer aldri til å skje. Det er de svakeste som blir nedprioritert først dessverre

Nei, de svakeste får hjelp. De andre som ikke er så svake bør og skal klare seg selv.

Anonymkode: 40037...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bullshit! 

Dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, det er dessverre noe i det. Vi har stadige psykologer og psykiatere som tar opp sykeliggjøring av normaltilstander i pressen. I mange tilfeller er det snakk om en normal reaksjon på en vanskelig situasjon, og det vil være mer hensiktsmessig å gjøre noe med situasjonen enn å prøve å behandle psyken.

Heldigvis kommer flere og flere psykologer og leger på banen nå og sier at dette har gått for langt. Vi stakkarsliggjør oss selv over en lav sko, sykemelder oss, egenmeldinger, osv. Vi er så syyyke og elendige blitt at vi ser ikke galskapen i det hele. 

Det toppes med å få tak i en diagnose eller 2, slik at man har noe å skylde på. Deretter er det fritt fram for å utnytte det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.58):

Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser?

noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det?

samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’

Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp?

Anonymkode: bd589...5a3

Fordi det er sprengt kapasitet med uendelig mange psykisk syke i dette landet,og ikke nok behandlere!! Derfor er DPS ofte rask med å avslutte deg også,og henvise deg i nød til lav terskel tilbud i kommunen. 

Anonymkode: 5e289...d3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Heldigvis kommer flere og flere psykologer og leger på banen nå og sier at dette har gått for langt. Vi stakkarsliggjør oss selv over en lav sko, sykemelder oss, egenmeldinger, osv. Vi er så syyyke og elendige blitt at vi ser ikke galskapen i det hele. 

Det toppes med å få tak i en diagnose eller 2, slik at man har noe å skylde på. Deretter er det fritt fram for å utnytte det.

....hilsen hun som lever i en firkant boble i sin firkant verden,og har null kunnskap om psykiske lidelser eller evner forstå andre emmosjonelt. Gratulerer med den😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det er bullshit at man får innvilget behandling i spesialisthelsetjenesten basert på det som sto skrevet i innlegget jeg siterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dessverre ikke.

Jo det er det. Man får ikke innvilget behandling i spesialisthelsetjenesten basert på det som sto i innlegget jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

....hilsen hun som lever i en firkant boble i sin firkant verden,og har null kunnskap om psykiske lidelser eller evner forstå andre emmosjonelt. Gratulerer med den😅

En drøss psykologer og leger er uenig med deg. Og jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo det er det. Man får ikke innvilget behandling i spesialisthelsetjenesten basert på det som sto i innlegget jeg siterte.

Tror du da misforstod. Vi er vant med at uansett hva vi feiler, er det bare å trykke på en knapp, så renner helsevesenet til og hjelper. Nå forsvinner etterhvert den knappen oppover veggen.

Heldigvis, så folk kan i større grad konsentrere seg om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har nevnt så handler dette om at helsevesenet har begrenset ressurser. 

Så mitt forslag er å effektivisere helsevesenet. Jeg gikk til DPS i flere år uten å bli frisk nok til å avslutte behandlingen. Etter å ha prøvd flere behandlere fikk jeg til slutt en som skjønte problemene mine. Her burde psykologen som fikk meg frisk sendt et notat til de tidligere behandlerne slik de lærte hvordan jeg ble frisk. Det ble kastet bort flere år med behandling på meg fordi jeg i starten hadde psykologer som ikke hadde nok kunnskap om feltet til å vite hva som var det reelle problemet mitt.  Når psykologer som gjør en dårlig jobb aldri får beskjed om hva de gjør feil så lærer de aldri og de ender med å gjøre samme feil igjen og igjen. 

Psykologer jobber også i team, så det var neppe kun de  første psykologene mine som hadde trengt å få mer kunnskap, det var nok hele teamet deres. 

Anonymkode: 43987...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser?

noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det?

samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’

Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp?

Enig. Kapasiteten er for liten. Man må være nærmest suicidal for å få hjelp i det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.02):

Ts

Er ikke rakettforskning da ar da må mer penger og ansettes flere til det. Og heller kutte penger andre steder. Som penger vi sender ut av landet eller prosjekter som ikke er helse. .helse først! 

I verste fall dør folk av psykisk helse fordi de ikke får hjelp selvom de ønsket hjelp 

Det er ikke rakettforskning nei....

Mer penger, større lokaler, ansette flere.... Men så sliter man allerede med for få søkere.... Fordi også her blir behandlere utslitt av å ikke kunne få hjulpet godt nok.... Fordi det alltid er noen nye sykere som trenger hjelpen mer.

De må avslutte tidligere enn man burde med pasientene for å ta inn flere pasienter.... Alle får kortere hjelp, og man må begrense hvem som får hjelp fordi man må ivareta de sykeste.

Og så blir de ikke fullt så syke, sykere fordi man ikke får rett hjelp tidlig nok.

Man kan klage, eller man kan påvirke, stemme på partiene som faktisk vil gjøre grep for å hjelpe mennesker f.eks..... ikke kun gå for partier som vil hjelpe lommeboka.

Anonymkode: 422de...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husk at det er endel diagnoser som ikke trenger masse behandlingstimer, noen trenger en utredning som etter kravene må gjøres av en spesialist...... For å få rett medisinering slik at man klarer seg i hverdagen. F.eks ADHD.

Men det er ikke behov for innleggelse eller måneder med poliklinisk behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som mange har nevnt så handler dette om at helsevesenet har begrenset ressurser. 

Så mitt forslag er å effektivisere helsevesenet. Jeg gikk til DPS i flere år uten å bli frisk nok til å avslutte behandlingen. Etter å ha prøvd flere behandlere fikk jeg til slutt en som skjønte problemene mine. Her burde psykologen som fikk meg frisk sendt et notat til de tidligere behandlerne slik de lærte hvordan jeg ble frisk. Det ble kastet bort flere år med behandling på meg fordi jeg i starten hadde psykologer som ikke hadde nok kunnskap om feltet til å vite hva som var det reelle problemet mitt.  Når psykologer som gjør en dårlig jobb aldri får beskjed om hva de gjør feil så lærer de aldri og de ender med å gjøre samme feil igjen og igjen. 

Psykologer jobber også i team, så det var neppe kun de  første psykologene mine som hadde trengt å få mer kunnskap, det var nok hele teamet deres. 

Edit: Dette problemet er veldig reelt. Det har vært undersøkelser som viser at de beste psykologene er de som kommer rett fra universitetet. I nærmest alle yrker så blir man bedre med jobberfaring, i psykologi-yrket så blir man dårligere. 

Da er helt klart noe som må gjøres. For man kaster bort enormt mye ressurser når psykologene blir dårligere i stedet for bedre desto lenger tid det er fra de studerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå skal det mye til for å komme inn til DPS eller få avtalespesialist. 

Det at mange tror de er syke,  betyr ikke at disse får psykisk helsehjelp. Det foregår utsiling både hos fastlegen og hos DPS slik at det skal mye til før man faktisk får hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det ikke er politisk vilje til å betale for et større psykisk helsevern.

Sengeplasser har blitt lagt ned i et vanvittig tempo de siste årene, og det skal bli enda færre av de. De psykeste skal bo «hjemme» og få hjelp poliklinisk. Samtidig som kapasiteten til behandling ikke er økt noe særlig. 

For å ha krav på hjelp av spesialisthelsetjenesten (DPS), må man være akutt suicidal eller psykotisk.

Anonymkode: 70ad9...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.11):

Ts igjen

Det skjedde med meg. Jeg har hatt det tungt lenge, masse traumer fra barndom og mye laster. Jeg har prøvd å bære det alene. Til slutt gikk jeg på en kjempe stort mentalt sammenbrudd i september . Ble henvist flere steder for hjelp men fikk avslag fordi jeg ennå ikke hadde hatt seriøse avslutte livet tanker. Å slite var ikke nok.

Nei, men kanskje de har rett? Kanskje du kan snakke med familie, venner og ta vare på deg selv? Jeg bare sier at alle som sliter; Det er jo ikke noe nytt! Mennesker har slitt i tusenvis av år, og psykologer er jo noe helt nytt. Da jeg var ung, så ble du puttet inn på sinnsykehus hvis det klikket for deg, men FØR det så fikk du ikke hjelp. 

Du har hatt et sammenbrudd. Ta fastlege til hjelp, ta vare på deg selv, søk hjelp og støtte fra dine, og det kommer til å bli bra. 

Jeg hadde og et sammenbrudd for noen år siden. Jeg har kommet meg. En grunnene til at jeg fikk sammenbrudd var at barnet mitt havnet på sykehus med psykose og selvmordsførsøk. Hun var helt borte en lang periode. Hun har fått hjelp. Jeg fikk et sammenbrudd av stress, uro, mine gamle traumer, og x-antall selvmordsforsøk til min datter. Men JEG var jo egentlig frisk. Jeg er ikke psykotisk. Jeg greide å bli bra uten å ta ressurser fra de som er veldig veldig syke. 

Anonymkode: c2502...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal det mye til for å komme inn til DPS eller få avtalespesialist. 

Det at mange tror de er syke,  betyr ikke at disse får psykisk helsehjelp. Det foregår utsiling både hos fastlegen og hos DPS slik at det skal mye til før man faktisk får hjelp. 

Og dette er veldig bra. Men silingen må økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men kanskje de har rett? Kanskje du kan snakke med familie, venner og ta vare på deg selv? Jeg bare sier at alle som sliter; Det er jo ikke noe nytt! Mennesker har slitt i tusenvis av år, og psykologer er jo noe helt nytt. Da jeg var ung, så ble du puttet inn på sinnsykehus hvis det klikket for deg, men FØR det så fikk du ikke hjelp. 

Du har hatt et sammenbrudd. Ta fastlege til hjelp, ta vare på deg selv, søk hjelp og støtte fra dine, og det kommer til å bli bra. 

Jeg hadde og et sammenbrudd for noen år siden. Jeg har kommet meg. En grunnene til at jeg fikk sammenbrudd var at barnet mitt havnet på sykehus med psykose og selvmordsførsøk. Hun var helt borte en lang periode. Hun har fått hjelp. Jeg fikk et sammenbrudd av stress, uro, mine gamle traumer, og x-antall selvmordsforsøk til min datter. Men JEG var jo egentlig frisk. Jeg er ikke psykotisk. Jeg greide å bli bra uten å ta ressurser fra de som er veldig veldig syke. 

Anonymkode: c2502...014

Ditt eksempel er veldig bra. Dessverre er det mange som mener seg svært syke og har ikke viljen til å innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...