Gå til innhold

Hvorfor ønsker ikke psykisk helsevesen å hjelpe noen ved mindre de er helt nådd bunn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Memorangen skrev (På 5.12.2024 den 14.46):

Men herlighet. Tror du de på dps som tar imot søknaden for fastlegen vet at vedkommende er influencer og gir de lavere terskel for å få plass?  Usikker på om det er så «populært» med diagnoser. Tror de fleste nok helst ikke vil ha noen diagnoser. Jeg tror mye skyldes at vi snakker mer om psykisk helse nå enn før. Urokråkene som var bare ble kalt rampete eller sløv får kanskje nå en adhd-diagnose f eks. Jeg har selv vært gjennom utredning med mitt barn, og de satte ingen diagnose selv om mye av symptomene var der. Det skal mye til å få en diagnose som de sa. Jeg har selv fått diverse «diagnoser/merkelapper» hos private psykologer og har slitt MYE psykisk i mange mange år(har tenkt i 15 år at jeg har adhd) men jeg får ikke hjelp og får heller ikke utredning. «Jeg klarer meg jo bra» er standardsvaret. Og det stemmer, men utrolig mye synes ikke utenpå. Man kan gå ganske lenge og skjule ting før man til slutt går på en smell. Jeg tror at de som oppsøker hjelp og kanskje «ønsker» en diagnose stort sett er folk som har slitt i mange år før de tar mot til seg og søker hjelp. En diagnose «ønsker» man ikke, men man ønsker kanskje en forklaring på hvorfor man sliter sånn som man gjør. Dette betyr ikke at vanlige følelser og ting som skjer i livet skal føre til noe diagnose, men jeg tror nok ikke folk går på dps fordi det er kult. Mindre kult sted skal du lete lenge etter. 

Du trenger ikke være usikker på om det er populært med diagnoser. Folk slåss omtrent for å få dette for tiden. Og det gis villig vekk.

Det skremmende er at folk fatter ikke hvor galt dette har gått og vil selvsagt fornekte det til det er for sent:

https://www.bt.no/helse/i/eMegal/langt-flere-tror-de-har-adhd

Anonymkode: 40037...9cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke være usikker på om det er populært med diagnoser. Folk slåss omtrent for å få dette for tiden. Og det gis villig vekk.

Det skremmende er at folk fatter ikke hvor galt dette har gått og vil selvsagt fornekte det til det er for sent:

Jeg så den artikkelen, og tenkte mitt. Sånne artikler er clickbait og er kanskje grunnen til at så mange blir avvist. De jentene som blir intervjuet er jo også ganske tydelig på at tik tok har en sterk påvirkningskraft, at alle prokrastinerer osv. Så de tror jo ikke selv at de har det. Her har du kanskje heller litt av problemet: 

Du kan ha slitt hele livet, bruker kanskje et utall mestringsstrategier, men du greier kanskje å være i jobb. Da får du ingen utredning. Sitat fra artikkelen; 

"– Jeg vet at det er kapasitetsproblemer for å få ADHD-diagnose . Nye krav fra myndighetene fordrer at du har et nokså redusert funksjonsnivå før du blir henvist. Da benytter folk private aktører for å få en diagnose, og det blir forskjellsbehandling. Det er dumt."

Du FÅR ikke bare en diagnose i fanget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (3 minutter siden):

Jeg så den artikkelen, og tenkte mitt. Sånne artikler er clickbait og er kanskje grunnen til at så mange blir avvist. De jentene som blir intervjuet er jo også ganske tydelig på at tik tok har en sterk påvirkningskraft, at alle prokrastinerer osv. Så de tror jo ikke selv at de har det. Her har du kanskje heller litt av problemet: 

Du kan ha slitt hele livet, bruker kanskje et utall mestringsstrategier, men du greier kanskje å være i jobb. Da får du ingen utredning. Sitat fra artikkelen; 

"– Jeg vet at det er kapasitetsproblemer for å få ADHD-diagnose . Nye krav fra myndighetene fordrer at du har et nokså redusert funksjonsnivå før du blir henvist. Da benytter folk private aktører for å få en diagnose, og det blir forskjellsbehandling. Det er dumt."

Du FÅR ikke bare en diagnose i fanget. 

Ser ut som de gjør nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser ut som de gjør nettopp det.

Nei det ser ikke sånn ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (4 minutter siden):

Nei det ser ikke sånn ut. 

Neivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Memorangen skrev (20 minutter siden):

Tenker du på de som går privat?

Jeg tenker på økningen, uansett hvor de går for å få dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.02):

Det stemmer som de andre her har svart, det handler ikke om at behandlere, leger osv. ikke ønsker å hjelpe deg, men at det skrus til, spinkes og spares, kuttes og hamres løs der politikken kan. Flere sliter, men det skal fylles ut flere papirer, det skal vurderes og dobbeltsjekkes og byråkratiseres.
Det er kjempetrist, i begge ender, de som trenger hjelp og kunne unngått å nå bunnen, og for de som gjerne vil hjelpe men som må avslutte behandling og/eller skvise ut pasienter fordi de ikke er suicidale (ennå).

Jeg fikk faktisk regelrett beskjed om dette siste gangen jeg ble henvist til DPS med voldsomme angstanfall/mareritt og PTSD; vi har ikke rom til å hjelpe deg nå med mindre du "ikke orker mer". Det er der listen ligger på de aller mest belastede stedene per i dag. Vi må nesten stemme annerledes for å få en endring, vi som er voksne.. hvis vi vil at barna våre skal ha bedre alternativer.

Anonymkode: e7c73...0c1

Er så enig. Stem smart folkens. Psykisk helse er det viktigste for vår familie i neste valg, slik som det er nå er det fullstendig krise. Så mange jeg kjenner som ikke får hjelp pga kapasitet og som går til grunne. I rike Norge. Psykiatrien er virkelig på feil sted, spesielt nå som de har lagt ned så mange behandlingssteder. Flere pårørende jeg vet om som er rasende, av gode grunner. 

Anonymkode: 28a09...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker på økningen, uansett hvor de går for å få dette.

Du tenker ikke at det kan ha vært en underdiagnostisering før? Kjenner du mange som har adhd eller har fått utredning for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (11 timer siden):

Du tenker ikke at det kan ha vært en underdiagnostisering før? Kjenner du mange som har adhd eller har fått utredning for det? 

Å tenke slik bare forsterker problemet. Det blir en kollektiv greie, som står godt forklart i det jeg linker til. Og det er den delen jeg diskuterer.

Jeg kjenner 0 som har adhd og ingen som har vært utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Et tips er å faktisk lese sin egen kilde godt for å være sikker på den vil understreke påstanden man selv kommer med😉

Anonymkode: 20238...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et tips er å faktisk lese sin egen kilde godt for å være sikker på den vil understreke påstanden man selv kommer med😉

Det vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.58):

Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser?

noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det?

samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’

Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp?

Anonymkode: bd589...5a3

Hvis det er noe trøst får man ikke hjelpen man trenger hvis man er grøftekjørt heller for å bruke dine ord. I beste fall må man gnåle seg til hjelp som ikke hjelper. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: f7c1e...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å tenke slik bare forsterker problemet. Det blir en kollektiv greie, som står godt forklart i det jeg linker til. Og det er den delen jeg diskuterer.

Jeg kjenner 0 som har adhd og ingen som har vært utredet.

Høres egentlig ut som du mener at adhd og andre psykiske ting ikke eksisterer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (2 timer siden):

Høres egentlig ut som du mener at adhd og andre psykiske ting ikke eksisterer. 

Da bør du høre på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da bør du høre på nytt.

Vanskelig å skjønne hva du egentlig mener annet enn at influencere tar opp plassen og at det er grunnen til økningen. Ikke mye nyansert. Men jeg er ikke noen ekspert jeg heller så skal ikke si noe bastant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Memorangen skrev (3 timer siden):

Vanskelig å skjønne hva du egentlig mener annet enn at influencere tar opp plassen og at det er grunnen til økningen. Ikke mye nyansert. Men jeg er ikke noen ekspert jeg heller så skal ikke si noe bastant. 

Står i innlegg 101. Økningen skyldes at folk vil ha diagnosen for å bruke den så de slipper å ta ansvar selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står i innlegg 101. Økningen skyldes at folk vil ha diagnosen for å bruke den så de slipper å ta ansvar selv.

Ja du vet tydeligvis best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (2 timer siden):

Ja du vet tydeligvis best. 

Bare gjengir og observerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare gjengir og observerer.

Som med andre ord så uttaler du deg om noe du har de nada kunnskap om…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...