Gå til innhold

Hvorfor selges det langt flere Tesla Model Y enn Nissan Ariya?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Proaktiv skrev (2 timer siden):

OK. Så du sammenlikner elbil med bil med forbrenningsmotor ?

Ariya er elbil det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 minutt siden):

Ariya er elbil det også. 

Jeg antar han refererte til vedkommende rett foran i tråden som snakket om Passat - som er diesel/benisinbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (1 time siden):

Jeg antar han refererte til vedkommende rett foran i tråden som snakket om Passat - som er diesel/benisinbil.

Og den Passaten ble nevnt siden Proaktiv her påsto at alle som kjøpte sånne dyre Teslaer til nesten 450k bare skulle vise seg frem og «se på alle penga mine». Så påstanden min var da at selv en brukt Passat koster omtrentlig like mye som en standard TeslaY eller 3. og ingen kjøper verken Passat eller Tesla for å vise seg frem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (25 minutter siden):

Og den Passaten ble nevnt siden Proaktiv her påsto at alle som kjøpte sånne dyre Teslaer til nesten 450k bare skulle vise seg frem og «se på alle penga mine». Så påstanden min var da at selv en brukt Passat koster omtrentlig like mye som en standard TeslaY eller 3. og ingen kjøper verken Passat eller Tesla for å vise seg frem

Dont shoot the messenger. :) Jeg bare produserte en forklaring på tidligere forvirring. Jeg skjønte argumentet ditt jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (23 timer siden):

Nei, da tror jeg de bommer stygt.... Jeg tror du kan telle på en hånd de som snur seg etter en Tesla. Enda mindre de som tenker at de som kjører den må ha god råd.

Tesla betyr vel mer; vedkommende kjøper billigst mulig bil, med størst mulig plass, og bryr seg lite om bil generelt. 

Anonymkode: fc8d2...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, da tror jeg de bommer stygt.... Jeg tror du kan telle på en hånd de som snur seg etter en Tesla. Enda mindre de som tenker at de som kjører den må ha god råd.

Tesla betyr vel mer; vedkommende kjøper billigst mulig bil, med størst mulig plass, og bryr seg lite om bil generelt

Trenger ikke å ikke bry seg. Kan rett og slett være at økonomien ikke strekker til å kjøpe en tilsvarende elektrisk Audi til 920'000. 

En Tesla er da ikke såååå håpløs og grusom. Den har fire dekk, ratt, ganske ok sete, rattvarme, setevarme, aircon, navigasjon og valgfri radiokanal. 

Det er mange egenskaper som ikke fantes i min første bil. Min første bil hadde vindusvisker som mest hitech funksjon. Og horn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 21.22):

Det er fortsatt svært få elbiler som kan måle seg med Tesla. Rett og slett. Komfort, sikkerhet, kjørelengde, osv osv. Det er gode grunner til at Tesla råder markedet, forbrukere er ikke dumme.

Anonymkode: cae48...4e4

Av de hen kjenner som har Tesla, er det en årsak til at de har kjøpt den. Batteri / kjørelengde. Ellers sier de at bilen ikke er spesiell god å kjøre og generelt er en midt på treet bil.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tesla betyr vel mer; vedkommende kjøper billigst mulig bil, med størst mulig plass, og bryr seg lite om bil generelt. 

Jeg tror det er du som tar feil. Oppsiktsvekkende mange ser på Tesla som status. Selvsagt helt uten noen rasjonell grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er du som tar feil. Oppsiktsvekkende mange ser på Tesla som status. Selvsagt helt uten noen rasjonell grunn.

Ingen bil er "status". Muligens Bentley men ikke mange som har den.

Anonymkode: f5efd...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 5.12.2024 den 11.56):

VW går ned for åpen scene mens vi skriver her..Tysklands bilindustri kommer til å gå under en masse i god tid før 2030..Forvent opptøyer, svære streiker og sosial uro uten sidestykke siden mellomkrigstiden..

Toyotas fall blir enda verre....

Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Subaru, Mitsubishi og Mazda er Japans økonomiske ryggrad...Alle går under før 2030 og utfallet for japans økonomi  blir katastrofe.

Nå ryker Nissan og troliig Mitsubishi og..."Sammenslåes" med Honda...😆..Sammenslåing my ass..Honda tar over Nissan og styret i Nissan kommer til å anbefale et latterlig skambud fordi de ikke har penger til å holde lyset på til påske..

R.I.P Nissan.

https://www.cnn.com/2024/12/17/business/honda-nissan-merger-talks/index.html

Endret av Tått
Glemte link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (5 timer siden):

Nå ryker Nissan og troliig Mitsubishi og..."Sammenslåes" med Honda...😆..Sammenslåing my ass..Honda tar over Nissan og styret i Nissan kommer til å anbefale et latterlig skambud fordi de ikke har penger til å holde lyset på til påske..

R.I.P Nissan.

https://www.cnn.com/2024/12/17/business/honda-nissan-merger-talks/index.html

Større katastrofe når dine spådommer faller i fisk🤓

Anonymkode: 5ce7f...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.05):

Noen som har noen teorier rundt det? Nissan A er jo en tøff bil og ser jo også bedre ut enn Tesla (Y), og det er vel også en rimeligere bil. 

Hvorfor selges det langt flere Tesla enn Nissan ? 

Anonymkode: 0e118...a37

Fordi Nissan er et merke med NULL prestisje. Det er absolutt ingen som gir deg et kompliment fordi du kjører en Nissan. Ikke engang et anerkjennende nikk. I alle fall ingen menn. Dette er ting som er MYE viktigere for menn enn for kvinner.

Menn og kvinner har også veldig forskjellige kriterier for hva som oppleves som pent/kult bildesign. Nissan generelt, og Ariya spesielt «snakker» ikke til menn på samme måte som Tesla.

Tesla kom som en tornado inn i bilmarkedet med hypermoderne biler (den gang da). Ting kunne styres fra app, skjermen i bilen var gigantisk og ikke minst var det den første «ordentlige» elbilen. Når de (i starten) med Model S og Model X også var ganske kostbare så ga disse bilene en viss status (primært blant menn). Selv om Tesla siden har lansert «First Price»-variantene Model 3 og Model Y, så henger denne statusen likevel litt igjen. I allefall sammenlignet med Nissan.

Det blir litt som Audi A3. De er MYE rimeligere enn det man tradisjonelt forbinder med Audi og egentlig ikke noe å skryte av å eie, men det er fremdeles et tysk premiummerke. Det er fremdeles en Audi.

Når vi videre vet at bilen fremdeles primært er mannen sitt domene i norske hjem, så er dette grunnen til at flotte og gode biler som Nissan Ariya selger veldig mye dårligere enn Tesla Model Y.

En annen ting er ytelsene til Tesla. Model Y Performance gjør 0-100 på 3,7 sekunder (eller noe der omkring). Dette er milevis bedre enn Nissan Ariya, VW ID4 Gtx, Skoda Enyaq osv, og igjen ting som (merkelig nok) betyr en del for menn. Gode kjøreegenskaper. Samt det å kunne være stolt av bilen sin.

De fleste norske familier har ikke råd til (eller prioriterer ikke), å bruke 1 mill+ på bil. Da blir Tesla Model Y et slags kompromis når det altså ikke ble en BMW iX50 liksom som man kanskje egentlig kunne tenke seg. Nissan Ariya derimot vil den samme mannen grue seg til å sette seg i, hver eneste gang. En Tesla Model Y er i alle fall litt artig å kjøre!

Før hylekoret begynner, jada, dette er selvsagt generaliserende. Det finnes naturligvis menn som driter i bil og/eller som digger Nissan Ariya! Og for ordens skyld, jeg er selv mann, og bryr meg om bil👍

Anonymkode: a1992...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ikke til å komme unna at Tesla gir mye bil for pengene. Den går langt, lader fort og enkelt, og har god plass. Nissan mangler i allefall de to første, og har uansett mindre plass enn f.eks Tesla Mod Y. 

Jeg personlig liker ingen av dem utseendemessig, så jeg hadde ikke valgt noen av dem. Men jeg ser jo at man får "mer for pengene" med Tesla. Jeg har heller ikke kjørt noen av dem, så jeg aner ikke hvem som gir best komfort, men holder en knapp på Nissan. 

Jeg skal kjøpe meg elbil om dagen selv, og i jungelen av nye merker må jeg si at dette er jammen ikke enkelt. De få elbilene som gir meg litt "må-ha-følelse", er for dyre og/eller oppfyller ikke kravene mine. Alt føles sjelløst og masseprodusert. Jeg har alltid vært interessert i bil og likt å ha noe som ikke alle andre har. Men nå finnes det få biler som har det lille ekstra. Så jeg er redd at bilinteressen min dør ut med fossilbilen, 💔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velger ikke bil pga utseendet. Men Ariya og Toyota Bz4xyz må være de dårligste elbilene til den prisen. Og de krever "service" til flere tusen hvert eneste år for å beholde garantien. Har hatt Tesla 3 i over 3 år nå uten "service".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Velger ikke bil pga utseendet. Men Ariya og Toyota Bz4xyz må være de dårligste elbilene til den prisen. Og de krever "service" til flere tusen hvert eneste år for å beholde garantien. Har hatt Tesla 3 i over 3 år nå uten "service".

Og det er nettopp derfor tesla ligger på en solid jumboplass over feil og mangler i pkk også😂😂😂

Anonymkode: 5ce7f...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.05):

Noen som har noen teorier rundt det? Nissan A er jo en tøff bil og ser jo også bedre ut enn Tesla (Y), og det er vel også en rimeligere bil. 

Hvorfor selges det langt flere Tesla enn Nissan ? 

Anonymkode: 0e118...a37

En Nissan Ariya har 468 liter bagasjerom. En Tesla Model Y har 854 liter.

Dette er i grunn fasiten i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (2 timer siden):

En Nissan Ariya har 468 liter bagasjerom. En Tesla Model Y har 854 liter.

Dette er i grunn fasiten i Norge. 

Måler ikke Tesla på amerikansk måte, volum fra gulv til tak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...