AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Bare slutt med å late som om du vet hva andre går gjennom fordi det ligner på noe du har opplevd en gang. Det er IKKE det samme. Det er ingen trøst at noen tror de vet hva du føler, tror de vet hvordan du har det. Det hjelper IKKE. Hva sier man til sånt? Jeg ignorerte det bare og begynte å snakke om noe annet. Anonymkode: 707dc...962 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Ingen av oss vet jo hvordan NOE er for andre. Skal man da aldri kunne si noe? For meg er det til stor trøst å høre at andre har opplevd tilsvarende ting. Og opplever at de forstår situsd bedre. Bare en simpel ting som kolikk. Forskjell på folk uten og med barn, og foreldre som selv hadde kolikkbarn og ikke. Anonymkode: 0c7d6...ac9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen av oss vet jo hvordan NOE er for andre. Skal man da aldri kunne si noe? For meg er det til stor trøst å høre at andre har opplevd tilsvarende ting. Og opplever at de forstår situsd bedre. Bare en simpel ting som kolikk. Forskjell på folk uten og med barn, og foreldre som selv hadde kolikkbarn og ikke. Anonymkode: 0c7d6...ac9 Kolikkbarn er ekstremt spesifikt, da er det jo bokstavelig talt det samme, det er ikke det jeg snakker om. TS Anonymkode: 707dc...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Bare slutt med å late som om du vet hva andre går gjennom fordi det ligner på noe du har opplevd en gang. Det er IKKE det samme. Det er ingen trøst at noen tror de vet hva du føler, tror de vet hvordan du har det. Det hjelper IKKE. Hva sier man til sånt? Jeg ignorerte det bare og begynte å snakke om noe annet. Anonymkode: 707dc...962 Folk som prøver å forstå, prøver å sette seg inn i din situasjon, og tenke hvordan de selv hadde reagert. Dette er omtrent definisjonen på empati. Men du reagerer med irritasjon og sinne, ts? Du kommer til å miste vennene dine om du fortsetter, ts. Anonymkode: b88b3...d51 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Bare slutt med å late som om du vet hva andre går gjennom fordi det ligner på noe du har opplevd en gang. Det er IKKE det samme. Det er ingen trøst at noen tror de vet hva du føler, tror de vet hvordan du har det. Det hjelper IKKE. Hva sier man til sånt? Jeg ignorerte det bare og begynte å snakke om noe annet. Anonymkode: 707dc...962 Men svært MANGE finner faktisk en trøst i det. Så kjære deg, da må du si til dine venner som gjør dette, at det ikke hjelper å høre på dems lignende historier. Du vil ha trøst, ikke råd. Sånn. Anonymkode: 77ce1...086 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kolikkbarn er ekstremt spesifikt, da er det jo bokstavelig talt det samme, det er ikke det jeg snakker om. TS Anonymkode: 707dc...962 Hehe, nei... Her beviser du nærmest ditt eget poeng. Folk reagerer ulikt, selv på samme ulykke for å sette det på spissen. Å forsøke å forstå hvordan andre har det er empatisk. Du kan jo prøve å forklare hvordan akkurat du har det, da vil dine venner kunne møte deg bedre Anonymkode: 0c7d6...ac9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare slutt med å late som om du vet hva andre går gjennom fordi det ligner på noe du har opplevd en gang. Det er IKKE det samme. Det er ingen trøst at noen tror de vet hva du føler, tror de vet hvordan du har det. Det hjelper IKKE. Hva sier man til sånt? Jeg ignorerte det bare og begynte å snakke om noe annet. Anonymkode: 707dc...962 At noen later som er ikke hyggelig. Snarere tvert imot. Medfølelse da? Syns du det blir annerledes eller liker du ikke det heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kolikkbarn er ekstremt spesifikt, da er det jo bokstavelig talt det samme, det er ikke det jeg snakker om. TS Anonymkode: 707dc...962 Og der gikk du vel i akkurat samme felle selv...? En venninne som hadde samme sykdom som meg var veldig opptatt av vi forsto hverandre og "vet hvordan det er". Hun hadde en lett, forbigående variant, mens min er kronisk og invalidiserende - samme ekstremt spesifikk diagnose, svært forskjellig opplevelse og ikke så likt som hun trodde... Som kronisk syk med en del allmenne symptomer får jeg mye sånne kommentarer, som bommer oftere enn de treffer. Det kan være vanvittig frustrerende (jeg er ikke av de som finner så mye trøst og nytte i sånt), men jeg innser at det er godt ment og prøver å fokusere på intensjon heller enn innhold (og korrigerer litt hvis det trengs og hjelper...). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Er usikker på hva TS legger i dette, men jeg er enig med mange her at det å høre at andre har lignende erfaringer kan være trøstende og godt når jeg selv har det tøft. MEN; det å få råd/meninger ut fra hvordan andre har erfart ting, kan derimot bli feil i noen tilfeller. «Du kan jo bare gjøre sånn eller slik, det funket for meg», er ikke alltid nyttig, hvis situasjonen eller forutsetningene ikke kan sammenlignes. Så hvis det er det TS sikter til, kan jeg forstå hen. TS; du kan jo si noe sånn som at «fint å høre at jeg ikke er alene, men tror jeg opplever dette litt annerledes enn deg», og så forsøke å utdype litt, hvis det er naturlig? ❤️ Anonymkode: f2282...b19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare slutt med å late som om du vet hva andre går gjennom fordi det ligner på noe du har opplevd en gang. Det er IKKE det samme. Det er ingen trøst at noen tror de vet hva du føler, tror de vet hvordan du har det. Det hjelper IKKE. Hva sier man til sånt? Jeg ignorerte det bare og begynte å snakke om noe annet. Anonymkode: 707dc...962 Du er garantert en energityv. Og alt er alle andres feil. Og ingen forstår deg. Men det kommer aldri til å endre seg fordi du kommer aldri til å se det selv. Anonymkode: 06cba...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden "Felles skjebne,felles trøst" heter det og det er noe i det. Hvis du tar det innover deg så er vi mennesker ikke så ulike,mange går gjennom de samme tingene og kan relatere. Men ser jo her at du er som min søster:du vil ikke ha andres synspunkter eller mening. Og ikke vil du ha noe råd som kan hjelpe Du vil bare at de skal si "stakkars deg" Anonymkode: f4327...ada 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare slutt med å late som om du vet hva andre går gjennom fordi det ligner på noe du har opplevd en gang. Det er IKKE det samme. Det er ingen trøst at noen tror de vet hva du føler, tror de vet hvordan du har det. Det hjelper IKKE. Hva sier man til sånt? Jeg ignorerte det bare og begynte å snakke om noe annet. Anonymkode: 707dc...962 Hva er dette for noe slags tøvprat ! Har du noen gang hørt om odet " Empati": Empati er evnen til å oppdage og erkjenne andres følelser og tanker. Emosjonelt handler empati om å sette seg inn i andres følelser. Empati, og evnen til å forstå, og sette seg inn i andres følelser handler ofte i stor grad om erfaringer, og det er ikkje noe ein kan lese seg fremtil på skolebenken. Mange psykologer er lydhøre overfor andres problemer, men de mangler selvopplevelser. Anonymkode: f535a...a47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå