AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #1 Del Skrevet 2. desember 2024 Hei, jeg trenger hjelp om hvem/hvor kan jeg kontakte for en sak Sameie hvor jeg bor, sendte meg en faktura at jeg synes det er ulovlig. Det er ikke høy beløp, vi snakker om bare 500kr, men det gjelder en sak at gjør meg veldig sint med styrer. Jeg selvfølgelig har sagt til styrer flere ganger, men han vil ikke å slette fakturaen. Kanskje det blir bra om jeg forklarer saken, så dere kan hjelpe meg å vite hvis jeg har rett og har noen sjanse... Sameie ville at alle klippe hekker fra hagen sin (egentlig jeg eier ikke hagen, men jeg bor i første etasje, og jeg bruker det, og må passe å den, jeg eier ikke, men det er "min") De sa flere ganger om klippe max 50cm høy. Hekkene mine var en meter, og de var pent, og jeg likte dem så mye. Sameie sa at de skal klippe om vi (nabo) gjørde ikke det. Da tenkte jeg, ok, de kan gjøre fordi jeg vil ikke, jeg liker sånn. Men de aldri sa noe om et gebyr, eller pris for å klippe.... Jeg har lest alle dokumenter, alle epost, og jeg ba til styrer, vis meg hvor det står, at vi må betale.... Neste dag, etter faktura ble sent, de sendte et dokument om flere plikt fra naboene, og der står at vakmesteren kan klippe hekker om vi vil, mot betaling. Det ble første gang de snakker om betaling, men egentlig ingenting om 500kr gebyr eller noe. Hekkene mine ble klippet tre måneder før de sent fakturaen... Kan noe hjelpe meg og være ærlig om dere tenker at jeg har rett eller ikke? eventuell hvor kan jeg klage dette? jeg vet det er lite penger, men jeg er veldig sint, og synes det er urettferdig tusen takk Anonymkode: 36c1e...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 2. desember 2024 #2 Del Skrevet 2. desember 2024 Det som er urettferdig er jo selvsagt om vaktmester måtte gjøre det gratis hos deg og ta mer betalt for de andre? Du har selv valgt å bo i et sameie, følg reglene. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #3 Del Skrevet 2. desember 2024 endo skrev (1 time siden): Det som er urettferdig er jo selvsagt om vaktmester måtte gjøre det gratis hos deg og ta mer betalt for de andre? Du har selv valgt å bo i et sameie, følg reglene. Hei, det er vanskelig å froklare. Men jeg prøver igjen. Hvis styrer sa, alle som klipper ikke hekker blir fakturert, jeg skulle ikke klage, jeg skjønner det. Men det ble ALDRI sagt om noe slags betaling. Så det ble ingen varsel... De fakturerte 500kr, men kunne være 5000kr om de vil, eller ti tusen, fordi de sa ingenting om betaling Anonymkode: 36c1e...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #4 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei, det er vanskelig å froklare. Men jeg prøver igjen. Hvis styrer sa, alle som klipper ikke hekker blir fakturert, jeg skulle ikke klage, jeg skjønner det. Men det ble ALDRI sagt om noe slags betaling. Så det ble ingen varsel... De fakturerte 500kr, men kunne være 5000kr om de vil, eller ti tusen, fordi de sa ingenting om betaling Anonymkode: 36c1e...438 Det er klart du må betale når noen andre har måttet utføre en jobb som er ditt ansvar. Pris deg lykkelig for at det bare var 500 kroner, det er jo nesten gratis. Trodde du virkelig du skulle bli belønnet med gratis klipping fordi du ikke gadd å gjøre det selv? Anonymkode: 50971...b3e 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #5 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hekkene mine var en meter, og de var pent, og jeg likte dem så mye. Sameie sa at de skal klippe om vi (nabo) gjørde ikke det. Da tenkte jeg, ok, de kan gjøre fordi jeg vil ikke, jeg liker sånn. Anonymkode: 36c1e...438 Sånn er det å bo i sameie. Du får det ikke som du vil hele tiden. Anonymkode: fb5c4...87e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #6 Del Skrevet 2. desember 2024 Skjønner at du synes at det er straff nok at noen klipper hekken uten ditt ønske, men når ditt ønske går imot vedtektene så er det du som må dekke kostnaden for dette. 500kr er heldigvis ikke en stor sum, og enig i at det burde vært fakturert tidligere, og også gjerne nevnt. Når det kommer så lenge etterpå, er det vanskelig å huske hva som ble avtalt og ikke. Og så forstår jeg ikke helt poenget med en 50cm høy hekk. En 100cm høy hekk burde vært innafor. Men nå vet jeg ikke hvor dere bor, og det kan jo være at det stjeler åpenheten på området. Anonymkode: eaae5...baa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #7 Del Skrevet 2. desember 2024 For det første, hekker bør klippes litt hvert år for å ikke bli pistrete men heller voksen seg fyldige og høye. For det andre fikk du jo et skriv om plikter og at vaktmester kan klippe mot betaling. For det tredje, det er jo ganske logisk at vaktmester ikke gjør slikt gratis. Forsømmer du pliktene dine må de leie inn noen til å gjøre jobben. Det trenger virkelig ikke skrives ned. Anonymkode: 21f46...677 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #8 Del Skrevet 2. desember 2024 Skjønner at du synes det er urettferdig. Dessverre har sameie handlet riktig slik du forklarer det. Anonymkode: 466d3...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilarious2016 Skrevet 2. desember 2024 #9 Del Skrevet 2. desember 2024 Det følger direkte av eierseksjonsloven § 34 at en eier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten skal erstatte tapet dette påfører andre seksjonseiere (her: kostnaden til vaktmester/gartner). Så her ville jeg bare betalt de kronene som kreves. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3. desember 2024 #10 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, jeg trenger hjelp om hvem/hvor kan jeg kontakte for en sak jeg vet det er lite penger, men jeg er veldig sint, og synes det er urettferdig tusen takk Anonymkode: 36c1e...438 Du kan stille til valg på generalforsamlingen og tre inn i styret. Da kan du jobbe for å endre vedtektene så hekkene tillates å være høyere. Ut over det er det ikke urettferdig at styret engasjerte noen for å gjøre jobben du eksplisitt ble bedt om å gjøre men nektet å gjennomføre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #11 Del Skrevet 3. desember 2024 Leier du denne leiligheten, så er det eiers ansvar å følge opp slikt. Anonymkode: 640ab...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #12 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei, jeg trenger hjelp om hvem/hvor kan jeg kontakte for en sak Sameie hvor jeg bor, sendte meg en faktura at jeg synes det er ulovlig. Det er ikke høy beløp, vi snakker om bare 500kr, men det gjelder en sak at gjør meg veldig sint med styrer. Jeg selvfølgelig har sagt til styrer flere ganger, men han vil ikke å slette fakturaen. Kanskje det blir bra om jeg forklarer saken, så dere kan hjelpe meg å vite hvis jeg har rett og har noen sjanse... Sameie ville at alle klippe hekker fra hagen sin (egentlig jeg eier ikke hagen, men jeg bor i første etasje, og jeg bruker det, og må passe å den, jeg eier ikke, men det er "min") De sa flere ganger om klippe max 50cm høy. Hekkene mine var en meter, og de var pent, og jeg likte dem så mye. Sameie sa at de skal klippe om vi (nabo) gjørde ikke det. Da tenkte jeg, ok, de kan gjøre fordi jeg vil ikke, jeg liker sånn. Men de aldri sa noe om et gebyr, eller pris for å klippe.... Jeg har lest alle dokumenter, alle epost, og jeg ba til styrer, vis meg hvor det står, at vi må betale.... Neste dag, etter faktura ble sent, de sendte et dokument om flere plikt fra naboene, og der står at vakmesteren kan klippe hekker om vi vil, mot betaling. Det ble første gang de snakker om betaling, men egentlig ingenting om 500kr gebyr eller noe. Hekkene mine ble klippet tre måneder før de sent fakturaen... Kan noe hjelpe meg og være ærlig om dere tenker at jeg har rett eller ikke? eventuell hvor kan jeg klage dette? jeg vet det er lite penger, men jeg er veldig sint, og synes det er urettferdig tusen takk Anonymkode: 36c1e...438 Bor du i et borettslag eller boligsameie, så skal du rette deg etter husordensreglene, og borettslagsloven, eller om det er et sameie, sameieloven. Det har du ikke gjort her, fordi du ikke har gjort dine felles forpliktelser, selv om du har fått klar beskjed. Da må du betale fordi du ikke har gjort det du har fått beskjed om, som alle andre har gjort etter beskjed fra styret. Du slipper egentlig veldig billig unna med kr. 500, andre brl så kunne dette lett blitt til 5 000 kroner. Du kommer ingen vei med å krangle mer på dette. I verste fall så blir det regnet som mislighold, og du kan bli kastet ut, fordi du ikke følger lover og regler. Skal du ha mer utfyllende informasjon fra jurist så må du enten kontakte og betale en advokat selv, eller du kan melde deg inn i Huseierne.no. Det koster nå kr. 310. Da får du en time gratis hos deres advokater, og så mye telefonhjelp du ønsker fra advokatene i Huseierne. Men uansett, min klare oppfatning her er at styret har rett, du tar feil. Og jeg har jobbet ganske mye med slike saker. Anonymkode: ac8c7...061 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #13 Del Skrevet 3. desember 2024 hilarious2016 skrev (19 timer siden): Det følger direkte av eierseksjonsloven § 34 at en eier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten skal erstatte tapet dette påfører andre seksjonseiere (her: kostnaden til vaktmester/gartner). Så her ville jeg bare betalt de kronene som kreves. R dette et. Kretslag, slik jeg oppfatter ts, så gjelder brl loven og ikke eierseksjonsloven. Anonymkode: ac8c7...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #14 Del Skrevet 3. desember 2024 Den er vel ikke ulovlig når det er faktura for utført arbeid? Anonymkode: 7f485...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #15 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): R dette et. Kretslag, slik jeg oppfatter ts, så gjelder brl loven og ikke eierseksjonsloven. Anonymkode: ac8c7...061 Stavekontroll, altså! Er dette et borettslag slik jeg oppfatter ts, …. Anonymkode: ac8c7...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #16 Del Skrevet 3. desember 2024 Det burde hvert sendt melding med spesifisert med betaling eller i vedtektene hva sameiet forlanger. De kan ikke bare sende regning sånn uten videre. Hvis dere tilhører et boligbyggelag ville jeg hørt med de. Men som regel hvis andre skal gjøre jobben så må man selv betale. Kan det være du ikke har oppfattet dette. Anonymkode: 8984c...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilarious2016 Skrevet 3. desember 2024 #17 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stavekontroll, altså! Er dette et borettslag slik jeg oppfatter ts, …. Anonymkode: ac8c7...061 Hun skriver sameie, så jeg gikk ut fra at hun med det mente eierseksjonssameie. Men i dette tilfellet spiller det egentlig ikke så stor rolle, da tilsvarende bestemmelse finnes i borettslagsloven § 5-13 (1) 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #18 Del Skrevet 3. desember 2024 hilarious2016 skrev (2 timer siden): Hun skriver sameie, så jeg gikk ut fra at hun med det mente eierseksjonssameie. Men i dette tilfellet spiller det egentlig ikke så stor rolle, da tilsvarende bestemmelse finnes i borettslagsloven § 5-13 (1) 🙂 Nettopp. Uansett så slipper hun billig unna, tross alt. Anonymkode: ac8c7...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 3. desember 2024 #19 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bor du i et borettslag eller boligsameie, så skal du rette deg etter husordensreglene, og borettslagsloven, eller om det er et sameie, sameieloven. Det har du ikke gjort her, fordi du ikke har gjort dine felles forpliktelser, selv om du har fått klar beskjed. Da må du betale fordi du ikke har gjort det du har fått beskjed om, som alle andre har gjort etter beskjed fra styret. Du slipper egentlig veldig billig unna med kr. 500, andre brl så kunne dette lett blitt til 5 000 kroner. Du kommer ingen vei med å krangle mer på dette. I verste fall så blir det regnet som mislighold, og du kan bli kastet ut, fordi du ikke følger lover og regler. Skal du ha mer utfyllende informasjon fra jurist så må du enten kontakte og betale en advokat selv, eller du kan melde deg inn i Huseierne.no. Det koster nå kr. 310. Da får du en time gratis hos deres advokater, og så mye telefonhjelp du ønsker fra advokatene i Huseierne. Men uansett, min klare oppfatning her er at styret har rett, du tar feil. Og jeg har jobbet ganske mye med slike saker. Anonymkode: ac8c7...061 Det kommer helt an på hva som står i vedtektene om dette. Vi ble anbefalt å ta inn eget punkt med spesifisering av nettopp vedlikehold av privatdisponerte hager, fordi om det ikke står i vedtektene, inkl maks høyde og at styret kan hyre noen til jobben som andelseier så må dekke, så har vi få muligheter til å gjøre nettopp det. Holder ikke at det står i husordensreglene, og for at naboloven skal kunne brukes snakker vi helt andre høyder enn 50 cm som i denne saken. Og at man leier noen og krever betaling fra andelseier har man sjelden anledning til om ikke det er spesifisert i vedtektene. Dette fikk vi klar beskjed om fra boligbyggelaget da vi sto i en slik situasjon for et par år siden. Og ja, vi har tatt det inn i vedtektene, nettopp for å slippe krangling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilarious2016 Skrevet 3. desember 2024 #20 Del Skrevet 3. desember 2024 Ninaen skrev (27 minutter siden): Det kommer helt an på hva som står i vedtektene om dette. Vi ble anbefalt å ta inn eget punkt med spesifisering av nettopp vedlikehold av privatdisponerte hager, fordi om det ikke står i vedtektene, inkl maks høyde og at styret kan hyre noen til jobben som andelseier så må dekke, så har vi få muligheter til å gjøre nettopp det. Holder ikke at det står i husordensreglene, og for at naboloven skal kunne brukes snakker vi helt andre høyder enn 50 cm som i denne saken. Og at man leier noen og krever betaling fra andelseier har man sjelden anledning til om ikke det er spesifisert i vedtektene. Dette fikk vi klar beskjed om fra boligbyggelaget da vi sto i en slik situasjon for et par år siden. Og ja, vi har tatt det inn i vedtektene, nettopp for å slippe krangling. Detaljerte regler for det enkelte sameiet eller borettslaget i forhold til for eksempel høyder på vegetasjon er alltid fornuftig, da gjerne i husordensregler. Dette er likevel ikke avgjørende for lovligheten av styrets vedtak. Vedtektene er mer "rundt" formulert, gjerne med nokså tilsvarende ordlyd som gjeldende lov, mens husordensregler er mer detaljerte og særegne for det enkelte boligselskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå