Gå til innhold

Støre ferdig som Partileder og Statsminister?

Tiger Jack

Anbefalte innlegg

AP er ikke i takt med befolkningen lenger. Brenna er uaktuell og sterkt mislikt etter habilitetsskandalen og "folk må stå opp om morran"-uttalelsene om syke mennesker. Det er stygt å si det, men heller Trond Giske. Nå stemmer jeg hverken AP eller Høyre da. Har troen på Generasjonspartiet, dersom de får nok stemmer før nyttår.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiger Jack skrev (17 timer siden):

Nå koker det godt i AP. Ikke før hadde bølgene lagt seg litt etter at Giske kuppet seg inn som førstekandidat i Sør-Trøndelag, blåser det opp til storm igjen. Og nå er det alvor. Mektige AP-politikere vil nå ha Støre vekk, og det snakkes om at han kan være ferdig allerede like etter julen. Tonje Brenna er bedt om å forberede seg ti å bli Statsminister.

Spørsmålet er om Støre gjør som Biden - og gir etter for presset og trekker seg - eller om han nekter, og tvinger AP å gjennomføre landsmøte for å få han avsatt.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mektige-ap-topper-har-bedt-store-ga-av-og-brenna-forberede-seg-pa-a-bli-statsminister/17239372/

Det interessante er om Støre er problemet til AP, eller om politikken AP har er problemet. Personlig tror jeg ikke Støre er hovedproblemet, men heller symptomet på et parti som har mistet kontakten en stadig større del av potensielle velgermassen.

I dag står AP i en litt interessant posisjon hvor et flertall av toneangivende meningsytrere sier at partiet må bli mer venstrevridd for å få større oppslutning. Dette sies samtidig som partiet i praksis blør velgere i takt med venstrevridningen. Det er rart at partistrategene ikke ser en sammenheng her.

Hvordan kan et parti som har mistet 10-15% oppslutning i løpet av 20 år forvente å få denne oppslutningen tilbake gjennom å kjempe med SV og Rødt om de ca 15% som befinner seg til venstre for dem på partiskalaen?

Skal AP komme tilbake tror jeg de må fokusere på hva velgerne ønsker og ikke hva partiet mener velgerne bør ønske. Kanskje kan det å tuppe Støre ut døren hjelpe på dette, men… da må alternativet være i stand til å gjøre større endringer. Det tviler jeg LO og de ledende stemmene i AP er per dags dato.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stemt Listhaug fram som statsminister 11 av 10 ganger,dersom alternativet var Brenna. Herregud,kan nesten ikke tenke meg noe verre menneske som statsminister. Det ville vært katastrofe for hele Norge.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (19 timer siden):

Hvis de skal erstatte han med Tonje Brenna så kommer det til å brenne enda mer på dassen i AP.

De bruke klare å arbeide frem en god kandidat og ikke heie frem uspiselige folk!? Hva er dette de driver med? Må man være grusom for å ha sjanse i partiet? Ikke rart det går til helvete.

Ja det må man, ifølge ryktene. Klimaet i AP er beryktet for å være beinhardt, hardere internt enn fex høyre. 
Klart det reflekterer seg i hvem som når toppen der, enda mer enn i andre partier. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (18 timer siden):

Velgerne er ikke lei ledelsen av AP. De er lei av konsekvensene av AP sin politikk. Mindre penger på konto, høyere skatt, høyere rente, høyere strømpris. Vanlige folk har fått det verre med AP/SP/SV sin politikk. 

Nei, vi har ikke fått det verre økonomisk. Men, naturen vår blir rasert, landet og strømmen gitt vekk til EU og de store politiske partiene er råtne tvers igjennom. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikken er hovedproblemet. Det lekker både til høyre og venstre. Ingen vil ha gamle AP, de som sendte Gro Harlem Brundtland og Thorbjørn Berntsen rundt på valgkamp i campingvogn og trodde det skulle lokke nye velgere. Nå har til og med Gro trukket seg fra politikken av helsemessige årsaker. 

Men selvsagt er det også et problem at det nesten ikke finnes kandidater uten problematisk fortid. Når Brenna trer frem som klar favoritt til å overta, selv om habilitetshistorien kommer til å forfølge henne. Mon tro om Støre angrer på at han valgte å frede henne, eller ønsker han seg egentlig bort?

Men i virkeligheten er det vel LO som bestemmer hva AP skal mene, og nå forholder de seg foreløpig tause. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (48 minutter siden):

Ja det må man, ifølge ryktene. Klimaet i AP er beryktet for å være beinhardt, hardere internt enn fex høyre. 
Klart det reflekterer seg i hvem som når toppen der, enda mer enn i andre partier. 

Det er ganske kjent ja. Men det må da finnes folk som ikke BARE er ute etter internasjonale toppjobber på bekostning av alle nordmenn?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen reelle arvtagere. Vestre og Brenna er ikke statsministerkandidater, særlig ikke Brenna. Nordtun er nok den eneste reelle muligheten AP har for å få et løft gjennom et lederskifte, og hun er nok ikke aktuell.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kaos. Det er jo ikke bare å bytte ut lederen og tro på en ny kurs i politikken. De er 3 ulike partier som krangler og hestehandler med hverandre før de får bestemt noe som helst. Det blir absolutt ikke noe enklere uansett hvem de bytter ut Støre med, så lenge mandatfordelingen er som den er.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene i Arbeiderpartiet er større enn bare støre,  kommer til å falle videre i årene som kommer uansett hvem som tar over

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det patetisk hvordan Støre svarer når han blir konfrontert med at "Ingen fylkesledere sier de støtter deg", så svarer han "Jeg kan ikke forholde meg til slike anonyme kilder". Hvilke anonyme kilder??? Hvis alle fylkeslederne er tause, så er det det de er. Ikke anonyme.

Ser at det noen timer senere er noen fylkesledere som går ut og støtter Støre, men ordbruken hans tidligere på dagen viser en mann som graver sin egen grav ved å ikke forholde seg til de endringene som skjer.

Det hadde vært så mye bedre om han hadde sagt: Jeg er klar over at det kommer ulike signaler om min lederposisjon, og lytter til dette. Som sittende statsminister og partileder vil jeg gjøre mitt beste for å øke tilliten til meg. Så må tiden vise hva som skjer.

Det hadde vist at han faktisk lyttet og ikke minst forsto signalene. Nå fremstår han som en struts som graver hodet dypere og dypere ned i sanden for å unngå å forholde seg til en ubehagelig virkelighet.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte ut Røre Støre med Brenna vil ikke hjelpe. Det er som å velge mellom pest og kolera.

Om Brenna får ett spørsmål om feks hva hun tenker om strømstøtte, så klarer hun uansett å komme inn på denne arbeidslinjen og at arbeid lønner seg. Hun er helt blåst og klarer ikke skjønne at det finnes syke og skadde mennesker som ikke fungere i jobb lenger.

Røre Støre juger vel mer enn han snakker sant.

Er så glad jeg aldri har stemt AP, håper de går på ett gedigen tap neste år.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rett og slett krise i Ap. Støre er en av få sentrale personer som har vist seg å unngå skandaler, men han passer kanskje bedre i andre roller enn som partileder. Men jeg tror ingen andre i Ap egner seg bedre som statsminister i Norge akkurat nå, så jeg ser ingen hensikt med at de bytter leder. Hvis Ap ønsker å fremstå som et ansvarlig parti, kan de ikke bytte statsminister midt i en periode. 

Med alle skandalene som har vært i Ap, er det mange potensielle fremtidige ledere som har gjort seg selv uaktuelle. Brenna er en av dem pga. habilitetssaken der hun tabbet seg ut. Ok, det hun gjorde var kanskje ikke det verste, men Ap har hatt mange skandaler de siste årene og trenger en ledelse som har holdt sin sti ren. Og Giske frykter jeg kommer til å gjøre livet surt for hvem enn det er som leder Ap. Jeg savner Helga Pedersen i Ap-ledelsen. Ap trenger å få inn flere sentrale personer med bakgrunn fra ordentlige jobber, og ikke bare politiske broilere.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (6 timer siden):

Å bytte ut Røre Støre med Brenna vil ikke hjelpe. Det er som å velge mellom pest og kolera.

Om Brenna får ett spørsmål om feks hva hun tenker om strømstøtte, så klarer hun uansett å komme inn på denne arbeidslinjen og at arbeid lønner seg. Hun er helt blåst og klarer ikke skjønne at det finnes syke og skadde mennesker som ikke fungere i jobb lenger.

Røre Støre juger vel mer enn han snakker sant.

Er så glad jeg aldri har stemt AP, håper de går på ett gedigen tap neste år.

Brenna som statsministerkandidat er helt håpløst. Jeg skjønner ikke hvorfor AP på død og liv skal fremme henne som fremtidig leder. Hun har så si null arbeidserfaring, hun har fungert dårlig i regjering. Hun mener lite, og virker å ha et ønske om å leve av politikken, ikke være politiker for å gjøre noe. Det kommer aldri til å engasjere folk til å stemme AP.

Kari Næssa Nordtun er et mye, mye bedre alternativ. Den eneste reelle kandidaten AP har til å løfte partiet utenom Støre.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (36 minutter siden):

Brenna som statsministerkandidat er helt håpløst. Jeg skjønner ikke hvorfor AP på død og liv skal fremme henne som fremtidig leder. Hun har så si null arbeidserfaring, hun har fungert dårlig i regjering. Hun mener lite, og virker å ha et ønske om å leve av politikken, ikke være politiker for å gjøre noe. Det kommer aldri til å engasjere folk til å stemme AP.

Hun har heller ikke vært valgt til Stortinget, og har derfor ingen erfaring derfra. Men er det partiet som fremmer hennes kandidatur? Ja, hun er nestleder, men er det hun som dermed automatisk blir ny statsminister dersom Støre skulle trekke seg - uten noen videre debatt om hvem som skal overta? Jeg får et inntrykk av at det akkurat nå er media som løfter henne fram som en mulig arvtaker etter Støre. Media hevder at X antall sentralstyremedlemmer eller fylkesledere vil at Støre skal trekke seg, men få eller ingen av dem vil stå fram offentlig og si at de vil bytte ut Støre. Kan vi egentlig stole på media i denne saken, eller har de sin egen agenda her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...