AnonymBruker Skrevet 2. desember #41 Del Skrevet 2. desember Nei, ikke anmeldt. Men det ville blitt månelyst og inndragning av goder når vi gjorde opp oss imellom. Anonymkode: 9b4dd...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember #42 Del Skrevet 2. desember Nei, bare med alkohol. Anonymkode: 678b4...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 3. desember #43 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ei jeg kjenner fant hasj og utstyr i bag og jakke til sin sønn. De tok kontakt med politiet for å få råd hva de skulle gjøre. Da fikk de beskjed å komme inn med avkommet og det ungdommen hadde. Der ble det satt opp et team rundt med politi,bv, helse osv. Gutten måtte skrive under at han tok i mot hjelp og oppfølging. Måtte inn til samtale,strengere regler hjemme i forhold til hvem han var med osv. Dette opplegget hadde de i nesten 2 år. Som gutten sier selv nå i alderen nesten 20 år, hadde ikke mor og far gjort slik pluss fått dette opplege hadde det nok gått lenger. Ble ikke noe på rullebladet siden han fullførte opplegget. Vet ikke om det er slik over alt Anonymkode: b7196...a34 Da tror jeg helt seriøst jeg aldri hadde tilgitt foreldrene mine. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleppmelk Skrevet 3. desember #44 Del Skrevet 3. desember Nei hva i alle dager skulle det være godt for? Det tar hvertfall ikke roten til problemet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #45 Del Skrevet 3. desember Nei men jeg ville følt at jeg som forelder hadde sviktet i å lære barnet mitt å ta vare på seg selv og i å ta gode og sunne valg for egen del. Anonymkode: 79cfe...13c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #46 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ei jeg kjenner fant hasj og utstyr i bag og jakke til sin sønn. De tok kontakt med politiet for å få råd hva de skulle gjøre. Da fikk de beskjed å komme inn med avkommet og det ungdommen hadde. Der ble det satt opp et team rundt med politi,bv, helse osv. Gutten måtte skrive under at han tok i mot hjelp og oppfølging. Måtte inn til samtale,strengere regler hjemme i forhold til hvem han var med osv. Dette opplegget hadde de i nesten 2 år. Som gutten sier selv nå i alderen nesten 20 år, hadde ikke mor og far gjort slik pluss fått dette opplege hadde det nok gått lenger. Ble ikke noe på rullebladet siden han fullførte opplegget. Vet ikke om det er slik over alt Anonymkode: b7196...a34 Så bra - det var noe sånt jeg håper på også, men fikk ikke noe hjelp da jeg anmeldte min sønn - så han ente opp som rusmisbruker dessverre 😥 Anonymkode: 990c4...063 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #47 Del Skrevet 3. desember Politianmelde tenåringe for å røyke litt hasj? Hva godt skulle det ført til? (Jeg røyker selv hasj, har høyere utdanning, inntekt rundt 1 mill, eier egen bolig og bil. Har barn, og samboer gjennom mange år. Kan du please fortelle meg hva du mener er så ille med min joint? Alkohol ER mer skadlig enn THC) Anonymkode: 8a6cb...141 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #48 Del Skrevet 3. desember cattleya skrev (8 timer siden): Da tror jeg helt seriøst jeg aldri hadde tilgitt foreldrene mine. Er jo slikt oppleg egentlig flere vil ha et tilbud der flere instanser blir satt inn. Hvor de får hjelp til å slutte, hjelp fra leger, psykologer osv og hvis de følger opp planen de forskjellige instansene setter opp blir ingenting ting registrert. Må vel være bedre en å la det skurre å gå og ting blir være Anonymkode: b7196...a34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #49 Del Skrevet 3. desember Hadde selvfølgelig aldri anmeldt eller kontaktet politiet. Men jeg hadde satt meg ned med barnet mitt og forklart grundig om skadevirkningene ved cannabisavhengighet. Greit med en joint i ny og ne, men blir det hver dag eller flere dager i uken har man allerede mistet kontroll. Hadde også forklart forskjellen på andre narkotiske midler, samt hvor viktig det er at hjernen utvikler seg før man prøver andre ting. Nå skal det sies at jeg er meget liberal og har prøvd "alt" som er betegnet som mindre skadelig enn alkohol. LSD, fleinsopp, cannabis, mdma, ketamin, 2-cb etc. Men jeg var 30 år da jeg prøvde første gang, og det er jeg veldig glad for. Jeg drikker aldri alkohol lenger, men røyker cannabis ca 2-4 ganger i måneden, også tar jeg mdma/lsd/ketamin med min samboer 3 ganger i året, samt at vennegjengen har en felles "sommertrip" hver sommer. Jobber som distriktssjef i en hotellkjede, er samboer på 9. året, har hus, bil, hund og katt. Så man trenger ikke være hardbarka kriminell på hospits bare fordi man bruker andre rusmidler enn alkohol. Men man må være forsiktig, tilegne seg kunnskap, teste stoffet med kjemikalietest, veie det med mikrovekt og ta det i trygge omgivelser. 18 år er ganske ungt, men det er dessverre ikke ukjent at man i den alderen prøver mye rart. Anbefaler deg TS til å sette deg litt inn i de forskjellige rusmidlene, hvordan de skader og hvordan de virker på hjernen. Selvom jeg har tatt LSD og MDMA i en årrekke ville det aldri falt meg inn å ta kokain eller amfetamin feks, da det er helt på andre siden av skalaen hva gjelder skader og avhengighet. Det er større fare for at barnet ditt faller utenfor samfunnet om politiet innvolveres allerede nå. Bedre med åpenhet, kunnskap og aksept enn stigma, skam og skremselspropaganda. Anonymkode: b2ff0...433 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #50 Del Skrevet 3. desember Nå har jeg ikke lest hele tråden; men nei, jeg anmeldte ikke. Jeg vurderte det... Her var det heller ikke bare hasj- dessverre. Vi satte regler, hadde samtaler, strenge grenser....og når dette ikke hjalp, så søkte vi hjelp hos en rusorganisasjon som rettet seg mot ungdom. Der tok vi med den håpefulle til samtale. Det var to fantastiske damer som møtte oss. Det var kun første møte vi var med, deretter dro hun alene. Den relasjonen til den ene dama hjalp ungdommen vår gjennom både rus og vanskelige tider. Nå er alt fint og hun er en ung voksen dame som står støtt. Jeg tenker at dere kan søke hjelp, men det er gitt at politiet er den beste til å hjelpe. Av og til handler det kanskje ikke bare om grenser, men at ungdommen sliter mentalt og søker seg mot rus. Da kan andre være bedre å henvende seg til. Folk som kan nå gjennom og se hele mennesket. Anonymkode: f3824...801 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cattleya Skrevet 3. desember #51 Del Skrevet 3. desember (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jo slikt oppleg egentlig flere vil ha et tilbud der flere instanser blir satt inn. Hvor de får hjelp til å slutte, hjelp fra leger, psykologer osv og hvis de følger opp planen de forskjellige instansene setter opp blir ingenting ting registrert. Må vel være bedre en å la det skurre å gå og ting blir være Anonymkode: b7196...a34 Hasj og utstyr i en bagg én gang, og så koble politiet på? Tvunget til å motta hjelp med strenge regler, Nei det er ikke slik hjelp noen ønsker eller trenger. Endret 3. desember av cattleya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DaisyD Skrevet 3. desember #52 Del Skrevet 3. desember (endret) Nei, men jeg hadde ringt politiet dersom barnet mitt kjørte bil i påvirket tilstand. Endret 4. desember av DaisyD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #53 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (23 timer siden): Om han eller hun har prøvd å røyke hasj? Anonymkode: f5406...d56 Politiet sliter allerede med nok ressurser og virkelige alvorlige saker blir liggende så det siste de trenger er å bruke tid på tåpelige anmeldes som ikke engang burde havnet på deres bord. Anonymkode: d0dc1...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 3. desember #54 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (23 timer siden): Om han eller hun har prøvd å røyke hasj? Anonymkode: f5406...d56 Ødelegge livet til mitt barn over et rusmiddel som er mindre skadelig enn alkohol? Jeg tror ikke du forstår konsekvensene av dette. Hvis helsepersonell eller politiet oppdager at du har prøvd cannabis én gang, mister du førerkortet umiddelbart, uavhengig av om du har kjørt ruset. For å få det tilbake må du avgi urinprøver i 1–2 år. Helsepersonell kan stemple deg som rusmisbruker og nekte deg nødvendig medisin. DPS kan også avslå behandling dersom de ikke anser deg som edruelig. Nei, hadde min sønn røyket cannabis en helg i stedet for å drikke alkohol, hadde jeg vært glad. Alkohol er tross alt verdens mest skadelige rusmiddel. Men, om mitt barn hadde innrømmet grov kriminalitet hadde det vært på huet og ræva ut og jeg hadde samarbeidet med politiet. (Typ voldtekt, drap, lemlestelse) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 3. desember #55 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ei jeg kjenner fant hasj og utstyr i bag og jakke til sin sønn. De tok kontakt med politiet for å få råd hva de skulle gjøre. Da fikk de beskjed å komme inn med avkommet og det ungdommen hadde. Der ble det satt opp et team rundt med politi,bv, helse osv. Gutten måtte skrive under at han tok i mot hjelp og oppfølging. Måtte inn til samtale,strengere regler hjemme i forhold til hvem han var med osv. Dette opplegget hadde de i nesten 2 år. Som gutten sier selv nå i alderen nesten 20 år, hadde ikke mor og far gjort slik pluss fått dette opplege hadde det nok gått lenger. Ble ikke noe på rullebladet siden han fullførte opplegget. Vet ikke om det er slik over alt Anonymkode: b7196...a34 Heldigvis er dette regelverket strammet inn. Du kan ikke påstå dette er et frivillig tiltak når det står politibetjenter og truer deg med konsekvenser med mindre du skriver under på et papir som sier at du skal snakke med politiet og de skal se på deg tisse. Politiet er ikke her for å hjelpe deg, ei heller har de riktig kompetanse. Det er med god grunn forige justisminister strammet inn bruken av slike "frivillige avtaler", det er langt flere som har hatt negative erfaringer med disse "frivillige avtalene" enn de som hadde positiv erfaring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. desember #56 Del Skrevet 3. desember Har ikke barn da men svaret er nei hadde ikke gjort det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #57 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er et vanskelig spørsmål, for på den ene siden så er er det ulovlig. Hasj er ikke lov, selv hvor mange som kanskje skriker om at det er bedre enn alkohol og alt det der. Loven er loven. Anonymkode: 11a50...032 Men om en lov er urimelig og kan argumenteres for å bryte menneskerettigheter, har vi da en samfunnsplikt til å følge den? Jeg sier nei. Jeg ser på meg selv at jeg drar nytte av cannabis. Jeg har ikke tatt meg en drink på et år og fungerer bedre i hverdagen. Desutten, alle kan bruke cannabis bare lommeboken er stor nok. Du kan reise til Nederland og få det på resept enkelt, deretter kan du ta med deg 1mnds forbruk hjem. Er ikke cannabis så farlig bare du har råd til å hente det hver måned? Anonymkode: 8394d...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 3. desember #58 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er jo slikt oppleg egentlig flere vil ha et tilbud der flere instanser blir satt inn. Hvor de får hjelp til å slutte, hjelp fra leger, psykologer osv og hvis de følger opp planen de forskjellige instansene setter opp blir ingenting ting registrert. Må vel være bedre en å la det skurre å gå og ting blir være Anonymkode: b7196...a34 "Jeg kommer ifra staten og skal hjelpe deg" Javel... Hva kan gå galt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember #59 Del Skrevet 3. desember AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 18.58): Ei jeg kjenner fant hasj og utstyr i bag og jakke til sin sønn. De tok kontakt med politiet for å få råd hva de skulle gjøre. Da fikk de beskjed å komme inn med avkommet og det ungdommen hadde. Der ble det satt opp et team rundt med politi,bv, helse osv. Gutten måtte skrive under at han tok i mot hjelp og oppfølging. Måtte inn til samtale,strengere regler hjemme i forhold til hvem han var med osv. Dette opplegget hadde de i nesten 2 år. Som gutten sier selv nå i alderen nesten 20 år, hadde ikke mor og far gjort slik pluss fått dette opplege hadde det nok gått lenger. Ble ikke noe på rullebladet siden han fullførte opplegget. Vet ikke om det er slik over alt Det er bare flaks at de ikke ødela gutten ved å tvinge ham gjennom dette greiene her i to år. Hvor gammel var "gutten" da han måtte skrive under på en slik kontrakt med flerårig varighet? Nei, det var bare utrolig flaks for dem at gutten var så lite interessert i å bruke hasj eller beholde vennene sine at han klarte å gjennomføre dette opplegget de kokte sammen. Og skikkelig flaks var det at han ikke la foreldrene for hat, som gikk og gravde i hans private eiendeler og dro ham med til politiet da de fant litt hasj. Så mye flaks har de hatt at gutten, nå som snusfornuftig tjueåring, skryter av sin gode far og mor. Han er så takknemlig for at de grep inn, for ellers hadde han nok havna på kjøret. Det høres mest ut som en historie fra eventyrboka "Fortellinger foreldre liker å høre". Anonymkode: ec275...dcf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember #60 Del Skrevet 4. desember Nei. Ville heller oppfordret ungdommen til egenansvar og selvstendighet, gjennom veiledning og kunnskap om rus. I tillegg ville jeg oppfordret ungdommen til å få nye venner og samtidig prøvd en ny fritidsaktivitet. Hvis veiledning ikke hadde gitt endring, hadde jeg oppfordra han til å ta kontakt med helsevesenet Som forelder skal man støtte barnet sitt til å leve et selvstendig liv og ta ansvar for egne handlinger. Å gå til politiet fører kun til det motsatte. Anonymkode: b1896...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå