Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke kan møtte opp til eksamen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt på en ny medisin (Effexor/Venlafaxin). Har de siste dagene hatt utrolige ekle bivirkninger: Kvalme, oppkast, plutselige angstanfall som kan forekomme flere ganger daglig, hodepine, kaldsvette, insomni etc. Om disse bivirkningene (i alle fall kvalme/oppkast) fortsatt er tilstedet på eksamensdagen, hva skal jeg gjøre da? Må jeg dra til lege for å få legeerklæring? Kan jeg evt. ta det gjennom en videosamtale med Dr. Dropin?

Anonymkode: 9ea41...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kontakte legen din som har gitt deg Effexor et par dager før eksamen. Det finnes medisiner å få som virker godt mot kvalme.

Hvor mange dager er det til eksamen?

Anonymkode: e06e7...68a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har nettopp begynt på en ny medisin (Effexor/Venlafaxin). Har de siste dagene hatt utrolige ekle bivirkninger: Kvalme, oppkast, plutselige angstanfall som kan forekomme flere ganger daglig, hodepine, kaldsvette, insomni etc. Om disse bivirkningene (i alle fall kvalme/oppkast) fortsatt er tilstedet på eksamensdagen, hva skal jeg gjøre da? Må jeg dra til lege for å få legeerklæring? Kan jeg evt. ta det gjennom en videosamtale med Dr. Dropin?

Jeg var syk på eksamensdagen -men da visste lege allerede jeg var syk (forverring av kronisk sykdom) så det holdt med en melding på HelseNorge for å få legeerklæring. 

Anonymkode: 090ca...c93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør kontakte legen din som har gitt deg Effexor et par dager før eksamen. Det finnes medisiner å få som virker godt mot kvalme.

Hvor mange dager er det til eksamen?

Det er to dager til eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et dumt tidspunkt å begynne på nye medisiner, rett før eksamen. 
Enten må du bytte til andre medisiner nå, eller så må du kontakte legen om du ikke klarer å komme deg på eksamen. 

Anonymkode: d92d0...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Et dumt tidspunkt å begynne på nye medisiner, rett før eksamen. 
Enten må du bytte til andre medisiner nå, eller så må du kontakte legen om du ikke klarer å komme deg på eksamen. 

Anonymkode: d92d0...9f8

Det var kanskje et dumt tidspunkt, men jeg var rett og slett ikke klar over at bivirkningene kom til å være såpass intense og vare så lenge. Men ja, får bare kontakte legen om jeg blir dårlig på eksamensdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi beskjed til skolen i forkant av eksamen, og lever legeerklæring👍🏼😄

Anonymkode: 1fa51...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var kanskje et dumt tidspunkt, men jeg var rett og slett ikke klar over at bivirkningene kom til å være såpass intense og vare så lenge. Men ja, får bare kontakte legen om jeg blir dårlig på eksamensdagen.

Ta kontakt med legekontoret og forklar saken så de kan veilede deg, ikke kg.

dr dropin og andre nettbaserte leger har ikke hjemmel til å sykemelde 

Anonymkode: 9ec32...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ville kontaktet lege i morgen tidlig, forklart situasjonen og spurt om å slutte på medisinen til du er ferdig med eksamen. Er du heldig rekker bivirkningene å gå over før eksamen.

Anonymkode: a9183...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det beste alternativet nå er kvalmestillende medisin. Men ring legekontoret i morgen og spør om råd til hva som kan gjøres. Hvis du er heldig er du bedre før eksamen, det er ikke umulig, men best å være ute i god tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri hatt kvalme av den. Tar du andre medisiner? 

Anonymkode: 25cd1...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ta kontakt med legekontoret og forklar saken så de kan veilede deg, ikke kg.

dr dropin og andre nettbaserte leger har ikke hjemmel til å sykemelde 

Anonymkode: 9ec32...426

Jo, det har de. 

Anonymkode: ee90b...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hatt kvalme av den. Tar du andre medisiner? 

Anonymkode: 25cd1...25f

Nei, tar ikke andre medisiner. Kvalme er en svært vanlig bivirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta medisinen de neste dagene nå før eksamen og få time til legen for kvalmestillende i tillegg.

Anonymkode: 4de1a...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...