Gå til innhold

Er helsefagarbeider en av de viktigste innen helsepersonell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Daria skrev (18 minutter siden):

Grunnleggende stell av syke kan de aller fleste klare om nødvendig, en leges kunnskap er hakket vanskeligere å erstatte. Omsorgsarbeid er viktig, men helsefagarbeideren som sådan er ikke en nødvendighet. Som pasient merker jeg liten forskjell på hvem som steller meg, men i motsetning til en AB lenger opp i tråden, vil jeg heller ha en hvilken som helst lege enn en helsefagarbeider i sykdomssituasjon. Spesialistlegen som følger opp min ene kroniske sykdom har adskillig mer peiling på og innsikt i også mine øvrige helseproblemer enn stort sett alt annet helsepersonell, selv om det ligger utenfor hennes spesialisering. 

Det er det mange som tror, men putt hvermansen på sykehjem for en vakt og så løper de konstant til de erfarne for hjelp. Det tar litt tid å bygge opp de praktiske ferdighetene i fingrene.

Legen har 0 peiling på hvordan de faktisk skal ivareta deg rent praktisk sett. Prøv å få legen til å sette en pvk på et dehydrert og sykt menneske  , de hadde totalt feilet. Samme med kateter innleggelse på en pasient med en forstørret  prostata der kateter nesten ikke kommer forbi. Eller forflytning av en bevisstløs person med mer... Nå er mye av svaret farget av at jeg er sykepleier men leger hadde ikke klart seg uten helsefag og sykepleiere. Særlig mtp mengden pasienter. 

Anonymkode: bf0c3...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilket vaskemiddel fjerner blod best på metall? Hvordan desinfiserer man tre? Hva er best egnet på linolium? Hvor mye salmiak kan du blande i klor for å fjerne kalk?

Alle kan selvsagt vaske. Alle kan jo selvsagt også stille en diagnose. (Noe folk her på kg er ekstremt flinke til) men hvor bra blir det uten kunnskapen? 

Er bare slike livets harde skole folk som tror de har all den kunnskapen som trengs. 

Anonymkode: 1674a...0b9

Med andre ord: Den kunnskapen som trengs er kunnskap om å bruke google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er poenget med å rangere ulike yrkesgrupper innen helsevesenet opp mot hverandre? Alle trengs, og problemet er jo at de er altfor få! Problemet i helsevesenet er tonnevis med unødvendige papirflyttere og kontorrotter, ubrukelige mellomledere og enormt sykefravær. JA til helsefagarbeidere, JA til sykepleiere og JA til leger!

Anonymkode: bca4d...7d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (1 minutt siden):

Med andre ord: Den kunnskapen som trengs er kunnskap om å bruke google.

Renholdsoperatører gjør en utrolig viktig jobb og vi hadde aldri klart oss uten. De rengjør anestesiapparater og medisinsk teknisk utstyr inne på operasjonsstuene, de hjelper oss med å montere operasjonsbord og er helt uvurderlige. Ikke f om jeg ville hatt inn en random ufaglært med mobiltelefon for å vaske mine operasjonsstuer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på helsefagarbeideren! De er superviktige, men det er vi jo alle. Vaskehjelpen, kjøkkenpersonalet, portøren, bioingenøren, sykepleieren, jordmoren, legen, kirurgen osv. 

Anonymkode: 3d884...c8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er det mange som tror, men putt hvermansen på sykehjem for en vakt og så løper de konstant til de erfarne for hjelp. Det tar litt tid å bygge opp de praktiske ferdighetene i fingrene.

Legen har 0 peiling på hvordan de faktisk skal ivareta deg rent praktisk sett. Prøv å få legen til å sette en pvk på et dehydrert og sykt menneske  , de hadde totalt feilet. Samme med kateter innleggelse på en pasient med en forstørret  prostata der kateter nesten ikke kommer forbi. Eller forflytning av en bevisstløs person med mer... Nå er mye av svaret farget av at jeg er sykepleier men leger hadde ikke klart seg uten helsefag og sykepleiere. Særlig mtp mengden pasienter. 

Anonymkode: bf0c3...541

Jeg har vært ufaglært pleier på et sykehjem en sommer, så akkurat det vet jeg litt om...

Jeg har ikke sagt at helsefagarbeidere ikke gjør en viktig og nødvendig jobb, strengt tatt har jeg framhevet at helsevesenet er av hengig av alle yrkesgruppene de har, men nå var nå engang premisset for tråden å rangere viktighet. Hvis jeg må velge, vil jeg heller leve i en verden uten helsefagarbeidere enn uten leger, men det betyr ikke at jeg tror at leger kan alt eller at alt annet helsepersonell er ubetydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så mange helsefagarbeidere med mindreverdighetskomplekser?

Anonymkode: 202e8...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke rart - det presiseres jo overalt at de er mindreverdige! «Hvorfor tror du du er noe - du har bare fagbrev» «fagbrev er ingen utdanning» «du er nederst på rangstigen». Helsefagarbeidere får så mye unødvendig dritt. Skam dere! Det er stor mangel, og helsefagarbeidere er viktig. Det er helsefagarbeidere sammen med sykepleiere som tar seg av pleietrengende i kommunal helsetjeneste. De er de som følger opp alle instrukser fra lege mm. Heia dere - samfunnshelter! 

Anonymkode: c52d3...18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeidere er kjempeviktige! Hadde ikke klart oss uten. Merker stor forskjell på helsefagarbeidere vs ufaglærte.

Hilsen spesialsykepleier i kommunehelsetjenesten 

Anonymkode: d097c...dac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Renholdsoperatører gjør en utrolig viktig jobb og vi hadde aldri klart oss uten. De rengjør anestesiapparater og medisinsk teknisk utstyr inne på operasjonsstuene, de hjelper oss med å montere operasjonsbord og er helt uvurderlige. Ikke f om jeg ville hatt inn en random ufaglært med mobiltelefon for å vaske mine operasjonsstuer.

Vi hadde aldri klart oss uten min yrkesgruppe heller, men jeg går ikke rundt og slår meg på brystet og forteller alle hvor viktig jeg er for å søke bekreftelse, det er jo bare barnslig. Voksne folk bør holde seg for gode til sånt tull.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det lurer jeg også på…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sykepleiere og helsefagarbeidere kan IKKE overta oppgavene til renholdere, nei. Det er en grunn til at det kreves et eget fagbrev for dette yrket.

Anonymkode: 63391...b8f

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og hvem skulle gjort sykepleieroppgaver da hvis sykepleiere skulle overtatt de oppgavene? Helsefagarbeider er ikke de viktigste innen helsepersonell, men alle grupper er like viktige og utfyller hverandre. Helsefagarbeidere gjør forresten også mange sykepleieroppgaver.

Anonymkode: d9e46...d2c

And here we go again, er det helsefagarbeiderne som uttaler seg?

Den dagen en sykepleier ikke klarer å vaske over et gulv, fordi hun ikke er kvalifisert til det kan vi snakkes. Den dagen renholderen og helsefagarbeideren skal gjøre sykepleieroppgaver bare sykepleiere har lov til å gjøre, den dagen blir avdelingen stengt. 

Denne evige kampen om egen viktighet er årsaken til enorme konflikter på mange kvinnearbeidsplasser. 
Helsefagarbeiderne har ingen høyskoleutdannelse, de har et fagbrev, og langt mindre og smalere kompetanse totalt sett enn en sykepleier. Helsefagarbeidere liker å tenke stort om seg selv, noe som tydelig fremkommer i denne tråden.

Anonymkode: 0780b...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet helsefagarbeider selv. Vi er på mange måter de viktigste da en lege eller sykepleier aldri hadde klart seg uten oss. 

Anonymkode: b0788...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer sammensatt enn som så. Blir litt som å spørre om hjertet eller levra er viktigst når man trenger begge for å overleve.

Anonymkode: bc582...e0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsefagarbeidere kan gjøre mange nødvendige oppgaver innen stell og pleie, men de er som regel helt avhengige av at andre har ansvaret og tar nødvendige beslutninger. Dessverre har mange helsefagarbeidere i dag også lavere kompetanse enn de gamle hjelpepleierne. I tillegg er mange av de som velger det yrket folk som ikke har evner til å ta andre utdannelser, og en del har ganske lavt evnenivå, ofte skremmende lavt. Alle oppgaver helsefagarbeidere gjør, kan gjøres av andre yrkesgrupper, og som regel vil andre yrkesgrupper kunne gjøre oppgavene bedre. Men vi har ikke nok sykepleiere, i tillegg til at helsefagarbeidere er billigere, og dermed har de en funksjon. Ikke fordi de er best egnethet til oppgavene, men fordi de er billigere og lettere tilgjengelig.

Anonymkode: 9dac0...04c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan jo spørre deg selv vil du helst ha en lege spesialist der når du blir livstruende syk eller vil du ha en helsefags arbeider 🙈😂

Anonymkode: 638b6...1fb

Ville hatt en sykepleier til stede. Er de som gjør jobben for legene stort sett, bare de må vente på at legene kommer med instrukser selv om sykepleierne allerede vet hva de skal gjøre. 

Men til HI; alle er viktige! Tverrfaglighet er nødvendig. Og jobbene må gjøres. Felles mål er å ta vare på pasientene. Er vernepleier selv, og alle er viktige!

Anonymkode: a3f32...148

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helsefagarbeidere kan gjøre mange nødvendige oppgaver innen stell og pleie, men de er som regel helt avhengige av at andre har ansvaret og tar nødvendige beslutninger. Dessverre har mange helsefagarbeidere i dag også lavere kompetanse enn de gamle hjelpepleierne. I tillegg er mange av de som velger det yrket folk som ikke har evner til å ta andre utdannelser, og en del har ganske lavt evnenivå, ofte skremmende lavt. Alle oppgaver helsefagarbeidere gjør, kan gjøres av andre yrkesgrupper, og som regel vil andre yrkesgrupper kunne gjøre oppgavene bedre. Men vi har ikke nok sykepleiere, i tillegg til at helsefagarbeidere er billigere, og dermed har de en funksjon. Ikke fordi de er best egnethet til oppgavene, men fordi de er billigere og lettere tilgjengelig.

Det er i hvert fall helt tydelig at du ikke kan noe ting om helsefagarbeider utdanning. 

Anonymkode: b06f1...548

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke rart - det presiseres jo overalt at de er mindreverdige! «Hvorfor tror du du er noe - du har bare fagbrev» «fagbrev er ingen utdanning» «du er nederst på rangstigen». Helsefagarbeidere får så mye unødvendig dritt. Skam dere! Det er stor mangel, og helsefagarbeidere er viktig. Det er helsefagarbeidere sammen med sykepleiere som tar seg av pleietrengende i kommunal helsetjeneste. De er de som følger opp alle instrukser fra lege mm. Heia dere - samfunnshelter! 

Anonymkode: c52d3...18d

Altså - jeg har jobber flere år på gulvet jeg også med "bare" fagbrev før jeg tok mer utdanning, riktignok i en helt annen bransje. Det var aldri noen som hadde behov for å bli fortalt hvor viktige de var, meg selv inkludert. Selv om lønna var knappe 200 kroner i timen og arbeidet var knallhardt. Mitt inntrykk er at det store behovet for bekreftelse som regel forekommer i helsesektoren, og jeg lurer på hvorfor det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i hvert fall helt tydelig at du ikke kan noe ting om helsefagarbeider utdanning. 

Tvert imot, jeg kjenner svært godt til utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tvert imot, jeg kjenner svært godt til utdanningen.

Da vet du sikkert at helsefagarbeidere utfører rik, gir medisiner, setter fragmin , olje klyx , skriver ut rapport m.m? Det er ikke en tulle utdanning som hvilke som helst idiot hadde kunnet gjøre. Det er da virkelig mer til den jobben enn det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da vet du sikkert at helsefagarbeidere utfører rik, gir medisiner, setter fragmin , olje klyx , skriver ut rapport m.m? Det er ikke en tulle utdanning som hvilke som helst idiot hadde kunnet gjøre. Det er da virkelig mer til den jobben enn det.

👏

De utarbeider også pleieplaner og er primærkontakter for unike brukere. De har mye ansvar og jobber tett med sykepleiere. Men den du siterer er vel NOK en uviten person som ikke forstår at helsefagarbeidere er helsefaglig  personell med fagkunnskap som AS Norge ikke kan unnvære.

Endret av K_mb
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...