Gå til innhold

Hva skal vi servere til jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal arrangere jul for første gang.

hva skal vi servere? Vi blir 7 voksne personer. 
vi liker verken ribbe eller pinnekjøtt. Men vi sliter å komme med ideer på mat som er relativt enkelt å lage, men samtidig gir en festfølelse.

Vi vil også ha masse tilbehør! Hva kan det være?

Alle tips mottas med stor takk! 

Anonymkode: 38d55...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha kalvestek med ovnsbakte grønnsaker og god saus til. Til sju personer må dere nok kjøpe to stk, skulle jeg tro, om noen vil ha en runde to med mat. Kalvesteken bruner du godt i panna først, og så pakker du den inn i alu.folie, og legger den i stekeovnen på lav varme i mange timer. Da blir den saftig og god og mør! Så etter at den er brunet, lager den seg selv i ovnen.

Jeg elsker storfekjøtt, men kan ikke like fett svinekjøtt som det renner fett av og er fete render med hvitt fett... så jeg liker ikke ribbe noe særlig, nei. Ikke pinnekjøtt heller, for jeg liker ikke fårekjøtt overhodet. Besk fårekjøttsmak og altfor salt med pinnekjøtt.

PS! Erfaringsmessig blir mye av de "ikke-julete" kjøtt-typene fortrengt i diskene til fordel for julemat nå i ukene før jul. Kan være du ikke finner kalvestek av den grunn. Da kan du spørre de ansatte i ferskvaredisken om de kan bestille inn for deg det du trenger. Mulig de kan få tak i det likevel. Vi kjøpte vår kalvestek i god tid før jul. mens det ennå var å finne i diskene, og la den i fryseren.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser kalkun på julaften. Helstekt kalkun er festlig å sette på bordet. Tilbehør kan være (og man trenger ikke lage alt på en gang selvsagt) fløtegratinerte poteter, hasselbackpoteter, søtpotetmos, rosenkål stekt med bacon, honningbakt gulrot og pastinakk, løk/salviestuffing, aspargesbønner stekt i hvitløkssmør, bakt blomkål, blomkål- og brokkoligrateng, saus laget av stekesjyen, tranebærsaus, rødkål, sellerirotpuré, waldorfsalat.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått velge, hadde jeg laget kveite. Men ribba er tydeligvis hellig:) Den grandiosagreia over her......:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksestek var ikke en uvanlig rett til jul før, så kanskje det? Der er det jo masse godt tilbehør å ha til også.

Anonymkode: 11286...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi skal arrangere jul for første gang.

hva skal vi servere? Vi blir 7 voksne personer. 
vi liker verken ribbe eller pinnekjøtt. Men vi sliter å komme med ideer på mat som er relativt enkelt å lage, men samtidig gir en festfølelse.

Vi vil også ha masse tilbehør! Hva kan det være?

Alle tips mottas med stor takk! 

Anonymkode: 38d55...aff

Kalkun

Anonymkode: 147d5...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp med reinstek på julaften. Den tradisjonen har jeg tart med meg. Reinstek med poteter, grønnsaker og soppsaus. Marinerer steika med hvitløk og pepper. Veldig godt😀

Anonymkode: 9e4e6...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ingen av de 7 voksne verken ribbe eller pinnekjøtt? Eller er det dere som skal servere middag som ikke liker det? 

Anonymkode: 31e93...15a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt kalkun i mange år. Vi lagde stuffing, og så blandet vi smør med ferske krydder og la inn mellom skinnet og brystkjøttet. Det gav god smak, 

Klassisk britiske roasted potatoes og ulike grønnsakene. 

Anonymkode: c092c...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytrefilet. Bruk maks temperatur til å lage steikeskorpe på alle sider I stekepannen, og så slenger du hele biffen i ovnen i åtte minutter på 180 grader. Beregn gjerne 300 gram per person, det er bare jul en gang i året. 

Endret av Brukernavn84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svensk skinkestek f.eks. kokes først, og gratineres i ovnen. Kveite er godt. Lammelår. Kalkun.

Men er alle 7 sære i matveien, så blir det kanskje vanskelig å finne noe alle liker. Kanskje dete burde gå for koldtbord 🙂

Anonymkode: 8845e...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Andebryst med rødkål til.

Anonymkode: dcd2b...106

Hel and på dansk vis. Det er julemat, det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lammelår og fløtegratinerte poteter. Mye kan gjøres dagen før, og maten laget seg selv. 

Anonymkode: abe8b...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...