Gå til innhold

Hvor mye øver barna deres hjemme på instrumenter?


solsolsol

Anbefalte innlegg

Har en syvåring på piano og en tiåring på saksofon, vi er ikke helt enige om hva passe øvemengde er 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mye de vil. Jeg vokste selv opp med uenighet om øving , og fikk ikke ukelønn om jeg ikke øvde så mye mamma ville. Mistet helt lysten , og sluttet med både piano og korps så fort jeg fikk lov. 

Anonymkode: 1d5fc...8e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nada. Går i korps, og skal egentlig øve i 20 min annenhver dag. Og nei, det er ikke ok, men det å øve hjemme tatt fra hen gleden over musikken. Det er samspillet som er gøy og gir glede

Anonymkode: a0eb9...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (9 minutter siden):

Har en syvåring på piano og en tiåring på saksofon, vi er ikke helt enige om hva passe øvemengde er 😅

Altfor lite. De går på piano. 

Anonymkode: 1e54f...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 10-klassing som spiller i korps på 7ende året, han har knapt øvd noe hjemme. Har ikke krevd at han skal øve noe hjemme, hvis han gjør det er det på eget initiativ (og det gjør han faktisk innimellom). Er vel kanskje derfor han har gått i korpset så lenge, miljøet i korpset er kjempebra og vi har ikke knekt motivasjonen og spillegleden med mas hjemmefra. 

Anonymkode: 5a04c...d59

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går også på piano, og har gjort det i mange år, og over dessverre også for lite… De øver kanskje 5 minutter 2-3 ganger i uka, mer enn det får jeg ikke til, enda jeg minner dem på det konstant 🙈

Anonymkode: 6dac6...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min øvde ikke noe særlig de første årene. Nå går hun i 10. klasse, og korpset hun går i har karret seg oppover i divisjonene. Nå er nivået såpass høyt at hun selv tar initiativ til å øve fordi hun ikke vil være den som ikke klarer å følge de andre. 

Anonymkode: 1d9e4...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna har lyst til å lære og til å bli gode på instrumentene, så bør det øves stort sett hver dag. De minste 10-15 min pr dag, også øker man gradvis. Progresjonen går veldig treigt hvis de ikke øver hjemme. Går man i korps og er med mest for det sosiale, så klarer noen seg sikkert helt bra uten å øve så mye hjemme, men gode på instrumentet blir de ikke. Går man til en lærer man har en til en, så er det totalt bortkastet hvis man ikke øver hjemme. Jeg har selv pianoelever, og denne samtalen har jeg med alle elever og foreldre jevnlig. Mange øver altfor lite, og da er det ikke noe poeng. Da blir det bare til at vi gjentar det vi allerede har snakket om og øvd på, igjen og igjen. Dere som sier at barna mister lysten hvis de blir presset til å øve; de skal selvsagt ikke presses, de skal inspireres. Og de må erfare at øving fører til mestringsfølelse, som igjen gjør at det blir gøy. Hvis de virkelig ikke vil øve, så er det kanskje på tide å revurdere hele greia, og heller finne seg en annen fritidsinteresse?

Anonymkode: 025ec...c79

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor lite. Litt panikkøving rett før individuell spilletime på korpsinstrument og piano, og litt klimpring på piano uten at det er skikkelig øving på piano generelt. Mye/daglig ca en uke før elevaften og nå julekonsert. 
Av og til dagen etter en korpsøvelse eller spilletime også, hvis det er nytt stoff som motiverer, eller etter et seminar der nivået gjorde et hopp. 

Anonymkode: 4dded...8b2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det typiske øvingsmaset har ødelagt musikkgleden for altfor mange barn i årenes løp, og det er egentlig forbausende at man fortsatt har dette problemet idag - instrumenter der man bruker fingrene kan man øve på når som helst og hvor som helst; tror at barn ville få en helt annen innstilling til øvingen dersom de lærte at dette var noe man kunne gjøre når man for eksempel ser en morsom film.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: a1cdb...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det typiske øvingsmaset har ødelagt musikkgleden for altfor mange barn i årenes løp, og det er egentlig forbausende at man fortsatt har dette problemet idag - instrumenter der man bruker fingrene kan man øve på når som helst og hvor som helst; tror at barn ville få en helt annen innstilling til øvingen dersom de lærte at dette var noe man kunne gjøre når man for eksempel ser en morsom film.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: a1cdb...57a

Hvordan foregår det?

De eldste ungene mine måtte øve før de gjorde noe annet da de var små, og det (?) gjorde at de fort ble så gode at øving ble til mer faktisk spilling (som var gøy), men det er så lenge siden at jeg husker ikke om det var snakk om 5 eller 30 minutter. Det må være veldig vanskelig å finne glede i et instrument om man aldri har fremgang? Lærerne de yngste har sier at de *må* øve, men at de skal øve når de har lyst,  og det har de (spesielt den ene) aldri lyst til 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (7 timer siden):

Har en syvåring på piano og en tiåring på saksofon, vi er ikke helt enige om hva passe øvemengde er 😅

Har flere barn og flere instrumenter i heimen pga det, her øver de 30-60 min hver dag (alle barna har minst 2 instrumenter hver) litt mer øving før konserter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mine går også på piano, og har gjort det i mange år, og over dessverre også for lite… De øver kanskje 5 minutter 2-3 ganger i uka, mer enn det får jeg ikke til, enda jeg minner dem på det konstant 🙈

Anonymkode: 6dac6...639

Vurdert belønningssystem og er du flink til å skryte når de øver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis barna har lyst til å lære og til å bli gode på instrumentene, så bør det øves stort sett hver dag. De minste 10-15 min pr dag, også øker man gradvis. Progresjonen går veldig treigt hvis de ikke øver hjemme. Går man i korps og er med mest for det sosiale, så klarer noen seg sikkert helt bra uten å øve så mye hjemme, men gode på instrumentet blir de ikke. Går man til en lærer man har en til en, så er det totalt bortkastet hvis man ikke øver hjemme. Jeg har selv pianoelever, og denne samtalen har jeg med alle elever og foreldre jevnlig. Mange øver altfor lite, og da er det ikke noe poeng. Da blir det bare til at vi gjentar det vi allerede har snakket om og øvd på, igjen og igjen. Dere som sier at barna mister lysten hvis de blir presset til å øve; de skal selvsagt ikke presses, de skal inspireres. Og de må erfare at øving fører til mestringsfølelse, som igjen gjør at det blir gøy. Hvis de virkelig ikke vil øve, så er det kanskje på tide å revurdere hele greia, og heller finne seg en annen fritidsinteresse?

Anonymkode: 025ec...c79

Tja, jeg har absolutt gehør og samme har noen av barna så de og jeg kan høre ett stykke og spille det på valgt instrument (jeg spiller piano, gitar, harpe og fele) eneste jeg faktisk måtte øve litt på var trommer og piano i starten for ikke å overbelaste håndleddet når jeg spilte 

Grunnen til at vi har øvingstid er for at de barna som ikke har samme evnen skal bli oppmuntret, må endog være ærlig nok til å innrømme at jeg er flinkere til å skryte over de som sliter enn de som ta alt med en gang. En annen ting med øvingen er at de skal lære å holde ut når det er konserter med flere stykker slik at de faktisk spiller etter noter og ikke etter husken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det typiske øvingsmaset har ødelagt musikkgleden for altfor mange barn i årenes løp, og det er egentlig forbausende at man fortsatt har dette problemet idag - instrumenter der man bruker fingrene kan man øve på når som helst og hvor som helst; tror at barn ville få en helt annen innstilling til øvingen dersom de lærte at dette var noe man kunne gjøre når man for eksempel ser en morsom film.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: a1cdb...57a

Det er ikke sånn man blir god på instrumentet, det er så mye mer enn å bevege fingrene. Klangbehandling, teknikk, fraseringer, notelesning, alle detaljene i musikken.. Men det er klart, hvis man ikke vil øve på dette, men er fornøyd med å bare «bevege fingrene» og lage lyd, så trenger man ikke lærer. Da får man leke seg med det på egen hånd, tenker jeg. Men da blir man aldri god, da lærer man aldri alt det som er viktig for å bli en bra musiker. Dermed stopper utviklingen rimelig raskt.

Anonymkode: 025ec...c79

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (2 timer siden):

Det må være veldig vanskelig å finne glede i et instrument om man aldri har fremgang?

Nemlig😊 Øving, og riktig øving, gir mestringsfølelse, som igjen skaper motivasjon og gjør det gøy å øve😊

Anonymkode: 025ec...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
solsolsol skrev (9 timer siden):

Har en syvåring på piano og en tiåring på saksofon, vi er ikke helt enige om hva passe øvemengde er 😅

Vil de spille da? Det er jo ganske vesentlig. 

Anonymkode: 881c6...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Tja, jeg har absolutt gehør og samme har noen av barna så de og jeg kan høre ett stykke og spille det på valgt instrument (jeg spiller piano, gitar, harpe og fele) eneste jeg faktisk måtte øve litt på var trommer og piano i starten for ikke å overbelaste håndleddet når jeg spilte 

Grunnen til at vi har øvingstid er for at de barna som ikke har samme evnen skal bli oppmuntret, må endog være ærlig nok til å innrømme at jeg er flinkere til å skryte over de som sliter enn de som ta alt med en gang. En annen ting med øvingen er at de skal lære å holde ut når det er konserter med flere stykker slik at de faktisk spiller etter noter og ikke etter husken

Jeg har også absolutt gehør😊 Jeg er utdannet klassisk pianist, så dette har jeg litt greie på. Absolutt gehør kan så absolutt være til god hjelp, men det er så mye mer, som må øves på. Man blir aldri utlært. Dess mer man lærer, dess mer skjønner man hvor stort dette faget er. Det kreves masse øving på riktig måte for å kunne skape musikk på høyt nivå, og det må jo starte et sted, fra barna er små. Jeg mener ikke at små barn skal trenge å øve i timesvis, men starte med 10 min hver dag, og øke gradvis. Det skaper gode rutiner, og barna kommer til å kjenne ofte på mestringsfølelsen, som igjen gjør at de har lyst å øve mer. Det er ikke alle som skal gå min vei, med et langt studieløp i musikk, men man vet jo ikke hvor langt det kan tas før man gir det en sjans? Men det må en god lærer til da, hvis eleven skal lære disse grunnleggende tingene de kan bygge videre på. Det er enormt mye man bør lære, som foreldre ikke har forutsetning for å forstå med mindre man har gått samme vei selv. Så stol på lærerne og rådene de gir😊

Anonymkode: 025ec...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har også absolutt gehør😊 Jeg er utdannet klassisk pianist, så dette har jeg litt greie på. Absolutt gehør kan så absolutt være til god hjelp, men det er så mye mer, som må øves på. Man blir aldri utlært. Dess mer man lærer, dess mer skjønner man hvor stort dette faget er. Det kreves masse øving på riktig måte for å kunne skape musikk på høyt nivå, og det må jo starte et sted, fra barna er små. Jeg mener ikke at små barn skal trenge å øve i timesvis, men starte med 10 min hver dag, og øke gradvis. Det skaper gode rutiner, og barna kommer til å kjenne ofte på mestringsfølelsen, som igjen gjør at de har lyst å øve mer. Det er ikke alle som skal gå min vei, med et langt studieløp i musikk, men man vet jo ikke hvor langt det kan tas før man gir det en sjans? Men det må en god lærer til da, hvis eleven skal lære disse grunnleggende tingene de kan bygge videre på. Det er enormt mye man bør lære, som foreldre ikke har forutsetning for å forstå med mindre man har gått samme vei selv. Så stol på lærerne og rådene de gir😊

Anonymkode: 025ec...c79

Er jo nettopp at selv med absolutt gehør at de må øve, jeg og måtte det for å unngå å spille med feil teknikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke sånn man blir god på instrumentet, det er så mye mer enn å bevege fingrene. Klangbehandling, teknikk, fraseringer, notelesning, alle detaljene i musikken.. Men det er klart, hvis man ikke vil øve på dette, men er fornøyd med å bare «bevege fingrene» og lage lyd, så trenger man ikke lærer. Da får man leke seg med det på egen hånd, tenker jeg. Men da blir man aldri god, da lærer man aldri alt det som er viktig for å bli en bra musiker. Dermed stopper utviklingen rimelig raskt.

Anonymkode: 025ec...c79

Problemet er at forteller man dette til en 5-åring som vil begynne å spille, og legger til hefte med saftige teknikkøvelser som ungen får i oppgave å terpe på uten å få lov til å leke før dagens lekse er i boks, kan man like gjerne gravlegge musikkprosjektet først som sist.

Men gir man gjennom ulike former for lek 5-åringen muligheten til å trene opp fingrene til å bli sterke og smidige, akkurat som man kan trene opp andre deler av kroppen, og lar deretter barnet prøve et instrument der man bruker nettopp fingrene, vil barnet få et helt annet utgangspunkt og mestringsfølelse enn et barn med svake, utrente fingre.

Før man begynner å tenke på å spille fotball, lærer man å bruke og få kontroll over føttene; man lærer først å gå og løpe. De færreste foreldre - kanskje med unntak av overivrige fotballfans - sender ungene ut på fotballbanen før de i det hele tatt har lært å gå.

Hvorfor ikke samme logikk også i musikken ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: a1cdb...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...