AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg var hos legen sist torsdag og han sa jeg hadde mykoplasma lungebetennelse og skrev ut antibiotika til meg. I dagene etter har jeg blitt mer forkjølet og fått tørrhoste som er typisk for mykoplasma. Jeg ringte legekontoret i dag og spurte om legen kunne skrive ut Cosylan eller Solvipect Comp som jeg har fått tidligere for tørrhoste. Fikk beskjed av legesekretær om at jeg måtte bestille meg en time for å få resept på hostesaft. Prøvde å fortelle henne at dette var en del av sykdomsbildet og at jeg ikke orket å reise helt ut på legekontoret. Den tidligste timen jeg kunne få er om tre dager🙄 så det hjelper meg veldig lite Anonymkode: 1fe21...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var hos legen sist torsdag og han sa jeg hadde mykoplasma lungebetennelse og skrev ut antibiotika til meg. I dagene etter har jeg blitt mer forkjølet og fått tørrhoste som er typisk for mykoplasma. Jeg ringte legekontoret i dag og spurte om legen kunne skrive ut Cosylan eller Solvipect Comp som jeg har fått tidligere for tørrhoste. Fikk beskjed av legesekretær om at jeg måtte bestille meg en time for å få resept på hostesaft. Prøvde å fortelle henne at dette var en del av sykdomsbildet og at jeg ikke orket å reise helt ut på legekontoret. Den tidligste timen jeg kunne få er om tre dager🙄 så det hjelper meg veldig lite Anonymkode: 1fe21...379 Fordi virkestoffet i disse omdannes til morfin i kroppen din. De skriver ikke ut slike preparater uten at du har hatt fysisk oppmøte. Det er i såfall sjeldent. Kanskje du kan prøve Noskapin? De fåes kjøpt på apoteket og er effektivt på tørrhoste, er min erfaring etter ett par runder med Covid -hoste . Anonymkode: b291e...571 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg var hos legen sist torsdag og han sa jeg hadde mykoplasma lungebetennelse og skrev ut antibiotika til meg. I dagene etter har jeg blitt mer forkjølet og fått tørrhoste som er typisk for mykoplasma. Jeg ringte legekontoret i dag og spurte om legen kunne skrive ut Cosylan eller Solvipect Comp som jeg har fått tidligere for tørrhoste. Fikk beskjed av legesekretær om at jeg måtte bestille meg en time for å få resept på hostesaft. Prøvde å fortelle henne at dette var en del av sykdomsbildet og at jeg ikke orket å reise helt ut på legekontoret. Den tidligste timen jeg kunne få er om tre dager🙄 så det hjelper meg veldig lite Anonymkode: 1fe21...379 Fordi disse legemidlene er vanedannende, og noe legene kan få problemer om de skriver for mange resepter på. Det er B preparater og ikke noe legene skal skrive ut i øst og vest. I tillegg er morfin ikke bare hostedempende det nedsetter og respirasjonen noe som kan være dødelig. https://www.felleskatalogen.no/medisin/cosylan-viatris-547676?markering=0 Du kunne jo sjekket dette i felleskatalogen.no selv, så hadde du kanskje forstått hvorfor? Anonymkode: 450ee...f9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Her er muligens leger forskjellige, for jeg har aldri behøvd fysisk oppmøte hos fastlegen for å få denne typen hostestillende medisiner når jeg har luftveisinfeksjon. (Skal nevnes at jeg er ellers frisk og ikke bruker noen medisiner til vanlig. Kan det være at du TS står på andre legemidler fast eller har andre underliggende sykdommer av betydning? Bare en tanke. Det er riktig som andre påpeker her at respirasjonen kan nedsettes av etylmorfin, men sjansene er jo svært små for det hos voksne..) Hilsen farmasistudent Anonymkode: 18a1f...8e4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Den tidligste timen jeg kunne få er om tre dager🙄 så det hjelper meg veldig lite Hvorfor hjelper det ikke å få hostesaft om tre dager? Anonymkode: 11251...21c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Ts her Min forrige lege skrev ut uten fysisk oppmøte og iallefall når hun visste at jeg var syk og hadde vært til konsultasjon for samme problemstilling. Jeg har brukt Cosylan ved flere som sykdomsforløp uten komplikasjoner, så det kunne legen lest i min journal. Ts Anonymkode: 1fe21...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er muligens leger forskjellige, for jeg har aldri behøvd fysisk oppmøte hos fastlegen for å få denne typen hostestillende medisiner når jeg har luftveisinfeksjon. (Skal nevnes at jeg er ellers frisk og ikke bruker noen medisiner til vanlig. Kan det være at du TS står på andre legemidler fast eller har andre underliggende sykdommer av betydning? Bare en tanke. Det er riktig som andre påpeker her at respirasjonen kan nedsettes av etylmorfin, men sjansene er jo svært små for det hos voksne..) Hilsen farmasistudent Anonymkode: 18a1f...8e4 Ts her Jeg står ikke på noen medisiner Anonymkode: 1fe21...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor hjelper det ikke å få hostesaft om tre dager? Anonymkode: 11251...21c Fordi jeg blir verre for hver dag og orker ikke å vente i tre dager. Jeg hoster til jeg kaster opp Ts Anonymkode: 1fe21...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg blir verre for hver dag og orker ikke å vente i tre dager. Jeg hoster til jeg kaster opp Ts Anonymkode: 1fe21...379 Da får du bare kreke deg bort på legekontoret, så får du nok resept. Anonymkode: 2f14d...fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da får du bare kreke deg bort på legekontoret, så får du nok resept. Anonymkode: 2f14d...fcc Du leste at det var 3 dager til neste ledige legetime, eller? Anonymkode: 18a1f...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Fordi virkestoffet i disse omdannes til morfin i kroppen din. De skriver ikke ut slike preparater uten at du har hatt fysisk oppmøte. Det er i såfall sjeldent. Kanskje du kan prøve Noskapin? De fåes kjøpt på apoteket og er effektivt på tørrhoste, er min erfaring etter ett par runder med Covid -hoste . Anonymkode: b291e...571 Jeg har fått utskrevet Cosylan kun ved å skrive en melding gjennom Helsenorge til min fastlege. Men så har jeg hatt samme fastlege siden fastlegeordningen startet og han har hatt meg som pasient i 30 år. Så han kjenner jeg, og vet at det er særdeles sjelden jeg ber om sånt. Anonymkode: 20977...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått utskrevet Cosylan kun ved å skrive en melding gjennom Helsenorge til min fastlege. Men så har jeg hatt samme fastlege siden fastlegeordningen startet og han har hatt meg som pasient i 30 år. Så han kjenner jeg, og vet at det er særdeles sjelden jeg ber om sånt. Anonymkode: 20977...1c2 Han kjenner meg, mente jeg. Anonymkode: 20977...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Bestill e-konsultasjon? Anonymkode: f13ec...8dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du leste at det var 3 dager til neste ledige legetime, eller? Anonymkode: 18a1f...8e4 Ja, men det kan funke å bare møte opp også. Jeg har gjort det flere ganger. Må kanskje sitte og vente litt. Anonymkode: 2f14d...fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ts her Min forrige lege skrev ut uten fysisk oppmøte og iallefall når hun visste at jeg var syk og hadde vært til konsultasjon for samme problemstilling. Jeg har brukt Cosylan ved flere som sykdomsforløp uten komplikasjoner, så det kunne legen lest i min journal. Ts Anonymkode: 1fe21...379 Dette har blitt strammet kraftig inn de siste månedene. Etter pålegg fra helsemyndighetene. Så forskjellen her skyldes neppe legenes måte å gjøre dette på men deres beskjed ovenfra om innstramming av praksis. Anonymkode: 450ee...f9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Min forrige lege skrev ut uten fysisk oppmøte og iallefall når hun visste at jeg var syk og hadde vært til konsultasjon for samme problemstilling. Jeg har brukt Cosylan ved flere som sykdomsforløp uten komplikasjoner, så det kunne legen lest i min journal. Ts Anonymkode: 1fe21...379 Er det første gang denne legen skal skrive resept på denne medisinen er de pliktige til å ha fysisk time/undersøkelse. Det gjelder etter min erfaring uansett type medisin. Jeg har opplevd det på noe så enkelt som en salve jeg hadde dokumentasjon fra hudlege om at jeg trengte. Her blir du frustrert på legen uten grunn. Anonymkode: 78e2c...230 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det første gang denne legen skal skrive resept på denne medisinen er de pliktige til å ha fysisk time/undersøkelse. Det gjelder etter min erfaring uansett type medisin. Jeg har opplevd det på noe så enkelt som en salve jeg hadde dokumentasjon fra hudlege om at jeg trengte. Her blir du frustrert på legen uten grunn. Anonymkode: 78e2c...230 Jeg har vært pasient hos dette legekontoret i tre og et halvt år. Min fastlege er sykemeldt 100% og jeg kommer til ulike vikarer hver gang, men vikaren har jo tilgang til min journal Ts Anonymkode: 1fe21...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vært pasient hos dette legekontoret i tre og et halvt år. Min fastlege er sykemeldt 100% og jeg kommer til ulike vikarer hver gang, men vikaren har jo tilgang til min journal Ts Anonymkode: 1fe21...379 Igjen ikke rett baker for smed. Anonymkode: 450ee...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vært pasient hos dette legekontoret i tre og et halvt år. Min fastlege er sykemeldt 100% og jeg kommer til ulike vikarer hver gang, men vikaren har jo tilgang til min journal Ts Anonymkode: 1fe21...379 Du får ikke medisinen uten oppmøte uansett hvor mange som er enig med deg her. Anonymkode: 4166f...abb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er muligens leger forskjellige, for jeg har aldri behøvd fysisk oppmøte hos fastlegen for å få denne typen hostestillende medisiner når jeg har luftveisinfeksjon. (Skal nevnes at jeg er ellers frisk og ikke bruker noen medisiner til vanlig. Kan det være at du TS står på andre legemidler fast eller har andre underliggende sykdommer av betydning? Bare en tanke. Det er riktig som andre påpeker her at respirasjonen kan nedsettes av etylmorfin, men sjansene er jo svært små for det hos voksne..) Hilsen farmasistudent Anonymkode: 18a1f...8e4 Samme erfaring her. Aldri hatt problemer med å få det for meg selv, eller via jobb ( sykepleier). Anonymkode: d4792...106 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå