AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg vet ikke sikkert, men jeg mistenker at en bekjent som jobber som saksbehandler i NAV har snoket på informasjon om meg. (beklager på forhånd hvis dette blir langt) Jeg har vært langtidssykemeldt det siste året på grunn av utbrenthet og depresjon, men likevel jobbet mye under sykemeldingen (burde ikke ha gjort det av hensyn til egen helse, men pga vanskelig leder som ikke respekterer sykmeldinger + stor lojalitet til kunder og kollegaer og pliktfølelse har jeg likevel gjort det). Jeg begynt nylig i ny jobb, og etter det har jeg ikke vært sykemeldt. Personen jeg kjenner er ikke en nær bekjent, og han vet ingenting om min sykemelding. Vi kjenner hverandre fra studietiden 10-15 år tilbake, men har kun sporadisk kontakt over sosiale medier. Han bor på andre siden av landet, så jeg har ikke sett han på mange, mange år. Vi har ingen felles venner i dag - hvert fall ingen som vet at jeg har vært langtidssykemeldt. Underveis i sykemeldingsperioden har han flere ganger sendt meldinger og snapper der han ordlegger seg på en måte som gjør at jeg får følelsen av at han vet at jeg er sykemeldt eller har det vanskelig. Noe som er rart, siden jeg aldri tilkjennegir noe som tilsier det. Tvert imot gir jeg aktivt uttrykk for at alt er bra, fordi jeg ikke ønsker hans sympati eller personlige samtaler med han. Fordi han ikke har skrevet noe som tydelig viser om han vet noe mer enn han burde har jeg slått det fra meg, selv om jeg har fått en dårlig magefølelse flere ganger. Da jeg startet i ny jobb skrev han en melding som jeg reagerte på, og som har plaget meg litt. Han hadde skrevet og spurt hvordan det gikk, og jeg svarte at det gikk strålende og at jeg samme uke hadde begynt i ny jobb. Svaret hans deretter var ganske "off" og malplassert, fordi han da svarte med å spørre "Betyr det at du er tilbake i arbeid igjen?". Ordleggingen tilsier at han var klar over at jeg har vært vekke fra arbeid en periode og kommet tilbake igjen. Jeg lot være å svare på meldingen fra han, men reagerte så sterkt på det der og da, at jeg leste det opp til samboeren min, som også reagerte. Jeg vet man kan kontakte NAV for å varsle/undersøke om noen har snoket, men usikker på om hvordan det fungerer i praksis. Får man tilbakemelding dersom NAV oppdager at noen har snoka? Og i så fall hvem som har snoka? Bør jeg navngi mistanken min i eventuell kontakt med NAV? Får han vite at jeg har varslet dersom de ikke finner noe på han? Litt av grunnen til at jeg reagerer er at jeg opplever han som veldig opptatt av meg. Tidvis kan han virke ganske "opphengt" i meg, men jhan var mer intens før, og jeg ga da tydelig beskjed om at jeg ikke er interessert og at jeg ikke setter pris på måten han ordlegger seg. Jeg tar derfor aldri initiativ til kontakt, og jeg er svært tilbakeholden med å svare og hvordan jeg svarer (om jeg i det hele tatt svarer han). De siste årene har han ikke framstått særlig intens, og jeg har opplevd han som mer vennskapelig og at han har gått videre/respekterer grensene jeg har satt. Jeg tror jeg kommer til å blokkere han, men lurer altså på dette med snoking. Jeg synes det er fryktelig ubehagelig hvis han har lest det som legen har skrevet til NAV /loggført hos NAV. Håper noen her inne kan komme med gode råd eller tanker. Kanskje noen har erfaring med det samme. Anonymkode: 03cb0...45c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Du kan be om å få se innsynsloggen i papirene dine. Da vet du med en gang. Anonymkode: dc46a...cf1 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Usj, så ekkelt! Jeg lurer på det samme, en nabo og en tidligere bekjent jobber i NAV og jeg synes de hadde merkelig info om en veldig sårbar og vanskelig periode i mitt liv, da jeg for en kort periode fikk støtte derfra. De jobber også i helt andre kommuner enn dette gjaldt. Anonymkode: 346fa...358 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan be om å få se innsynsloggen i papirene dine. Da vet du med en gang. Anonymkode: dc46a...cf1 Takk for svar 🙏🏻 Det høres jo veldig greit ut om det er så enkelt. Anonymkode: 03cb0...45c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Usj, så ekkelt! Jeg lurer på det samme, en nabo og en tidligere bekjent jobber i NAV og jeg synes de hadde merkelig info om en veldig sårbar og vanskelig periode i mitt liv, da jeg for en kort periode fikk støtte derfra. De jobber også i helt andre kommuner enn dette gjaldt. Anonymkode: 346fa...358 Så guffent! Kanskje du også bør vurdere å sjekke. Anonymkode: 03cb0...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar 🙏🏻 Det høres jo veldig greit ut om det er så enkelt. Anonymkode: 03cb0...45c Du burde sjekke han høres ikke frisk ut.. Anonymkode: 931a2...bcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg vet ikke sikkert, men jeg mistenker at en bekjent som jobber som saksbehandler i NAV har snoket på informasjon om meg. (beklager på forhånd hvis dette blir langt) Jeg har vært langtidssykemeldt det siste året på grunn av utbrenthet og depresjon, men likevel jobbet mye under sykemeldingen (burde ikke ha gjort det av hensyn til egen helse, men pga vanskelig leder som ikke respekterer sykmeldinger + stor lojalitet til kunder og kollegaer og pliktfølelse har jeg likevel gjort det). Jeg begynt nylig i ny jobb, og etter det har jeg ikke vært sykemeldt. Personen jeg kjenner er ikke en nær bekjent, og han vet ingenting om min sykemelding. Vi kjenner hverandre fra studietiden 10-15 år tilbake, men har kun sporadisk kontakt over sosiale medier. Han bor på andre siden av landet, så jeg har ikke sett han på mange, mange år. Vi har ingen felles venner i dag - hvert fall ingen som vet at jeg har vært langtidssykemeldt. Underveis i sykemeldingsperioden har han flere ganger sendt meldinger og snapper der han ordlegger seg på en måte som gjør at jeg får følelsen av at han vet at jeg er sykemeldt eller har det vanskelig. Noe som er rart, siden jeg aldri tilkjennegir noe som tilsier det. Tvert imot gir jeg aktivt uttrykk for at alt er bra, fordi jeg ikke ønsker hans sympati eller personlige samtaler med han. Fordi han ikke har skrevet noe som tydelig viser om han vet noe mer enn han burde har jeg slått det fra meg, selv om jeg har fått en dårlig magefølelse flere ganger. Da jeg startet i ny jobb skrev han en melding som jeg reagerte på, og som har plaget meg litt. Han hadde skrevet og spurt hvordan det gikk, og jeg svarte at det gikk strålende og at jeg samme uke hadde begynt i ny jobb. Svaret hans deretter var ganske "off" og malplassert, fordi han da svarte med å spørre "Betyr det at du er tilbake i arbeid igjen?". Ordleggingen tilsier at han var klar over at jeg har vært vekke fra arbeid en periode og kommet tilbake igjen. Jeg lot være å svare på meldingen fra han, men reagerte så sterkt på det der og da, at jeg leste det opp til samboeren min, som også reagerte. Jeg vet man kan kontakte NAV for å varsle/undersøke om noen har snoket, men usikker på om hvordan det fungerer i praksis. Får man tilbakemelding dersom NAV oppdager at noen har snoka? Og i så fall hvem som har snoka? Bør jeg navngi mistanken min i eventuell kontakt med NAV? Får han vite at jeg har varslet dersom de ikke finner noe på han? Litt av grunnen til at jeg reagerer er at jeg opplever han som veldig opptatt av meg. Tidvis kan han virke ganske "opphengt" i meg, men jhan var mer intens før, og jeg ga da tydelig beskjed om at jeg ikke er interessert og at jeg ikke setter pris på måten han ordlegger seg. Jeg tar derfor aldri initiativ til kontakt, og jeg er svært tilbakeholden med å svare og hvordan jeg svarer (om jeg i det hele tatt svarer han). De siste årene har han ikke framstått særlig intens, og jeg har opplevd han som mer vennskapelig og at han har gått videre/respekterer grensene jeg har satt. Jeg tror jeg kommer til å blokkere han, men lurer altså på dette med snoking. Jeg synes det er fryktelig ubehagelig hvis han har lest det som legen har skrevet til NAV /loggført hos NAV. Håper noen her inne kan komme med gode råd eller tanker. Kanskje noen har erfaring med det samme. Anonymkode: 03cb0...45c Kan du ikke spørre han om hvordan han vet det? Så vurdert innsyn etter du har fått svaret hans -om det virker muffins? Kan jo hende han har snakket med noen som vet du er sykemeldt. Utrolig hva folk «slærver» med andre om. Om dette er en person du vanligvis ikke har noe kontakt med er det rart han har søkt opp deg i systemet?? Anonymkode: cf773...272 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Vær så snill å undersøk dette. For hvis det er noe i det tror jeg ikke et øyeblikk på at du er den eneste han har gjort det til. Han er rett og slett en nysgjerrig person som mangler respekt. Det kan være at den neste han tar seg til rette på er mye mer sårbar enn deg og får problemer. Hvis han har gjort noe galt får lederen hans ta det med han. Anonymkode: 2e153...fdb 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke spørre han om hvordan han vet det? Så vurdert innsyn etter du har fått svaret hans -om det virker muffins? Kan jo hende han har snakket med noen som vet du er sykemeldt. Utrolig hva folk «slærver» med andre om. Om dette er en person du vanligvis ikke har noe kontakt med er det rart han har søkt opp deg i systemet?? Anonymkode: cf773...272 Beklager at det ikke kom tydeligere frem, men det er nå flere uker siden jeg startet i den nye kobber, og altså den aktuelle meldingen jeg reagerte på (men altså ikke svarte på). Grunnen til at jeg stiller spørsmålet nå er at det har liggi i bakhodet og kverna og jeg kjenner at jeg ikke klarer å slå det fra meg. Men jeg synes det blir vanskelig å svare på en snapmelding (som nå er borte pga tiden) så lenge etter, for da kan jeg ikke "ta han" på formuleringen. Vi har mye kontakt i perioder. Han tar mye kontakt, gjerne ukentlig, men jeg skrev sporadisk kontakt i HI, fordi det er perioder jeg ikke svarer. Erfaringsmessig blir han veldig intens dersom han får mye svar (tror han er veldig ensom), så jeg porsjonerer det ut. Anonymkode: 03cb0...45c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vær så snill å undersøk dette. For hvis det er noe i det tror jeg ikke et øyeblikk på at du er den eneste han har gjort det til. Han er rett og slett en nysgjerrig person som mangler respekt. Det kan være at den neste han tar seg til rette på er mye mer sårbar enn deg og får problemer. Hvis han har gjort noe galt får lederen hans ta det med han. Anonymkode: 2e153...fdb Godt poeng. Det har jeg ikke tenkt på. Har han først tråkket over grensa.. Takk! Anonymkode: 03cb0...45c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Fra nå av begynner du og lagre meldinger han sender på snap. Det kan du gjøre ved å holde inn teksten/setningen, og lagre. Da forsvinner det ikke, om det ikke er bilder som sendes. Anonymkode: de1fe...50b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for svar 🙏🏻 Det høres jo veldig greit ut om det er så enkelt. Anonymkode: 03cb0...45c Logg deg inn på min side, også sender du en melding og ber om innsynslogg for perioden fra dato til dato. Så kommer det i posten eller du henter på ditt lokale kontor. Anonymkode: 163f8...9a4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg vet ikke sikkert, men jeg mistenker at en bekjent som jobber som saksbehandler i NAV har snoket på informasjon om meg. (beklager på forhånd hvis dette blir langt) Jeg har vært langtidssykemeldt det siste året på grunn av utbrenthet og depresjon, men likevel jobbet mye under sykemeldingen (burde ikke ha gjort det av hensyn til egen helse, men pga vanskelig leder som ikke respekterer sykmeldinger + stor lojalitet til kunder og kollegaer og pliktfølelse har jeg likevel gjort det). Jeg begynt nylig i ny jobb, og etter det har jeg ikke vært sykemeldt. Personen jeg kjenner er ikke en nær bekjent, og han vet ingenting om min sykemelding. Vi kjenner hverandre fra studietiden 10-15 år tilbake, men har kun sporadisk kontakt over sosiale medier. Han bor på andre siden av landet, så jeg har ikke sett han på mange, mange år. Vi har ingen felles venner i dag - hvert fall ingen som vet at jeg har vært langtidssykemeldt. Underveis i sykemeldingsperioden har han flere ganger sendt meldinger og snapper der han ordlegger seg på en måte som gjør at jeg får følelsen av at han vet at jeg er sykemeldt eller har det vanskelig. Noe som er rart, siden jeg aldri tilkjennegir noe som tilsier det. Tvert imot gir jeg aktivt uttrykk for at alt er bra, fordi jeg ikke ønsker hans sympati eller personlige samtaler med han. Fordi han ikke har skrevet noe som tydelig viser om han vet noe mer enn han burde har jeg slått det fra meg, selv om jeg har fått en dårlig magefølelse flere ganger. Da jeg startet i ny jobb skrev han en melding som jeg reagerte på, og som har plaget meg litt. Han hadde skrevet og spurt hvordan det gikk, og jeg svarte at det gikk strålende og at jeg samme uke hadde begynt i ny jobb. Svaret hans deretter var ganske "off" og malplassert, fordi han da svarte med å spørre "Betyr det at du er tilbake i arbeid igjen?". Ordleggingen tilsier at han var klar over at jeg har vært vekke fra arbeid en periode og kommet tilbake igjen. Jeg lot være å svare på meldingen fra han, men reagerte så sterkt på det der og da, at jeg leste det opp til samboeren min, som også reagerte. Jeg vet man kan kontakte NAV for å varsle/undersøke om noen har snoket, men usikker på om hvordan det fungerer i praksis. Får man tilbakemelding dersom NAV oppdager at noen har snoka? Og i så fall hvem som har snoka? Bør jeg navngi mistanken min i eventuell kontakt med NAV? Får han vite at jeg har varslet dersom de ikke finner noe på han? Litt av grunnen til at jeg reagerer er at jeg opplever han som veldig opptatt av meg. Tidvis kan han virke ganske "opphengt" i meg, men jhan var mer intens før, og jeg ga da tydelig beskjed om at jeg ikke er interessert og at jeg ikke setter pris på måten han ordlegger seg. Jeg tar derfor aldri initiativ til kontakt, og jeg er svært tilbakeholden med å svare og hvordan jeg svarer (om jeg i det hele tatt svarer han). De siste årene har han ikke framstått særlig intens, og jeg har opplevd han som mer vennskapelig og at han har gått videre/respekterer grensene jeg har satt. Jeg tror jeg kommer til å blokkere han, men lurer altså på dette med snoking. Jeg synes det er fryktelig ubehagelig hvis han har lest det som legen har skrevet til NAV /loggført hos NAV. Håper noen her inne kan komme med gode råd eller tanker. Kanskje noen har erfaring med det samme. Anonymkode: 03cb0...45c Alt dette gidder jeg ikke lese, av respekt for dem som kan hjelpe deg prøv å fatte deg i korthet, neste gang. Mistenker du snoking, så har NAV et helt utmerket system for å vise hvem som har åpnet en sak på en Navnruker. Du ringer NAV, og trykker deg frem til det sakskopmpekset som passer deg og din situasjon, best. Her gjerne sykemelding. Så ber du, når du kommer frem til et menneske å snakke med, om innsynslogg på deg selv. Helt uproblematisk, de hjelper deg og du får den tilsendt i posten, uten noen diskusjon. Jeg har gjort det flere ganger. Og der det var en som virkelig snoket så ble det raskt tatt tak i og jeg fikk tilbakemelding. Anonymkode: f1938...b0a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Logg deg inn på min side, også sender du en melding og ber om innsynslogg for perioden fra dato til dato. Så kommer det i posten eller du henter på ditt lokale kontor. Anonymkode: 163f8...9a4 Tusen takk! Har nå sendt melding. Anonymkode: 03cb0...45c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt dette gidder jeg ikke lese, av respekt for dem som kan hjelpe deg prøv å fatte deg i korthet, neste gang. Mistenker du snoking, så har NAV et helt utmerket system for å vise hvem som har åpnet en sak på en Navnruker. Du ringer NAV, og trykker deg frem til det sakskopmpekset som passer deg og din situasjon, best. Her gjerne sykemelding. Så ber du, når du kommer frem til et menneske å snakke med, om innsynslogg på deg selv. Helt uproblematisk, de hjelper deg og du får den tilsendt i posten, uten noen diskusjon. Jeg har gjort det flere ganger. Og der det var en som virkelig snoket så ble det raskt tatt tak i og jeg fikk tilbakemelding. Anonymkode: f1938...b0a Fulgte rådene over, fra de som gadd å lese. Advarselen i begynnelsen av innlegget var til deg 😉 Anonymkode: 03cb0...45c 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fulgte rådene over, fra de som gadd å lese. Advarselen i begynnelsen av innlegget var til deg 😉 Anonymkode: 03cb0...45c Å hjelpe folk her inne kan man bare slutte med, særlig når hjelpen kommer tilbake som en boomerang. Anonymkode: f1938...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Trodde jeg og. Så jeg ba om innsyn. Vedkommende får ikke vite at du spør om det. Du må nevne navnet da. Fikk se alle som var innlogget i mine saker, det var ikke vedkommende. Anonymkode: b0010...26d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å hjelpe folk her inne kan man bare slutte med, særlig når hjelpen kommer tilbake som en boomerang. Anonymkode: f1938...b0a Beklager om jeg feilaktig tolket første setning i svaret ditt som unødvendig spydighet 😊 Jeg setter naturligvis pris på svar på spørsmål jeg stiller 😊 Anonymkode: 03cb0...45c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Altså det er bestandig noen som elsket at dem har informasjon og elsker å spre det videre. Snakka ikke høyt om at jeg var sykmeldt jeg heller. Jeg jobba litt på kvelden når alle hadde gått hjem for dagen. På grunn av at jeg driver bedriften. Og helt fri kan jeg aldri ta uansett. Men utrolig mange som viste at jeg var sykmeldt. Jeg hadde gått på veggen og var deprimert. Anonymkode: 2bf13...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Bra at du har bedt om innsyn nå, Ts. Det at denne mannen synes å være så opptatt av deg og det at han har skrevet ting som gir deg følelsen av at han vet ting han normalt ikke ville visst om deg og din helse- og jobbsituasjon, gjør det viktig å finne ut om han har snoket. For har han snoket så er det et alvorlig brudd fra hans side i jobben, og slikt må tas tak i, da man er helt avhengig av å kunne ha tillit til systemet om systemet skal fungere. Tidspunktet han har kommet med slike kommentarer styrker jo også mistanke om at han kan ha snoket. Hvis det viser seg at han ikke har snoket, se om det er andre navn som du ikke kjenner igjen i listen over hvem som har vært inne på din journal, ev. om det er en privat kobling mellom en saksbehandler der du er og han. Anonymkode: 05718...ee6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå