mommyaka Skrevet 6 timer siden #41 Del Skrevet 6 timer siden Det sitter en grønn ting oppi fjellet som også hater Jul..spør om du kan bli med han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Del Skrevet 6 timer siden mommyaka skrev (4 minutter siden): Det sitter en grønn ting oppi fjellet som også hater Jul..spør om du kan bli med han Jeg hater ikke jul 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden Det blir hva man gjør det til. Vår familie holder på våre gode juletradisjoner og det er fokus på forventning og glede i adventstiden. Vi starter ikke jula i november. Vi kjøper gaver, men ikke veldige dyre og ikke i store mengder. Det viktigste med jula for meg er å tilbringe kvalitetstid med familie og venner, slappe av og nyte gode rolige dager. Anonymkode: 11e5e...9cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #44 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er til en viss grad enig i hovedinnlegget. Det er mye overforbruk og godhetsposering i jula. Og selv om jeg synes det er hyggelig med utendørs julelys, trenger de ikke blinke i alle regnbuens farger eller i takt med «Bjelleklang» 🙃 Jeg liker heller ikke at jula starter så tidlig, og at folk setter opp juletreet i november liksom. Da mister jula litt av sin høytidelig synes jeg, og det viser hvordan samfunnet har blitt – vi skal ha alt NÅ, og vi klarer ikke å vente på noe lenger. Når det er sagt er jeg veldig glad i jula, men jeg heier på å tone ned feiringen og gjøre den så avslappa som mulig. KK skal ikke inn i «mitt julehjem», det trenger ikke være stæsja og fargekoordinert og julepyntet i alle rom. Færre gaver, gjerne spleise med flere for å gi noe ekstra fint. Ikke tenke så mye på hva vi må gjøre, men hva vi har lyst til. Da blir det en god jul ❤️ Anonymkode: 2a6be...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #45 Del Skrevet 5 timer siden Du høres bitter og dprimert ut. Kanskje du bør kontakte fastlegen din da du ikke skal slite med depresjonen❤️ Anonymkode: 3519c...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #46 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Egentlig ikke. Jeg prøver å vise fram hvor falsk og overfladisk jula er: vi sier en ting og gjør noe annet, det eneste som teller er det overfladiske, status og at andre ser. Det er 12 måneder i året, hvorfor skal man absolutt være så snill mellom 1. og 24.12? Vi driter i folka vi møter på gata, men betaler vekk den dårlige samvittigheten til Frelsesarmeen? Vi pynter utsiden av husene våre, som vi uansett sjelden ser, utelukkende for at andre skal synes at vi har gjort det fint? Den du siterer fråtser åpenlyst og er stolt av det, og klart, driter man penger så man jo for all del bruke de på det man vil. Fortsatt kvalm hilsen, meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Folk pynter utsiden av husene sine fordi de dynrd at det er fint og det gjør andre glade. Jeg blir i hodt humør av å se julepyntede hus og haget, så får du bare sitte i den mlrke kroken din og surmule. Anonymkode: 3519c...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du høres bitter og dprimert ut. Kanskje du bør kontakte fastlegen din da du ikke skal slite med depresjonen❤️ Anonymkode: 3519c...485 Dette er egentlig et godt eksempel på ekte julementalitet. Hold munn, ikke plag oss, det er noe galt med deg, gå et annet sted, stort hjerte. 🤭🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #48 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Folk pynter utsiden av husene sine fordi de dynrd at det er fint og det gjør andre glade. Jeg blir i hodt humør av å se julepyntede hus og haget, så får du bare sitte i den mlrke kroken din og surmule. Anonymkode: 3519c...485 Nei, det er en konkurranse i å overgå hverandre med figurer, blinking, istapper og led. Har naboen nisse? Da må du ha to. Eller et reinsdyr. Rett på insta. Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #49 Del Skrevet 5 timer siden ^ 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #50 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er en konkurranse i å overgå hverandre med figurer, blinking, istapper og led. Har naboen nisse? Da må du ha to. Eller et reinsdyr. Rett på insta. Anonymkode: 6a03e...36b Dette beskriver i allefall ikke nabolaget vårt heldigvis.. Anonymkode: 40928...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #51 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, det er en konkurranse i å overgå hverandre med figurer, blinking, istapper og led. Har naboen nisse? Da må du ha to. Eller et reinsdyr. Rett på insta. Anonymkode: 6a03e...36b Nei, slik er det ikke. Anonymkode: 3519c...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #52 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, det er en konkurranse i å overgå hverandre med figurer, blinking, istapper og led. Har naboen nisse? Da må du ha to. Eller et reinsdyr. Rett på insta. Anonymkode: 6a03e...36b Slik er det iallfall ikke her. Kanskje du burde flytte til et sted der det ikke bor så materialistiske mennesker da. Anonymkode: 11e5e...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #53 Del Skrevet 4 timer siden Heldigvis så elsker både jeg og samboeren min jula, så vi har virkelig gitt juleglede videre til barna våre 🎅❤️ Vi koser oss max hele mnd, med masse julemagi! Er såå glad for at vi gleder oss over denne tiden, i denne ellers så mørke årstiden. Anonymkode: 47594...072 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #54 Del Skrevet 4 timer siden Interessant at du vil vente til neste år med å hoppe av. Hvorfor det? Anonymkode: 17af5...816 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #55 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Min jul består av masse hjemmelagede ting, sydd, strikket, heklet, limt, spikket osv. Vi samler familien for å bake og hyggelig samvær, en tradisjon som er 2000 år gammel. Vi bytter til tykke «julegardiner» for de isolerer bedre på vinteren. Jeg koser meg med å «varva ner» i desember med å få fokuset bort fra bare jobb, men gjør noe givende for meg som er julebakst og juleverksted. I disse dager er psykisk helse viktig og disse ukene i en mørk tid av året gir julen og dets aktiviteter mye glede. Ja, jeg har masse julepynt, men mye er også eldre enn meg. Jeg kjøper eller lager litt hvert år fordi det gir meg glede. Jeg koser meg med å lage pakkekalender. Jeg koser meg med å planlegge gaver til hele familien og det er ikke bruk/kast ting. At du ikke har samme følelse for jul ligger på deg. Det er synd på mennesker andre steder og det er mange i Norge som ikke får den julefeiringen de skulle ønske. Ja, jeg gir til Frelsesarmeen til jul. Det handler ikke om å lette min samvittighet til jul. Vi har annen organisasjon vi donerer til hver måned. Mitt bidrag til samfunnet (utenom å betale skatt) er å trene mitt datters håndballag, sitte i FAU og være med i ulike fora i min hjemkommune. Det gjør meg verken oppnevnt selvskrytende eller navlebeskuende, men det gir meg noe tilbake også å se barn og unge ha en aktivitet de kan blomstre i. Jeg engasjerer meg der jeg kan gjøre nytte og så trekker jeg meg tilbake i godstolen etter at datterens lag har vært her på julegrøt. Hva andre gjør til jul får være på deres kappe, men om noen har litt mer penger å bruke i desember så ser jeg ikke noe forskjell på å bruke det på en sommerferietur. Det er flere som har god råd enn før, men også mange med dårlig råd, men overraskende mange som velger å tviholde på å bo et sted de egentlig ikke har råd til. Anonymkode: 69cd8...52a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4 timer siden #56 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, det er en konkurranse i å overgå hverandre med figurer, blinking, istapper og led. Har naboen nisse? Da må du ha to. Eller et reinsdyr. Rett på insta. Anonymkode: 6a03e...36b At du tenker sånn, betyr faktisk ikke at alle andre gjør det... Jeg kjenner meg lite igjen i dette vi'et du stadig refererer til - du vet lite om hva hvert enkelt menneske tenker og føler uansett hvor mye du gransker Instagram eller studerer andres julepynt utenfra. Om jeg synes en del overdriver både pynting, gaver og aktivitetsnivå (og hvor mye de deler om det? Absolutt. Men det gir meg ikke rett til å rakke ned på deres valg eller uttale meg skråsikkert om hvilken tankegang som ligger bak. Det er ikke et spørsmål om hvem som har rett eller feil, men om forskjellige preferanser. Min bekjente som går i full julemodus i alle kanaler tidlig i november elsker jul, teller ned i månedsvis (det kommer alltid et entusiastisk innlegg 24. juni...) og har helt åpenbart genuin glede av alt hun gjør. Altfor tidlig og altfor mye for meg, men hvorfor skal hun dempe sin glede av den grunn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4 timer siden #57 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Jeg leser det du skriver og ser at du har ett meget problematisk forhold til julen. Personlig er julen en tid for familien og venner, huset vårt er fullt av fam og venner. Er det 100% perfekt neida det er kun SoMe som har det perfekt (men det er jo kun en fasade) Ja jeg må skaffe presanger til enkelte som jeg strengt talt synes er mindre verdt enn en vorte under foten (men de er endel av fam så en må). Snø kommer neppe, bor i feil del av landet for det. Prøv å gled deg over de små tingene og ikke stress over det du ikke får gjort noe med. Om du ikke ønsker å delta så er det lov, bare informer folk at f o m 2025 vil du roe ned julen og fokusere mer på ikke materielle ting så presanger o.l vil droppes (evt være hjemmelagde/brukte) osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #58 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Det er DU som har lagt det opp slik. Vi vasker ikke rundt. Vasker på våren, når det er lyst. Å vaske i desember når man ikke ser en dritt og alt er mørkt døgnet rundt, er meningsløst. Ikke kjøper jeg ting til folk jeg ikke liker. Hvorfor skulle jeg det? Jeg synes synd på de fattige og ensomme. Har selv vært ensom mesteparten av livet, og hadde blitt veldig takknemlig hvis noen tenkte på meg. Lyslenker er fint å ha i mørketiden, når man gjerne har vinterdepresjon og savner lys. Overforbruk driver vi ikke, men vi er heller ikke så hysteriske at vi aldri gir hverandre gaver, kjøper nye ting og sånt. Alt med måte, men 365 hverdager per år er noe dritt. Ikke rart folk blir deprimert, hvis de kun har hverdager hele livet. Anonymkode: ca939...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #59 Del Skrevet 3 timer siden Jeg kan ikke fordra gledesdrepere som deg. Hvis du hater jul: avlys jula for din egen del, hold kjeft og la andre få kose seg med jula i fred. Kanskje folk bare lar seg imponere av naboens fine julepynt og blir inspirert til å gjøre litt ekstra selv. Kanskje folk bare koser seg gløgg i hjel med å lage julekaker, pynte og finne fine gaver til sine nære i desember. Jul er tid for tradisjon, godhet og tid med nær familie. Det er den fineste tiden i året for veldig mange og ingen trenger deg til å ta det fra dem. Anonymkode: b2373...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naos Skrevet 3 timer siden #60 Del Skrevet 3 timer siden Er vel litt som nyhetene, det er ikke nødvendigvis versjonen på glansa papir som representerer folk flest - men det er den vi får i fanget. Vet ikke hvilken generasjon jeg er i, sikkert en med et eget skjellsord knyttet til den, men har alltid hatt foreldre som er opptatt av friheten til å velge selv, også når det kommer til tradisjoner. Sin egen frihet, og barnas frihet. De oppfordrer meg til å velge selv, og støtter meg i det. Tradisjoner kan være en tvangstrøye, og det beste er om man får lov til å være med å prege sin egen tid - ikke være bundet av alle mulige regler fra gamle dager. For hva er tradisjoner? Vikingtiden hadde masse tradisjoner, katolske kirke tida i norge hadde sine og kirken etter reformasjonen sine. I tillegg har man tradisjoner utenfor religionene, koblet på kultur og familie og individer og overtro, og så videre. Hvilke tradisjoner er fasiten? Din barndom? Din barndom er bare et blaff i historien. Jeg syns livet er for kort til å være ekstremt hengt opp fasit og regler, tradisjons-regler for reglenes skyld gir meg litt fnatt. At unge plukker det de ønsker seg og legger til resten er helt ok for meg, nyt livet den korte tiden vi er her! Det slutter aldri å fascinere meg hvor sinte folk blir over de som bryter med (deres) tradisjon. Man kan selvfølgelig fokusere på hvor fæl verden er blitt, men jeg tror det er litt mer nyansert enn som så. Jeg tror at de som først har fått det filteret der sliter litt med å se alle de fine tingene i dagens samfunn. Mine foreldre har fortalt mange historier om nådeløse foreldre som snakket minst like nedlatende om dem som mange gjør om dagens generasjoner, det å syns verden var mye bedre før i tiden er i seg selv en stor indikasjon på at man er i ferd med å bli gammel, sur, perspektivløs og navlebeskuende selvopptatt. Pappa spilte gitar og hørte på rock, og var snill og omtenksom og opptatt av frihet, og bestefar syns sønnen var en dritt, og delte forakten sin med alle som gadd å høre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå