Irak Skrevet 6 timer siden #21 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Jeg later ikke som 😂. Det gidder jeg ikke 😂. Har da bedre ting å gjøre enn det 😉. Tilpasser meg andre mennesker gjør jeg da, og for meg blir ikke det helt det samme... Du kan umulig ha det bra med deg selv slik som du skriver.... Håper du har noen du kan snakke med som du stoler på....Du virker veldig bitter.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er den ts beskriver. Egentlig ikke. Jeg prøver å vise fram hvor falsk og overfladisk jula er: vi sier en ting og gjør noe annet, det eneste som teller er det overfladiske, status og at andre ser. Det er 12 måneder i året, hvorfor skal man absolutt være så snill mellom 1. og 24.12? Vi driter i folka vi møter på gata, men betaler vekk den dårlige samvittigheten til Frelsesarmeen? Vi pynter utsiden av husene våre, som vi uansett sjelden ser, utelukkende for at andre skal synes at vi har gjort det fint? Den du siterer fråtser åpenlyst og er stolt av det, og klart, driter man penger så man jo for all del bruke de på det man vil. Fortsatt kvalm hilsen, meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden Jeg elsker julen oppriktig og ingenting av det du skriver om kjenntegner min julefeiring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Ja værsågod. Ingen tvinger deg til å gjøre noe som helst. Du kan jo være Gremlin i jula. Anonymkode: 019e1...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden Irak skrev (4 minutter siden): Håper du har noen du kan snakke med som du stoler på....Du virker veldig bitter.... Jeg setter ting på spissen for å få fram et poeng. Skråblikk og generaliseringer. 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b «Horestrøk» 😂 Elsker horestrøk aka julebelysning. Hjelper til å holde ut mørketida. Går fint an å feire jul uten å snike i køer eller vise finger til Esther. Men enig i at alle blir litt for opptatt av seg og sine i jula, det er vel litt en funksjon av både klima og folkesjel. Blir forsterket av jula. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg setter ting på spissen for å få fram et poeng. Skråblikk og generaliseringer. 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b At det er på spissen har jeg fått med meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naos Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg setter ting på spissen for å få fram et poeng. Skråblikk og generaliseringer. 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Ååå, du er en sånn som liker å provosere. Sukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden Det er jo bare å ikke delta i den "konkurransen" eller kjøpefesten da? At andre er idioter får du ikke gjort noe med. Du trenger ikke skrolle på tiktok eller instagram eller legge noe ut selv. Julen har jo alltid vært en kjøpsfest. Mitt inntrykk er at flere og flere dropper gaver til voksne fordi de er lei den kjøpebonanzaen. Anonymkode: 8ea87...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kort sagt, jula gjør meg kvalm. Hvert år starter den med sløseri og overforbruk, kombinert med en stadig økende konkurranse om å ha den finest pyntede boligen. Lyslenker på busker, lysende dyr, glisende nisser, fargerike kjeder fra hvert hjørne på fasaden og «God jul»-neonskilt som ethvert horestrøk hadde vært stolt av. Så stenger vi oss vekselvis inne i boligen vår mens vi vasker/rydder/baker/ordner og vekselvis løper rundt i butikker for å kjøpe ting vi ikke ønsker til folk vi ikke liker, mens nyhetene bruker 15% av tiden på om det blir snø eller ikke snø og hvor denne snøen eventuelt kommer. Resten handler om Ukraina, Gaza/Libanon og Black friday/black week/black month/black whatthefuck. Etterpå er det på tide å synes synd på alle de ensomme og fattige, selvsagt grundig dokumentert i sosiale medier #rødekors #hjelpetbarntiljul Få stopper opp og tenker over at de er forbløffende selvmotsigende når de sniker i køen på rema, viser fingeren til Ester på 84 som kjører griseseint i rundkjøringa og etterpå donerer 500 kroner til Frelsesarmeen og insisterer på at jula er tiden for kjærlighet og omtanke. Neste år melder jeg meg ut! Eller av! Jeg gidder faen ikke dette narsisstiske, navlebeskuende selvdyrker-juggelet lenger. Hvis jeg bare finner ut hvordan jeg gjør det. Enn så lenge henger jeg med og later som, og det gjør kanskje du også? Uggent underskrevet av meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Du kan jo bare melde deg ut nå? Du trenger jo ikke feire jul med familien. Du kan jo bare late som om julaften er en vanlig dag, være alene som du sikkert allerede er. Null problem å melde deg ut av jula nå. Anonymkode: 03726...0ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Her er nå jul tid hvor vi senker skuldre og koser oss med familie og nær venner. Som i går var vi alle samlet hos svigers og bakte, pratet og lo. Og fikk opp til advent. Pynting til selve jula kommer ikke før 22/23 des. Da koser vi oss med unga får opp treet, synger litt julesanger. Sekve jule helga til nytt år besøker vi de vi er mest glad i. Koser oss sammen med brettspill har det rett og slett hyggelig sammen. Er da vi har mulighet til å møtte de som bor langt borte osv. Du bestemmer jo selv hvordan du vil ha det, om du vil lage stress av det eller ikke. Her tar vi ting litt som det kommer. Gaver ja her får kun de nærmeste gaver og da ofte eks hjemmelaget likør, spekepølse, flatbrød og godt smør til voksene. De yngste ungene har ofte fått hjemmestrikk siden de elsker å gå i strikkebukse og genser. De litt eldre ungdommen er litt opp og ned noen av de som har flyttet på hybel ønsket seg matkasser med litt matvarer Anonymkode: d215b...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden Naos skrev (12 minutter siden): Ååå, du er en sånn som liker å provosere. Sukk. Nei. 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Egentlig ikke. Jeg prøver å vise fram hvor falsk og overfladisk jula er: vi sier en ting og gjør noe annet, det eneste som teller er det overfladiske, status og at andre ser. Det er 12 måneder i året, hvorfor skal man absolutt være så snill mellom 1. og 24.12? Vi driter i folka vi møter på gata, men betaler vekk den dårlige samvittigheten til Frelsesarmeen? Vi pynter utsiden av husene våre, som vi uansett sjelden ser, utelukkende for at andre skal synes at vi har gjort det fint? Den du siterer fråtser åpenlyst og er stolt av det, og klart, driter man penger så man jo for all del bruke de på det man vil. Fortsatt kvalm hilsen, meg 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Synes du jeg fråtser åpenlyst? 😲 Jeg har venner som driver på med MYE mer enn meg i jula! Egentlig synes jeg det er litt lite... to julemarked og to besøk til konserthus/opera, noen kvelder ute i godt selskap, julepynt jeg har samlet på over årene, og et par julekalendere? Kinder og flax koster ikke så mye engang! Og turen til Trysil er tradisjon, en av de få aktivitetene jeg og min far har til felles. Handleturen er som sagt delt opp på flere, og ferieturen i romjula har jeg spart opp til. Vi er en helt vanlig juleglad familie 😃 Anonymkode: ebfd6...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #34 Del Skrevet 6 timer siden Jeg koser meg i jula, men har et annet syn på/annen oppfatning av det. For meg virker det som det er om å gjøre å pynte tidligst. Juletradisjoner er på vei til å vannes ut av et samfunn som består av blant annet oppmerksomhettsyke, late og pengegriske influensere som igjen smitter over på unge folk. Samtidig så er den unge generasjonen som er nå bestående av personer med egoistiske holdninger hvor de er mest opptatte av seg og sitt, og når julen kommer ser vi det veldig godt; Alt skal gjøres på deres måte, det skal ikke ofres noe som helst på andre, og man vil helst være alene med barna sine. Foreldre/besteforeldre er kravstore hvis de ønsker å bytte på å feire jul hos hverandre, for JEG skal ha EGEN jul hjemme og lage EGNE tradisjoner med mine barn….. Hvis besteforeldre/foreldre ikke ønsker å delta i MIN jul, så kan de bare ha det så godt! Og da er jo ikke JEG slem for jeg har jo sagt at hjemmet vårt er åpent for dem også….., men alt skal skje på MINE premisser… 😕 Trist samfunn! Hvor er det blitt av «Gleder meg til jul, da skal vi og barna skape juletradisjoner sammen med bestemor og bestefar»? Dette er bare et eksempel på sykdommen i samfunnet i dag, og kan nevne masse, bare f.eks som dette; «Moren og faren min skal få se barnebarnet sitt når vi kommer hjem, men svigers må vente 3 uker for JEG orker ikke å ha andre i livet mitt nå. VI skal bli kjent med barnet vårt alene først», osv. Prøver å tenker hvor det har gått galt, men har en teori. Nå er den store skillsmissebarnsgeberasjonen blitt foreldre. Ser vi resultatet av dette? Er det pga av at de har vokst opp i flere hjem, hatt steforeldre der, stesøsken der, opplevd mye mye urettferdighet og forskjellsbehandling osv at de nå ønsker å tenke på seg selv og ikke forholde seg til alle mulige? Dette er bare én tanke som slår meg, men jeg er veldig nysgjerrig på hva som skaper denne egoismen i samfunnet. Ville sagt at vi i dag er i egoismens og individualismens tid, og at denne tiden vil bli beskrevet som nettopp dette i historien senere. Trist Anonymkode: 348e0...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden Jeg må innrømme at jeg skjønner hva du mener 🙂. Når man f.eks ser summene folk bruker på julegaver, så begynner man å lure på hva jula egentlig handler om. Pluss adventskalendre til over 1000 kr. Og personlig syns jeg det er synd at mange ikke klarer å vente på ting lenger. Full julepynt fra 1. desember, unger som får åpne gaver på morgenen julaften. Butikker fulle av jul fra 1. november. Hvorfor har evnen til å vente på noe forsvunnet? Vet ikke om det er et norsk fenomen, men jula her er jo veldig lukket. Det er kun nærmeste familie som teller. Pluss all denne kranglingen som man ser utallige eksempler på på KG. Krangling om mat, hvem som skal hvor, hvem skal ta svigermor i år, hvordan sysselsette barn en hel friuke osv Men jeg liker jula, altså. Vi feirer ganske rolig og tradisjonelt, og har ikke for høyt nivå på julegaver, selv om vi har god råd. Så det jeg skrev over er betraktninger. At alt har eksplodert lager nok bare mer utenforskap. Var nok folk som var ensomme i jula før også, men folk var litt rausere før. Nå har vi også fått masse mennesker som ikke har råd til dansen rundt gullkalven i jula. Barn som sammenligner seg med barn som får gave til 5.000 av mor og far. Julen har blitt en høytid som skaper større ulikheter mellom folk. Anonymkode: fefe3...49b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden Tror det handler mer om hva slags miljø man vanker i. Ser jo av enkelte trådene her på KG at det er mye overforbruk. Kjenner det allikevel ikke igjen i vår krets, det er nøkterne gaver og kalendere, men mye omtanke og kos. Vi pynter også huset, fordi jeg synes det er kjempe koselig å se andres julepyntede hus når vi går tur, og ekstra koselig når vi kommer hjem til vårt eget julepyntede hus. Dog har vi bare pyntet med julelys kjøpt på tilbud i fjor og et sett vi fikk av familie i år. Juletreet er et gammelt plast-juletre som har gått i arv. Trenger ikke nødvendigvis være mye overforbruk knyttet til å ha det koselig og fint i julen. Anonymkode: 3d823...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Synes du jeg fråtser åpenlyst? 😲 Jeg har venner som driver på med MYE mer enn meg i jula! Egentlig synes jeg det er litt lite... to julemarked og to besøk til konserthus/opera, noen kvelder ute i godt selskap, julepynt jeg har samlet på over årene, og et par julekalendere? Kinder og flax koster ikke så mye engang! Og turen til Trysil er tradisjon, en av de få aktivitetene jeg og min far har til felles. Handleturen er som sagt delt opp på flere, og ferieturen i romjula har jeg spart opp til. Vi er en helt vanlig juleglad familie 😃 Anonymkode: ebfd6...de1 Vel, ja. Det jeg kritiserer er jo falskheten, du er derimot ikke falsk, du er helt ærlig om hva du gjør og at du liker det. Jeg kritiserer altså ikke deg, og mener at du ikke er et eksempel på det jeg mener i tråden min. Jeg synes det er bedre at folk kjøper en kalender til 1000 kroner og står for det enn at de glefser til en uteligger utenfor coop og så durer rett bort og gir til Frelsesarmeen. Det er all denne late-som, skinnhelligheten og prektigheten jeg blir kvalm av. Sånn «jeg gir kalender, men bare praktiske ting og massevis av kosetid (sett inn ekstremt masse hjerter her)» for jeg er ikke en av de som overforbruker #sepåmegsomerflink Og lage tråder her om den forbanna svigerfamilien mens man synes SÅ SYND på de stakkars ensomme som ingen vil være med. Synes det er rart at så få andre ser hvor falskt alt dette er. 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg skjønner hva du mener 🙂. Når man f.eks ser summene folk bruker på julegaver, så begynner man å lure på hva jula egentlig handler om. Pluss adventskalendre til over 1000 kr. Her ser det ut som at du tvert imot ikke skjønner hva jeg mener. 🎅🏻 Anonymkode: 6a03e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden Julen er en høytid. Hva hver enkelt gjør ut av det, er opp til dem selv. Men er helt enig i at der er mye penger og mye hysteri omkring jula. Selv liker jeg lyspynten, fordi lysene gjør godt i denne mørke årstiden. Gaver kjøper vi kun til de aller nærmeste, men de er ikke nødvendigvis familie. Har stresset mye ned ang. jula de siste årene. Det er lov å kose seg med de en er glad i, selv om der er krig og elendighet i verden. Anonymkode: e0cd6...a29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #40 Del Skrevet 5 timer siden Det var da veldig til negativt. Kjenner meg ikke igjen. Viser ikke fingeren til Esther, men kaller henne bitch inni min egen bil, så smiler jeg til henne på parkeringsplassen eller der jeg må gå med museskritt bak henne på vei inn til Kiwi. Vi pynter mye utendørs, men prøver å gjøre det estetisk med varmoransje lys. Ikke noe nisser og skrikende neonskilt. Kjøper bare gaver til folk jeg liker. Har det stort sett veldig koselig i adventstida, spesielt nå som barna ikke lengre har 738 avslutninger. De avslutningene overalt kunne gjerne droppes. Anonymkode: b6025...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå