Gå til innhold

Eksamensvakt ga meg feil informasjon og ødela eksamen for meg

Kaii

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig en skriftlig eksamen på pc og hadde inntrykket om at eksamen var delt opp i to deler. Første er en langsvar-oppgave og andre er kortsvar-oppgave. Jeg slet med å finne del 2 av eksamen siden jeg bladde nedover og fant ut at den ikke er i samme dokumentet som del 1. Den var heller ikke på det fysiske oppgavearket som ble utdelt. Jeg spurte eksamensvakten om hjelp til å finne del 2 av eksamen. Han fortalte meg at det ikke fantes to deler av eksamen, men bare en og forsikret meg om at det ikke var en del 2. Jeg spurte han om han var sikker siden de gamle eksamensoppgavene vi hadde jobbet med hadde en del 2, så fortalte han meg at dette hadde blitt endret. I etterkant fant jeg ut at for å gå videre til del 2 så må man trykke en knapp nede i høyre hjørnet for å gå videre, men siden dette var helt samme knapp som man trykker for å gå videre for å levere inn eksamen så ble jeg forvirret og spurte eksamensvakten om hjelp istedenfor (siden jeg var redd for å levere oppgaven med et uhell). Av den grunn så har jeg bare svart på del 1 av eksamen. 

Jeg mener at det har blitt begått en feil av eksamensvakten som har hatt stor betydning for min presentasjon under eksamen. At eksamensvakten ikke hadde rett til å gi meg villedende informasjon om eksamen når de selv ikke vet hvordan eksamensoppgavene er strukturert. 

Jeg har sendt en klage, men er veldig redd for at den eksamenen jeg tok ikke vil bli annullert, siden eksamensvakten mest sannsynligvis ikke kommer til å ta ansvar så har jeg ingen bevis. Mange andre ble forvirret og da de prøvde å finne del 2, men jeg vet ikke om de opplevde noe lignende av det som jeg opplevde.  Jeg øvde veldig mye til denne eksamenen og er veldig lei meg over det som skjedde. Har jeg rett til å klage? Hva gjør jeg videre? :(

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du får medhold. Grov feil av eksamensvakt. (Jeg jobber på er universitet) 

Anonymkode: c9b5e...c12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamensvakt som en pensjonert gammel person som sitter vakt og følger folk på do, eller noen med faglig ansvar?

Du burde jo bedt om å få spørre ansvarlig foreleser/lærer, eller den som har laget eksamen..

Kan fort bli ord mot ord her. 

Anonymkode: e29fd...35c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eksamensvakt som en pensjonert gammel person som sitter vakt og følger folk på do, eller noen med faglig ansvar?

Du burde jo bedt om å få spørre ansvarlig foreleser/lærer, eller den som har laget eksamen..

Jeg spurte først en annen eksamensvakt om hjelp. Han så ut til å være i 20-årene med en t-skjorte fra universitetet så jeg ville anta at han kanskje var student. Han visste ikke hvordan han skulle svare meg så han fikk en annen eksamensvakt til å komme bort for å hjelpe meg. Eksamensvakten som kom bort var vakten som fortalte meg at del 2 ikke eksisterte. Jeg vet ikke om denne eksamensvakten er pensjonist eller noen med faglig ansvar, men når han hevder at han har kjennskap til hvordan eksamenen er lagt opp og gir meg råd om hva jeg skal gjøre. Gir dette jo meg et inntrykk av at han ikke er pensjonist men en som vet hvordan eksamenene er strukturert. Tenkte jo da at jeg ikke skulle stille spørsmål til rådene hans, fordi hvorfor skulle en pensjonist utgi seg for å være noen som vet hvordan eksamenen er lagt opp? Hvis denne eksamensvakten var en pensjonist så burde han bare ha sagt at han ikke kan hjelpe meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaii skrev (29 minutter siden):

Jeg spurte først en annen eksamensvakt om hjelp. Han så ut til å være i 20-årene med en t-skjorte fra universitetet så jeg ville anta at han kanskje var student. Han visste ikke hvordan han skulle svare meg så han fikk en annen eksamensvakt til å komme bort for å hjelpe meg. Eksamensvakten som kom bort var vakten som fortalte meg at del 2 ikke eksisterte. Jeg vet ikke om denne eksamensvakten er pensjonist eller noen med faglig ansvar, men når han hevder at han har kjennskap til hvordan eksamenen er lagt opp og gir meg råd om hva jeg skal gjøre. Gir dette jo meg et inntrykk av at han ikke er pensjonist men en som vet hvordan eksamenene er strukturert. Tenkte jo da at jeg ikke skulle stille spørsmål til rådene hans, fordi hvorfor skulle en pensjonist utgi seg for å være noen som vet hvordan eksamenen er lagt opp? Hvis denne eksamensvakten var en pensjonist så burde han bare ha sagt at han ikke kan hjelpe meg. 

Du får nok medhold. Problemet her er at de ga inntrykk av å vite svaret slik at du ikke undersøkte videre. Bare klag, er ikke annet du kan gjøre uansett. 

Anonymkode: 2ed95...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste eksamen, husk at du kan gå inn på inspera eller hva enn dere bruker for å kjøre demo. Da blir du kjent med hvordan nettsiden er utformet, og går ikke på en slik feil igjen. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til neste eksamen, husk at du kan gå inn på inspera eller hva enn dere bruker for å kjøre demo. Da blir du kjent med hvordan nettsiden er utformet, og går ikke på en slik feil igjen. 

Tusen takk for rådet, setter virkelig pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig -men vil skyte inn at eksamensvakter gjerne har jobbet i utdanningssystemet og mange direkte med eksamen. Og det skal være folk på plass fra studieadministrasjonen også. 

Anonymkode: 4e8e4...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som skurrer. Hvis knappen var samme som ved innlevering, hvordan klarte du å levere inn oppgaven uten å se del 2? 

Anonymkode: c62c6...86a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om knapp til del to var samme som å levere så du ikke del to når du leverte? Eller fikk du ikke nok tid? Uansett så må du klage. Du fikk feil info. Og selve brukersnittet var åpenbart dårlig. 

Anonymkode: 298fe...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Her er det noe som skurrer. Hvis knappen var samme som ved innlevering, hvordan klarte du å levere inn oppgaven uten å se del 2? 

Anonymkode: c62c6...86a

Dette lurer jeg også på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klag. Du taper ihvertfall ikke noe på å klage

Anonymkode: 12e5f...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaii skrev (6 timer siden):

Tusen takk for rådet, setter virkelig pris på det

Et par dager før eksamen pleier man å få en mail om at man bør kjøre igjennom en demo, så her ligger også ansvaret på deg. Selv om eksamensvakten ga deg misvisende informasjon.

Anonymkode: ab762...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et par dager før eksamen pleier man å få en mail om at man bør kjøre igjennom en demo, så her ligger også ansvaret på deg. Selv om eksamensvakten ga deg misvisende informasjon.

Anonymkode: ab762...105

Men demoen som ligger ute er ikke nødvendigvis strukturert likt som den faktiske eksamenen. Ligger ikke ute en demo til hver eksamen. 

Fikk dere ikke beskjed i forkant av eksamen hvordan eksamen var strukturert? Eller at det stod noe ved starten av eksamen? Der har emneansvarlig sviktet også tenker jeg.

Anonymkode: 18157...615

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto det på forsiden av eksamen at det var to deler, eller er det bare noe du antok fordi tidligere eksamener har vært slik?

Anonymkode: 61541...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får medhold. Hos oss viste de alltid til ti tusen paragrafer som alle til syvende og sist på en eller annen slags måte handler om at alt er kandidatens eget ansvar. 

Anonymkode: 5f348...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enig -men vil skyte inn at eksamensvakter gjerne har jobbet i utdanningssystemet og mange direkte med eksamen. Og det skal være folk på plass fra studieadministrasjonen også. 

Nei, dette er feil. Jeg har jobbet i studieadministrasjon i 10 år og eksamensvaktene har uhyre sjelden fortid fra utdanningssystemet. Det er helt tilfeldige folk, som regel pensjonister som har ulik yrkesbakgrunn. De er heller ikke de rette å stille tekniske eller faglige spørsmål. Når det er sagt så skal de heller selvsagt ikke svare på slike spørsmål dersom de får dem. Det er heller ikke folk fra studieadministrasjonen i lokalet under eksamen. Det kan være noen ved oppstart, men ved levering er vi kun til stede dersom noen tilkaller oss. 

Det er flott at du har klaget TS. Jeg synes det er merkelig at det var så vanskelig å orientere seg i eksamenssystemet. Dersom alle andre fikk det til og du var den eneste som ikke hadde forberedt deg godt nok, så er det tvilsomt at du får medhold. Men du har jo uansett ikke noe å tape. Det er også viktig at administrasjonen blir gjort oppmerksom på at de har en eksamensvakt som går utover sine fullmakter. Håper du holder oss oppdatert over utfallet av saken, 

Anonymkode: dda0c...4a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig å klage på? Hvorfor er det viktig å få den annullert? Er dette en offentlig skole, tar du eksamen opp igjen gratis neste semester. Det må du jo uansett gjøre. Man har vel tre forsøk på eksamen før man må ta opp igjen faget, og det burde holde i massevis. Det er ikke som at de blir stående på vitnemålet at du kontet?

Anonymkode: 7104f...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her var det mye feil.

1. Nei, veldig mange eksamensvakter har aldri jobbet i utdanningssystemet, ei heller direkte med eksamen.<

2. Nei, det er ikke nok ansatte i studieadministrasjonen til at det kan være folk på plass i alle eksamenslokalene, men de er tilgjengelige på chat, noe som brukes flittig hvis noen har spørsmål. TS tilfelle er et typisk tilfelle der eksamensvakten burde spurt studieadministrasjonen på chat eller ringt til fagansvarlig. Nummeret deres skal alltid være tilgjengelig for vakt.

Og ja, jeg jobber som eksamensvakt.

Anonymkode: 171fe...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er feil. Jeg har jobbet i studieadministrasjon i 10 år og eksamensvaktene har uhyre sjelden fortid fra utdanningssystemet. Det er helt tilfeldige folk, som regel pensjonister som har ulik yrkesbakgrunn. De er heller ikke de rette å stille tekniske eller faglige spørsmål. Når det er sagt så skal de heller selvsagt ikke svare på slike spørsmål dersom de får dem. Det er heller ikke folk fra studieadministrasjonen i lokalet under eksamen. Det kan være noen ved oppstart, men ved levering er vi kun til stede dersom noen tilkaller oss. 

Det er flott at du har klaget TS. Jeg synes det er merkelig at det var så vanskelig å orientere seg i eksamenssystemet. Dersom alle andre fikk det til og du var den eneste som ikke hadde forberedt deg godt nok, så er det tvilsomt at du får medhold. Men du har jo uansett ikke noe å tape. Det er også viktig at administrasjonen blir gjort oppmerksom på at de har en eksamensvakt som går utover sine fullmakter. Håper du holder oss oppdatert over utfallet av saken, 

Anonymkode: dda0c...4a1

Synes det virker som om hun hadde forberedt seg og var forberedt på todelt eksamen, men da hun ikke fant den andre oppgaven tok hun kontakt med en i lokalet. At denne personen svarer så skråsikkert på spørsmålet hennes, og tar feil, er jo ikke TS sin feil. Nei, det var sikkert ikke så vanskelig å finne del 2, men om man spør og får svar om at det ikke finnes noen del 2 så er det naturlig å ikke lete mer. 

Det er jo helt hårreisende at denne eksamensvakten svarer når vedkommende ikke har peiling. Håper de tar klagen din til følge, TS.

Anonymkode: 9f29f...657

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...