Gå til innhold

Kvetiapin som antidepressiva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette skal aldri brukes som søvn medisin, punktum. 

Er du utdannet helsepersonell, lege, psykiater e.l?

Anonymkode: 28bd8...622

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kvetapin er ett legemiddel som er svært hyppig brukt for innsovning/søvnproblemer, så det er ikke veldig rart at du blir trøtt. 
Jeg har brukt det for søvnproblemer i mange år. 
Det er ikke ett antidepressiva, men det roer ned tankekjør. På den måten vil det også kunne ha noe effekt på depresjon. 
Det finnes to ulike typer, en depot og en vanlig tablett, de vanlige er ikke så ideelle bruke på dagtid nettopp fordi man blir trøtt. 
Økt matlyst og ulvehunger er også en vanlig bivirkning, men ikke alle opplever vektøkning. For meg har det vært positivt da jeg mistet matlysten og ikke fikk i meg mat før jeg startet på den. Så jeg holder en stabil vekt. 

En fordel med kvetapin er også at den ikke er avhengighetsdannende i samme grad som mye andre sovemedisiner, og den gir heller ikke de samme seponeringssymptomene som antidepressiva. Det vil si at den er mye lettere slutte med dersom man ikke lengre har behov, eller man opplever ubehagelige bivirkninger. 

Ved en depresjon så er dine råd helt uoverkommelig for mange. Hadde jeg klart trene, gå turer, snakke med venner, lese bøker, fokusere utover, så hadde det ikke vært behov for behandling mot depresjonen, men det var nettopp de tingene jeg overhode ikke klarte og som gjorde at jeg hadde behov for helsehjelp. Hvis man klarer alle disse tingene, så vil man sjeldent score høyt nok til å få diagnosen depresjon. 

Anonymkode: 67c19...413

Ts her. Tusentusen hjertelig takk for et veldig godt svar. Dette var veldig nyttig for meg. Og takk også for å vise forståelse for at jeg ikke bare kan være med venner (jeg ikke har) eller isbade meg ut av dette.

Anonymkode: b4916...7d0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg bruker bittesmå doser av det for søvn. Har også depresjon, men etter ECT tar jeg ingen medisiner mot depresjon. 

Sliter du med tankekjør så er det kanskje det legen har tenkt det kan hjelpe mot? 

Anonymkode: 7270d...919

Legen min mente det kunne hjelpe mot tankekjør, angst og søvn - alle elementer som bidrar til å gjøre meg deprimert. Så er nok litt en høna eller egget-situasjon, der man kanskje forsøker dette for å ta bort noe av.. den vonde magefølelsen bak, og det at lite/null søvn gjør alt enda verre.

TS.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Seroquel / Quetiapin er grusomt. Jeg mistet meg selv etterhvert. Slet med hukommelse, konsentrasjonsvansker, bomullshodet. Jeg gikk på det i over 2 år, før jeg og fastlegen trappet ned over 2-3 mnd. Fikk det av DPS. Først nå har jeg begynt å få tilbake hukommelsen, men er fortsatt ikke helt meg selv. 

Anonymkode: d6c7a...c5c

TS her. Hva mener du med bomullshode? Ser et par har skrevet det, som jeg ikke har hørt om før. Hvordan utarter det seg? Høres skremmende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei,

Har akkurat startet med antidepressiva, etter råd fra lege. Men ser på nett at det jeg får sjeldent brukes som antidepressiva. Jeg får enn så lenge kvetiapin. Noen som har erfaring med dette selv?

Takknemlig for alle erfaringer fra dere som har prøvd! Jeg er på uke tre nå, og merker økt trøtthet og matlyst. Lite/ingenting (?) på humør.

Det er vanlig å få, men "ingen" vil ha det. 

De aller fleste går opp tosifret antall kilo på kort tid, og få merker bedring utover å være "bedøvet"...

Anonymkode: 1857f...a8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fungerte fint i lav dose for min del, for å ta ned litt tankekjør/tvangstanker og for å sove litt bedre. Gikk ikke på det veldig mange måneder, men kvetiapin i lav dose og høy dose er virkelig to ulike verdener. Forskjellen i både dosering og virkning er enorm. Lavdose gis ikke folk som er "litt psykotiske", akkurat, det gis for andre ting. 

Så vær litt ekstra oppmerksom når du googler denne medisinen og leser om erfaringer: Den brukes i helt andre doser for folk som er betydelig sykere enn deg (og det jeg var). Så ikke gå deg helt bort i skrekkhistoriene. Seroquel fremstår uforholdsmessig dramatisk fordi det også brukes, i mye høyere doser, blant de som er ordentlig, ordentlig alvorlig syke.

Anonymkode: 6d080...c5e

Tusen takk! Veldig nyttig informasjon. Jeg har fått veldig lav dose. Har ikke bipolar lidelse eller noe i nærheten (ser det også brukes mot schizofreni?), men da beskrives doser som er ti-tyvegangeren av min. Så antar at bivirkninger ikke er bivirkninger, nei. Dette var veldig oppklarende - takk!

TS.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Hva mener du med bomullshode? Ser et par har skrevet det, som jeg ikke har hørt om før. Hvordan utarter det seg? Høres skremmende ut!

Det handler om de som tar svært store doser.

Handler ikke om deg overhodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

AstraZeneca utviklet medisinen for schizofreni. Du tar den for . Søvn?? Oh my.

Anonymkode: 5037e...729

Ja, jeg tar omtrent 7 mg for søvn innimellom fordi jeg har vært gjennom ECT og er sårbar for søvnmangel og å være sliten. Dette i stedet for sovemedisin som kan føre til avhengighet. Dårlige perioder uten søvn og med mye stress kan gi meg depresjon igjen, jeg har en 6-åring jeg tar meg av alene og tar den risken så han kanskje slipper å vokse opp uten mamma. 

Anonymkode: 7270d...919

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For all del, men antipsykotikum mot depresjon og sovemidler anbefales ikke. Les deg opp. 

Anonymkode: 8ca26...f56

Nei, men isbading er kuren for ALLE. 

Å anbefale folk å ikke innta medisiner er noe du bør avstå fra når du ikke vet noenting om hva de står i eller har.

"Gå deg turer og bli frisk" er bare uttalt av folk med milde plager. 

Les deg opp!

Anonymkode: 1857f...a8f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk! Veldig nyttig informasjon. Jeg har fått veldig lav dose. Har ikke bipolar lidelse eller noe i nærheten (ser det også brukes mot schizofreni?), men da beskrives doser som er ti-tyvegangeren av min. Så antar at bivirkninger ikke er bivirkninger, nei. Dette var veldig oppklarende - takk!

TS.

TS, du ber om enkeltmenneskers erfaringer, og det kan være fint, det, men leger har gått ut og skriver følgende:

"Bruk av kvetiapin mot søvnproblemer er betydelig, også i Norge. Nytten er dårlig dokumentert, og selv lave doser kan gi vesentlige bivirkninger." https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Dette betyr at forskning viser at du kan få betydelige bivirkninger, selv ved lav dose. Stol på fageksperter, og ta dette videre med legen din. Supert at det fungerer for noen, men du kan være en av de mange som ikke burde gå på det. Dette gis til mange flere enn de som burde ta det, se denne saken: https://www.nrk.no/trondelag/linnea-maaloe-kron-fekk-antipsykotikaet-kvetiapin-for-a-sove_-forskarar-atvarar-mot-overdriven-bruk-1.15587397

Anonymkode: 17563...b92

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS.

Bare hyggelig! 

Nei, jeg har heller aldri hatt (eller overhodet vært mistenkt å ha) noen av de svært alvorlige psykiske lidelsene som også står på listen over indikasjoner for Seroquel/kvetiapin. Jeg husker at jeg selv steilet da jeg googlet medisinen og så at dette jo ble brukt av folk med langt mer alvorlige tilstander enn mine lette til moderate angstplager og tvangstanker. Jeg har aldri murt meg inne i eget hjem, aldri skadet meg selv eller andre, aldri hatt noe som helst som ligger nærmere schizofreni enn mannen i gata. Hatt et hode som har kvernet på unyttige ting mer enn jeg hadde godt av, såpass at jeg ba om litt hjelp med det, men ikke noe voldsomt dramatisk. 

Både virkning og bivirkninger er veldig doseavhengige, og folk er nå også forskjellige. Jeg sier ikke at kvetiapin trenger å være noen god løsning for deg, og jeg gikk jo av det igjen etter noen måneder. I dag har jeg det kjempefint, jobber fullt og har gode venner og samboer og har ikke behov for hverken samtaleterapi eller medikamentell behandling lenger. Men for meg var kvetiapin i lav dose en fin krykke en periode da jeg hadde det verre enn nå, og jeg er glad jeg stod på det selv om jeg ble skremt da jeg søkte opp medisinen og så hvem jeg var i selskap med (om enn på en tiendedel så stor dose). Kvetiapin gjorde i hvert fall det legen håpet det skulle gjøre for min del.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS, du ber om enkeltmenneskers erfaringer, og det kan være fint, det, men leger har gått ut og skriver følgende:

"Bruk av kvetiapin mot søvnproblemer er betydelig, også i Norge. Nytten er dårlig dokumentert, og selv lave doser kan gi vesentlige bivirkninger." https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Dette betyr at forskning viser at du kan få betydelige bivirkninger, selv ved lav dose. Stol på fageksperter, og ta dette videre med legen din. Supert at det fungerer for noen, men du kan være en av de mange som ikke burde gå på det. Dette gis til mange flere enn de som burde ta det, se denne saken: https://www.nrk.no/trondelag/linnea-maaloe-kron-fekk-antipsykotikaet-kvetiapin-for-a-sove_-forskarar-atvarar-mot-overdriven-bruk-1.15587397

Anonymkode: 17563...b92

Takk, har lest disse. Veldig nyttige artikler! Jeg ser det er en skepsis mot å gi det som sovemedisin. Selv fikk jeg det for uro, tankekjør og angst (som igjen fører til lite søvn og igjen til depresjon). Men igjen, alt henger sikkert litt sammen med alt.

Skal ha en oppfølgingssamtale med legen min etter å ha gått på dette i to måneder. Fått beskjed om en veldig lav dose hver kveld. Merker jeg sover bedre. Og noe av angstknuten i magen kjentes litt lettere nå siste 2-3 dager, men mulig det kun er placebo selvfølgelig.

Jeg er forøvrig superfornøyd med legen min, som har fulgt meg i flere år og jeg møter ofte, så dette er alt annet enn «en 20minutters» konsultasjon som noen over har antyder. Hun har også forklart hvorfor hun anbefaler kvetiapin til meg. Jeg ønsket likevel å høre andre sine erfaringer. Dette er veldigveldig nyttig for meg - takk alle!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare hyggelig! 

Nei, jeg har heller aldri hatt (eller overhodet vært mistenkt å ha) noen av de svært alvorlige psykiske lidelsene som også står på listen over indikasjoner for Seroquel/kvetiapin. Jeg husker at jeg selv steilet da jeg googlet medisinen og så at dette jo ble brukt av folk med langt mer alvorlige tilstander enn mine lette til moderate angstplager og tvangstanker. Jeg har aldri murt meg inne i eget hjem, aldri skadet meg selv eller andre, aldri hatt noe som helst som ligger nærmere schizofreni enn mannen i gata. Hatt et hode som har kvernet på unyttige ting mer enn jeg hadde godt av, såpass at jeg ba om litt hjelp med det, men ikke noe voldsomt dramatisk. 

Både virkning og bivirkninger er veldig doseavhengige, og folk er nå også forskjellige. Jeg sier ikke at kvetiapin trenger å være noen god løsning for deg, og jeg gikk jo av det igjen etter noen måneder. I dag har jeg det kjempefint, jobber fullt og har gode venner og samboer og har ikke behov for hverken samtaleterapi eller medikamentell behandling lenger. Men for meg var kvetiapin i lav dose en fin krykke en periode da jeg hadde det verre enn nå, og jeg er glad jeg stod på det selv om jeg ble skremt da jeg søkte opp medisinen og så hvem jeg var i selskap med (om enn på en tiendedel så stor dose). Kvetiapin gjorde i hvert fall det legen håpet det skulle gjøre for min del.

Så glad for å høre at det fungerte godt for deg, i situasjonen du var i. Jeg kan relatere til det du beskriver, og lytter til legen min sine råd selv også. Forstår det som to helt ulike bruksområder på ulike doseringer (veldig høy eller lav), som vel tilsvarende vil bety helt ulike virkninger og bieffekter. 

Burde kanskje spurt om erfaringer kun fra de på lavdose, forstår jeg nå, men da fikk jeg det uansett fra deg ❤️

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som beskriver at dere ble dårligere/mer nedstemt kun av 25mg - hva fikk dere skrevet det ut for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er antipsykotikum som gir det vektøkning, bomullshjerne og slow motion kropp. Styr unna. 

Spis sunn og næringsrik mat, tren, gå tur hver dag, se dagslys hver dag, spis D-vitaminer, snakk med venner og familie, skaff en hobby, les bøker, fokuser utover og ikke bakover, start med badstu og kaldbading. Prøv dette i 4-6 uker og jeg lover deg du vil føle deg mye bedre enn hva kvetiapin vil gjøre. 

Anonymkode: 8ca26...f56

Jeg har ikke opplevd noe av dette? 

Anonymkode: fdb3d...ae8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 25 mg uregelmessig i 5 år. Tar det for søvn når livet føles litt uoverkommelig. Har ikke lagt på meg, og har heller ikke opplevd noen negative bivirkninger. Kan føles litt hangover på morgenen, men det går seg til, i motsetning til 2-3 timers søvn. Bivirkningene er at jeg sover natta gjennom, og er mer chill på dagtid. 

Stol på legen du.

Anonymkode: a4de8...bf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 23.33):

Hei,

Har akkurat startet med antidepressiva, etter råd fra lege. Men ser på nett at det jeg får sjeldent brukes som antidepressiva. Jeg får enn så lenge kvetiapin. Noen som har erfaring med dette selv?

Takknemlig for alle erfaringer fra dere som har prøvd! Jeg er på uke tre nå, og merker økt trøtthet og matlyst. Lite/ingenting (?) på humør.

Jeg bruker det for søvn. For meg så fungerer det veldig bra. Jeg har ikke opplevd noe særlig bivirkninger som andre sier som dårlig hukommelse, konsentrasjonsvansker m.m. Jeg har brukt det i flere år. Uten de så får jeg faktisk ikke sove. Da ender det opp med at jeg ligger våken hele natten og ikke sovner før i 07-08-tiden, og det er ikke holdbart. Jeg har slitt med dårlig søvn så lenge jeg kan huske og når jeg ble satt på Kvetiapin, så gjorde det underverker for meg. Endelig fikk jeg sove.  

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 21.26):

Ja, jeg gjør det og det har fungert fint for meg i over 10 år. Heller det enn dager og uker uten ordentlig søvn.

Skjønner ikke hvorfor folk har behov for å spre så mye propaganda om denne medisinen.

Fint om du heller går på hva som var propaganda i innlegget mitt. Blir useriøst når du drar inn konspirasjonsteorier og propaganda, blir brukerdebatt.

Anonymkode: 5037e...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...