Gå til innhold

Er jeg et fælt menneske som angrer på forholdet pga økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om vi først vil drive veldedighet kan vi jo heller importere noen som ikke har noe fra før? 

Nei, når det kommer til økonomi var det viktig for meg at vi stilte likt. Om livet senere byr på en fartsdump eller to så står jeg fint i det. Men det er jo ikke noe man trenger å velge for seg selv i utgangspunktet. 

Anonymkode: 9ba34...148

Ts trenger ikke drive veldedighet, hun tjener sannsynligvis økonomisk på å bo med sin kjæreste, som har en helt normal inntekt!

Vet ikke ditt kjønn, men få menn jeg kjenner som tjener godt (1-10 mill i året), har krav eller ønske om at partner skal tjene like mye.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 23.35):

Ts her! Ser mange beskriver meg som materialistisk, føler det er feil ord å bruke. Jeg vil ikke ha dyre ting eller en dyr bil osv. Jeg vil ha mer frihet til å kunne gjør det jeg vil, når jeg vil og spare opp nok penger til at avkastningen av pengene i fond vil dekke mye av lønnen slik at jeg kan jobbe f. eks 60% og likevel ha like mye penger som om jeg hadde jobbet 100%. Det kommer til å ta tid, og blir nok ikke før om 15-20 år. Partner har også dette som en drøm, men han har en dyrere livsstil enn meg, har et barn å forsørge og bruker det aller meste av det som kommer inn. Det er derfor ikke realistisk at han kan oppnå dette på samme måte som meg.

Anonymkode: 45cb4...27d

Helt ærlig, om dette ikke er materialistisk så er det tankene til en grådig person. Det er min mening. 

Kjærlighet handler om å gi, ikke hva en kan få. Det er Kun da det fungerer ut livet. 

Hadde jeg vært sammen med ei som hadde thent dobbelt så mye og gått rundt med alike tanker, hadde jeg villet at hun dro på dagen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg 😅 Jeg ønsker ikke å finne en mann med en del lavere inntekt enn meg.

Anonymkode: 0a4e5...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (9 minutter siden):

Helt ærlig, om dette ikke er materialistisk så er det tankene til en grådig person. Det er min mening. 

Kjærlighet handler om å gi, ikke hva en kan få. Det er Kun da det fungerer ut livet. 

Hadde jeg vært sammen med ei som hadde thent dobbelt så mye og gått rundt med alike tanker, hadde jeg villet at hun dro på dagen.

Enig. Ts tjener tross alt ikke så mye mer enn sin partner, men allikevel er det et problem for henne. Flere menn i min omgangskrets tjener mange ganger mer enn sin kone, men det er ikke noe de bryr seg om. Mange kvinner forventer derimot at mannen skal bidra like mye eller mer økonomisk. Derfor søker også menn seg til utdanninger og yrker der de tjener godt, mens er flest kvinner i lavtlønnsyrker. Holdninger må forandres, dersom vi skal få tilnærmet likestilling, og flere kvinner i lederstillinger.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (8 minutter siden):

Det handler ikke om å ville ha mer. Det handler om å stille likt i dette livet.

At mannen kom fra en turbulent bakgrunn, eller hadde skilte foreldre, var også en dealbreaker for meg. Mangel på høyere utdannelse det samme, og mye annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner deg 😅 Jeg ønsker ikke å finne en mann med en del lavere inntekt enn meg.

Anonymkode: 0a4e5...486

Men ønsker du flere kvinner i yrker med god lønn?

Det at mange kvinner har samme holdning som deg, er en av grunnene til at det er flest menn i yrker der man tjener godt.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At mannen kom fra en turbulent bakgrunn, eller hadde skilte foreldre, var også en dealbreaker for meg. Mangel på høyere utdannelse det samme, og mye annet. 

Det er ikke mange forhold der begge tjener likt, da. Ts tjener faktisk ikke veldig mye mer enn sin partner. Det er haugevis av forhold der mannen tjener mye mer enn kvinnen, og de klager sjeldent.

Kjæresten til ts tjener 6-700 000. Mange yrker med denne lønnen, krever master. Sykepleiere og lærere trenger ikke være dumme. Få menn ser ned på kona si pga av at de er f.eks. lærer eller sykepleier, så hvorfor skal det være motsatt?

Mange uten utdannelse kan tjene mye mer enn personer med høy utdanning. Ts snakker om lønnen, ikke mangel på utdannelse hos sin partner.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hahaha 😂 «Skilte foreldre? Thats a nejjj for mejjj». Veldig gøy.

Anonymkode: d2490...aae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (4 minutter siden):

Det er ikke mange forhold der begge tjener likt, da. Ts tjener faktisk ikke veldig mye mer enn sin partner. Det er haugevis av forhold der mannen tjener mye mer enn kvinnen, og de klager sjeldent.

Kjæresten til ts tjener 6-700 000. Mange yrker med denne lønnen, krever master. Sykepleiere og lærere trenger ikke være dumme. Få menn ser ned på kona si pga av at de er f.eks. lærer eller sykepleier, så hvorfor skal det være motsatt?

Mange uten utdannelse kan tjene mye mer enn personer med høy utdanning. Ts snakker om lønnen, ikke mangel på utdannelse hos sin partner.

Hvorfor er dette relevant for meg? Eller TS?

Jeg hadde det som dealbreaker, traff en mann (flere, men han traff alle krav, og var også fantastisk på alle områder). Og nå har vi vært lykkelige sammen i 22 år. Blant annet fordi vi stiller såpass likt på alle områder. 

Synes også dette med lik lønn er ganske likt i omgangskretsen. De fleste venninnene mine er siviløkonomer, og de er sammen med menn med lik eller liknende utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp hus sammen! Bo hver for dere og forsett som kjærester. Du blir blakk.

Anonymkode: 77e47...0b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er dette relevant for meg? Eller TS?

Jeg hadde det som dealbreaker, traff en mann (flere, men han traff alle krav, og var også fantastisk på alle områder). Og nå har vi vært lykkelige sammen i 22 år. Blant annet fordi vi stiller såpass likt på alle områder. 

Synes også dette med lik lønn er ganske likt i omgangskretsen. De fleste venninnene mine er siviløkonomer, og de er sammen med menn med lik eller liknende utdannelse. 

Mange med 6-700 000 i årslønn har like lang utdannelse som siviløkonomer, altså master (5 år). Ts skriver ingenting om at kjæresten har lite utdanning, det er pga av hans helt normale inntekt hun vurderer å gå fra han.

Selvsagt gjør ts som hun vil, jeg bare påpeker at få menn ville vurdert å gå fra sin kjæreste pga av en normal inntekt.

Endret av Tartufo
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Stille likt? Altså som små barn deler godteriet nøyaktig 50/ 50. 

Jeg er for gammel til å akseptere dette en annet en smålige livsverdier. Kan ikke komme på at en mann har klager over dette I hele mitt liv. Selv ikke på begynnelsen av 90 tallet hvor mange koner ikke tjente 1 øre. Så kvinner, skjerp dere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (Akkurat nå):

Mange med 6-700 000 i årslønn har like lang utdannelse som siviløkonomer. Det at ts tjener 1,3 mill betyr ikke at hun har mer enn master, mange med master tjener også myyyye mer. Ts skriver ingenting om at kjæresten har lite utdanning, det er pga av hans helt normale inntekt hun vurderer å gå fra han.

Selvsagt gjør ts som hun vil, jeg bare påpeker at få menn ville vurdert å gå fra sin kjæreste pga av en normal inntekt.

Og jeg ønsket noen med samme lønn OG tilsvarende utdannelse. 

Og hva menn velger og ikke velger å gjøre er fullstendig irrelevant for meg. Faktum er at det er flere enslige og ensomme menn enn noen gang, fordi kvinner har startet å stille krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kikkana skrev (Akkurat nå):

Stille likt? Altså som små barn deler godteriet nøyaktig 50/ 50. 

Jeg er for gammel til å akseptere dette en annet en smålige livsverdier. Kan ikke komme på at en mann har klager over dette I hele mitt liv. Selv ikke på begynnelsen av 90 tallet hvor mange koner ikke tjente 1 øre. Så kvinner, skjerp dere!

Nei. Vi har hatt felles økonomi fra kort tid inn i forholdet. Og har ikke hatt en krangel om økonomi, karriere eller arbeidsdeling hjemme, på 22 år sammen. Nettopp fordi vi føler vi bidrar like mye, både økonomisk og praktisk. Det er en veldig fin måte å ha det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg ønsket noen med samme lønn OG tilsvarende utdannelse. 

Og hva menn velger og ikke velger å gjøre er fullstendig irrelevant for meg. Faktum er at det er flere enslige og ensomme menn enn noen gang, fordi kvinner har startet å stille krav. 

Godt ikke mange menn stiller samme krav, da hadde det blitt enda større mangel på sykepleiere og lærere. Det at så mange kvinner stiller spesifikke lønnskrav, gjør at det er stor overvekt av kvinner i slike yrker. Det er synd, for vi trenger flere mannlige lærere og sykepleiere.

Kravene som du og mange kvinner stiller, er en av årsakene til at det alltid vil være en overvekt av menn i godt betalte yrker og i lederstillinger.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Vi har hatt felles økonomi fra kort tid inn i forholdet. Og har ikke hatt en krangel om økonomi, karriere eller arbeidsdeling hjemme, på 22 år sammen. Nettopp fordi vi føler vi bidrar like mye, både økonomisk og praktisk. Det er en veldig fin måte å ha det på. 

Hva om han hadde blitt uføre og mistet 40% av sin lønn, slik at du har måttet betale mer og samtidig gjort mer praktisk pg av skade? Da blir det problemer etter hvert? 

Høres Jo ikke ut som kjærlighet men heller vedriftsavtale

Endret av kikkana
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tartufo skrev (1 minutt siden):

Godt ikke mange menn stiller samme krav, da hadde det blitt enda større mangel på sykepleiere og lærere. Det at så mange kvinner stiller spesifikke lønnskrav, gjør at det er stor overvekt av kvinner i slike yrker. Det er synd, for vi trenger flere mannlige lærere og sykepleiere.

Og da ville lønningene i de yrkene økt tilsvarende. Og blitt mer attraktive for alle. Typisk menn å ikke forstå økonomiske mekanismer i samfunnet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikkana skrev (Akkurat nå):

Hva om han hadde blitt uføre og mistet 40% av sin lønn, slik at du har måttet betale mer og samtidig gjort mer praktisk? Da blir det problemer? 

Høres Jo ikke ut som kjærlighet men heller vedriftsavtale

Nå må du klare å skille to ting; 1) Dealbreakere når man dater. 2) Hva man er villig til å gjøre når man først har vært et team i mange år. 

Vi har stått sammen gjennom livskriser og dødsfall. Og vil også gjøre det om det er noe økonomisk som treffer. Men det betyr ikke at jeg ville valgt en syk, eller ikke-utdannet mann, i utgangspunktet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da ville lønningene i de yrkene økt tilsvarende. Og blitt mer attraktive for alle. Typisk menn å ikke forstå økonomiske mekanismer i samfunnet. 

Du forstår vel at lærere og sykepleiere aldri vil kunne konkurrere med lederlønninger og yrker der man kan klatre og tjene millioner.

Når 6-700 000 ikke er bra nok lønn, hva tenker du en mann bør tjene? Over 1 mill eller mer? Lærere og sykepleiere vil aldri få en veldig høy lønn, og pga av at kvinner ikke ønsker menn med normal inntekt, vil de heller søke andre utdanninger og yrker med mer karrieremuligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (1 minutt siden):

Du forstår vel at lærere og sykepleiere aldri vil kunne konkurrere med lederlønninger og yrker der man kan klatre og tjene millioner.

Når 6-700 000 ikke er bra nok lønn, hva tenker du en mann bør tjene? Over 1 mill eller mer? Lærere og sykepleiere vil aldri få en veldig høy lønn, og pga av at kvinner ikke ønsker menn med normal inntekt, vil de heller søke andre utdanninger og yrker med mer karrieremuligheter.

Omtrent det samme som meg, som sagt. Ønsket å stille likt der. Vi tjener ca 1,4 hver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...