Gå til innhold

Er jeg et fælt menneske som angrer på forholdet pga økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke kjærlighet når du lar sånt komme i veien for dere.

Helt greit at du lar ham gå, slik at han kan finne seg en dame som verdsetter ham.

Anonymkode: 88af4...4d0

Er ikke det en veldig forenklet måte å se ting på? Livssituasjon, fremtidsplaner, verdier og muligheter er da i høy grad ting som spiller inn ved valg av partner? Er vel mange eksempler på at noen forhold ikke er liv laga selv om man både elsker hverandre og forsøker, fordi man er på forskjellig sted i livet, har ulike holdninger og verdier, eller ikke matcher på områder som er avgjørende for partene. Dette med at «kjærlighet overvinner alt», tror jeg er en litt naiv og forenklet måte å se ting på.

Anonymkode: 730e7...3bb

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert det er økonomien, men kanskje livet uten dem, du drømmer om? 

Når man begynner å planlegge utenfor det som er, å ser på andre som en ulempe, tror jeg det er et tegn på at du ikke føler det riktige.

Anonymkode: c3c64...309

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke det en veldig forenklet måte å se ting på? Livssituasjon, fremtidsplaner, verdier og muligheter er da i høy grad ting som spiller inn ved valg av partner? Er vel mange eksempler på at noen forhold ikke er liv laga selv om man både elsker hverandre og forsøker, fordi man er på forskjellig sted i livet, har ulike holdninger og verdier, eller ikke matcher på områder som er avgjørende for partene. Dette med at «kjærlighet overvinner alt», tror jeg er en litt naiv og forenklet måte å se ting på.

Anonymkode: 730e7...3bb

Det største i livet er dem vi deler det med. Jeg tror ikke folk tar så lett på å forlate noen de elsker, for et større hus eller å reise. Da er det noe i forholdet som mangler. Ingennsteder i verden, ingen hus, er et rom det er fint å være i, når du har mistet noen som står deg nær.

Anonymkode: c3c64...309

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå fra han. Du høres allerede bitter ut. Stakkars fyr og barn som må forholde seg til en bitter dame som ser på de som byrde. Han holder deg ikke som fange, forlat han asap. 

Anonymkode: 3dffd...b1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her! Ser mange beskriver meg som materialistisk, føler det er feil ord å bruke. Jeg vil ikke ha dyre ting eller en dyr bil osv. Jeg vil ha mer frihet til å kunne gjør det jeg vil, når jeg vil og spare opp nok penger til at avkastningen av pengene i fond vil dekke mye av lønnen slik at jeg kan jobbe f. eks 60% og likevel ha like mye penger som om jeg hadde jobbet 100%. Det kommer til å ta tid, og blir nok ikke før om 15-20 år. Partner har også dette som en drøm, men han har en dyrere livsstil enn meg, har et barn å forsørge og bruker det aller meste av det som kommer inn. Det er derfor ikke realistisk at han kan oppnå dette på samme måte som meg.

Anonymkode: 45cb4...27d

Da er det jo den samlede inntekten deres som må bli høyere. Du, han, eller begge, må tjene mer, for at drømmen din skal bli oppfylt. Personlig kjenner jeg mange der mannen i forholdet tjener mange ganger det kona gjør, og lever fint med det. Forstår ikke at det at han tjener litt mindre enn deg i seg selv er noe du ønsker å gjøre det slutt for. Men ønsker du økonomisk frihet raskere, og ikke kan tjene mer selv, må du selvsagt gå etter en mann med høyere inntekt. Ditt valg.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke et forferdelig menneske nei. Du ønsker noe annet i livet enn det han gjør virker det jo som. 
Bra du innså dette før dere kjøpte dere hus sammen, særlig med barn i bildet. 

Anonymkode: d2dd9...716

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener mest og har alltid tjent mest i forholdene mine. Jeg ser det som en naturlig ting å betale litt mer i lys av dette. Og siden lønnen er god, hindrer det oss ikke i å gjøre det vi ønsker. Jeg hører egentlig svært sjeldent om din problemstilling fra mine mannlige venners side: De ser det som naturlig å dra større del av lasset. Hva er egentlig problemet? At du må betale relativt sett mer for å være i et forhold med en mann? Du har ikke noe følelse eller ønske om å bidra mer? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er ikke et forferdelig menneske nei. Du ønsker noe annet i livet enn det han gjør virker det jo som. 
Bra du innså dette før dere kjøpte dere hus sammen, særlig med barn i bildet. 

Men kan hun ikke tjene mer selv, for å oppnå sin drøm om mer fri og økonomisk frihet senere? Må mannen alltid tjene mer eller like mye som kvinnen? Hun har ikke barn nå, det har han, og at han prioriterer sønnen er naturlig og bra.

Men om det viktigste for ts er å oppnå økonomisk frihet på kort tid, er selvsagt det enkleste å bli sammen med en som tjener veldig mye.

Endret av Tartufo
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (10 minutter siden):

Jeg tjener mest og har alltid tjent mest i forholdene mine. Jeg ser det som en naturlig ting å betale litt mer i lys av dette. Og siden lønnen er god, hindrer det oss ikke i å gjøre det vi ønsker. Jeg hører egentlig svært sjeldent om din problemstilling fra mine mannlige venners side: De ser det som naturlig å dra større del av lasset. Hva er egentlig problemet? At du må betale relativt sett mer for å være i et forhold med en mann? Du har ikke noe følelse eller ønske om å bidra mer? 

👏 Så enig i dette. Jeg har heller aldri hørt menn som vurderer å gjøre det slutt pga at dama tjener 600 000. Og det gjelder menn som tjener alt fra under 600 000 selv, til et tosifret antall mill.

Endret av Tartufo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (10 minutter siden):

Men kan hun ikke tjene mer selv, for å oppnå sin drøm om mer fri og økonomisk frihet senere? Må mannen alltid tjene mer eller like mye som kvinnen? Hun har ikke barn nå, det har han, så at han prioriterer sønnen er naturlig og bra.

Vel, nå er jeg sikker på at hun har jobbet ganske hardt og gjort smarte valg for å komme dit hun er i dag. Hun har en drøm om økonomisk frihet, og det er en helt fair drøm å ha. Om de skal dele økonomi går hun i praksis 200k i minus i året, i tillegg kommer også et barn som også koster mye penger. I praksis blir det ekstremt mye vanskeligere for å oppnå drømmen hennes og det vil i beste fall ta mye lenger tid. Og det for et forhold hun er ok fornøyd med slik jeg forstår det. Hun er fortsatt ung, mulighet til å forelske seg i en som kan bidra til drømmen fremfor å hemme den. Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i hennes situasjon.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er også hvordan barnet hans skal passe inn i fremtidsdrømmene dine? Selv om du tenker reising og frihet for eksempel 15 år frem i tid, når barnet hans er en ung voksen, er det ikke sannsynlig at far uansett kommer til å ønske å være i nærheten av barnet, med tanke på at han er eneste gjenlevende forelder? Jeg ser for meg at kjæresten din har høyere terskel for langvarige og fjerntliggende utenlandsopphold enn deg, uansett økonomi.

Anonymkode: 3bdf9...968

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (28 minutter siden):

Men kan hun ikke tjene mer selv, for å oppnå sin drøm om mer fri og økonomisk frihet senere? Må mannen alltid tjene mer eller like mye som kvinnen? Hun har ikke barn nå, det har han, og at han prioriterer sønnen er naturlig og bra.

Men om det viktigste for ts er å oppnå økonomisk frihet på kort tid, er selvsagt det enkleste å bli sammen med en som tjener veldig mye.

Det er vel mye hun potensielt KAN gjøre. Men dette handler om hva hun egentlig ønsker. Og det virker ikke som hun egentlig ønsker et forhold til denne mannen (som har ansvar for barn også). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er situasjonen litt andre veien. Jeg er ufør og alene med et barn med spesielle behov.

Kjæresten sitter godt i det med lønn over millionen, men enke med to barn.

Han ønsker det samme som deg TS og kan faktisk pensjonere seg i dag om han ville. Men han ønsker å dele livet sitt med meg. Og det inkluderer økonomien for han ønsker at jeg og ungen skal ha lik levestandard som han og hans barn.

Vi fordeler etter prosent av inntekt. 

Alene klarer jeg meg mer enn godt nok. Har godt over en mill på konto og har nok til å spare hver mnd, har fond til både meg og barnet.

Men vi skal flytte sammen på sikt og størrelse på en bolig vi trenger blir en annen liga med 3 barn og 2 voksne enn for meg og mitt barn alene.

Men vi elsker hverandre og vi vil oppleve alt livet har å tilby sammen som en familie. Ingen av oss er opptatt av penger annet enn at barna er sikret og at vi skal kunne leve godt uten å måtte snu på hvert øre.

Og der er jo kjernen. Vi elsker hverandre og er en perfekt match på alle plan. Vi er bestevenner, kjærester og partnere. Vi har samme verdier, syn på barneoppdragelse og livssyn. Barna blomstrer og sammen er vi dynamitt. Vi ble hel da vi fant hverandre. 

Om du virkelig hadde elsket han, funnet din sjelevenn, den ene personen du ikke vil se for deg livet uten, så hadde du ikke tenkt som du gjør. Og det i seg selv er grunn nok til å avslutte. Spesielt når han er alene med et barn som vil knytte seg mer og mer til deg.

Anonymkode: 7bb78...045

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (22 minutter siden):

Vel, nå er jeg sikker på at hun har jobbet ganske hardt og gjort smarte valg for å komme dit hun er i dag. Hun har en drøm om økonomisk frihet, og det er en helt fair drøm å ha. Om de skal dele økonomi går hun i praksis 200k i minus i året, i tillegg kommer også et barn som også koster mye penger. I praksis blir det ekstremt mye vanskeligere for å oppnå drømmen hennes og det vil i beste fall ta mye lenger tid. Og det for et forhold hun er ok fornøyd med slik jeg forstår det. Hun er fortsatt ung, mulighet til å forelske seg i en som kan bidra til drømmen fremfor å hemme den. Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i hennes situasjon.

Hvor mange menn tror du går «i minus» pga av at dama tjener mindre enn dem? Få menn vurderer å gjøre det slutt fordi hun tjener 600 000. Mange menn med høy inntekt, mye høyere enn ts, har kjærester med yrker der man selv etter mange år ikke tjener veldig mye mer enn 6-700 000. Ønsker de mer økonomisk frihet, eller en bedre økonomi, øker de egen inntekt framfor å finne seg ny dame…

Men ønsker ts en mann med mye penger, så er det selvsagt bare å finne seg en annen. Hun står selvsagt fritt til å velge hva som er viktig for henne i en kjæreste.

Endret av Tartufo
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hvorfor ts må gjøre det slutt selv om de ikke skal bo sammen og dele økonomi????

De kan vel dele livet selv om de ikke bor sammen 24/7? Ts kan ha en mindre bolig siden hun reiser mye og ønsker lave utgifter, og så har kjæresten den boligen og livsstilen som passer for ham og barnet hans?

Anonymkode: c3445...0e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er vel mye hun potensielt KAN gjøre. Men dette handler om hva hun egentlig ønsker. Og det virker ikke som hun egentlig ønsker et forhold til denne mannen (som har ansvar for barn også). 

Og ønsker hun en mann som tjener mer og som ikke har barn, velger hun selvsagt å gå fra han og finne en ny. Mener bare at få menn vurderer å gå fra sin kjæreste pga inntekt. Andre egenskaper er viktigere for de fleste.

Endret av Tartufo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor ts må gjøre det slutt selv om de ikke skal bo sammen og dele økonomi????

De kan vel dele livet selv om de ikke bor sammen 24/7? Ts kan ha en mindre bolig siden hun reiser mye og ønsker lave utgifter, og så har kjæresten den boligen og livsstilen som passer for ham og barnet hans?

Anonymkode: c3445...0e7

De fleste ønsker vel å bo med partner? 

Anonymkode: 96082...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De fleste ønsker vel å bo med partner? 

Anonymkode: 96082...283

Og det kan de selvsagt, selv om hun tjener mer enn han. De fleste menn som ønsker økonomisk frihet øker egen inntekt, de ser ikke etter en ny partner som tjener mer, som ts vurderer. De fleste menn som tjener mer enn sin kjæreste, bidrar også mer enn henne både med bolig, bil og i det daglige.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...